Gå til innhold

Egg, forbruksdato og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis spiser jeg egg lenge etter datoen på pakken.. Så lenge de ser og lukter bra. Kan jeg gjøre det som gravid og?

Anonymous poster hash: e6eb5...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe problem egentlig. Norske egg pakket i kartong skal være salmonellafrie og trygge. Men jeg ville ligget unna klinkeegg.

Ellers vil jeg anbefale eggtesten:

Fyll et kjøkkenglass halvfullt ned vann og slipp egget forsiktig ned i glasset. Hvis det synker helt til bunnen er det helt fint å bruke til alt. Hvis flyter sånn 'midt i' vannet kan det brukes til baking. Hvis det flyter på toppen av vannet eller i øverste del av glasset er egget dårlig og må kastes.

Jeg vet også at de står noe om å spise rå egg (for gravide) på matportalen.no.

Anonymous poster hash: 294cf...32d

Skrevet

Å tusen takk for svar. Så lurt med eggtesten! Det har jeg aldri hørt om, det skal jeg jammen huske. :)

Skrevet

Ehh.. Men hva er klinkeegg?

Skrevet

Å tusen takk for svar. Så lurt med eggtesten! Det har jeg aldri hørt om, det skal jeg jammen huske. :)

Eggtesten er genial! Bruker den alltid siden vi alltid tar eggene ut av kartongen og setter dem i eggholderen i kjøleskapet. Jeg har faktisk også funnet noen egg av halvdårlig kvalitet i helt nye eggkartonger, så nå tester jeg eggene uansett hvor nyinnkjøpte de er. :)

Klinkeegg er egg som har en liten brist i skallet sitt, men ikke helt gjennom hinnen innenfor. Normalt skal det ikke være farlig, men jeg bruker å sjekke eggpakken for klinkeegg før jeg kjøper den. Vil helst ha bristfrie egg. ;) og så kan det av og til være vanskelig å se om det er skade på hinnen innenfor også, og hvis det er det, så blir egget lettere/raskere 'bedrevet' eller hva det heter når det er egg. Ville i alle fall ligget unna det når du er gravid.

Skrevet

Ehh.. Men hva er klinkeegg?

Egg som har fått seg en liten kakk og ikke har helt skall lenger

Anonymous poster hash: 19306...c8a

Skrevet

Å ok - da skal jeg begynne å sjekke etter sprekker. Ja jeg og pleier å ta de ut av esken og ha de i kjøleskapsdøren, og da mister man jo helt kontrollen.

Takk for gode råd :)

Skrevet

Å ok - da skal jeg begynne å sjekke etter sprekker. Ja jeg og pleier å ta de ut av esken og ha de i kjøleskapsdøren, og da mister man jo helt kontrollen.

Takk for gode råd :)

Bare hyggelig. Lykke til med graviditeten. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...