Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #51 Skrevet 16. januar 2014 Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.Anonymous poster hash: 34946...cc5 Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen? I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre. Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme".Anonymous poster hash: b285c...0c3 Hvordan vet barna at det er disse foreldrene som legger ned veto??Anonymous poster hash: d8a02...dfc Fordi de ikke går stille i dørene med saken selv. Lager mye bråk og diskusjoner, også på tilstelninger der barna er til stede. Jeg kunne sagt mye mer om saken, men da avslører jeg nok litt for mye. La meg gjenta: Det er IKKE snakk om folk som ikke KAN, men om folk som ikke VIL. Det blir veldig tydelig på det viset at de ikke er konsekvente. Altså: Hvis det er snakk om en "godkjent" aktivitet, så spiller det ingen rolle om det koster litt. Ja, da de faktisk stille opp med både bil og bensin og annet utstyr. Gjerrighet synes på mange plan, det er liten tvil om at det er det som ligger i bunn her. Og personlig overbevisning og meninger om hva som er oppbyggelig å delta for barn. Dere ler godt av tråder om gjerrrigknarker, men protesterer vilt her. Dobbeltmoral? Og jeg mener fortsatt at det må være mulig å LØSE denne saken, i stedet for alltid å protestere. Anonym innbetaling til klassekasse på forhånd er nevnt. Det fungerer. Vi ville gjerne betalt inn ekstra hver gang om nødvendig. Dugnader. Skoleprosjekt/firma. m.m. La meg oppsummere: Kommunen er i økonomisk krise. Den har knapt penger til ordinær skoleskyss. I rettferdighetens navn skal barna derfor ALDRI få delta på trivselsarrangementer dersom ikke skolen har økonomi til å betale ALT selv. På grunn av reiseavstand vil vel det også innebære slutt på at foreldre hjelper til med å kjøre til og fra (bensin og bompenger koster også penger!). Èn familie kan nekte resten å klassen å delta på noe alle barna ønsker å delta på. Skolen skal være gratis. Dette er viktigere enn allsidig læring. Kreative lærere som klarer å få til arrangement eller ekskursjoner som er nesten gratis, men dessverre bare nesten, må slutte med dette. Barna skal holde seg på skolen, i ei bygd som ikke har NOEN tilbud til barna. Ok, vi har vakker natur, men det blir litt kjedelig med kun skogsturer og matpakke i løpet av 10 års skolegang. Dere kan si hva dere vil, men dette kommer jeg til å protestere imot for alt jeg kan. Om det så skal være, så skal jeg egenhendig betale den 50-lappen for HVER eneste elev, på HVER eneste utflukt! HI Anonymous poster hash: b285c...0c3 Da er jo saken grei da. Du betaler anonymt inn til klassekassen og alle blir fornøyde. Anonymous poster hash: 34946...cc5
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #52 Skrevet 16. januar 2014 Er det så viktig å ha utflukter ett som koster så er dere for foreldrene å ha loddselgere på neste foreldremøter og alle som vil kan kjøpe mange lodd. Anonymous poster hash: e2ce0...54d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #53 Skrevet 16. januar 2014 Fordi den "norske skolen i prinsippet skal være gratis" forsøker et foreldrepar på vår skole stadig å legge ned veto for forslag til sosiale aktiviteter i skolens regi der barna må ha med litt penger for å betale selv. De ser altså ut til å tro at fordi DE er uenige, så kan de nekte alle de andre barna og foreldrene å godta dette. Denne gangen ble de rett og slett nedstemt, men det har vært flere lignende episoder tidligere. Det var snakk om 50 kr til mat på en utflukt som skulle skje to ganger, totalt 100 kr. Elever tidlig i barneskolen. Og det er snakk om to voksne med fast arbeid, og som slett ikke har dårligere økonomi enn andre foreldre som aldri har drømt om å protestere. Jeg ser med gru på å fram til å skulle bli enige om foreldrebetaling til klasseturer og slikt sammen med disse foreldrene når barna blir eldre. Hva mener dere andre med skolebarn? Hva er det OK å betale for barn i skolen? Jeg er av den formening av at det er ikke gratis å ha barn, og man må regne med utgifter også selv om de har begynt på skolen. Vi er faktisk heldige og har barn på en skole som har bra med utstyr, fin skolebygning og flotte uteområder, og trenger aldri å bidra økonomisk til slike nødvendigheter. Da jeg selv gikk i grunnskolen var det på en gammel og nedslitt skole der faktisk vi elever og foreldre selv påkostet oppussing og maling av klasserommet på dugnad. Anonymous poster hash: fea9a...a2c Synes fint de kan være med på ting som koster av og til. Når det er snakk om 50 eller 100 kroner synes jeg alle bør godta det. Blir veldig kjedelig om de aldri kan dra på utflukter etc. fordi noen er så gnien eller så fattigslig at man ikke kan spandere en 50 lapp på sitt barn. Drop cola eller sigaretter en dag, så er ikke det noe problem. Eller skaffe seg en jobb, vi bor i Norge, ingen trenger å leve slik. Mange har dessverre veldig vondt i viljen sin, det bør ikke gå utover andres familier!. Oh jeg regner med å få mye tilbake på denne kommentaren, men ærlig ment. Anonymous poster hash: 57813...36a
Mia_73 Skrevet 16. januar 2014 #54 Skrevet 16. januar 2014 Jeg blir så oppgitt over foreldrene som bevisst og sta velger å ignorere loven. Ja, det står i loven at skolen er gratis og godt er det. Det er en grunn at denne loven ble innført. Jeg er helt enig at det er moro for barna med aktiviteter i skolen utover vanlig læring. Men koster det mer enn skolen kan betale skal det gjøres på en ryddig måte: 1. Klassekasse der innbetalinger er anonymisert. Sosial press er nemlig like ulovlig ("Visse" betaler ikke - men vi vet hvem "visse" er). Del ut en umerket konvolutt til barna før jule-/sommeravslutning. Så putter foreldrene inn det de vil og kan, konvolutten forsegles og man putter den i en boks av avslutningen. Vips, penger inn og fullstendig anonym. 2. La ungene tjene penger for klassens aktiviteter. De vil på tur, la dem jobbe for den. Forhåpentligvis på en mer kreativ måte enn dorullsalg. 3. Mer nøkternhet. Jeg syns det er helt på trynet at klasseturer skal være til Spania eller andre fancy steder og derfor koster et formue. Formålet med tur er styrke klassens samhold og det trenger ikke være så avanserte reisemål. Jeg er også en av de prinsippfaste. Skulle ønske det var flere, men dessverre er det få som tør å stå frem som ubekvem.
MammantilNurket Skrevet 17. januar 2014 #55 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Vi får stadig lapper i postkassen vår om at klasse NN ved NN-skole skal på klassetur/leirskole og kommer innom f.eks. lørdag formiddag og samler inn tomflasker som folk måtte ha liggende Jeg synes det er suverent! Forøvrig kan ekskursjoner være veldig lærerike (jfr.museumspedagogikk). I tillegg kan det påvirke det psykososiale positivt Endret 17. januar 2014 av MammantilNurket
Storken1979 Skrevet 17. januar 2014 #56 Skrevet 17. januar 2014 I vår kommune er både barnehage og skole HELT klare på at evt innbetalinger til klassekassa/FAU er helt frivillig og anonym. Som flere har skrevet her, legges pengene i en umerket konvolutt og åpnes samlet av kasserer i FAU. FAU pleier å foreslå en veiledende sum slik at foreldre skal ha noe å gå etter. Dettes systemet foregår helt utmerket og sørger for at ungene kan kose seg med noen turer i ny og ne. Ingen presses til å betale, og ingen vet heller hvem som betaler og ikke. Jeg har selv glemt å betale en gang, og det skjedde selvfølgelig absolutt ingenting. Ellers driver jo FAU med kakesalg og loddsalg og slikt innimellom på frivillige kveldsarrangementer og kan tjene litt på det. Er helt enig i de som skriver at man IKKE kan drive organisert innsamling av penger som ikke er anonymt. For det er jo faktisk ulovlig slik regelverket er. Og da må man rett og slett forholde seg til det uten noe mer diskusjon. Syntes egentlig lærer kan ta litt ansvar og styre disse prosessene, slik at ivrige foreldre ikke finner på ulovlige pengeinnsamlinger. Da slipper jo andre foreldre å sette seg på bakbeina også.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #57 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #58 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3 Det spørs jo helt hvordan frivillig det er da? Er det sånn at barna til de som ikke betaler uansett får være med? For hvis ikke så er det jo ikke reelt frivillig... Anonymous poster hash: 7fc6b...db3
Gjest 5 andre Skrevet 17. januar 2014 #59 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.Anonymous poster hash: 34946...cc5 Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen? I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre. Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme".Anonymous poster hash: b285c...0c3 Og hvordan vet dine barn hvilke foreldre som er gjerrige? De er jo ikke med på møtene hvor dette blir diskutert. Sitter dere rundt bordet og sladrer til ungene deres om hvilke foreldre som "ødelegger" for gull-ungene deres eller? Anonymous poster hash: 3cc75...e2f Det er faktisk noen foreldre som gjør det. Her var det noen foreldre som tok opp problemet med merkepress på et foreldremøte. Dagen etter var de ivrigste merkebrukeren informert og skrev på tavla at datteren til han som tok det opp var fattig. Det ble også sagt at det var hennes skyld at de andre ikke fikk de dyreste jakkene av foreldrene likevel. Det dreide seg om jakker til ca 7000,- til 5 klassinger. Anonymous poster hash: 34946...cc5 Det er jo bare trist at foreldre hauser opp en situasjon slik. På vår skole har de en policy om at misnøye med skole og saker ikke diskuteres med og rundt barna. Vi som foreldre har ansvar for at barna våre har et positivt forhold til skolen. Da får vi som foreldre svelge noen kameler, slik at vi ikke påvirker barna våre negativt. Selv om mange tilstelninger er frivillig, så marginaliseres barna som ikke kan følge opp dette. Hvis disse matpengene som nevnes skal brukes til å spise på f.eks. Peppes, blir jo disse barna stengt ute fra fellesskapet med at de må spise matpakken sin på utsiden. Det er og blir vårt ansvar som voksne å forhindre dette. Barna har andre arenaer på fritiden hvor de fattige allerede blir marginalisert. De kan ikke delta på fritidsaktiviteter som fotball og kino osv. Dette er et stort problem for disse barna, som i mange tilfeller sliter mer med tilhørighet. Derfor er det viktig skole, som tross alt er lovpålagt, er gratis. Også aktivitetene som gjøres i regi av FAU som inkluderer skoleklassene. Skolen bør være et fristed for de barna som ikke kan følge opp alle kravene som stilles til aktiviteter, egenbetalinger osv. Det er poengløst å vifte pekefingeren til disse foreldrene som ikke klarer å bidra økonomisk. Det er lett å formene seg på hvorfor disse familiene ikke har økonomi til å betale for barna sine. Ofte er vel problemene mer sammensatt enn at man kan skylde på røyking? Mennesker har forskjellig forutsetning til å takle avhengighet, livssituasjoner, sykdom mm. Det er ikke barna deres som skal bære byrden over at familien ikke har økonomi til å følge opp alt som kreves. Det finnes nok av arenaer vi som foreldre kan la barna få skeie ut, i fritiden. La nå alle få ha skolen som et fristed uten dette presset. Endret 17. januar 2014 av 5 andre
Mia_73 Skrevet 17. januar 2014 #60 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #61 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er enig med at det å nekte å la ungene å delta på aktivitet med skolen for 50 kroner et par ganger i året er galskap, bare av prinsipp. Ingen i Norge er så fattige at de ikke kan avse 100 kroner i løpet av ett år. Som regel planlegges aktivitetene noen uker/dager i forveien, slik at man kan da skrape sammen en femtilapp - pante flasker, kutte ut godteri/røyk/whatever denne ene uka og sånt. Det blir helt annen situasjon når utgiftene påløper i flere hunder kroner/opp til tusen. En venninne av meg hadde for en stund siden en trist gutt hjemme da de ikke hadde råd til å sende ham på tur med skolen fordi turen kostet 1100 kroner. Alle andre i klassen ble med, mens disse foreldrene er nå arbeidsledige begge to (akkurat mistet jobb på grunn av nedskjæringer i samme bedrift) og lever fra hånd til munn. De har ingenting å selge eller ingen å låne fra. Det synes jeg blir for ille og burde vært forbudt. Anonymous poster hash: bf06f...d3f
Mia_73 Skrevet 17. januar 2014 #62 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er enig med at det å nekte å la ungene å delta på aktivitet med skolen for 50 kroner et par ganger i året er galskap, bare av prinsipp. Ingen i Norge er så fattige at de ikke kan avse 100 kroner i løpet av ett år. Som regel planlegges aktivitetene noen uker/dager i forveien, slik at man kan da skrape sammen en femtilapp - pante flasker, kutte ut godteri/røyk/whatever denne ene uka og sånt. Det blir helt annen situasjon når utgiftene påløper i flere hunder kroner/opp til tusen. En venninne av meg hadde for en stund siden en trist gutt hjemme da de ikke hadde råd til å sende ham på tur med skolen fordi turen kostet 1100 kroner. Alle andre i klassen ble med, mens disse foreldrene er nå arbeidsledige begge to (akkurat mistet jobb på grunn av nedskjæringer i samme bedrift) og lever fra hånd til munn. De har ingenting å selge eller ingen å låne fra. Det synes jeg blir for ille og burde vært forbudt. Nei, det er ikke greit å kreve en 50-lapp. Det finnes folk i Norge som ikke har nok mat på bordet, tro det eller ei. Derfor opplæringsloven § 2-15. Les deg opp. Hadde jeg hørt at et barn blir utelatt fra en tur fordi han/hans foreldre ikke betaler hadde jeg glatt kontaktet 1. læreren 2. rektoren hvis det ikke hjalp med 1. 3. fylkesmannen hvis det ikke hjalp med 2. for å stoppe turen inntil alle blir med. Det er ulovlig å utelate et barn fra en slik tur. Jeg er forbanna når jeg hører at regelverket blir ignorert uten at noen reagerer og gjør noe med saken. Det finnes barn som har foreldre som ikke evner å stå på krava men andre kan. Og burde.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #63 Skrevet 17. januar 2014 Ha! Det der kunne fint ha vært meg:) Jeg er nemlig en av de som fint kunne sagt høyt at dette ikke er greit! Ikke fordi jeg selv ikke akn betale, men fordi jeg faktisk vet at det er andre foreldre i klassen som sliter med økonomien, men som faktisk synes det er for flaut å si ifra om sånne ting selv! Hos oss har vi en klassekasse som vi frivillig kan betale inn til. selv betaler jeg gladelig mer enn anbefalt beløp hvert år - fordi jeg har råd! Noen bataler ikke noe - uten at jeg trenger å sitte på min høye hest å surmule over det! Jeg synes faktisk det er helt greit. neon sluter faktisk med å skaffe middagsmat og har ikke råd til å sende ungene i bursdager!! kanskje det da er fint at noen av de mer bemidlede foreldrene tar opp kampen mot foreldrebetalingen:) Anonymous poster hash: efe16...5a8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #64 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er enig med at det å nekte å la ungene å delta på aktivitet med skolen for 50 kroner et par ganger i året er galskap, bare av prinsipp. Ingen i Norge er så fattige at de ikke kan avse 100 kroner i løpet av ett år. Som regel planlegges aktivitetene noen uker/dager i forveien, slik at man kan da skrape sammen en femtilapp - pante flasker, kutte ut godteri/røyk/whatever denne ene uka og sånt. Det blir helt annen situasjon når utgiftene påløper i flere hunder kroner/opp til tusen. En venninne av meg hadde for en stund siden en trist gutt hjemme da de ikke hadde råd til å sende ham på tur med skolen fordi turen kostet 1100 kroner. Alle andre i klassen ble med, mens disse foreldrene er nå arbeidsledige begge to (akkurat mistet jobb på grunn av nedskjæringer i samme bedrift) og lever fra hånd til munn. De har ingenting å selge eller ingen å låne fra. Det synes jeg blir for ille og burde vært forbudt. Nei, det er ikke greit å kreve en 50-lapp. Det finnes folk i Norge som ikke har nok mat på bordet, tro det eller ei. Derfor opplæringsloven § 2-15. Les deg opp. Hadde jeg hørt at et barn blir utelatt fra en tur fordi han/hans foreldre ikke betaler hadde jeg glatt kontaktet 1. læreren 2. rektoren hvis det ikke hjalp med 1. 3. fylkesmannen hvis det ikke hjalp med 2. for å stoppe turen inntil alle blir med. Det er ulovlig å utelate et barn fra en slik tur. Jeg er forbanna når jeg hører at regelverket blir ignorert uten at noen reagerer og gjør noe med saken. Det finnes barn som har foreldre som ikke evner å stå på krava men andre kan. Og burde. Har du det så dårlig at barnet ditt sulter så er det sak for barnevernet. Foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, klarer man ikke det så søker man hjelp. Hvis det å avse FEMTI KRONER (!) i løpet av et skoleår betyr at barnet går sultent til sengs så viser det bare at foreldrene for lengst skulle ha bedt om hjelp. jeg snakker heller ikke om å KREVE en 50-lapp. Men planlegge utflukt på kino der barnet spiser, mener du at skolen skal spandere mat på hele klassen da? Man må da kjøpe mat om barnet spiser i storefri eller på kino? Anonymous poster hash: bf06f...d3f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #65 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er enig med at det å nekte å la ungene å delta på aktivitet med skolen for 50 kroner et par ganger i året er galskap, bare av prinsipp. Ingen i Norge er så fattige at de ikke kan avse 100 kroner i løpet av ett år. Som regel planlegges aktivitetene noen uker/dager i forveien, slik at man kan da skrape sammen en femtilapp - pante flasker, kutte ut godteri/røyk/whatever denne ene uka og sånt. Det blir helt annen situasjon når utgiftene påløper i flere hunder kroner/opp til tusen. En venninne av meg hadde for en stund siden en trist gutt hjemme da de ikke hadde råd til å sende ham på tur med skolen fordi turen kostet 1100 kroner. Alle andre i klassen ble med, mens disse foreldrene er nå arbeidsledige begge to (akkurat mistet jobb på grunn av nedskjæringer i samme bedrift) og lever fra hånd til munn. De har ingenting å selge eller ingen å låne fra. Det synes jeg blir for ille og burde vært forbudt. Nei, det er ikke greit å kreve en 50-lapp. Det finnes folk i Norge som ikke har nok mat på bordet, tro det eller ei. Derfor opplæringsloven § 2-15. Les deg opp. Hadde jeg hørt at et barn blir utelatt fra en tur fordi han/hans foreldre ikke betaler hadde jeg glatt kontaktet 1. læreren 2. rektoren hvis det ikke hjalp med 1. 3. fylkesmannen hvis det ikke hjalp med 2. for å stoppe turen inntil alle blir med. Det er ulovlig å utelate et barn fra en slik tur. Jeg er forbanna når jeg hører at regelverket blir ignorert uten at noen reagerer og gjør noe med saken. Det finnes barn som har foreldre som ikke evner å stå på krava men andre kan. Og burde. Har du det så dårlig at barnet ditt sulter så er det sak for barnevernet. Foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, klarer man ikke det så søker man hjelp. Hvis det å avse FEMTI KRONER (!) i løpet av et skoleår betyr at barnet går sultent til sengs så viser det bare at foreldrene for lengst skulle ha bedt om hjelp. jeg snakker heller ikke om å KREVE en 50-lapp. Men planlegge utflukt på kino der barnet spiser, mener du at skolen skal spandere mat på hele klassen da? Man må da kjøpe mat om barnet spiser i storefri eller på kino? Anonymous poster hash: bf06f...d3f Hvorfor må de spise selv om de er på kino? Hvorfor ikke bruke matpakke som på skolen? Alternativt mener jeg skolen eller om foreldrene vil, klassekassa, skal betale, ja. Jeg ser ingen grunn til at vi skal bruke penger på restaurant eller cafebesøk i skolens regi. Anonymous poster hash: 34946...cc5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #66 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Oi dette visste jeg ikke, her er det vanlig at alle elevene i en bestemt klasse må ta med en gave hver til loddsalg på juletrefesten, er dette ulovlig da? Eller blir det annerledes siden juletrefesten er på fritiden og frivillig kanskje? Hva med at foreldrene til den og den klassen skal ta med en kanne kaffe hver osv, er det også ulovlig? Anonymous poster hash: 7fc6b...db3
Kamomille Skrevet 17. januar 2014 #67 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er enig med at det å nekte å la ungene å delta på aktivitet med skolen for 50 kroner et par ganger i året er galskap, bare av prinsipp. Ingen i Norge er så fattige at de ikke kan avse 100 kroner i løpet av ett år. Som regel planlegges aktivitetene noen uker/dager i forveien, slik at man kan da skrape sammen en femtilapp - pante flasker, kutte ut godteri/røyk/whatever denne ene uka og sånt. Det blir helt annen situasjon når utgiftene påløper i flere hunder kroner/opp til tusen. En venninne av meg hadde for en stund siden en trist gutt hjemme da de ikke hadde råd til å sende ham på tur med skolen fordi turen kostet 1100 kroner. Alle andre i klassen ble med, mens disse foreldrene er nå arbeidsledige begge to (akkurat mistet jobb på grunn av nedskjæringer i samme bedrift) og lever fra hånd til munn. De har ingenting å selge eller ingen å låne fra. Det synes jeg blir for ille og burde vært forbudt. Nei, det er ikke greit å kreve en 50-lapp. Det finnes folk i Norge som ikke har nok mat på bordet, tro det eller ei. Derfor opplæringsloven § 2-15. Les deg opp. Hadde jeg hørt at et barn blir utelatt fra en tur fordi han/hans foreldre ikke betaler hadde jeg glatt kontaktet 1. læreren 2. rektoren hvis det ikke hjalp med 1. 3. fylkesmannen hvis det ikke hjalp med 2. for å stoppe turen inntil alle blir med. Det er ulovlig å utelate et barn fra en slik tur. Jeg er forbanna når jeg hører at regelverket blir ignorert uten at noen reagerer og gjør noe med saken. Det finnes barn som har foreldre som ikke evner å stå på krava men andre kan. Og burde. Har du det så dårlig at barnet ditt sulter så er det sak for barnevernet. Foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, klarer man ikke det så søker man hjelp. Hvis det å avse FEMTI KRONER (!) i løpet av et skoleår betyr at barnet går sultent til sengs så viser det bare at foreldrene for lengst skulle ha bedt om hjelp. jeg snakker heller ikke om å KREVE en 50-lapp. Men planlegge utflukt på kino der barnet spiser, mener du at skolen skal spandere mat på hele klassen da? Man må da kjøpe mat om barnet spiser i storefri eller på kino? Anonymous poster hash: bf06f...d3f Du ser kun for den den ENE 50-lappen. For foreldre med dårlig råd, handler det kanskje ikke kun om den ene 50 lappen, men også om den 100 lappen som kreves av storesbrors klasse, om den 100-lappen som kreves av FAu i barnehagen som foreldrebetaling for arrangementer, alle de 50-lappene gjennom året som skal dekke gaver i barnebursdager, den 1000-lappen du betaler i kontigent pr barn i fotballgruppa - fordi du ikke vil at inge din skal bli en outsider, de pengene du skraper sammen for å klare å gi ungene en ferie, det su sparer for å klare å ha en buffer til den dagen vaskemaskina ryker eller den sagen du må til tannlegen, den 500-lappen du skulle hatt forde eldrtemann allerede har vokst ut av vinterskoa han fikk for 2 måneder siden osv osv. Selv om en famiie får hjelp, så er det vanskelig å være fattig. Skolen er ett av de få stedene fattige barn kan tilnærmet være like sine mer rike klassekammerater. Vi foreldre trenger ikke legge flere stsener til byrden ved å pålegge allerede fattige foreldre ektrautgifter for aktiviteter som i utgangspunktet skal være gratis. Hvis klassen trenger pengebidrag for å kunne gjøre ulike aktiviteter, så kan de benytte seg av en klassekasse. innbetaling til en klassekasse skal være frivillig, og aktiviteter som dekkes av klassekassa skal favne alle elever - uavhengig av om foreldrene har betalt inn til klassekassa eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #68 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Oi dette visste jeg ikke, her er det vanlig at alle elevene i en bestemt klasse må ta med en gave hver til loddsalg på juletrefesten, er dette ulovlig da? Eller blir det annerledes siden juletrefesten er på fritiden og frivillig kanskje? Hva med at foreldrene til den og den klassen skal ta med en kanne kaffe hver osv, er det også ulovlig? Anonymous poster hash: 7fc6b...db3 Hvis de nekter dem som ikke har med noe å komme eller fører lister over hvem som har med og ikke er det i hvertfall ikke lovlig. Så lenge det kan regnes som en oppfordring er det nok bare litt på kanten. Foreldreutvalget på skolen kan arrangere ting utenom skolen. Her er det de som står for for eksempel juletrefest ol. Lærer eller rektor er heller ikke til stede på slike ting. Da er det lovlig å ta inngangspenger selv om det fører til at noen ikke kan være med. Det blir å regne som et privat arrangemang, selv om det også kan være litt på kanten når inbydelser ol sendes ut av skolen. Anonymous poster hash: 34946...cc5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #69 Skrevet 17. januar 2014 To momenter som ikke i det heletatt har vært med i diskusjonen er også at barn stjeler fra hverandre, i tillegg er det en del unger som roter bort alt mulig. Normalt sett ønsker derfor ikke skolen at barna skal ha med penger på skolen. Det er også slik at kommunen er pålakt å betale det skolen koster og skolen er pålakt å bruke pengene på best mulig måte. Det dreier seg om prioriteringer hele veien. Hvis det blir godkjent praksiss at foreldrene godtar en del egenbetaling er jo det greit for først skolen og så kommunen. Da kan de bruke pengene på noe annet. Å godta foreldrebetaling fører til reduserte overføringer til skolen eller at skolen bare bruker pengene på andre ting. Hvem bør foresten bestemme hva foreldrene skal betale for og hvilken årlig sum er det greit å pålegge foreldrene å betalt? Anonymous poster hash: 34946...cc5
Mia_73 Skrevet 17. januar 2014 #70 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Oi dette visste jeg ikke, her er det vanlig at alle elevene i en bestemt klasse må ta med en gave hver til loddsalg på juletrefesten, er dette ulovlig da? Eller blir det annerledes siden juletrefesten er på fritiden og frivillig kanskje? Hva med at foreldrene til den og den klassen skal ta med en kanne kaffe hver osv, er det også ulovlig? Anonymous poster hash: 7fc6b...db3 Hvis de nekter dem som ikke har med noe å komme eller fører lister over hvem som har med og ikke er det i hvertfall ikke lovlig. Så lenge det kan regnes som en oppfordring er det nok bare litt på kanten. Foreldreutvalget på skolen kan arrangere ting utenom skolen. Her er det de som står for for eksempel juletrefest ol. Lærer eller rektor er heller ikke til stede på slike ting. Da er det lovlig å ta inngangspenger selv om det fører til at noen ikke kan være med. Det blir å regne som et privat arrangemang, selv om det også kan være litt på kanten når inbydelser ol sendes ut av skolen. Anonymous poster hash: 34946...cc5 Er det privat, dvs ikke i skolens regi, er det greit. Jeg har ingenting imot alt som er privat for da kan man velge. Går mitt barn på fotball vet jeg at jeg må stille på dugnad, men det er jo vi som velger aktiviteten. Skole er ikke valgfritt. Derfor forskjellen. Gaver til loddsalg f.eks. har vi funnet en veldig grei måte for, gaven blir pakket inn og så står en sekk der folk putter den inn, kan være når de kommer eller senere og ingen som vokter over hvem som har med en gave eller ei. Det står også veldig fint i ukebrev at det er frivillig å gi noe, så jeg ser at læreren har skjønt poenget.
Mia_73 Skrevet 17. januar 2014 #71 Skrevet 17. januar 2014 Det er også slik at kommunen er pålakt å betale det skolen koster og skolen er pålakt å bruke pengene på best mulig måte. Det dreier seg om prioriteringer hele veien. Hvis det blir godkjent praksiss at foreldrene godtar en del egenbetaling er jo det greit for først skolen og så kommunen. Da kan de bruke pengene på noe annet. Å godta foreldrebetaling fører til reduserte overføringer til skolen eller at skolen bare bruker pengene på andre ting. Hvem bør foresten bestemme hva foreldrene skal betale for og hvilken årlig sum er det greit å pålegge foreldrene å betalt? Anonymous poster hash: 34946...cc5 Godt poeng. Blir foreldrene vant til å betale det ene blir det fort andre ting også. Best å ikke la det begynne en gang. Jeg er forresten hverken fattig eller gjerrig, vi har god råd og lite gjeld. Men jeg fikk meg aha-opplevelse når sønnen begynte i skolen. Alle var enige at alle barn burde inviteres til bursdag og det er greit. Med 16 gutter i klassen valgte flere å ikke ha selskap hjemme men på lekeland o.l.. Så snakket jeg med ei annen mor, hun er alene med barnet og begynte nesten å grine fordi hun ikke hadde råd til slike avanserte selskap. Hun grudde seg til klassekameraters bursdager, for det legger lista høyt. Nå har hennes og min sønn bursdag sent på året, så vi gjorde det slik at de to inviterte til felles selskap der vi betalte 90% og ingen andre vet om det. Men jeg vet med sikkerhet at hun rett og slett ikke har råd til 500 eller 2000 kroner for en tur uten å kutte andre steder. Det er forresten sjeldent de fattige selv som tør å ta det opp, de er redd at alle skjønner hvorfor de er imot betaling. Da tar heller jeg støyten.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #72 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Alle får være med. Hver gang. Og skolen og FAU har også bidratt med penger fra loddsalg og slikt hvis de har hatt. Så det er aldri snakk om ulovlig pengeinnsamling, eller at det har blitt bråk der og da fordi noen har blitt utelatt. Problemene er mest i forkant, når det planlegges og foreldre varsles. Og kritikk når folk møtes i ettertid. Og de samme hver gang er negative og vil nekte et supert opplegg fordi det er snakk om å bruke noen kr på trivselstiltak som mat. De har mulighet til å sende med barnet matpakke, og skolen velger bevisst spisesteder der dette er lov. Slik at ALLE kan være med og sitte sammen. Slik jeg ser det er hovedårsaken til nekten på vår skole prinsipprytteri, det er for dyrt å kjøpe mat borte. Og at maten er for usunn, og man risikerer å ikke ha full kontroll på hva barnet sitt spiser hvis det får kjøpe mat på kafé uten at foreldrene passer på. Sånn, da hadde jeg sagt det. Det er som sagt en del andre faktorer som vi andre foreldre i denne klassen blir slitne av. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #73 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Alle får være med. Hver gang. Og skolen og FAU har også bidratt med penger fra loddsalg og slikt hvis de har hatt. Så det er aldri snakk om ulovlig pengeinnsamling, eller at det har blitt bråk der og da fordi noen har blitt utelatt. Problemene er mest i forkant, når det planlegges og foreldre varsles. Og kritikk når folk møtes i ettertid. Og de samme hver gang er negative og vil nekte et supert opplegg fordi det er snakk om å bruke noen kr på trivselstiltak som mat. De har mulighet til å sende med barnet matpakke, og skolen velger bevisst spisesteder der dette er lov. Slik at ALLE kan være med og sitte sammen. Slik jeg ser det er hovedårsaken til nekten på vår skole prinsipprytteri, det er for dyrt å kjøpe mat borte. Og at maten er for usunn, og man risikerer å ikke ha full kontroll på hva barnet sitt spiser hvis det får kjøpe mat på kafé uten at foreldrene passer på. Sånn, da hadde jeg sagt det. Det er som sagt en del andre faktorer som vi andre foreldre i denne klassen blir slitne av. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3 Hvor morsomt tror du det er for en elev med fattige foreldre å sitte sammen med klassekameratene sine på et spisested med matpakke hjemmefra, og se på at kompisene kan velge det de har mest lyst på i menyen? Mye empati kan du ikke ha hvis du mener at det ikke er et problem. Så klart det er et problem. Hvordan tror du den eleven føler seg? Tror du han har ei fin stund sammen med klassen sin? Anonymous poster hash: 3cc75...e2f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #74 Skrevet 17. januar 2014 Synes fint de kan være med på ting som koster av og til. Når det er snakk om 50 eller 100 kroner synes jeg alle bør godta det. Blir veldig kjedelig om de aldri kan dra på utflukter etc. fordi noen er så gnien eller så fattigslig at man ikke kan spandere en 50 lapp på sitt barn. Drop cola eller sigaretter en dag, så er ikke det noe problem. Eller skaffe seg en jobb, vi bor i Norge, ingen trenger å leve slik. Mange har dessverre veldig vondt i viljen sin, det bør ikke gå utover andres familier!. Oh jeg regner med å få mye tilbake på denne kommentaren, men ærlig ment. Anonymous poster hash: 57813...36a Du skriver at du "regner med å få mye tilbake på denne kommentaren, men ærlig ment." Kommentaren din er nok ærlig ment, det tviler jeg absolutt ikke på at den er. Men kommentaren avslører også at du er uopplyst om dagens samfunn og samfunnsproblemer. I tillegg har du fordommer mot visse grupper - du velger å samle en hel rekke grupper og generaliserer alle disse til å ha samme egenskaper. Du har nok ærlige meninger, men du er ikke særlig opplyst, du evner tydeligvis ikke å analysere informasjon som burde være almenkunnskap i dag, og du viser også liten evne til empati. Ikke alle fattige er fattige fordi de "har vondt i viljen sin". Ikke alle fattige røyker eller drikker cola. Ikke alle fattige sløser med pengene sine. Noen er fattige pga sykdom eller skader de selv ikke er skyld i. Noen kan ikke jobbe fordi det er helt komplett fysisk umulig for dem å jobbe, at alle leger og spesialister og til og med nav kan være enig i at de ikke må jobbe. Noen er faktisk så syke. Noen er fattige fordi de har droppet ut av skolen pga misbruk og totalt uholdbare forhold under oppvekst, og et skolesystem og helsesystem og barnevern som ikke fanget opp dette tidlig nok til å gi dem en bedre oppvekst. Noen har hatt lærevansker som aldri er blitt sett. Noen bor steder de ikke får jobb fordi det er knapt med jobber. Det finnes kanskje noen ytterst få som "har vondt i viljen sin". Men vet du, de fleste som er virkelig, virkelig fattig (slik at de ikke kan betale en 50-lapp) og ikke "vil" jobbe - de har som regel utfordringer som er skjulte for andre som er hovedårsak til at de ikke "vil" jobbe. De fleste som ikke "vil" jobbe har psykiske utfordringer som er like reelle som de med fysiske sykdommer. Om mange forblir syke fordi de ikke får riktig hjelp i helsevesenet, eller at de må vente så lenge på utredninger at de blir langt sykere enn de hadde behøvd å bli. Ingen setter seg ned og velger frivillig og bevisst å ikke gidde å gjøre noe, å leve på sosialstønadsatser eller under, aldri kunne unne seg noe ekstra, hele tiden bekymre seg for neste regning, neste tur på butikken for å kjøpe mat, aldri kunne ta en ferie eller en busstur til marka en gang. Ingen som er frisk velger det bevisst, ikke slik samfunnet vårt fungerer i dag. Alle fattige har også drømmer for seg selv og barna sine. Tenk deg tanken når poden kommer hjem med stjerner i øynene og forteller hva klassen skal gjøre.... og midt i utgreiingen så slokner stjernene fordi poden innser at det ikke finnes penger til det, og forestill deg podens følelse når h*n ikke kan være med eller er den som stopper hele turen for alle andre. Men egentlig så burde jeg ikke gidde å skrive dette, for jeg tror du er så bestemt på at det du tror er den eneste og fulle sannheten. Jeg tror ikke du har lyst til å komme ut av den boblen du lever i, for da måtte du se at verden ikke er helt slik som du forestiller deg.... Jeg har trolig langt høyere utdannelse enn deg (ja, jeg har studert så lenge og mye at jeg med god grunn kan si det), jeg har pga en ulykke med påfølgende legetabber falt helt ut av arbeidslivet. Pr i dag er jeg fattig, må gå på sosialkontoret for å ha tak over hodet. Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg alkohol eller brus, ikke spiser jeg usunt, ikke shopper jeg, ikke brukes penger på sosiale ting som kafe, kino, teater, forestillinger. Ikke en gang gaver til venner til bursdag eller jul. Har jeg vondt i viljen? Ikke akkurat. Jeg kunne glatt tjent oppunder en million i året om jeg var frisk. Tror du at jeg da velger å gå og ikke kunne jobbe? Jeg gruer meg til våren, for da har jeg ikke et eneste par sko jeg kan gå i, bortsett fra et par ihjelgåtte joggesko med hull i som ikke går an å få rene, tror de er 6 år gamle. Tror du virkelig at noen kan ha så vondt i viljen at de velger å leve slik i steden for å jobbe med det man elsker mest her i livet og kunne tjent en million i året?? Og jeg er ikke et enestående tilfelle. Om du tror det er du jammen dummere enn de fleste.... Som flere her har påpekt så står det i loven at skolen skal være gratis. Mange her har skissert måter som elevene selv samler inn penger til klassen, at de jobber for pengene. Er det ikke akkurat det du burde oppmuntre - at man tidlig lærer at man må jobbe for pengene.... slik at man ikke får vondt i viljen og tror at man bare kan få? Aktiviteter barna må gjøre for å samle inn penger til fellesskapet skaper ofte nettopp det - et fellesskap i klassen. I tillegg til at barna lærer mye av det både praktisk og personlig, så blir fellesskapet bedre - og til og med så slipper foreldrene så mye dugnad også... ....for det er ikke alle foreldre som kan være med eller som gidder. Å lage et felles prosjekt hvor barna skaffer midler de kan gjøre noe felles kan oppleve og kose seg med, det må da være en vinn-vinnsituasjon for alle? Din verden er sannelig ikke stor når andres fattigdom blir et problem for deg personlig.... og du blir provosert fordi det "går ut over andres familier". Du velger den raske løsningen, en 50- eller 100-lapp. Om jeg tjente den millionen jeg pr i dag ikke gjør - og når den dagen kommer når jeg gjør det igjen - da vil jeg fremdeles kjempe for at skolen skal være gratis og at barna i fellesskap jobber for å få råd til de andre aktivitetene. Anonymous poster hash: 83f6a...727
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #75 Skrevet 17. januar 2014 Vel, så får jeg ta initiativ overfor FAU og læreren for å sørge for at det blir opprettet anonym klassekasse da. Dessverre er jeg 100% sikker på at det blir bråk da også. For da har ikke disse foreldrene lenger muligheten til å bruke betalingsprotester som metode for å prøve å forhindre at barna drar på aktiviteter eller utflukter de ikke anser som viktige eller riktige nok. Jeg får vel også sørge for å betale inn nok til å dekke alle de utgiftene klassen normalt har i løpet av et halvår. Det har jeg råd til, er ikke mer enn barnehageutgifter for noen få mnd det. For ordens skyld: Det er ikke snakk om klasseturer til Spania her, men klasseturer til biblioteket! Leie av buss eller bussjåfør har jeg dessverre ikke mulighet til å ordne med. Der er vi fortsatt avhengige av hjelp fra foreldre. Dere som er totalt i mot foreldrebetaling: Mener dere DETTE er ulovlig også? Bensin er ikke gratis. Mange foreldre tar faktisk fri fra jobb for å hjelpe til på utflukter. Det er en større utgift i tapt lønn enn en skarve 50-lapp, men da er det aldri noen som protesterer... Jeg synes det virker som om dere ikke er i stand til å skille mellom frivillighet og krav. "Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter.... " Det står ingentsteder at enkelte foreldre ved å utøve sosialt press kan nekte alle andre foreldre å bidra frivillig økonomisk. HI Du står frem som særdeles ignorant. Leser du ikke hva andre skriver? Eller skjønner du det bare ikke? De aller fleste her har ingenting imot turer i skolens regi. De har noe imot ulovlig pengeinnsamling. Jeg tok kontakt med utdanningsdirektoratet i nettopp en lignende sak. Det dreide seg riktignok ikke om penger men en dugnad men svaret jeg fikk inneholdt en opplysning om penger i tillegg. "Det fremgår av Rundskriv F-14-03 fra departementet at gaver og andre bidrag må være reelt frivillige, og at elever og foreldre ikke må føle seg presset til å bidra økonomisk. Dette gjelder også gaver til loddsalg. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag eller ikke." Hvis du vil kan jeg gjerne sende deg en kopi av brevet. Jeg har i hvertfall videresendt den til både læreren og FAU den gangen det var aktuelt og siden har det ikke lengre vært et problem. Alle får være med. Hver gang. Og skolen og FAU har også bidratt med penger fra loddsalg og slikt hvis de har hatt. Så det er aldri snakk om ulovlig pengeinnsamling, eller at det har blitt bråk der og da fordi noen har blitt utelatt. Problemene er mest i forkant, når det planlegges og foreldre varsles. Og kritikk når folk møtes i ettertid. Og de samme hver gang er negative og vil nekte et supert opplegg fordi det er snakk om å bruke noen kr på trivselstiltak som mat. De har mulighet til å sende med barnet matpakke, og skolen velger bevisst spisesteder der dette er lov. Slik at ALLE kan være med og sitte sammen. Slik jeg ser det er hovedårsaken til nekten på vår skole prinsipprytteri, det er for dyrt å kjøpe mat borte. Og at maten er for usunn, og man risikerer å ikke ha full kontroll på hva barnet sitt spiser hvis det får kjøpe mat på kafé uten at foreldrene passer på. Sånn, da hadde jeg sagt det. Det er som sagt en del andre faktorer som vi andre foreldre i denne klassen blir slitne av. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3 Hvor morsomt tror du det er for en elev med fattige foreldre å sitte sammen med klassekameratene sine på et spisested med matpakke hjemmefra, og se på at kompisene kan velge det de har mest lyst på i menyen? Mye empati kan du ikke ha hvis du mener at det ikke er et problem. Så klart det er et problem. Hvordan tror du den eleven føler seg? Tror du han har ei fin stund sammen med klassen sin? Anonymous poster hash: 3cc75...e2f Blir så lei av de som ikke leser meldingene. Det er ikke snakk om å velge hva man vil fra menyen. Men to rimelige småretter de kan velge mellom, avtalt på forhånd. Ikke penger til drikke i tillegg. Må være vann eller medbrakt. Synes ikke det et så ille om barna blir med på slikt. Heller ikke uvanlig at noen har matpakke. Men det er visst en syndepøl av et sted og opplæring i overforbruk og usunt kosthold Anonymous poster hash: b285c...0c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå