Gå til innhold

Kan man få hjelp med utdanning gjennom nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har yrkesrettet utdanning fra vgs som jeg aldri kommer til å få bruk for.

Jeg har en jobb nå jeg trives veldig godt i men problemet er at jeg har lite timer på kontrakt. Jeg får kurs gjennom jobben som sikrer meg bedre lønn og bedre kompetanse om det kommer opp noen høyere stillinger. Det starter ikke før i mars..

Har jobbet der i halvannet år nå og har alltid hatt sånn at jeg har klart meg.

Nå er det rolig og jeg holder på å bli gal. Kan ikke leve på 14 timer i uka, og aner jo ikke hvor lang tid det tar før det kommer flere timer.

Nå leter jeg etter deltidsjobber jeg kan ha på siden, men med ett barn pluss denne andre jobben er det vanskelig og finne noe.

Det jeg egentlig kunne ønske er å få studiekompetanse eller noe annet av utdanning nå mens jeg har tid. Men økonomisk går det rett og slett ikke.

Jeg har som sagt ett barn som er mye med faren sin, men mest hos meg. Han nekter meg full omsorg så jeg har ikke krav på noe som aleneforsørger. Mottar null økonomisk støtte fra noe. (bostøtte på 1050,- forresten).

Noen som vet om nav kan hjelpe meg med noe? Om man kan få hjelp? Tenkte meg en tur på nav kontoret i morgen men tenkte høre om noen vet noe her først :-)

Rotete skrevet, men det er frustrasjonen som skriver nå!

Anonymous poster hash: d3c59...ccb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekassen?

Anonymous poster hash: 12147...0f3

Skrevet

Nei, du har ikke krav på noe, du må ta opp lån fra lånekassen sånn som alle andre.

Anonymous poster hash: 6fabf...e80
Skrevet

Lånekassen ja. Om du kun har gått vgs har du mange år med rett på lån (der en del blir omgjort til stipend når du består). Det gir en del mer penger enn om du jobber 14 timer i uken. Du kan jo jobbe i tillegg også for å spe på studielånet litt.

Anonymous poster hash: 20a19...9cc
Skrevet

Det var vel det jeg tenkte ja, måtte bare spørre.... :)

Takk for svar

HI

Skrevet

Nav er ingen utdanningsinstitusjon.. Det er kun unntaksvis at nav finansierer utdanning til folk og det er i hovedsak i tilfeller der man pga sykdom ikke kan fortsette i jobben man har....  Du må nok ta studielån som alle andre og eventuelt jobbe ved siden av. 

Om barnet bor mest hos deg HAR du jo per definisjon aleneomsorg - har dere avtale om delt bosted eller bare samværsavtale? En avtale er kun gyldig så lenge begge samtykker til avtalen, ønsker du å endre avtalen kan dette gjøres hos familievernkontoret evt kan du kontakte advokat og ta saken videre til retten (etter megling).... Som enslig forsørger ville du jo kunne hatt mulighet for stønad, du kan dog ikke slutte i jobben du har for å kunne studere istedet..... 

Anonymous poster hash: 1e3f4...2c0
Skrevet

Jeg vet det veldig godt... etter mange runder hos familievernet og en meget bestemt pappa så har det blitt sånn det er blitt. Han vil ha delt omsorg (men pga jobben hans er barnet automatisk mest hos meg) og han går ikke med på annet.

Det blir ikke bedre for barnet om vi skal ødelegge samarbeidet (selv om det kun er på fars premisser) ved å gå rettens vei.

Det er ikke ett valg jeg har tatt for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...