Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Vi gifter oss til sommeren, og jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre! Anonymous poster hash: e0e38...c31
Husbygger Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Ja, jeg skiftet etternavn. Veldig uvant til å begynne med, men syns det er kjekt at vi har samme etternavn hele familien ;-)
☆☆☆ Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Ja, men er etter to år enda ikkje heilt fortruleg med mitt nye namn. Men eg har slutta å seie feil i det minste
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Jeg har et uvanlig etternavn, så han skulle ta mitt.. Det gjorde han aldri og nå er vi skilt og det er like greit:) Anonymous poster hash: c9b68...282
valkyrien Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Jeg byttet ja Tok ikke lange tiden å venne seg til det heller.
Elsker livet Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Jeg gjorde det. For meg er det viktig at hele familien heter det sammen så det er lett å se at vi hører sammen. Dessuten er jeg tradisjonell av meg og er stolt over at jeg tilhører mannen, uansett hvor diskriminerende det kan høres ut.
Naturell Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Jeg byttet. Fikk litt vondt i magen den gangen bekreftelsen kom i posten, men det gikk fort over. Til sommeren er det to år siden vi giftet oss og senest i går sa jeg feil etternavn. Jeg lærer nok snart. Jeg syns det er romantisk at vi har samme etternavn <3
Lille krøll Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Jeg gjorde det. For meg er det viktig at hele familien heter det sammen så det er lett å se at vi hører sammen. Dessuten er jeg tradisjonell av meg og er stolt over at jeg tilhører mannen, uansett hvor diskriminerende det kan høres ut.Som jeg skulle sagt det selv.
Odine! Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Svigermor byttet tilbake etter mange års ekteskap.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Jeg hadde navn fra før, jeg. Anonymous poster hash: cf2c5...fe8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Nei! Barna våre har begge etternavnene med bindestrek mellom sånn at begge skal bestå :-) Anonymous poster hash: cd688...ae8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Nei!jeg gjorde det lenge før vi gifta oss... ;-) het Johansen før, så det var ikke noe tap Anonymous poster hash: d0e40...ef0
MrsMilla Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Nei, vi beholdt begge de navnene vi har. Er av den oppfatningen at navn sier noe om hvor du kommer fra, ikke hvem du er gift med. Ville også følt det som et "nederlag" kjenner jeg - altså å ta mannens navn. Det sier indirekte at mitt er mindre viktig siden det da ville utgått. En annen sak er jo om man får barn, og de har kun navnet til ektefellen. Selv om også kona har samme navn, vil man jo ved en eventuell skilsmisse ikke ha mannens navn - dermed kan man ende opp med et annet etternavn enn barna sine - noe som for meg er uaktuelt. Jada, ingen av oss skal skille oss - sånn tenker vi jo alle - allikevel blir jo veldig mange skilt.... greit å være sikker uansett. Mange tar navnet til ektefellen av kjærlighet. Men da lurer jeg på om den som endrer navnet elsker mest da, siden den andre ikke gjør det samme?...... Men det er jo ulike holdninger på dette - og ingen fasit.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HI Anonymous poster hash: e0e38...c31
soleia Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Tok hans namn som etternamn, men beheldt mitt som mellomnamn, og brukar begge. Er så gamaldags at eg likar at heile familien har same namn, men ville at folk skulle kjenne meg att på namnet sjølv om eg hadde gifta meg i relativt vaksen alder. Har teke tid å venne meg til at det namnet er meg, men slik blei det no her. Hadde kanskje ikkje valt det same ein gong til.
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Nei, men ikke fordi jeg føler tilknytning til etternavnet mitt eller finner det gammeldags å endre, beholdt mitt kun fordi det er finest. Endret 15. januar 2014 av Siklerotte
Ziva Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Gjorde det første gangen, tok tilbake mitt pikenavn når jeg skilte meg. Nå kommer jeg ikke til å bytte.
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Når vi fikk barna fikk de begges etternavn. Var kanskje så usikker på å bli gammel med han da. Vi gikk fra hverandre når lillebror var 2 år. VI har funnet tilbake til hverandre igjen og giftet oss i sommer. Da tok jeg hans navn i tillegg til mitt slik at barna og jeg har like etternavn.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HI Anonymous poster hash: e0e38...c31 Nå skal jeg fyre ei bombe her: kan ikke han ta DITT etternavn! Anonymous poster hash: 55e95...860
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #21 Skrevet 15. januar 2014 Nei, det var aldri aktuelt. Anonymous poster hash: 273e7...ec4
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #22 Skrevet 15. januar 2014 Nei, og vi klarer helt fint å ha en familie allikevel. Anonymous poster hash: ad4ee...581
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #23 Skrevet 15. januar 2014 Tok mannens navn, men har mitt gamle som mellom navn, og jeg har et av di vanlige ..sen navnet. Men ville ikke ta bort det pga min familie, så jeg har det samme som mine foreldre og min mann, var det som var best for meg Anonymous poster hash: e0090...1cd
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #24 Skrevet 15. januar 2014 Takk for svar Jeg syns det er fint at hele familien heter det samme jeg også, så har jo lyst til å bytte! Samtidig har jeg jo hatt dette navnet i maaange år (blir 35) så føler at dette er meg... HI Nå skal jeg fyre ei bombe her: kan ikke han ta DITT etternavn! Hehe.... Prøvde meg på at barnet vårt kunne hatt mitt etternavn (mindre vanlig enn hans), men der var han ikke enig gitt.. Betyr nok mye for han akkurat dette, mer enn for meg! Men barnet har mitt som mellomnavn da, kunne jo vurdert det jeg også! Anonymous poster hash: e0e38...c31
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #25 Skrevet 15. januar 2014 Jeg skal ikke ta mannens etternavn, føler for mye identitet sitter i navnet jeg har. Barna våre har kun mannens navn. Det var viktigere for meg at de kun hadde ett navn enn at det skulle være mitt. Og er jo min unge selv om vi ikke har samme etternavn. Er jo fint når hele familien har samme navn, men litt gammeldags kanskje? Da jeg var ung hadde vi kun et etternavn og veldig få hadde mellomnavn. Så ble det mer og mer vanlig at man fikk begge foreldrenes, nå lager folk nye. Lurer på hvordan det blir når Sara Bakken-Hansen skal gifte seg med Lucas Leander Stien Bringedal… Anonymous poster hash: 6f66d...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå