Gå til innhold

"Norsk skole skal i prinsippet være GRATIS". Hva synes dere det er OK å sende med barna av penger til sosiale tilstelninger i skolens regi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å være veldig kontroversiell her: dere som ikke har råd til å sende ungene på et par arrangementer,hvorfor har dere mer unger enn dere kan forsørge?

Når det er snakk om at dere ikke får middag om dere må betale en museumstur?

Anonymous poster hash: 4fa9a...e10

Lite gjennomtenkt. Minner meg om jordmoren som lurte på hvorfor jeg venter Nr 5 når jeg har fødselsangst. (Venter nå Nr 7, så lar meg ikke knekke)

Men hvorfor de får barn og opptil fler er ikke noe de trenger å forsvare...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler gladlig til klassekasse, turer osv. Gjør meg ingenting! Det er ikke gratis å ha barn, og en 20'er eller 50-lapp i ny og ne synes jeg de fleste burde ha råd til.

Anonymous poster hash: c7d6b...eac
Skrevet

For å være veldig kontroversiell her: dere som ikke har råd til å sende ungene på et par arrangementer,hvorfor har dere mer unger enn dere kan forsørge?

Når det er snakk om at dere ikke får middag om dere må betale en museumstur?

Anonymous poster hash: 4fa9a...e10

Tja... Jeg regnet ikke med at jeg skulle ende opp alene uten en far til barna mine.. Hadde planlagt et helt liv med denne mannen, men det ble ikke sånn.. Vi klarte fint å betale hva det skulle være når vi var to.. Nå er det en og det er ikke like mye penger å hente da..

Anonymous poster hash: 50b5a...3e5

Skrevet

Aktiviteter i skolens regi skal være gratis. Jeg er også en av de som ikke kommer til å gi meg på det, selv om vi har mer enn god nok økonomi til å bidra for vårt barn.

Dersom noe skal være foreldrebetalt, bør betalingen være frivillig og anonymisert.

Det er mange familier hvor man slett ikke har penger til at denne type ting noensinne kan prioriteres.

Anonymous poster hash: 62742...0ff
Skrevet

Skolen er gratis. Undervisning og undervisningsutstyr(bøker, skrivebøker, skrivesaker) er gratis. Det er "trivselsarrangementene" som koster. Det kan være at lærerne ønsker å gjøre noe spesielt for barna, og gjerne vil innlemme dette i undervisningen, da kan det bli noen kroner(f.eks. leirskole, utflukter). Uten foreldrebetaling eller at ungene jobber litt for det, så vil det bli vanskelig å gjennomføre det lille ekstra og undervisningen vil være det samme kjedelige hele året. Men selve undervisningen er gratis!

Skrevet

Jeg betaler gladelig og sender gjerne med noen kr ekstra "i tilfelle noen har glemt".

Hos oss er det sjelden noe behov, vi har klassekasse som dekker slikt. Og synes ikke akkurat det er synlig hvem som betaler eller ikke. Det leveres til lærer i en umerket konvolutt. Har ingen anelse om hvem som ikke betaler til klassekassa, men vet det er noen.

Skrevet

Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?

Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.

Anonymous poster hash: 34946...cc5

Skrevet

Skolen skal være gratis, så da står jeg på kravene. Jeg er av de som krangler på 20-kroningen om det så er, og det er ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi andre foreldre må snu hver krone for å få hverdagen til å gå rundt.

Jeg er heller ikke fan av "frivillige" klassekasser. Det er veldig synlig hvem som betaler og ikke, og da følger folk et press. Enten får skolen finne gratis aktiviteter, kommunen får spytte inn penger, eller så får ungene jobbe litt dugnad for leirskole og hvite busser.

... eller så får du betale mer i skatt...  Eller gi noen frivillige donasjoner til skolen. For de fleste kommuner har ikke så veldig mye ekstra å spytte inn. Du lever i en drømmeverden om du tror det.

HI

Anonymous poster hash: b285c...0c3

Gjest Antarctica
Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500?

Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil.

På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Oi, du hørtes ut som en veldig lite fleksibel og hyggelig person....

Nøyaktig hvilke regler nekter en skoleklasse å kjøpe seg litt mat etter et idrettsarrangement? Så lenge det er frivillig? Og skoletiden egentlig er over? De som ikke vil eller kan kan fortsatt ha med matpakke.

Beklager, men jeg skjønner bare ikke poenget med regler dersom de opphøyes til en verdi i seg selv. Men ellers har ingen praktisk verdi.

Og som sagt: De som kanskje HAR dårligere økonomi er ikke tause, men sier klart og tydelig at de er FOR at barna skal få med penger og delta. Så argumentet om at disse foreldrene nekter av hensyn til andre med dårlig økonomi holder ikke. De nekter nok fordi de er litt for gniene selv.

HI

I hovedinnlegget kalte du det "sosiale tilstelninger I SKOLENS REGI"  - min utheving. Det er dette jeg reagerer på. Er det et idrettsarrangement som f eks en skikarusell organisert av skiklubben kan man jo bli hjemme.

Ditt argument med at det er frivillig og at man heller kan ta med matpakke er jo som de evige diskusjonene om alle eller bare noen kan inviteres i bursdager: En effektiv måte å skape et stigma omkring noen barn og ikke andre. Alle aktiviteter i SKOLENS REGI er og skal være gratis, det står i grunnskoleloven.

Mer du lurte på...?

Gjest Antarctica
Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500?

Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil.

På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Hurra du er tilbake :-/ syns oppriktig synd på barna dine som må ha verdens kjedeligste og prektigste mor

Anonymous poster hash: 10944...af6

Syns de som drasser ungene med på gudstjenester er MYYYE prektigere og kjedeligere! Tipper de tvinger dem til å be aftenbønn også...

Du må være den mest fundamentalistiske ateisten jeg vet om. Ser du ikke at du forkynner din "tro" med akkurat samme fanatisme og mangel på forståelse som de religiøse forkynnerne du forakter?

(Bare for å spore fullstendig i fra det som var hovedtema med tråden min.)

HI

Jeg "elsker" når tråder slutter å handle om sak og begynner å handle om person.

(Jeg forakter ikke forkynnerne. Men jeg regner meg som mine barns foresatte og skal selv bestemme når og hvor det forkynnes for dem. Noe som er min plikt som mor.)

Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500? Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil. På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Oi, du hørtes ut som en veldig lite fleksibel og hyggelig person.... Nøyaktig hvilke regler nekter en skoleklasse å kjøpe seg litt mat etter et idrettsarrangement? Så lenge det er frivillig? Og skoletiden egentlig er over? De som ikke vil eller kan kan fortsatt ha med matpakke. Beklager, men jeg skjønner bare ikke poenget med regler dersom de opphøyes til en verdi i seg selv. Men ellers har ingen praktisk verdi. Og som sagt: De som kanskje HAR dårligere økonomi er ikke tause, men sier klart og tydelig at de er FOR at barna skal få med penger og delta. Så argumentet om at disse foreldrene nekter av hensyn til andre med dårlig økonomi holder ikke. De nekter nok fordi de er litt for gniene selv. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3
Så lenge klassen er på tur arrangert av skolen er det opplæringsloven paragraf 2-15 som fastslår at det ikke kan kreves betaling fra foreldrene.

Skrevet

Jeg er en av de mammane som ikke har råd... og blit minna på dette HVER jævla gang på foteldremøter... syns ikke det er noe gøy å sitte der å høre at "VISSE" snylter:( sist satt jeg med tårer i øya å hørte på en av de prektige damene forkynne om dette...

Anonymous poster hash: 69f95...9be

Det er trist å høre, og lite medmenneskelig...

Hva med å ta det opp med læreren?

Unngå slike situasjoner?

Her har vi Kun oppfordret til å sette inn penger til skolekassen, og ingen tvang. Jeg sjekker tilogmed aldri hvem som har satt inn penger, kun beløpet vi skal forholde oss til.

De skriver det er frivillig...men terper på det likevel... ønsker ikke at noen skal vite det... bor på en sladreplass der Fau-medlemmet i klassa også er kasserer i klassa og er den VERSTE sladrekjærringa...

Anonymous poster hash: 69f95...9be

Skrevet

Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?

Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.

Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen?

I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre.

Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme".

Skrevet

Ja til gratis skole!

Anonymous poster hash: 45755...7bc

Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500? Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil. På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Oi, du hørtes ut som en veldig lite fleksibel og hyggelig person.... Nøyaktig hvilke regler nekter en skoleklasse å kjøpe seg litt mat etter et idrettsarrangement? Så lenge det er frivillig? Og skoletiden egentlig er over? De som ikke vil eller kan kan fortsatt ha med matpakke. Beklager, men jeg skjønner bare ikke poenget med regler dersom de opphøyes til en verdi i seg selv. Men ellers har ingen praktisk verdi. Og som sagt: De som kanskje HAR dårligere økonomi er ikke tause, men sier klart og tydelig at de er FOR at barna skal få med penger og delta. Så argumentet om at disse foreldrene nekter av hensyn til andre med dårlig økonomi holder ikke. De nekter nok fordi de er litt for gniene selv. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3
Så lenge klassen er på tur arrangert av skolen er det opplæringsloven paragraf 2-15 som fastslår at det ikke kan kreves betaling fra foreldrene.

Men det er vel heller ikke slik at ett foreldrepar kan nekte alle de andre å betale dersom de ønsker det? Skolen kan ikke KREVE betaling. Men det betyr ikke at det er ulovlig å la dem som ønsker det å gjøre det.

Synd at folk er så opptatt av prinsipper at de blir umenneskelige. Er det økonomi som er problemet så kan det ordnes på andre måter.

På små plasser er folk gjerne klar over problemet uansett, og har større forståelse enn den som sliter tror.

Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500? Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil. På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Oi, du hørtes ut som en veldig lite fleksibel og hyggelig person.... Nøyaktig hvilke regler nekter en skoleklasse å kjøpe seg litt mat etter et idrettsarrangement? Så lenge det er frivillig? Og skoletiden egentlig er over? De som ikke vil eller kan kan fortsatt ha med matpakke. Beklager, men jeg skjønner bare ikke poenget med regler dersom de opphøyes til en verdi i seg selv. Men ellers har ingen praktisk verdi. Og som sagt: De som kanskje HAR dårligere økonomi er ikke tause, men sier klart og tydelig at de er FOR at barna skal få med penger og delta. Så argumentet om at disse foreldrene nekter av hensyn til andre med dårlig økonomi holder ikke. De nekter nok fordi de er litt for gniene selv. HI Anonymous poster hash: b285c...0c3

Men det er vel heller ikke slik at ett foreldrepar kan nekte alle de andre å betale dersom de ønsker det? Skolen kan ikke KREVE betaling. Men det betyr ikke at det er ulovlig å la dem som ønsker det å gjøre det.

Synd at folk er så opptatt av prinsipper at de blir umenneskelige. Er det økonomi som er problemet så kan det ordnes på andre måter.

På små plasser er folk gjerne klar over problemet uansett, og har større forståelse enn den som sliter tror.

Det blir jo like feil. Skolen kan ikke arrangere noe vel vitende om at noen ikke kan bli med pga økonomi. Det blir jo det samme som at skolen velger at barn som har foreldre med dårlig råd ikke skal få delta på annet enn å sitte på skolebenken. Skolen skal i alle fall ikke være med på å skape et "hierarki" eller klasseskille.

Anonymous poster hash: 50b5a...3e5

Skrevet

Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.Anonymous poster hash: 34946...cc5

Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen? I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre. Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme". Anonymous poster hash: b285c...0c3
vi har betalt inn ekstra til klassekassen. Hva har det med denne saken å gjøre? Et slikt opplegg der barna får beskjed må å ta med penger er stigmatiserende for dem med dårlig råd og hvorfor ikke bruke klassekassen til slike ting i stedenfor bare til gaver til lærerene?

Jeg tror faktisk ikke det er stigmatiserende for mine barn at jeg protesterer på slike ting. Det kan godt være at noen foreldre går hjem fra foreldremøter og forteller ungene sine at de må ta med matpakke på tur siden moren til Eva er så gjerrig, men jeg kjenner ungene og de vet at det ikke er sant. Så lenge vi stadig har med ungenes venner på hytta, på Tusenfryd eller i svømmehallen tror jeg de skal overleve sladrete foreldre.

Skrevet

Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen?

I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre.

Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme".

Og hvordan vet dine barn hvilke foreldre som er gjerrige? De er jo ikke med på møtene hvor dette blir diskutert. Sitter dere rundt bordet og sladrer til ungene deres om hvilke foreldre som "ødelegger" for gull-ungene deres eller?

Anonymous poster hash: 3cc75...e2f

Skrevet

Jeg synes disse foreldrene har rett. Skolen skal være gratis. Det er bra at disse foreldrene sier fra. Kan ikke ungene ha med matpakke så er problemet med penger til mat løst?Jeg kjenner minst to familier der slike ekstrautgifter på bare 50 kr er penger de ikke har. Da er det bedre at jeg eller de foreldrene tar støyten med å protestere enn de som faktisk sliter. Det er stigmatiserende nok å være fattig i Norge, om barna ikke også skal få skylden for at de andre i klassen ikke får gjøre morsomme ting.Anonymous poster hash: 34946...cc5

Så derfor skal det aldri foregå trivselsaktiviteter i skolens regi? Fordi det kan være barn fra fattige familier på skolen? I stedet for å stadig protestere og ødelegge for alle synes jeg da heller dere burde ta ansvar og betale inn ekstra til klassekassen. Eller sende med ekstra penger, slik at det er mulig å spandere på de som "har glemt penger" eller har for lite. Det pleier vi å gjøre. Om du ikke er klar over det, så er det stigmatiserende for barna dine å ha "gjerrige og vrange" foreldre også. Vi må jobbe hardt for å overbevise våre barn om at disse aktuelle foreldrene ikke er "slemme".Anonymous poster hash: b285c...0c3

Og hvordan vet dine barn hvilke foreldre som er gjerrige? De er jo ikke med på møtene hvor dette blir diskutert. Sitter dere rundt bordet og sladrer til ungene deres om hvilke foreldre som "ødelegger" for gull-ungene deres eller? Anonymous poster hash: 3cc75...e2f
Det er faktisk noen foreldre som gjør det. Her var det noen foreldre som tok opp problemet med merkepress på et foreldremøte. Dagen etter var de ivrigste merkebrukeren informert og skrev på tavla at datteren til han som tok det opp var fattig. Det ble også sagt at det var hennes skyld at de andre ikke fikk de dyreste jakkene av foreldrene likevel. Det dreide seg om jakker til ca 7000,- til 5 klassinger.

Skrevet

Hvordan vet barna at det er disse foreldrene som legger ned veto??

Anonymous poster hash: d8a02...dfc

Skrevet

På skolen vår så har de klassekasse hvor de som vil kan sitte inn det beløpet de vil.

I brevet vi fikk stod det at de fleste satt inn 100kr, men at det ikke var noen tvang til å sette inn penger. Her sitter vi pengene inn på en bankkonto så det er ingen av oss foreldre som vet hvor mye hver av oss setter inn.

I tillegg så samler barna inn tomflasker, gamle mobiltelefoner som de gir videre til en bedrift, som de får penger for. Elevene får lapp med seg som de legger i postkassene i området hvor de bor med informasjon om når de kommer.

De aller fleste gir vekk tomflasker, 6klasse samlet inn 1500kr på tomflasker på en uke.

Det er mange måter man kan samle inn penger på, er bare å være kreativ. Vet også om noen jenter som gikk på tur med hunder og pengene ga de til klassekassen:)

Anonymous poster hash: 21cdf...35b

Skrevet

Ja men selv om selve undervisningen og bøker ol er gratis må det være mulig avse penger av og tll til spesielle ting. Men nå betaler vi penger for privatskole da så mulig vi tenker annerledes siden vi bruker endel penger på skole fra før.

Anonymous poster hash: 32a5d...8f7

Skrevet

Hos oss er det ikke lov med betalte ting. Skal de på aktiviteter som koster penger som skolen ikke kan dekke må det dugnad til (vaffelsalg osv)

Barneskolen har løst dette på en grei måte syns jeg. Noen ganger i året er det innsamling til klassekassa, som er til skoleavsluttninger evt noe annet. Blomst fra klassen til en død lærer har det også gått til. Dette skal legges i en konvolutt og ingen navn skal skrives på. Så om noen betaler 10kr eller andre betaler mer er opp til hva de har råd til. Ingen konvolutter åpnes med elever tilstede. Om noen ikke gjør noe er det også helt greit, men konvolutten skal gies slik at det ikke blir synlig for barna at de ikke gir noe.

Loddsalg på avsluttninger går også til klassekassa.

Så dette lar skolen gå som "dugnad". Veldig bra løsning som fungerer veldig bra på skolen her med 400elever. Har og hatt firer barn på skolen, og fungert bra i alle klasser. Litt varierende hva som er i klassekassa, men alltid litt for å kunne gjøre små ting som koster noe. Dyre ting gjør de ikke.7klassingene bruker opp klassekassa nå på ball, de har vist endel så mye de får ut avde pengene.

7klassingen vår var på leirskole i fjor, men kommunen her har sluttet med det så det var ingen støtte til det. Ungene solgte kaker og vaffler, satte opp lapper på butikken og andrer steder så de raket løv, bærte ved og slikt for endel folk. Dette gikk over all forventning og de satt igjen med ekstra penger. Ungene lærte også endel ut av å gjøre dette, for her var vi foreldre enige om at det var ungene som skulle jobbe for pengene. Ikke at vi skulle gi de penger og si de gjorde noe hjemme bare.

Anonymous poster hash: 2cc16...053

Skrevet

Etter å ha lest julegavetrådene her inne fikk jeg en ganske stor tro på folk. Men det var i fjor...

Dette må da være en av de merkeligste trådene jeg har lest her inne. Det er jammen meg flott at noen våger å protestere. Skolen skal være gratis. Skolen er for alle.

Før jul leste jeg her inne om folk som ikke har tretti kroner til overs til julegave til sine barn engang. Folk sto i kø for å dele med dem som hadde lite. Nå forventes de samme foreldrene å uten videre kunne hoste opp penger til skoletur. "Det er da bare 100 kr." Vel, 100 kr kan være mye det, for noen. Kanskje har de flere barn også, sånn at det blir flere hundrelapper.

Det er et lettvint argument å slenge ut av seg at man ikke bør få barn hvis man ikke har råd. Er dere ikke klar over at livet kan forandre seg? Man kan miste jobben, komme ut for en ulykke, bli syk, bli enslig forsørger... Lista er lang. Og hva skal man gjøre da? Adoptere bort barna kanskje?

Jeg heier på dem som protesterer. Jeg kunne fint ha gjort det selv, hadde temaet kommet opp på vår skole. Det har det heldigvis ikke gjort.

Skrevet

Hvordan vet barna at det er disse foreldrene som legger ned veto??

Anonymous poster hash: d8a02...dfc

Fordi de ikke går stille i dørene med saken selv.

Lager mye bråk og diskusjoner, også på tilstelninger der barna er til stede. Jeg kunne sagt mye mer om saken, men da avslører jeg nok litt for mye.

La meg gjenta: Det er IKKE snakk om folk som ikke KAN, men om folk som ikke VIL. Det blir veldig tydelig på det viset at de ikke er konsekvente. Altså: Hvis det er snakk om en "godkjent" aktivitet, så spiller det ingen rolle om det koster litt. Ja, da de faktisk stille opp med både bil og bensin og annet utstyr. Gjerrighet synes på mange plan, det er liten tvil om at det er det som ligger i bunn her. Og personlig overbevisning og meninger om hva som er oppbyggelig å delta for barn. Dere ler godt av tråder om gjerrrigknarker, men protesterer vilt her. Dobbeltmoral?

Og jeg mener fortsatt at det må være mulig å LØSE denne saken, i stedet for alltid å protestere. Anonym innbetaling til klassekasse på forhånd er nevnt. Det fungerer. Vi ville gjerne betalt inn ekstra hver gang om nødvendig. Dugnader. Skoleprosjekt/firma. m.m.

La meg oppsummere:

Kommunen er i økonomisk krise. Den har knapt penger til ordinær skoleskyss.

I rettferdighetens navn skal barna derfor ALDRI få delta på trivselsarrangementer dersom ikke skolen har økonomi til å betale ALT selv. På grunn av reiseavstand vil vel det også innebære slutt på at foreldre hjelper til med å kjøre til og fra (bensin og bompenger koster også penger!). 

Èn familie kan nekte resten å klassen å delta på noe alle barna ønsker å delta på.

Skolen skal være gratis. Dette er viktigere enn allsidig læring. Kreative lærere som klarer å få til arrangement eller ekskursjoner som er nesten gratis, men dessverre bare nesten, må slutte med dette. Barna skal holde seg på skolen, i ei bygd som ikke har NOEN tilbud til barna. Ok, vi har vakker natur, men det blir litt kjedelig med kun skogsturer og matpakke i løpet av 10 års skolegang.

Dere kan si hva dere vil, men dette kommer jeg til å protestere imot for alt jeg kan. Om det så skal være, så skal jeg egenhendig betale den 50-lappen for HVER eneste elev, på HVER eneste utflukt!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...