Gå til innhold

Noen som har en god KS opplevelse å dele? Skremt av sykehuset..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette hørtes trist og uprofesjonelt ut. Jeg hadde hastekeisersnitt, og husker det som en svært positiv og god og trygg opplevelse. Siden det måtte gå veldig fort, fikk jeg ikke snakket med andre enn hun som hadde ansvaret for bedøvelsen min, men hun gjorde en fantastisk jobb med å berolige meg. Hun satt ved hodet mitt hele tiden, snakket og fortalte om framdriften i keisersnittet. Jeg vil tro at de som utfører keisersnittet vet at dette er en svært spesiell opplevelse for deg, både fordi det er en operasjon, men også fordi barnet ditt faktisk skal komme til verden! Og da innbiller jeg meg at på tross av at det for dem er nok en vanlig dag på jobben, så gjør de sitt for at du skal få en god opplevelse.

Jeg fikk barnet så vidt inntil hodet mitt etter at de hadde forløst babyen. Så måtte de undersøke henne(pga hendelser under fødselen som førte til hastekeisersnittet). Ved et planlagt keisersnitt kan du be om å få babyen på brystet med en gang, og så fremt det ikke er noe i veien med babyen eller med deg, skal du kunne ha den der hele tiden etterpå. Dette er også viktig for å få i gang ammingen.

Jeg hadde ingen voldsomme smerter etterpå. Du får så mye smertestillende du vil, de første dagene fikk jeg hver 4.time som skulle taes uansett om jeg hadde vondt eller ikke. Jeg fikk også sprøyte med smertestillende et par ganger da jeg ba om det.

Det som var trist og vanskelig for meg, var at jeg ikke kunne løfte babyen min selv det første døgnet. Jeg husker at mannen min måtte løfte den over fra pupp til pupp :) hvis mannen din ikke kan være med deg hele tida, så hjelper sykepleierne deg, du bare ringer på. Jeg opplevde også at på grunn av keisersnittet, gjorde sykepleierne sitt ytterste for at mannen min skulle få bli på sykehuset hele tiden. Dette var fantastisk for meg, man trenger hjelp til mye siden man ikke er så mobil de første døgnene.

Jeg blødde veldig lite etterpå, legen fortalte at det ofte skjer ved KS. Og jeg hadde heller ikke vondt lenge. Luftsmerter kjente jeg ikke noe til.

Lykkelykke til, kjære deg, dette går fint.

Anonymous poster hash: 2c67f...4cd

Helt ærlig: Jeg følte ikke at noen av de ansatte på operasjonssalen så på mitt planlagte ks som en "stor opplevelse" for meg. Jeg lå og gråt og skalv av skrekk, og alle ga f***. Sorry, er ikke noen vei utenom det. Jeg fikk  heller ikke barnet rett på brystet etterpå. Da jeg ba om det på forhånd fikk jeg bare beskjed om at "det er umulig". Friskt barn, friskt mor. 

Ikke for å helle kaldt vann i blodet på deg, men pass på at forventningene ikke blir altfor høye, for det er ikke alltid ting blir slik man tror og har lest på forum. Men det gikk helt greit, likevel (det var jeg over her med et akutt og et planlagt snitt, som gråt hos gynekologen, hehe). 

Anonymous poster hash: fa747...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er pliktige til å opplyse om risiko. Det er risiko for blødning, dårlig barn, blodpropp, spinalhodepine, blodtrykksfall, sårinfeksjon, uvi etter kateter, sårruptur osv. Det er nok ikke for å gi deg dårlig samvittighet/skremme deg men for å opplyse om de reelle farene ved ks uansett om det er medisinsk indikasjon eller mor som ønsker det. Farene er de samme. Lykke til.

Anonymous poster hash: 8c293...d80

Jeg synes det er ganske tåpelig å skremme vettet av ei gravid dame som må ta ks. Dette er faktisk noe hun må igjennom på lik linje som andre må igjennom en vaginal fødsel. Det er faktisk risiko for komplikasjoner ved en vaginal fødsel også men legene sitter ikke å skremmer vettet av folk i forkant av en vaginal fødsel.

Jeg har hatt 2 planlagte ks. Jeg var også veldig nervøs både før og under ks. Men alt gikk veldig fint og jeg sitter ikke igjen med noen vonde eller vanskelige følelser.

Lykke til hi, Det kommer til å gå fint, og det er fort over :)

Anonymous poster hash: cfd68...1b6

Forskjellen er at vaginal fødsel er det normale, mens et keisersnitt er et operativt inngrep. Derfor er det relevant og viktig å opplyse om mulige komplikasjoner ved ks, som også er vanligere enn ved vaginal fødsel. Jeg er enig i at det ikke er nødvendig med skremselspropaganda, men det ER viktig med god og korrekt informasjon.

Anonymous poster hash: fa747...78e

Skrevet

Jeg har hatt ett haste- og ett planagt ks, begge var gode opplevelser (selv om det var fælt FØR haste), veldig trygg følelse og ikke noen komplikasjoner. Lykke til!

Anonymous poster hash: f2ccb...008
Skrevet

jeg har tre keisersnitt bak meg. et katastrofesnitt og to planlagte.

Har bare godord og si om KS. Har vært oppe og gått etter kort tid, og vært i fin form.

Har hatt minimalt med smerter, og har kommet godt i gang med ammingen. Vært i normal aktivitet etter 3-4 dager. Hadde uten tvil valgt KS igjen om det hadde vært aktuelt.

Anonymous poster hash: 6e4a0...793
Skrevet

Jeg har 3 ks bak meg. Et planlagt, og to haste. Alle 3 gikk veldig, veldig fint. Både med meg og barna. Ingen spesielle smerter, verken før, under eller etter. Fikk litt luftsmerter i den ene skulderen etter snitt nummer 2, men det var bare litt plagsomt - ikke smertefullt. jeg tok smertestillende det første døgnet etter snittene, etter det gikk det fint. Veldig rolige og fine opplevelser alle 3 gangene. Alle som har vært med av medisinsk personale har vært rolige og ingen har skremt oss med unødvendig mye snakk om komplikasjoner, risikoer osv. Fødselslegen har sagt til oss at et planlagt ks er mindre risikofylt enn enhver spontan vaginal fødsel, så risikoene er nok ganske så små for at noe skal gå galt. De har god kontroll. Jeg var ute av senga etter noen timer, og var oppe og i full vigør dagen etter. Gikk lange trilleturer 4-5 dager etter alle snittene. Jeg har bare positive opplevelser med mine snitt i alle fall. Håper også du får en fin opplevelse med ditt snitt. Lykke til.

Anonymous poster hash: 9a4aa...fcc

Skrevet

Har et haste ks. Og et planlagt. Gikk så fint så, Gjør det igjen uten bekymring :)

Skrevet

Jeg har 3 ks bak meg. Et planlagt, og to haste. Alle 3 gikk veldig, veldig fint. Både med meg og barna. Ingen spesielle smerter, verken før, under eller etter. Fikk litt luftsmerter i den ene skulderen etter snitt nummer 2, men det var bare litt plagsomt - ikke smertefullt. jeg tok smertestillende det første døgnet etter snittene, etter det gikk det fint. Veldig rolige og fine opplevelser alle 3 gangene. Alle som har vært med av medisinsk personale har vært rolige og ingen har skremt oss med unødvendig mye snakk om komplikasjoner, risikoer osv. Fødselslegen har sagt til oss at et planlagt ks er mindre risikofylt enn enhver spontan vaginal fødsel, så risikoene er nok ganske så små for at noe skal gå galt. De har god kontroll. Jeg var ute av senga etter noen timer, og var oppe og i full vigør dagen etter. Gikk lange trilleturer 4-5 dager etter alle snittene. Jeg har bare positive opplevelser med mine snitt i alle fall. Håper også du får en fin opplevelse med ditt snitt. Lykke til.

Hvis en gynekolog har sagt til deg at ks er mindre farlig enn en vag fødsel, hadde han ikke fått tatt i meg. Da har vedkommende fulgt dårlig med på skolen😟

Anonymous poster hash: 8c293...d80

Skrevet

Jeg hadde akutt keisersnitt. Ingen komplikasjoner etterpå. Såret var jo ganske vondt de første dagene men ble gradvis bedre. Det var vondere der nede etter vaginal fødsel syns jeg. Operasjonssåret grodde fint. Jeg hadde ingen luftsmerter.

Anonymous poster hash: 656bb...605

Skrevet

Jeg fødte mitt første barn vaginalt. Helt forferdelig vondt. Ønsket KS med mitt neste barn og kjempet for det i hele svangerskapet tiltross for all skremselspropaganda di hadde å komme med. Så litt motsatt fra deg siden du Må ta KS. Men jeg har ikke angret et sekund, helt vanvittig fin opplevelse! :)) selvfølgelig gjor det vondt i såret et par dager, men de smertene er ikke i nærheten av smertene ved vaginal fødsel. Synes ikke du skal engste deg i d hele tatt, det blir å gå kjempefint! Gled deg heller til å få møte barnet under kontrollerte og rolige omstendigheter som et planlagt KS er! :) klem

Anonymous poster hash: 6f2ec...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...