Mamma_til_2 Skrevet 16. januar 2014 #26 Skrevet 16. januar 2014 Da jenta mi fikk vannkopper fikk jeg erklæring fra legen om at hun måtte være hjemme en uke og hvilken diagnose, så det trenger du.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #27 Skrevet 16. januar 2014 Aldri vært borti? En lege? Merkelig lege, det er jo arbeidsmiljøloven som sier det, hvis legen ikke har hørt om det, så er han veldig uerfaren og lite opplyst.... Anonymous poster hash: dfbd2...598 Vel, vi lærer jo ikke om AML under legestudiet så tror ikke legen er hverken uerfaren eller lite opplyst. Noen ganger har man bare ikke vært borti liknende før man har jobbet flere år. Det har ingenting med opplyst/ikke opplyst å gjøre. Anonymous poster hash: f5bb1...1f9 Eh... nei men dette er da helt normal praksis som man lærer så snart man kommer ut i arbeidslivet. Det er da like elementært som at man har krav på lønn når man er i arbeid. I de fleste andre studier lærer man jo litt om AML, så merkelig. Bare merkelig. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #28 Skrevet 16. januar 2014 IA bedrifter krever legeerklæring er åtte dager sammenhengende sykdom. da er helg og fridager innimellom inkludert. Anonymous poster hash: 0d5c2...09f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #29 Skrevet 16. januar 2014 hvis barnet ditt er sykt så er det bare å ringe legekontoret og høre om du må møte opp for undersøkelse av barn eller om han bare kan skrive ut en erklæring som du kan hente når barnet er friskt. Er barnet sykt er det jo ikke noe problem å få en legeerklæring. Anonymous poster hash: 0d5c2...09f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #30 Skrevet 16. januar 2014 Du har krav på tre dager sammenhengende EM-dager, den fjerde dagen må du ha sykemelding fra legen. Det er helt vanlig. Men i enkelte IA-bedrifter, har man vel krav på flere egenmeldings-dager uten sykemelding, mener jeg. Hos oss er det hvertfall slik at fjerde sykedagen må du levere sykemelding fra lege. Men jeg jobber i privat bedrift. Anonymous poster hash: dfbd2...598 I ALLE IA-bedrifter kan man være borte opptil 8 dager i strekk uten sykmelding/legeerklæring, og totalt 24 dager Ila hele året. Anonymous poster hash: e6b5e...812
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #31 Skrevet 16. januar 2014 Regelen er veldig enkel: Arbeidsgiveren din har ansvar for å betale omsorgspenger i ti dager per kalenderår. For å få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiver, må du dokumentere barnets eller barnepassers sykdom med egenmelding. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at du dokumenterer barnets eller barnepassers sykdom med legeerklæring. Anonymous poster hash: 035ce...ad1
Turtelduen Skrevet 16. januar 2014 #32 Skrevet 16. januar 2014 Jeg er alene med sønnen min. Bare stusset over det siden legen og sekretæren hadde aldri vært borte i det. 4 dager med sykt barn er jo ikke mye. Tror ikke sjefen at barnet mitt er syk tenker jeg. Som medeier i et firma har jeg sjekket disse reglene grundige Og syns det er rart legen din ikke har hørt om det... Sjefen din kan kreve det ja, kan. Så det er kanskje et spm om han tror på deg eller om han alltid gjør det ved syktbarn melding/egenmelding som går over 3 dager.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 16. januar 2014 Forfatter #33 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Jeg jobber på ullevål sykehus og det er ia-bedrift. I fjor var jeg bort i en uke og brukte egenmelding. Fikk aldri beskjed om at jeg trengte legeerklæring da. Var så vidt jeg fikk legetime i dag.litt dumt mtp at det er sikkert fler som trenger den timen mer enn det jeg gjør. Første dag i dag sønnen min er frisk, så han et klar til å gå på skolen i morgen. Satser på at legen tror på meg at sønnen min har hatt feber og stygg hoste denne uka da :/ Endret 16. januar 2014 av AnTiLoPeSvIn
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #34 Skrevet 16. januar 2014 Men man får vel en erklæring, og må ta seg ulønnet fri? Ser flere har snakker om sykmelding, men mor blir vel ikke sykemeldt når det er barnet som er sykt. Min lege sykemelder iallefall ikke meg om det er barnet som er sykt. Har flere venninner som har hatt samme "problem". Anonymous poster hash: 19160...860
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #35 Skrevet 16. januar 2014 Men man får vel en erklæring, og må ta seg ulønnet fri? Ser flere har snakker om sykmelding, men mor blir vel ikke sykemeldt når det er barnet som er sykt. Min lege sykemelder iallefall ikke meg om det er barnet som er sykt. Har flere venninner som har hatt samme "problem". Anonymous poster hash: 19160...860 Nei, mor blir ikke sykemeldt. Legen skriver en attest til arbeidsgiver på at barnet er sykt og trenger en omsorgsperson hjemme hos seg, og da kan mor eller far ta ut mer enn 3 dager sammenhengende av sykt-barn kvoten sin. Dette er jo for å forhindre skulk. Man har 10 (15) dager i året til å være hjemme med sykt barn, men man har ikke lov til å være hjemme mer enn 3 dager sammenhengende uten attest på at barnet faktisk er sykt, om arbeidsgiver krever det. Anonymous poster hash: 035ce...ad1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #36 Skrevet 17. januar 2014 Men man får vel en erklæring, og må ta seg ulønnet fri? Ser flere har snakker om sykmelding, men mor blir vel ikke sykemeldt når det er barnet som er sykt. Min lege sykemelder iallefall ikke meg om det er barnet som er sykt. Har flere venninner som har hatt samme "problem". Anonymous poster hash: 19160...860 Nei, mor blir ikke sykemeldt. Legen skriver en attest til arbeidsgiver på at barnet er sykt og trenger en omsorgsperson hjemme hos seg, og da kan mor eller far ta ut mer enn 3 dager sammenhengende av sykt-barn kvoten sin. Dette er jo for å forhindre skulk. Man har 10 (15) dager i året til å være hjemme med sykt barn, men man har ikke lov til å være hjemme mer enn 3 dager sammenhengende uten attest på at barnet faktisk er sykt, om arbeidsgiver krever det. Anonymous poster hash: 035ce...ad1 Bare en liten komentar til detsiste. Man har faktisk rett til å være borte fra jobb også mer enn 10 dager for å ta seg av syke barn. Forskjellen er bare at da blir det uten lønn. Anonymous poster hash: f4c26...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå