Gå til innhold

Jeg reagerer på at de så ofte sender barne tv og tv program for barn som setter fokus på skilsmissebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her nå og ser på svenske Lisa som bor en uke hos mor og en uke hos far. Nå er hun i Mammaveckan. Fokuset er nå på at Lisa er alene mens moren er ute et ærend. Da kommer savnet til Pappaen. Hun lurer på hva han gjør på, og lager teselskap der hun fantaserer om at faren er på besøk. Hun bekymrer seg veldig for faren. Om han er ensom nå, om han savner henne etc. Hun har virkelig vondt av Pappaen som nå er hjemme alene.

Huff får så vondt av jenta. Men det jeg reagerer mest på er fokuset som settes på disse barna. Får en følelse av at det sendes slike program ofte, for å normalisere disse forholdene.

Ser for meg effekten dette kan ha på dagens barn i fremtiden. Det er ikke bra at det blir normalisert i så stor grad, og det er heller ikke bra at barna lærer at sånn skal det være.

Jenta mi sitter her og har vondt av denne Lisa som ikke får bo sammen med Mammaen og Pappaen, og det at hun splittes mellom de to viktigste personene i hennes liv.

Hva tenker dere om dette?

Anonymous poster hash: 4061e...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er fint at det settes fokus på at mange barn faktisk lever slik. Kanskje det blir litt lettere for skilsmissebarna å vite at de ikke er alene, og at de følelsene de har ikke er unaturlige og "feile"?

Anonymous poster hash: e9d3f...935
Gjest Julia1984
Skrevet

Kjempe bra!! Tenk alle de skilsmissebarna som finnes! Dessuten, ditt barn har ikke vondt av å se at ikke alle barn er heldige å bo i en kjernefamilie!

Skrevet

Dette er virkeligheten til veldig mange barn. Mener du virkelig at det ikke er bra det blir normalisert? Burde man isteden signalisere at dette er unormalt og at det ikke skal være sånn....?

Skrevet

Seriøst, HI? Hvor store puter skal du sy under armene på ungen din? Bare bra at barn lærer at det er ulike familietyper.

Håper egentlig du tuller. Hvis ikke får du få opp øynene litt!!

Anonymous poster hash: c962b...c06

Skrevet

Tanken slo meg og

Men sånn er virkeligheten

Anonymous poster hash: f98d6...055

Skrevet

Jeg synes det er flott.

Mine to eldste er selv skilsmisse barn og i starten slet han eldste med å fortelle det i klassen (1.klasse) nettop fordi det var så lite snakk om det.

Men flinke læreren tok en ekstra ting på timeplanen og leste om forskjellige familier. Da gikk det mye bedre for sønnen min å prate om det.

Slik er verden blitt for mange familier og man skal ikke glemme de barna eller forsøke å skjule det på noen måte!!

Er jo heller de det er vondt for om man bare skal høre om "perfekte" familier under samme tak!

Skrevet

Men skal det være sånn da? Virkelig?

Ved å normalisere det på den måten er jeg redd det kan føre til at det blir så normalisert at det blir lettere for par som har barn, å gå fra hverandre. Det vil i mange tilfeller gjøre terskelen lavere. Normalen bør jo være at foreldre holder sammen, så langt det ytterst lar seg gjøre. En bør ikke forhaste seg sånn med å få barn. Det bør være med en man på det tidspunktet er sikker på at er den rette faren/moren til ens barn. Selvfølgelig vil det alltids være best for noen å skilles, men en bør vel forebygge det i stedetfor å gjøre det enklere for folk.

PS! Jeg har en datter fra et tidligere forhold selv, men det var hennes far som ikke ville mer. Heldigvis bor hun fast hos meg, og har samvær med far. I starten av bruddet hadde hun det også sånn som denne Lisa. Men hun kom raskere over bruddet, og vente seg fort til situasjonen. Mens de som bor annenhver uke hos mor of far vil jo så og si føle et slags brudd annenhver uke. Men men det er jo en annen diskusjon da .

Skrevet (endret)

Flott at det sendes slike program, og flott at denne familiestrukturen normaliseres for barna, da dette faktisk er normalen for mange.

Det finnes i dag så mange forskjellige typer familier, og familien er i konstant endring, derfor er det viktig at barn får vite at alle disse familiestrukturene er normale. For hvem er vi som skal definere det normale for andre?

Endret av BareMas
Skrevet

Tror virkelig ikke folk går lettere fra hverandre Pga tv programmer altså.

De fleste prøver nok til det evnt ikke går uavhengig av media!

Skrevet

Sitter her nå og ser på svenske Lisa som bor en uke hos mor og en uke hos far. Nå er hun i Mammaveckan. Fokuset er nå på at Lisa er alene mens moren er ute et ærend. Da kommer savnet til Pappaen. Hun lurer på hva han gjør på, og lager teselskap der hun fantaserer om at faren er på besøk. Hun bekymrer seg veldig for faren. Om han er ensom nå, om han savner henne etc. Hun har virkelig vondt av Pappaen som nå er hjemme alene.

Huff får så vondt av jenta. Men det jeg reagerer mest på er fokuset som settes på disse barna. Får en følelse av at det sendes slike program ofte, for å normalisere disse forholdene.

Ser for meg effekten dette kan ha på dagens barn i fremtiden. Det er ikke bra at det blir normalisert i så stor grad, og det er heller ikke bra at barna lærer at sånn skal det være.

Jenta mi sitter her og har vondt av denne Lisa som ikke får bo sammen med Mammaen og Pappaen, og det at hun splittes mellom de to viktigste personene i hennes liv.

Hva tenker dere om dette?

Veldig mange lever sånn, så hva mener du er abnormalt? Djizes.. 

Skrevet

Men skal det være sånn da? Virkelig?

Ved å normalisere det på den måten er jeg redd det kan føre til at det blir så normalisert at det blir lettere for par som har barn, å gå fra hverandre. Det vil i mange tilfeller gjøre terskelen lavere. Normalen bør jo være at foreldre holder sammen, så langt det ytterst lar seg gjøre. En bør ikke forhaste seg sånn med å få barn. Det bør være med en man på det tidspunktet er sikker på at er den rette faren/moren til ens barn. Selvfølgelig vil det alltids være best for noen å skilles, men en bør vel forebygge det i stedetfor å gjøre det enklere for folk.

PS! Jeg har en datter fra et tidligere forhold selv, men det var hennes far som ikke ville mer. Heldigvis bor hun fast hos meg, og har samvær med far. I starten av bruddet hadde hun det også sånn som denne Lisa. Men hun kom raskere over bruddet, og vente seg fort til situasjonen. Mens de som bor annenhver uke hos mor of far vil jo så og si føle et slags brudd annenhver uke. Men men det er jo en annen diskusjon da . Anonymous poster hash: 4061e...90d

Man skal være sikker på mannen man får barn med for å forhindre skilsmisser og det er synd på barna som må leve sånn??? Og du har et barn som er skilsmissebarn selv men det var mannen som ville gå og ikke du og barnet ditt har det bedre enn andre samværtsordninger? Snakk om å ikke skjønne at alle situasjoner er forskjellige og at det finnes mange barn som ikke sliter med samværtsordningene selv om de ikke er lik din.. Så du mener du "analyserte" mannen din rett før du fikk barn siden du ville fortsatt ha han? Og datteren din sliter ikke med savn for pappa'n sin? Det er kun de med 50-50 ordning??

Hele innlegget ditt ble for dumt,, for det første er det flott at alle typer familier er normalt. For det andre så blir det ekstra dumt med belæringen av deg og så fortelle at du har et barn fra et brudd selv men med henne så er ALT anderledes..

Anonymous poster hash: f2922...5ae

Skrevet

Ser ikkje skaden i at barna lærer seg at dwt finst mange typar familiar..

Skrevet

For meg høres det ut som om datteren din lærer at skilsmisser er vonde for barn og at hun er heldig som har en annen tilværelse. Hvordan skal det føre til økt sannsynlighet for skilsmisse når hun blir stor?

Tro meg - det er altfor mange barn som ikke kan snakke om bekymringer for den andre forelderen. Fint å synliggjøre for dem som har det sånn at det er vanlig.

Skrevet

Selvom man bruker 5-10 år på å finne ut om man passer sammen før man får barn kan man Alikevel endre seg.

Noen vokser fra hverandre, noen blir desverre voldelige, noen vokser ikke opp og noen er utro.

Hjelper ikke å være sikker før man får barn.

De færreste planlegger å bli aleneforsørger vil jeg tro..

Jeg har selv opplevd et tøft brudd. Men det var ikke noe jeg kunne lukte meg fram til da vi valgte å få barn.

Skrevet

Det er ikke akkurat unormalt heller. Syns det er bra at de viser andre familietyper enn den perfekte kjernefamilie. Fint for alle barn å se at ting er annerledes enn hos seg selv, eller at det er noe de kan relatere seg til.

Ser ikke noe negativt ved det i det hele tatt. Var selv skilsmissebarn i en klasse hvor alle foreldre bodde sammen... det var sårt og jeg følte meg alene om det. Kunne vært fint for meg da og se at det trengte ikke å være uvanlig eller feil.

Anonymous poster hash: 97877...223

Skrevet

tror det var litt mer normalisert å gå fra hverandre før det kom på barne- tv. Tror ikke barne-tv har påvirket foreldregenerasjonen. Det er nok heller alle disse seriene som idylliserer singellivet

Anonymous poster hash: 97877...223

Skrevet

Det jeg husker best fra årene som skilsmissebarn er nettopp dette ansvaret jeg følte for den forelderen jeg ikke var sammen med akkurat da. Som Lisa var jeg bekymret for den andre, tenkte på om den var ensom, lei seg eller noe. Det plaget meg skikkelig, mer enn skilsmissen i seg selv, og som med Lisa er det viktig å sette fokus på ansvarsfølelsen barn får, og maktesløsheten de føler fordi de ikke kan gjøre noe med det.

Jeg har nemlig lært i ettertid at dette er noe de fleste skilsmissebarn kjenner på. Selve familiekonstellasjonen er mindre viktig, så jeg mener dere henger dere opp i feil ting, dere som kommenterer her.

Anonymous poster hash: e1a1d...231

Skrevet

Reagerer også på dette HI.... Som om splittet familie er det beste for noen.

Anonymous poster hash: 6673b...7ba

Skrevet

Har ikkje tru på at vaksne folk vel å skilje seg fordi dei har sett for mykje skilsmissebarn på barne-tv.  Trur derimot det er bra for barn i den situasjonen å sjå at det er fleire som har det som dei, og som kanskje slit med same problema. 

Skrevet

Jeg har også tenkt på det, tror det er bra at barn kjenner seg igjen og lærer at det finnes ulike familiekonstulasjoner.

Jeg leser mye for barnet mitt, og finner overraskende mye med barn og pappa - forstår at det også er for å "normalisere" familieforhold. Barnet mitt kjenner seg ikke igjen i noe slikt da far ikke er en trygghetsperson i livet til h*n, h*n vet hvem han er, er der 2 ganger i mnd, vil ikke dit osv - sårt men jeg slutter ikke å lese av den grunn.

Anonymous poster hash: 2eb4f...c99
Skrevet

Jeg har også reagert på det og synes det er litt teit. Mange går fra hverandre i dag, men det bør jo ikke være normalen.

Anonymous poster hash: ef07a...93e

Skrevet

Reagerer også på dette HI.... Som om splittet familie er det beste for noen.

Anonymous poster hash: 6673b...7ba

For noen ER det faktisk det beste!!

Med mindre vold , daglig krangel osv er bra for barna..

Og slike ting kan skje SELVOM man kjente hverandre godt før man fikk barn!!!

Anonymous poster hash: 2b73d...8fb

Skrevet

Jeg har også reagert på det og synes det er litt teit. Mange går fra hverandre i dag, men det bør jo ikke være normalen.

Er jo ikke normalen bare Pga noen tv program da frøken!!

Skrevet

Er jo ikke normalen bare Pga noen tv program da frøken!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...