smet Skrevet 15. januar 2014 #26 Skrevet 15. januar 2014 Eg tok hans navn. Vil at alle i familien heiter det samme, og det passa ikkje å bruke begge navna sammen. Vi diskuterte kven som skulle bytte, ettersom begge navna er heilt vanlige. Vi var enige om at eg bytta ettersom ingen vi kjenner med hans etternavn har mitt fornavn, mens eg kjenner fleire med hans fornavn og mitt etternavn. I tillegg bur vi på Austlandet, og det klarer man jo ikkje å uttale alle bokstaver, så alle sa mitt etternavn feil uansett.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #28 Skrevet 15. januar 2014 Nei, det ser jeg på som gammeldags. Identitet står sterkt, så jeg synes man skal være den man er. enig! Anonymous poster hash: d3f69...7c9
2005&2010 Skrevet 15. januar 2014 #29 Skrevet 15. januar 2014 Nei, fant meg en mann med samme etternavn ;-) Og vi er ikke i slekt, men har ett av Norge og Danmarks vanligste etternavn.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #30 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Anonymous poster hash: 27019...d77
Peggy Sue Skrevet 15. januar 2014 #31 Skrevet 15. januar 2014 Nei, jeg var så heldig at jeg hadde navn fra før så jeg trengte ikke ta hans. Heldigvis har vi sterkere ting, som for eksempel kjærlighet, som holder familien sammen så tenk vi er fremdeles sammen etter ti år selv om vi har forskjellige navn. Utrolig, er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #32 Skrevet 15. januar 2014 ser at mange nevner sen-navnene som vanlige osv, men fakta er at disse navnene holder på å dø ut. Nettopp fordi folk velger dem bort når de skal velge hvilket navn barnet får, fordi de tenker at de er så vanlige og kjedelige. Så snart er sen-navnene mer eksotiske altså Jeg er i alle fall stolt av mitt "kjedelige" sen-navn og vil aldri bytte det bort. Anonymous poster hash: d3f69...7c9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #33 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HI Anonymous poster hash: e0e38...c31 Jeg giftet meg som 33 åring og da følte jeg at etternavnet mitt var meg. Mannen min ville ikke ta mitt navn (jeg foreslo at begge skulle hete begge), så da beholdt j kun mitt mens barna våre som sagt fikk begge med bindestrek Anonymous poster hash: cd688...ae8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #34 Skrevet 15. januar 2014 Jeg vurderte ikke engang i et øyeblikk å ta mannens navn, for meg ville det ikke føles riktig, han står derimot fritt til å ta mitt viss han ønsker at alle i familien skal ha samme navn. Barna har begges navn, med mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Anonymous poster hash: 9ede4...455
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #35 Skrevet 15. januar 2014 Jeg skal ikke ta mannens etternavn, føler for mye identitet sitter i navnet jeg har. Barna våre har kun mannens navn. Det var viktigere for meg at de kun hadde ett navn enn at det skulle være mitt. Og er jo min unge selv om vi ikke har samme etternavn. Er jo fint når hele familien har samme navn, men litt gammeldags kanskje? Da jeg var ung hadde vi kun et etternavn og veldig få hadde mellomnavn. Så ble det mer og mer vanlig at man fikk begge foreldrenes, nå lager folk nye. Lurer på hvordan det blir når Sara Bakken-Hansen skal gifte seg med Lucas Leander Stien Bringedal… Anonymous poster hash: 6f66d...aed så enig med deg! Mannen min har tre etternavn, men to av dem med bindestrek (faren sitt) og moren sitt som mellomnavn da. Det med bindestrek har visst vært sånn i generasjoner. Men det blir jo så kronglete, for om vi skulle brukt mitt også så måtte vi hvertfall tatt bort moren hans sitt som er mellomnavn.. Men jeg synes det blir alt for mye, jeg er som deg og synes det er finest med ett etternavn (som jeg selv har). Så jeg mener vi skal velge ett av dem, (selv om det blir hans lange bindestreknavn evt da), og jeg mener også loddtrekning er mest rettferdig hehe. Men det ender nok med hans, siden jeg tror dette er viktigere for han enn for meg å "føre navnet videre". Uansett så er det vel de færreste som tar med seg både mellomnavnet og etternavnet (fra mor og far) videre til sine barn, så hva er egentlig poenget sier jeg... Anonymous poster hash: d3f69...7c9
MrsMilla Skrevet 15. januar 2014 #36 Skrevet 15. januar 2014 Før 1923 var det vanlig at man ikke endret navn. Altså er ikke denne tradisjonen med å ta mannens navn særlig gammel egentlig. http://no.wikipedia.org/wiki/Navn Annen artig artikkel for interesserte i karriere :-) http://www.aftenposten.no/jobb/article3637870.ece
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #37 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HIAnonymous poster hash: e0e38...c31 Men hvorfor kan ikke han ta ditt, om det er så viktig for dere å ha samme navn? Jeg hat aldri skjønt det. Jeg tilhører ingen. Jeg tilhører meg selv. Jeg elsker riktig nok mannen min og barna mine, og skal leve lenge som en familie sammen med dem. Men må vi dele navn? Vi deler kjærlighet (og blod!), tid, glede og sorg. For meg er det et ledd i kvinnefrigjøringen som mange kvinner ikke ser penget med å fremme og kjempe for. Hvorfor ikke? Hvorfor er en manns navn viktigere enn en kvinnes? Superulogisk i mitt hode. Om å gjøre å være mest lik mannen - til og med navnet skal være likt.. Skjønner ikke. Det som ligger øverst på lista over ting jeg ikke skjønner, må dog være de som hverken er gift eller har planer om å bli det, men som likevel navngir barna med fars etternavn. Og dytter inn sitt eget etternavn som barnas mellomnavn. Jeg har bært barna mine i ni måneder, bært dem enda minst ett år (utenfor kroppen, tett inntil) etter de ble født, formet dem mer enn noen annen, elsket dem høyere enn meg selv fra det øyeblikket de ble unnfanget, jeg vokter dem, ser dem, elsker dem litt til. Til den dagen jeg dør. Det er klart de skal ha mitt etternavn. Anonymous poster hash: 48415...9c3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #38 Skrevet 15. januar 2014 Ja han forandret til mitt. Anonymous poster hash: 659bd...811
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #39 Skrevet 15. januar 2014 Jeg byttet ikke. Helt uaktuelt siden jeg har hatt dette navnet hele livet og bare vår familie som heter dette. (Ca 60 stk) Barna våres har fars etternavn som sitt mellomnavn og mitt etternavn. Anonymous poster hash: 13e33...06b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #40 Skrevet 15. januar 2014 Jeg gjorde det. For meg er det viktig at hele familien heter det sammen så det er lett å se at vi hører sammen. Dessuten er jeg tradisjonell av meg og er stolt over at jeg tilhører mannen, uansett hvor diskriminerende det kan høres ut.Som jeg skulle sagt det selv. Jeg også, bare at jeg nok ikke ville fått formulert det så elegant :-) Det er mye viktigere for meg å hete det samme som mine barn enn som mine foreldre! Anonymous poster hash: b9798...7e2
Frokens Skrevet 16. januar 2014 #41 Skrevet 16. januar 2014 Ja, gjorde det. Har angret i ettertid, ihvertfall når han viste seg å være en drittsekk som jeg helst ikke vil ha noen tilknytning til. Navn er viktig og lenge etter bruddet hadde jeg ennå navnet hans fordi det var identiteten min. Men nå har jeg fått skiftet og føler meg vel med det.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #42 Skrevet 16. januar 2014 ser at mange nevner sen-navnene som vanlige osv, men fakta er at disse navnene holder på å dø ut. Nettopp fordi folk velger dem bort når de skal velge hvilket navn barnet får, fordi de tenker at de er så vanlige og kjedelige. Så snart er sen-navnene mer eksotiske altså Jeg er i alle fall stolt av mitt "kjedelige" sen-navn og vil aldri bytte det bort. Anonymous poster hash: d3f69...7c9 Du har helt rett.Navneforskere tror at om ikke lenger enn en generasjon frem, så vil sen-navn være det "fine". Ser allerede nå tendenser i "de finere" deler av befolkningen. Og som vanlig vil bermen følge på etterhvert. Bytter ikke ut mitt sen-navn. Jeg liker tradisjoner, og sen-navn er tradisjonelle i Norge og Norden Anonymous poster hash: 55e95...860
jente_80 Skrevet 16. januar 2014 #43 Skrevet 16. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HI Anonymous poster hash: e0e38...c31 Jeg var litt i tvil da navnet mitt er jo meg :-) Jeg bytta og ble overraskende fort vant til det nye. Her har vi alle samme etternavn.
Ugl@ ruger... Skrevet 16. januar 2014 #44 Skrevet 16. januar 2014 Nei, jeg beholdt mitt eget etternavn. Totalt uaktuelt for meg å bytte, barna har begge etternavnene.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #45 Skrevet 16. januar 2014 Jeg skal også gifte meg til sommeren, men vet ikke om jeg bytter navn enda. Mine barn har fått fornavnet mitt ....datter, .....sønn som mellomnavn og fars etternavn Anonymous poster hash: 12cb1...f65
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #46 Skrevet 16. januar 2014 Ja, jeg skiftet navn. Satte pikenavnet som mellomnavn og tok hans etternavn. Da har vi samme etternavn i hele familien, syns det er så praktisk. Anonymous poster hash: 2f2dc...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #47 Skrevet 16. januar 2014 Jeg skiftet hele mitt etternavn til mannen min sitt. En selvfølge for meg. Pikenavnet mitt er like sjelden som hans. Så vi har et familienavn, Anonymous poster hash: 6f326...d04
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #48 Skrevet 16. januar 2014 Tok hans, beholdt ikke mitt. Er "gammeldags" på det området. Syns det er utrolig mye mer praktisk og ikke minst koselig at hele familien har kun ett etternavn å forholde seg til. Var litt i tvil om jeg skulle beholde mitt eget som mellomnavn, men valgte å droppe det (blir jo aldri brukt uansett), så det gikk så fint så, ble kjempefort vant til det nye. Anonymous poster hash: 0c734...96a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #49 Skrevet 16. januar 2014 Vi er ikke gift, men nå som vi får vårt første barn sammen, skal jeg bytte til hans etternavn, slik at vi heter det samme alle tre. Vi skal gifte oss en dag, er forlovet Anonymous poster hash: 6ae44...bb9
Light of my life Skrevet 16. januar 2014 #50 Skrevet 16. januar 2014 Ja, jeg tok hans navn. Fordi jeg er en gammeldags romantiker, fordi jeg hadde et kjedelig etternavn jeg ikke følte noen sterk tilknytning til, og fordi jeg vil at alle i familien skal ha det samme etternavnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå