Gå til innhold

"Norsk skole skal i prinsippet være GRATIS". Hva synes dere det er OK å sende med barna av penger til sosiale tilstelninger i skolens regi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi den "norske skolen i prinsippet skal være gratis" forsøker et foreldrepar på vår skole stadig å legge ned veto for forslag til sosiale aktiviteter i skolens regi der barna må ha med litt penger for å betale selv.

De ser altså ut til å tro at fordi DE er uenige, så kan de nekte alle de andre barna og foreldrene å godta dette. Denne gangen ble de rett og slett nedstemt, men det har vært flere lignende episoder tidligere. Det var snakk om 50 kr til mat på en utflukt som skulle skje to ganger, totalt 100 kr. Elever tidlig i barneskolen. Og det er snakk om to voksne med fast arbeid, og som slett ikke har dårligere økonomi enn andre foreldre som aldri har drømt om å protestere.

Jeg ser med gru på å fram til å skulle bli enige om foreldrebetaling til klasseturer og slikt sammen med disse foreldrene når barna blir eldre.

Hva mener dere andre med skolebarn? Hva er det OK å betale for barn i skolen?

Jeg er av den formening av at det er ikke gratis å ha barn, og man må regne med utgifter også selv om de har begynt på skolen. Vi er faktisk heldige og har barn på en skole som har bra med utstyr, fin skolebygning og flotte uteområder, og trenger aldri å bidra økonomisk til slike nødvendigheter. Da jeg selv gikk i grunnskolen var det på en gammel og nedslitt skole der faktisk vi elever og foreldre selv påkostet oppussing og maling av klasserommet på dugnad.

Anonymous poster hash: fea9a...a2c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de snakker for en av de andre foreldrene som har dårlig økonomi og ikke tør å si noe selv? For noen vil 100 kroner kanskje si at de må droppe middag en dag den uken.

Skrevet

For meg går det fint å betale for utflukter. Men hva med dem som ikke har råd til dette? Skal disse barna sitte igjen på skolen? Skal de dekkes inn av andre foreldre? For de finnes.

Skrevet

Dilemma, det der.

Men jeg er enig med deg, det koster å ha barn, og selv er jeg innstilt på å bidra med penger både til klassekassa og til skoleturer når det blir aktuelt. Foreløpig har det gått av klassekassa, så det har ikke vært store kostnaden så langt. 

Jeg er lærer i videregående skole, og den skal jo også i prinsippet være gratis, men uten egenandel/egenbetaling har vi ikke sjanse til å få dratt f.eks. på teatertur, museer eller andre utflukter. 

Anonymous poster hash: 6d05b...2f5
Skrevet

Skolen er gratis og sånn er det. Selvfølgelig sier ikke de med dårlig råd i fra, de syns det er flaut!

Skal man reise på tur i skolens regi får man samle inn penger i form av dugnad, kakesalg eller lignende.

Anonymous poster hash: 8bc6e...423

Gjest Antarctica
Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500?

Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil.

På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Skrevet

Synes så synd på unger som må gå rundt og selge dopapir og kalendere som ingen vil ha,for om de ikke klarer å samle inn nok penger blir det ikke klassetur.

Bedre å betale litt enn å stange på 'det skal jo være gratis' regelen

Gjest Antarctica
Skrevet

De har da godt av å lære seg at en tur krever litt jobbing? Det er jo ofte 10-klassinger, altså ikke småunger som selger dopapir!

Skrevet

De har da godt av å lære seg at en tur krever litt jobbing? Det er jo ofte 10-klassinger, altså ikke småunger som selger dopapir!

Her i området går 4 klassingene rundt og selger dopapir for å kunne reise på klasseleir en helg med 4 klassingene fra andre skoler.

Klassen til ei jeg kjenner var den eneste klassen som ikke fikk reise for de hadde ikke klart å samle inn nok penger.

Alle klarer å spare litt til spesielle skoleanledninger uansett om de har dårlig lønn. Det er svært få som ikke har råd å sende med barnet en 50 lapp for toget inn til museet eller lignende

Skrevet

Jeg er med på det som måtte trenges. Skolen er gratis, men ikke alt som gjøres i forbindelse med utflukt mm. (Men så tenker jeg da på sosiale grupper på ettermiddagen)

Vi har på våre barn som går på skolen, en klassekonto på alle. Der settes 100 kr pr unge pr år.

Dette går til gave til lærer, utflukter vi voksne steller til, og til bland annet om klassen ønsker seg en fotball. Eller liknende.

Skolen kjøper ikke baller eller annet aktiviteter til hver klasse. Økonomien strekker ikke til det.

Beløpet på 100kr står på kontoen til det trengs, men det er aldri tvungen innbetaling...

Men skulle klassen på en tur og jeg måtte ut med noen kr for å dekke dette så er det helt ok. Prinsipielle foreldre får ha sine meninger, de som ikke kan har jeg full forståelse for. Hadde det skjedd i klassen hadde jeg foreslått at læreren kunne fått foreldrene som ikke klarte de 100kr om å si ifra og heller dele beløpet på oss andre (uten å nevne navn)

Men jeg stusser stadig på det at folk som regel har råd til å feks gå å røyke, men aldri råd til å betale inn til bhg/skole ;)

Skrevet

De foreldrene har helt rett, og har lov til å holde på prinsippene. Hvis de "gir seg", hva er det neste? 200 kr? 500?

Selv er jeg den faste kranglefanten når det gjelder kirkebesøk, bibelutdeling osv i mine barns skole, fordi det foregår stadige tilsnikelser omkring det. Det SKAL ikke drives forkynnelse i skolen, derfor holder jeg på prinsippene. Jeg ville ha ergret meg over foreldre som ikke syns prinsipper er så farlig, og som stadig sa "Men hva kan det skade at presten holder juleandakt i aulaen, det er jo bare koselig." I mine øyne er det helt feil.

På samme måte tror jeg det føles for disse foreldrene når andre skal "myke opp" reglene ustanselig. Det er ikke morsomt å være den som må minne andre på at de bryter reglene. DERE setter dem i en gjentatt pinlig og plagsom situasjon ved å fortsette å foreslå at alle skal bryte reglene like mye.

Hurra du er tilbake :-/ syns oppriktig synd på barna dine som må ha verdens kjedeligste og prektigste mor

Anonymous poster hash: 10944...af6

Gjest Antarctica
Skrevet

Her i området går 4 klassingene rundt og selger dopapir for å kunne reise på klasseleir en helg med 4 klassingene fra andre skoler.

Klassen til ei jeg kjenner var den eneste klassen som ikke fikk reise for de hadde ikke klart å samle inn nok penger.

Alle klarer å spare litt til spesielle skoleanledninger uansett om de har dårlig lønn. Det er svært få som ikke har råd å sende med barnet en 50 lapp for toget inn til museet eller lignende

DET er i hvert fall ikke lov. Leirskole er skole og skal ikke finansieres av ungene.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hurra du er tilbake :-/ syns oppriktig synd på barna dine som må ha verdens kjedeligste og prektigste mor

Syns de som drasser ungene med på gudstjenester er MYYYE prektigere og kjedeligere! Tipper de tvinger dem til å be aftenbønn også...

Skrevet

På skolen her har klassene mulighet til å søke FAU om bidrag for div tilstelninger.

Hvorfor ikke bare be alle som ønsker betale en gitt sum til klassekassen. Da kan man gjerne tilføye at dette er frivillig, og at hvis noen ønsker må de gjerne betale mer. Ønsker du ikke å bidra, eller du ikke har råd nå så vil ikke dette da komme frem.

Anonymous poster hash: 28575...675

Skrevet

Oi, du hørtes ut som en veldig lite fleksibel og hyggelig person....

Nøyaktig hvilke regler nekter en skoleklasse å kjøpe seg litt mat etter et idrettsarrangement? Så lenge det er frivillig? Og skoletiden egentlig er over? De som ikke vil eller kan kan fortsatt ha med matpakke.

Beklager, men jeg skjønner bare ikke poenget med regler dersom de opphøyes til en verdi i seg selv. Men ellers har ingen praktisk verdi.

Og som sagt: De som kanskje HAR dårligere økonomi er ikke tause, men sier klart og tydelig at de er FOR at barna skal få med penger og delta. Så argumentet om at disse foreldrene nekter av hensyn til andre med dårlig økonomi holder ikke. De nekter nok fordi de er litt for gniene selv.

HI

Anonymous poster hash: b285c...0c3

Skrevet

Jeg har ikke råd til å betale på kort varsel. Ofte kommer disse turene brått på her og de skal ha med "bare" 100,- til mat.. Men så er det sånn da, at alle 3 skal på denne turen og da er det plutselig 300,- og skal de gjerne ha med lommepenger på 50-100 hver, så er vi oppe i over 500,- for en tur. Jeg er heller med på faste tider for betaling til klassekassa. 100-200 hver 3. mnd er lettere å forholde seg til enn plutselige utgifter.

Ja, det koster å ha barn, men skoleturer er ikke noe som skal komme i tillegg til det det allerede koster. Foreldre og elevene selv kan vel heller tjene penger til klassen. Det startet vi med her.

Anonymous poster hash: 50b5a...3e5

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns det er mye mindre hyggelig å tvinge folk ut i en situasjon der de enten må forsake middagen eller bekjenne sin armod i blandet selskap. Sikkert veldig gammeldags av meg, men det er nå sentralt at folk kan beholde sin verdighet.

Skrevet

Jeg er en av de mammane som ikke har råd... og blit minna på dette HVER jævla gang på foteldremøter... syns ikke det er noe gøy å sitte der å høre at "VISSE" snylter:( sist satt jeg med tårer i øya å hørte på en av de prektige damene forkynne om dette...

Anonymous poster hash: 69f95...9be

Skrevet

Vel på min sønns skole har vi klassekasse hvor det er frivillig å betale ettersom norsk skole er "gratis". Jeg har sluttet å betale inn de årlige 200 kronene fordi jeg er MØKKLEI av at de samme foreldrene aldri betaler inn....Jeg er helt for at vi kan sende med unger penger til ditt-datt aktiviteter, men det nå være likt for alle foreldre mener jeg!

Anonymous poster hash: f20ae...7bb
Skrevet

Syns de som drasser ungene med på gudstjenester er MYYYE prektigere og kjedeligere! Tipper de tvinger dem til å be aftenbønn også...

Du må være den mest fundamentalistiske ateisten jeg vet om. Ser du ikke at du forkynner din "tro" med akkurat samme fanatisme og mangel på forståelse som de religiøse forkynnerne du forakter?

(Bare for å spore fullstendig i fra det som var hovedtema med tråden min.)

HI

Skrevet

Nå er det så enkelt som dette: mange kommuner er lutfattige og får hvertfall ikke penger til skolene. Så istedenfor å mase om at skolen skaaaal jo være gratis og leirskoler skaaaal jo være gratis så bør noen(les: de vanskelige foreldrene) innse at enten kan man betale litt eller så blir det ingen disco/grilling/leirskole osv.

Sånn er livet. Bare barna som taper på at prinsippfaste foreldre lever i en fantasiverden hvor de tror at skolen egentlig har råd til at ungene skal ha kjekke arrangementer

Skrevet

For min egen del hadde det ikke gjort noen ting å betale opp til et par tusen per mnd.

Men jeg synes likevel det blir dumt om foreldrebetaling er en forutsetning for at barna får være med på noe som er i regi av skolen. HVIS det da er noen som egentlig ikke har råd, så setter det dem i en kjip situasjon, ved at de enten må nedprioritere noe annet nødvendig (som middag som noen nevnte), eller at barnet deres må bli igjen på skolen f.eks. Er det riktig da?

Jeg synes i prinsippet det høres bedre ut med frivillig innbetaling til klassekasse, og jeg hadde vært med å betale de foreslåtte summene, men om det hadde vært bare noen få som gjorde det så hadde jo ikke det heller fungert så bra.

Hva den ideelle løsningen er vet jeg ikke, men den er absolutt ikke å utestenge noen barn pga foreldrenes økonomi.

Anonymous poster hash: 7fc6b...db3
Skrevet

Jeg er en av de mammane som ikke har råd... og blit minna på dette HVER jævla gang på foteldremøter... syns ikke det er noe gøy å sitte der å høre at "VISSE" snylter:( sist satt jeg med tårer i øya å hørte på en av de prektige damene forkynne om dette...

På skolen vår kjenner vi nok hverandre godt nok til å vite hvem som sliter litt. Ingen kritiserer disse.

Du kan forklare situasjonen til klasselærer, eller til foreldrekontakten. Og så kan vedkommende igjen ta opp dette med de som kritiserer deg indirekte for å snylte. Det er faktisk slike situasjoner som dette klassekontakter/FAU er til for.

Skrevet

For å være veldig kontroversiell her: dere som ikke har råd til å sende ungene på et par arrangementer,hvorfor har dere mer unger enn dere kan forsørge?

Når det er snakk om at dere ikke får middag om dere må betale en museumstur?

Anonymous poster hash: 4fa9a...e10

Skrevet

Det er trist å høre, og lite medmenneskelig...

Hva med å ta det opp med læreren?

Unngå slike situasjoner?

Her har vi Kun oppfordret til å sette inn penger til skolekassen, og ingen tvang. Jeg sjekker tilogmed aldri hvem som har satt inn penger, kun beløpet vi skal forholde oss til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...