AnTiLoPeSvIn Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Stemmer det hvis det går over tre dager?
☆☆☆ Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Det stemmer at sjefen kan kreve legeerklæring, men han/ho kan godt la det vere.. Har sjefen krwvd det må du skaffe denne dokumentasjonen
AnTiLoPeSvIn Skrevet 16. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2014 Ok. Fordi jeg ringte jo fastlegen og han hadde aldri hørt om det :/ men men
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Ja, det stemmer. Legen min spør alltid om jeg trenger erklæring på sykt barn når jeg er der med barna.
Snuppa09 Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Ja det er vanlig praksis i de fleste bedrifter.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Kan ikke pappaen være hjemme? Anonymous poster hash: e61eb...4e1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Kan ikke pappaen være hjemme? Anonymous poster hash: e61eb...4e1 Hvorfor gidder du å spør om det? Tror du ikke hi har vurdert situasjonen? Kanskje det ikke er noen pappa i bildet? Kanskje han er bortreist? Kanskje han er syk? Kanskje du ikke har noe med det? Anonymous poster hash: 88363...726
AnTiLoPeSvIn Skrevet 16. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2014 Jeg er alene med sønnen min. Bare stusset over det siden legen og sekretæren hadde aldri vært borte i det. 4 dager med sykt barn er jo ikke mye. Tror ikke sjefen at barnet mitt er syk tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Du har krav på tre dager sammenhengende EM-dager, den fjerde dagen må du ha sykemelding fra legen. Det er helt vanlig. Men i enkelte IA-bedrifter, har man vel krav på flere egenmeldings-dager uten sykemelding, mener jeg. Hos oss er det hvertfall slik at fjerde sykedagen må du levere sykemelding fra lege. Men jeg jobber i privat bedrift. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Aldri vært borti? En lege? Merkelig lege, det er jo arbeidsmiljøloven som sier det, hvis legen ikke har hørt om det, så er han veldig uerfaren og lite opplyst.... Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 om man er alene om omsorgen for et barn så har man 20 dager man fritt kan ta ut i løpet av et år! (er foreldrene samboende/gift har man 10 dager hver) noen av dere henviser jo til HI som om det er hun som er syk det er helt andre regler............ Anonymous poster hash: 0e622...9bd
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Ja, men hun kan ikke ta de ut sammenhengende. Det er det som er saken. Det stemmer at hun som alenemor har krav på 20 sykedager, men ikke sammenhengende... Sånn er det med egen sykdom også. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 § 9-6.Antall dager med omsorgspenger Omsorgspenger etter § 9-5 første ledd ytes til den enkelte arbeidstaker i opptil 10 stønadsdager for hvert kalenderår. Har vedkommende omsorgen for mer enn to barn, ytes det omsorgspenger i opptil 15 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30. Dersom en arbeidstaker har kronisk syke eller funksjonshemmete barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det omsorgspenger etter reglene i første ledd med tillegg av 10 stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l. For at arbeidstakeren skal få utvidet rett til omsorgspenger etter andre ledd, må Arbeids- og velferdsetaten ha godtatt at barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet. Selv om den ene av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan stønadsdagene fordeles mellom foreldrene i forhold til omfanget av avtalt samvær. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig erklæring fra begge foreldrene om samværsfordelingen. Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen. Departementet gir forskrifter om gjennomføringen av bestemmelsene i denne paragrafen, herunder om hvilke sykdommer og funksjonshemninger som skal gi utvidet rett til omsorgspenger etter andre ledd. 0 Endret ved lover 19 des 1997 nr. 99 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 53 (ikr. 1 juli 2003), 17 juni 2005 nr. 59 (ikr. 1 juli 2005), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006 iflg. res. 16 juni 2006 nr. 631), 18 des 2009 nr. 133. Anonymous poster hash: 0e622...9bd
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #14 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #15 Skrevet 16. januar 2014 Du burde revurdere fastlegen din altså... Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #16 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Det er forskjell på egenmelding og omsorgspermisjon for sykt barn. Anonymous poster hash: 88363...726
Sølvpanter Skrevet 16. januar 2014 #17 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Men egenmelding er jo ikke det samme som "sykt barn"-dager...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #18 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Men egenmelding er jo ikke det samme som "sykt barn"-dager... JOOOO! Både egen sykdom, sykt barn og sykt barnepasser utløser rett til bruk av egenmelding. Antall dager til hver fraværårsak varierer, men man har kun krav på å ta ut 3 egenmeldingsdager sammenhengende. Den 4. dagen kan arbeidsgiver be om legeerklæring. Anonymous poster hash: 229de...538
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #19 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Men egenmelding er jo ikke det samme som "sykt barn"-dager... Jo, man bruker jo egenmelding når man er hjemme med sykt barn. På EM-skjemaet krysser du jo av for egen sykdom eller barns sykdom. Det er egenmeldingen som gir deg rett til lønn når du er borte fra jobb pga sykdom. Slik kan arbeidsgiver skille mellom hvor mange sykt barn dager man har hatt i løpet av ett år, og hvor mange dager man har vært syk selv. Slik slipper både arbeidsgiver og arbeidstaker og bli lurt. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #20 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Jo men dette er regler for egenmelding. Ikke omsorgspenger. Jeg har opplevd at arbeidsgiver har krevd erklæring den 4. dagen. Så da måtte jeg pent ta med meg en frisk unge til legen (48 timers karantene etter omgangsyken). Snakk om å kaste bort tiden til legen. Fikk inntrykk av at sjefen trodde jeg løy ang sykt barn. Han la nemlig ut til de andre ansatte at han kunne ikke tro på at man var syk så lenge av en omgangssyke og at jeg nok var ute etter en langhelg... Fredag var nemlig dag 4. Anonymous poster hash: 9baf0...191
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #21 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Det er forskjell på egenmelding og omsorgspermisjon for sykt barn. Anonymous poster hash: 88363...726 Omsorgspermisjon er noe helt annet :-) Kan ikke bruke ordet omsorgspermisjon når man er hjemme med sykt barn i en uke Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #22 Skrevet 16. januar 2014 Uansett hva dere kaller det, omsorgspenger, sykepenger, eller bare penger; den 4. dagen må man ha sykemelding, enten det er barn eller voksne som er syke. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #23 Skrevet 16. januar 2014 Aldri vært borti? En lege? Merkelig lege, det er jo arbeidsmiljøloven som sier det, hvis legen ikke har hørt om det, så er han veldig uerfaren og lite opplyst.... Anonymous poster hash: dfbd2...598 Vel, vi lærer jo ikke om AML under legestudiet så tror ikke legen er hverken uerfaren eller lite opplyst. Noen ganger har man bare ikke vært borti liknende før man har jobbet flere år. Det har ingenting med opplyst/ikke opplyst å gjøre. Anonymous poster hash: f5bb1...1f9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #24 Skrevet 16. januar 2014 Uansett hva dere kaller det, omsorgspenger, sykepenger, eller bare penger; den 4. dagen må man ha sykemelding, enten det er barn eller voksne som er syke. Anonymous poster hash: dfbd2...598 Nei, slettes ikke. Er du med i en IA-bedrift så er det 8 dager som gjelder. Anonymous poster hash: f5bb1...1f9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #25 Skrevet 16. januar 2014 Riktig, men man har ikke krav på å ta dette ut sammenhengende, her er utdrag fra folketrygdeloven: § 9–2. Hovedregelen er at arbeidstaker kan bruke egenmelding i tre dager om gangen, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra fjerde dagen av fraværet Anonymous poster hash: dfbd2...598 Jo men dette er regler for egenmelding. Ikke omsorgspenger. Jeg har opplevd at arbeidsgiver har krevd erklæring den 4. dagen. Så da måtte jeg pent ta med meg en frisk unge til legen (48 timers karantene etter omgangsyken). Snakk om å kaste bort tiden til legen. Fikk inntrykk av at sjefen trodde jeg løy ang sykt barn. Han la nemlig ut til de andre ansatte at han kunne ikke tro på at man var syk så lenge av en omgangssyke og at jeg nok var ute etter en langhelg... Fredag var nemlig dag 4. Anonymous poster hash: 9baf0...191 Spiller ingen rolle, hvis du ikke leverte egenmelding de tre første dagene, og likevel fikk lønn, er jeg imponert over sjefen din. Selv om du har sykt barn, må du levere egenmelding for å ha rett til lønn (eller omsorgspenger om du vil) Den 4. dagen må du ha sykemelding. Dette krever nav også. Anonymous poster hash: dfbd2...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå