Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Forstoppelsen har kommet tilbake for fullt etter at barnet har kuttet ut gluten, melk og hvete. Er det normalt? Er det noe som går seg til? Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Jeg startet på glutenfri diett i fjor sommer, og jeg ble også rimelig forstoppet i starten. På sykehuset ba de meg drikke mye vann, og få i meg nok fiber. Synes det var vanskelig å få i meg fiber i starten, men nå vet jeg hvilke varer som funker for meg. Spiser minst en kiwi om dagen, nøtter og frø og holder meg unna typiske ting som gjør fordøyelsen tregere - som f.eks banan, poteter eller potetmel. For meg har det godt seg til nå, men det var overgangen som var vanskelig. Jeg startet dietten med å bruke glutenfrie alternativer til det jeg spiste før (brød, boller, pasta osv), og det bremser forstoppelsen mer enn de glutenholdige produktene. Jeg erstatter derfor dette med mer frukt og grønnsaker, havregrøt til frokost, suppe til kvelds f.eks... Har dere ikke vært til kostholdsveiledning? Anonymous poster hash: cc472...ff6
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Kostholdsveiledning? Nei, vi har kun tatt blodprøver. Jeg kjøper glutenfrie og hvetefrie brød også går det i soyamelk og havremelk. Jeg har også begynt å tenke på at vi faktisk må unngå havremelk. Det er vel gluten der også... Da får vi innføre mer fiber i kosten. hi Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 :-) Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Kostholdsveiledning? Nei, vi har kun tatt blodprøver. Jeg kjøper glutenfrie og hvetefrie brød også går det i soyamelk og havremelk. Jeg har også begynt å tenke på at vi faktisk må unngå havremelk. Det er vel gluten der også... Da får vi innføre mer fiber i kosten. hi Anonymous poster hash: b64ad...437 Jeg har cøliaki, da, så mulig det bare er cøliakere som får kostholdsveiledning. Og med diagnostiseringen måtte jeg innom sykehuset en del ganger, + noen undersøkelses og rådgivningstimer i ettertid. Men, du kan kanskje spørre fastlegen om dere kan henvises til en med litt peiling? Er ikke alltid like lett å finne frem i allergijungelen, med tanke på at kroppen skal få i seg rett mengde av alt Anonymous poster hash: cc472...ff6
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Kostholdsveiledning? Nei, vi har kun tatt blodprøver. Jeg kjøper glutenfrie og hvetefrie brød også går det i soyamelk og havremelk. Jeg har også begynt å tenke på at vi faktisk må unngå havremelk. Det er vel gluten der også... Da får vi innføre mer fiber i kosten. hi Anonymous poster hash: b64ad...437 Jeg har cøliaki, da, så mulig det bare er cøliakere som får kostholdsveiledning. Og med diagnostiseringen måtte jeg innom sykehuset en del ganger, + noen undersøkelses og rådgivningstimer i ettertid. Men, du kan kanskje spørre fastlegen om dere kan henvises til en med litt peiling? Er ikke alltid like lett å finne frem i allergijungelen, med tanke på at kroppen skal få i seg rett mengde av alt Anonymous poster hash: cc472...ff6 Ja, det kan jo hende. Vi har spurt fastlegen om veiledning og vi fikk beskjed om å lese på nett. Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Hvis dere skal kutte ut så mye, så bør dere få veiledning og det vil jeg tro dere har krav på. Er dere sikre på at det ikke er cøliaki? Hvis det er en mistanke om det, så må dere ikke kutte ut gluten før barnet er ferdig undersøkt, for da vil man ikke nødvendigvis finne ut av det. Jeg hadde uansett vært veldig skeptisk til å kutte ut så mange forskjellige matvarer etter kun å ha blitt undersøkt hos fastlegen, jeg ville bedt om henvisning til barnelege el. Anonymous poster hash: bede2...47d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Hvis dere skal kutte ut så mye, så bør dere få veiledning og det vil jeg tro dere har krav på. Er dere sikre på at det ikke er cøliaki? Hvis det er en mistanke om det, så må dere ikke kutte ut gluten før barnet er ferdig undersøkt, for da vil man ikke nødvendigvis finne ut av det. Jeg hadde uansett vært veldig skeptisk til å kutte ut så mange forskjellige matvarer etter kun å ha blitt undersøkt hos fastlegen, jeg ville bedt om henvisning til barnelege el. Anonymous poster hash: bede2...47d Blodprøvene slo ikke ut på Cøliaki, men de slo ut på melk, hvete, bygg, rug og peanøtter. Det er vel sånn at de fleste har cøliaki i tillegg, så vi har kuttet ut det også, som en slags test, for å se hvordan kroppen til gutten reagerer. Legen sa at hvis vi vil ha mer hjelp må vi kontakte Volvat e.l.. hi. Anonymous poster hash: b64ad...437
MrsMilla Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Forstoppelsen har kommet tilbake for fullt etter at barnet har kuttet ut gluten, melk og hvete. Er det normalt? Er det noe som går seg til? Anonymous poster hash: b64ad...437 Ja! I perioden der jeg justerte fra tidligere kosthold til nytt kosthold, typisk de første ukene, hadde jeg mer utslett, kløe og forstoppelse enn ellers. Så etter noen uker, når kroppen ble mer vant til ny diett og giftfri mat, begynte forbedringene - og de var store!! Drikk mye vann, spis gulrøtter og kom deg gjennom denne stormen, så blir det bra!
MrsMilla Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Hvis dere skal kutte ut så mye, så bør dere få veiledning og det vil jeg tro dere har krav på. Er dere sikre på at det ikke er cøliaki? Hvis det er en mistanke om det, så må dere ikke kutte ut gluten før barnet er ferdig undersøkt, for da vil man ikke nødvendigvis finne ut av det. Jeg hadde uansett vært veldig skeptisk til å kutte ut så mange forskjellige matvarer etter kun å ha blitt undersøkt hos fastlegen, jeg ville bedt om henvisning til barnelege el. Anonymous poster hash: bede2...47d Blodprøvene slo ikke ut på Cøliaki, men de slo ut på melk, hvete, bygg, rug og peanøtter. Det er vel sånn at de fleste har cøliaki i tillegg, så vi har kuttet ut det også, som en slags test, for å se hvordan kroppen til gutten reagerer. Legen sa at hvis vi vil ha mer hjelp må vi kontakte Volvat e.l.. hi. Anonymous poster hash: b64ad...437 Tåler han spelt? Isåfall er nytt kosthold veldig lett....... Siden han ikke slo ut på cøliaci kan dere være trygge på gluten - for dette kommer normalt faktisk fram på tester. Obs! ikke kjøp glutenfrie produkter til ham, de har ofte hvete i seg!! Sjekk ingrediensene. Vi som ikke tåler hvete, men ikke er har cøliaki kan ikke ha disse ferdigblandingene fordi de inneholder nettopp det vi ikke tåler..... men er fri for gluten, noe som for dere ikke har noe å si... For å være sikre bør dere også passe på havremelken, den er det mange som oss som ikke tåler..... kjøp rismelk og soyamelk. Husk soyamelk erstatter melk i matlaging, eventelt kokosmelk - det er faktisk kjempegodt. Risgrøt er bedre med soyamelk :-) Rismelk er fin i frokostblandinger og som den er. Den bør være skikkelig kald og husk å riste kartongen! På grøtsiden har dere jo risgrøt, polentagrøt, hirsegrøt - de er kjempegode. Spesielt polentagrøt! Tåler han ikke melk generelt, eller er det laktosen? Finnes mye bra laktosefritt. Ellers vil du stort sett kjøpe mye "blåsmør" (melkefritt, fåes gjerne på rema), kokosmelk, pasta/ lasagneplater av mais/ris eller spelt, soyayoghurt, soyarømme, soyaost til pizza og andre alternative produkter. De fleste har helt super smak. Så flott at dere fant ut hva han reagerte på! Endret 16. januar 2014 av MrsMilla
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Jeg vet ikke om han tåler spelt. Jeg tenker å vente litt med det, til innkjøringen er ferdig. hi Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Hvilken test ble tatt for å undersøke i forhold til gluten? Den eneste testen fastlegen kan ta som er 100% sikker hvis den er negativ, er gentest, hvis ikke kan det godt hende han har det likevel. Jeg syns det er veldig dårlig at ikke fastlegen vil henvise dere til en barnelege. Vi har fått henvisning til barnelege på mye mindre symptomer enn det der og hvis dere skal kutte ut både hvete, bygg, rug og melk, skal dere være veldig flinke for at han skal få i seg alt han trenger. Jeg hadde rett og slett byttet fastlege hvis jeg hadde fått beskjed om å klare meg selv etter å ha testet positivt på så mye, for så å be om en henvisning hos den nye fastlegen. Anonymous poster hash: bede2...47d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Jeg vet ikke om han tåler spelt. Jeg tenker å vente litt med det, til innkjøringen er ferdig. hi Anonymous poster hash: b64ad...437 Spelt er hvete. Anonymous poster hash: aff09...96c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #14 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har massiv matintollerans. Og etter to år med mer eller mindre løs mage begynte jeg på diett og fikk noe legen kalte spastisk tarm. Den var ikke vant med å jobbe så den fikk sjokk. I perioder var jeg helt forferdelig i magen. (Bæsjet på meg en gang jeg hosta) tok ca tre måneder med forstoppelse, spasmer, diaré osv osv. Anonymous poster hash: cc489...654
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #15 Skrevet 16. januar 2014 Hvis dere skal kutte ut så mye, så bør dere få veiledning og det vil jeg tro dere har krav på. Er dere sikre på at det ikke er cøliaki? Hvis det er en mistanke om det, så må dere ikke kutte ut gluten før barnet er ferdig undersøkt, for da vil man ikke nødvendigvis finne ut av det. Jeg hadde uansett vært veldig skeptisk til å kutte ut så mange forskjellige matvarer etter kun å ha blitt undersøkt hos fastlegen, jeg ville bedt om henvisning til barnelege el. Anonymous poster hash: bede2...47d Blodprøvene slo ikke ut på Cøliaki, men de slo ut på melk, hvete, bygg, rug og peanøtter. Det er vel sånn at de fleste har cøliaki i tillegg, så vi har kuttet ut det også, som en slags test, for å se hvordan kroppen til gutten reagerer. Legen sa at hvis vi vil ha mer hjelp må vi kontakte Volvat e.l.. hi. Anonymous poster hash: b64ad...437 Tåler han spelt? Isåfall er nytt kosthold veldig lett....... Siden han ikke slo ut på cøliaci kan dere være trygge på gluten - for dette kommer normalt faktisk fram på tester. Obs! ikke kjøp glutenfrie produkter til ham, de har ofte hvete i seg!! Sjekk ingrediensene. Vi som ikke tåler hvete, men ikke er har cøliaki kan ikke ha disse ferdigblandingene fordi de inneholder nettopp det vi ikke tåler..... men er fri for gluten, noe som for dere ikke har noe å si... For å være sikre bør dere også passe på havremelken, den er det mange som oss som ikke tåler..... kjøp rismelk og soyamelk. Husk soyamelk erstatter melk i matlaging, eventelt kokosmelk - det er faktisk kjempegodt. Risgrøt er bedre med soyamelk :-) Rismelk er fin i frokostblandinger og som den er. Den bør være skikkelig kald og husk å riste kartongen! På grøtsiden har dere jo risgrøt, polentagrøt, hirsegrøt - de er kjempegode. Spesielt polentagrøt! Tåler han ikke melk generelt, eller er det laktosen? Finnes mye bra laktosefritt. Ellers vil du stort sett kjøpe mye "blåsmør" (melkefritt, fåes gjerne på rema), kokosmelk, pasta/ lasagneplater av mais/ris eller spelt, soyayoghurt, soyarømme, soyaost til pizza og andre alternative produkter. De fleste har helt super smak. Så flott at dere fant ut hva han reagerte på! Takk. Han er ikke melkeintolerant, han har allergi. Her er mye interessant å lese. Jeg har lest på andre sider at Cøliaki ikke alltid slår ut på vanlige blodprøver, derfor er jeg usikker på Cøliaki. Legen mente at det ikke var poeng i å gjøre videre undersøkelser. hi Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #16 Skrevet 16. januar 2014 Hvilken test ble tatt for å undersøke i forhold til gluten? Den eneste testen fastlegen kan ta som er 100% sikker hvis den er negativ, er gentest, hvis ikke kan det godt hende han har det likevel. Jeg syns det er veldig dårlig at ikke fastlegen vil henvise dere til en barnelege. Vi har fått henvisning til barnelege på mye mindre symptomer enn det der og hvis dere skal kutte ut både hvete, bygg, rug og melk, skal dere være veldig flinke for at han skal få i seg alt han trenger. Jeg hadde rett og slett byttet fastlege hvis jeg hadde fått beskjed om å klare meg selv etter å ha testet positivt på så mye, for så å be om en henvisning hos den nye fastlegen. Anonymous poster hash: bede2...47d Vi tok vanlige blodprøver hi Anonymous poster hash: b64ad...437
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #17 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har massiv matintollerans. Og etter to år med mer eller mindre løs mage begynte jeg på diett og fikk noe legen kalte spastisk tarm. Den var ikke vant med å jobbe så den fikk sjokk. I perioder var jeg helt forferdelig i magen. (Bæsjet på meg en gang jeg hosta) tok ca tre måneder med forstoppelse, spasmer, diaré osv osv. Anonymous poster hash: cc489...654 Tre måneder? Ok, da får vi en fin vinter. Er greit å vite på forhånd hvor lang tid det kan ta å venne seg til riktig mat. Da blir det lettere å motivere gutten. Takk. Hi Anonymous poster hash: b64ad...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå