Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Del Skrevet 15. januar 2014 I desember gikk jeg til legen fordi jeg har vært fryktelig slapp, trøtt og sliten i lang tid. Jeg er ikke i jobb, men går hjemme i ulønna permisjon med barnet mitt på 1,5 år. Jeg et veldig søvnbehov og kommer meg nesten ikke ut av senga om morgnen, selv ikke etter 8-9 timer søvn. Har null overskudd til husarbeid og hunden, det lille jeg har å gi, gir jeg til barnet mitt. Når det er tid for dagluren ligger jeg rett ut på sofaen. Helt jævlig å ha det sånn.. Uansett så fikk jeg et brev fra legen en uke etter prøvene var tatt om at jeg hadde d vitamin mangel og folsyre mangel og at jeg skulle kjøpe dette på apoteket. Det gjorde jeg og har nå tatt to spiseskjeer med tran og to tabletter med folat hver dag i en mnd og jeg føler meg absolutt ikke bedre, heller dårligere. Er det vanlig å føle seg så dårlig av litt vitamin mangel? Blir nesten litt redd for at det er noe alvorlig galt med meg. Folat har vel noe med dannelsen av blodceller å gjøre, vil folatmangel si at man er blodfattig eller hva betyr det egentlig? Har gått sånn i over 3 mnd nå og vil bare ha tilbake energien min igjen. Begynner å jobbe igjen om et par mnd og det blir fryktelig tøft om jeg ikke blir bra igjen før den tid. Hvor lang tid må jeg regne med å gå på tilskudd før jeg merker bedring og er det noe annet enn tran jeg bør ta som kanskje er bedre? Anonymous poster hash: 2994c...1ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Del Skrevet 15. januar 2014 Synes det høres merkelig ut. Sjekket legen stoffskifte og jern? Anonymous poster hash: 2d822...47d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146031960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Del Skrevet 15. januar 2014 Folatmangel kommer av ensidig kost, så gjerne spis mer variert framover i tillegg til tilskudd Tror det tok en mnd eller litt mer før jeg merket bedring, det var fantastisk! Ble nesten som en duracellkanin Anonymous poster hash: a4a25...a5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146031967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Del Skrevet 15. januar 2014 Hva var D-vitamin-nivået ditt da? To skeier tran vil trolig ikke greie å få deg opp i nivå når du først har fått en mangel. Hvor mye D du trenger tilskudd av avhenger delvis av hva nivået ditt lå på, hvor lavt du var. Jeg anbefaler deg å kjøpe D-pearl fra PharmaNord, de inneholder 20µgr pr perle. Tar du tre av disse og dine to skeier med tran så vil du nok merke forskjell. Jeg tar enda mer og jeg ligger såvidt innenfor normalverdiene. Men legen vil at jeg skal opp i en god del høyere verdier siden jeg er så sliten. Altfor ofte så har ikke legene lest de offentlige anbefalingene en gang når det kommer til tilskudd ved D-vitaminmangel, og anbefaler derfor altfor lite til at pasientene greier å komme opp i normalverdier. B-vitaminene virker ofte sammen, så der er det for mange en fordel å ta et B-kompleks i tillegg til det spesifikke B-vitaminet man mangler. Anonymous poster hash: dcdc5...360 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146031976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg regner med at stoffskiftet ble sjekket, han krysset av mye på blodprøvearket. Aner ikke hva nivået av d vitamin og folat ligger på. Det eneste som stod i brevet var at legen ser at jeg har mangel på d vitamin og folsyre og at dette kan kjøpes reseptfritt på apoteket. stod ingenting om hvor mye jeg skulle ta osv. Jeg har bare tatt dobbelt av hva det står på folatboksen og tranflaska jeg, sånn for å være sikker, men kanskje det ikke er nok? Dere som har hatt mangel på d vitamin og folat, har dere følt dere skikkelig dårlige? svliten, trøtt og slapp konstant? Kanskje jeg bør ringe legekontoret i morgen å høre hvor lave nivåene var og hvor mye tilskudd jeg egentlig bør ta. Jeg kan ikke bare fortsette å ha det sånn her, jeg må få opp energien igjen så jeg kan klare å starte opp på jobb og i tillegg ta meg av barn og hus og hjem. Akkurat nå så er det såvidt jeg orker å ta meg av barnet bare. HI Anonymous poster hash: 2994c...1ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146032001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipptopp Skrevet 15. januar 2014 #6 Del Skrevet 15. januar 2014 Bytt ut tranen med D vitamin piller. Og kutt meieriprodukter, det hemmer opptaket. Å fylle opp lagrene tar tid og det kan hende du trenger en boost med en sprøyte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146032017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #7 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg regner med at stoffskiftet ble sjekket, han krysset av mye på blodprøvearket. Aner ikke hva nivået av d vitamin og folat ligger på. Det eneste som stod i brevet var at legen ser at jeg har mangel på d vitamin og folsyre og at dette kan kjøpes reseptfritt på apoteket. stod ingenting om hvor mye jeg skulle ta osv. Jeg har bare tatt dobbelt av hva det står på folatboksen og tranflaska jeg, sånn for å være sikker, men kanskje det ikke er nok? Dere som har hatt mangel på d vitamin og folat, har dere følt dere skikkelig dårlige? svliten, trøtt og slapp konstant? Kanskje jeg bør ringe legekontoret i morgen å høre hvor lave nivåene var og hvor mye tilskudd jeg egentlig bør ta. Jeg kan ikke bare fortsette å ha det sånn her, jeg må få opp energien igjen så jeg kan klare å starte opp på jobb og i tillegg ta meg av barn og hus og hjem. Akkurat nå så er det såvidt jeg orker å ta meg av barnet bare. HI Anonymous poster hash: 2994c...1ab Hvis man har gode normalverdier av vitamin D så anbefaler det offentlige at vi får i oss 7,5-10 mikrogram pr dag. Dette vurderer de faktisk å doble. I en skje tran får du vanlig dagsbehov for D-vitamin etter dagens normalanbefalinger - eller vanlig dagsbehov etter det som de vurderer å legge som anbefalinger. Når du da har mangeltilstand så sier det seg selv at du trenger mer enn normal dagsdose for å øke verdiene dine, hvis ikke hindrer du bare at de ikke blir enda lavere. Kjøp D-pearls i steden for og ta tre av disse pr dag. Det er sløvt av legen å ikke anbefale hvilken dose du bør ta! # 4 Anonymous poster hash: dcdc5...360 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146032054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei igjen! Ringte legekontoret idag, d vitamin nivået var på 59, og det er vel ikke spesielt lavt? Så skjønner ikke at det kan være årsaken til at jeg føler meg så dårlig.. Uansett så mente helsesekretæren at jeg skulle kjøpe d vitamin tabletter og ta to stk av det i tillegg til tranen og 1 stk folat i 6 uker til å så komme inn å ta nye prøver. HI Anonymous poster hash: 2994c...1ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146032594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
L-8 Skrevet 16. januar 2014 #9 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei igjen! Ringte legekontoret idag, d vitamin nivået var på 59, og det er vel ikke spesielt lavt? Så skjønner ikke at det kan være årsaken til at jeg føler meg så dårlig.. Uansett så mente helsesekretæren at jeg skulle kjøpe d vitamin tabletter og ta to stk av det i tillegg til tranen og 1 stk folat i 6 uker til å så komme inn å ta nye prøver. HI Anonymous poster hash: 2994c...1ab Referanseverdiene i Norge er fra 50, men synes jeg hørte de var foreslått økt til 80. Du kan fint få i deg 10000 internasjonale enheter daglig uten å ta skade av det. Da burde du fort få opp verdiene dine. Det er også fint å ta magnesium sammen med D-vit. Tran kan du ta i tillegg uansett Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146032622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei igjen! Ringte legekontoret idag, d vitamin nivået var på 59, og det er vel ikke spesielt lavt? Så skjønner ikke at det kan være årsaken til at jeg føler meg så dårlig.. Uansett så mente helsesekretæren at jeg skulle kjøpe d vitamin tabletter og ta to stk av det i tillegg til tranen og 1 stk folat i 6 uker til å så komme inn å ta nye prøver. HIAnonymous poster hash: 2994c...1ab Mitt tall er også 59 og jeg skal ta 4 dråper Detrimin pr dag som legen har skrevet ut på resept. Jeg hadde under 25 når jeg startet først med 7 dråper og gikk opp til 71 og skulle da ta 2 dråper, men nivået gikk ned og jeg skal nå ta 4 . Anonymous poster hash: 17c81...654 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144112375-noen-andre-som-har-hatt-d-vitamin-og-folat-mangel-her-eller-kan-noe-om-det-hjelp/#findComment-146033749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå