Gå til innhold

kan de bruke hvilket som helst grunnlag for å permitere folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om permitrring på jobben min. Eg har jobbet der i åtte år nå. Men siste året har eg vert ganske mye sykemeldt. Pga influensa, lungebetennelse osv. Rett før jul ble eg sjkemeldt pga søvn apne. Får ikke nok oksygen når eg sover, så sover fryktelig dårlig, er konstant trøtt og sovner satdig vekk.. er under behandling men må lang tilvenning av maske og maskin, for sliter med å sove med de på. Så er nå også sykemeldt 50%.ut mnd. Er ikke sikker på om noen vet hvorfor eg er sykemeldt på jobben, har snakka med noen om det, men ikke sjefene.

Og nå er eg en av de som det er snakk om skal permiteres. Mens en annen som har jobbet der i litt over ett år og ble fast ansatt først sist sommer, han får bli. Vi kan gjøre de samme jobbene.

Er det rettferdig? skal ikke ansinitet ha noe å si? Er også overvektig. Men det hindrer meg ikke i å gjøre de jobbene eg skal. Føler meg diskriminert og trakka på... blir bare utrolig deprimert nå.. eg vet eg gjør en bra jobb og.. og mye det han andre kan. Har eg lært han.. føler meg ikke spesielt verdsatt av jobben akkurat nå.

Anonymous poster hash: 672de...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en bedrift må gå til et så drastisk steg som permittering vil det jo si at de sliter ganske mye økonomisk. Da er det forståelig nok de som har flest sykedager som blir valgt. Bedriftene må betale den sykemeldte de første 16 kalender dager, + at man gjerne må betale en annen ansatt for å utføre jobben som skulle ha vært gjort.

Det er ikke personlig og du burde ikke ta det personlig.

"Ansiennitetsprinsippet skal etter Hovedavtalen (LO og NHO) i utgangspunktet legges til grunn. Det er imidlertid slått fast at fravik kan skje på bakgrunn av bedriftens saklige behov.

Bedrifter som ikke er bundet av Hovedavtalen er ikke bundet av ansiennitetsprinsippet, men må likevel gjøre utvelgelse ut i fra saklig grunn."

Anonymous poster hash: ed40a...fff
Skrevet

Bedriften trenger folk som er på jobb, stabil arbeidskraft i dårlige tider. Ansiennitet skal telle, men bedriftens behov går foran.

Anonymous poster hash: db502...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...