Gå til innhold

Melkespreng

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode råd mot melkespreng? Lille er bare 3 dager gammel og puppene er helt sprengte, klarer nesten ikke løfte armene fordi det gjør så vondt :( Lille spiser ikke nok til at det blir bedre ved amming heller, er reine melkefabrikken :P I tillegg er brystvortene super vonde så det er nesten så jeg må skrike når han suger :( Er så dumt at amme kosen skal bli ødelagt pga dette :(

Anonymous poster hash: 36139...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pump/håndpump den verste sprengen først, før du ammer :)
Det gjorde jeg i mange måneder i begynnelsen.Jeg hadde også vondt for å løfte armene og å ha dem ned langs siden..Ikke godt..
Får du kuler, massér kulene :) 
Lykke til og masse gratulerer med liten baby :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg i mange måneder i begynnelsen.Jeg hadde også vondt for å løfte armene og å ha dem ned langs siden..Ikke godt..

Tusen takk for tips :) Har kjøpt pumpe, men klarer ikke bruke den pga såre brystvorter, så da får jeg melke selv isteden :P Håper virkelig produksjonen går ned litt etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :) Har kjøpt pumpe, men klarer ikke bruke den pga såre brystvorter, så da får jeg melke selv isteden :P Håper virkelig produksjonen går ned litt etterhvert :)

Hvilken pumpe har du?Jeg har medela.

Jeg synes manuelt er best :) Stå over vasken/i dusjen :)

Jeg hadde massssssse melk til hvertfall 6 mnd, hat hatt litt spreng til 7,5 mnd ca :) 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pumpe har du?Jeg har medela.

Jeg synes manuelt er best :) Stå over vasken/i dusjen :)

Jeg hadde massssssse melk til hvertfall 6 mnd, hat hatt litt spreng til 7,5 mnd ca :)

Lykke til :)

Jeg har avent pumpe og det gjør kjempe vondt når den suger inn brystvorta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mye bedre å håndmelke ja :) Også går det ganske lett når det er såpass spreng :P Har lest det er mange som bruker brystskjold mot såre brystvorter, så tenkte jeg skal prøve det, hadde vært så greit å bare kunne amme vanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få ut det verste først :) Da sprenger det ikke når baby ammer heller :) 
Ja prøv det :) Aldri prøvd selv, men puppene kan være sår og vonde i starten.
Trøst deg med at du blir fort herdet :)

Endret av IceNose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Dersom du kan unngå det så vil jeg anbefale å ikke bruke brystskjold.  Før du prøver det bør du finne ut hva som EGENTLIG er problemet og forsøke å løse det. Skjold i seg selv løser nemlig ingen problemer, så dersom problemet feks er ineffektiv dieteknikk som gjør at brystet ikke tømmes så vil det ikke bli noe bedre, og dersom sårheten skyldes dårlig teknikk så blir ikke teknikken noe bedre heller.

Ut fra det du skriver (dersom det er HI som er den samme anonyme hele vegen, litt mer forvirrende om det er to anonyme her :-)) så tror jeg problemet ditt vil løse seg av seg selv i løpet av noen dager. Det er HELT normalt å ha melonpupper og vond spreng de første dagene etter at melka har kommet, og du er akkurat der nå. Det er fire dager siden fødsel, du har nettopp fått melk, og produksjonen er på ingen måte regulert inn etter behovet enda.

Å håndmelke før amming er lurt nå. Melk ut nok til at det er greitt for barnet å ta tak. Sannsynligvis vil det bli mindre behov for det for hver dag som går, og du bør ikke trenge å håndmelke i mer enn 1-2 uker.

En annen ting som er lurt er å myke opp brystet med Cottermans grep eller tulipangrepet før amming. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Dette fungerer veldig bra på bryster som er harde kort tid etter fødsel (les: der du er nå), fordi det også hjelper mot væskeansamlinger i brystet (ikke bare mot melk, som håndmelking hjelper mot).

For å forebygge sårhet er det viktig å ha GODT dietak, hver gang, hele tiden. Ofte kan det gjøre vondt en ukes tid dersom du "slurvet" med dette den første natta på barsel for eksempel (been there, done that), selv om det fra dag 2 var helt fint og korrekt sugetak. Husk at barnet skal gape høyt, sikt med brystknoppen mot nesa til barnet, ha god støtte under barnet slik at barnet ikke sklir ned/av puppen. Ammepute eller en annen god pute kan være til god hjelp. Mye av brystet, dvs også deler av areola, skal være inne i barnets munn under amming. Ofte skyldes dårlig teknikk at brystet er vanskelig å få tak på, feks pga melkespreng/hardt bryst. Da vil oppmyking av brystet med tulipangrep eller med litt håndmelking veldig ofte hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Dersom du kan unngå det så vil jeg anbefale å ikke bruke brystskjold. Før du prøver det bør du finne ut hva som EGENTLIG er problemet og forsøke å løse det. Skjold i seg selv løser nemlig ingen problemer, så dersom problemet feks er ineffektiv dieteknikk som gjør at brystet ikke tømmes så vil det ikke bli noe bedre, og dersom sårheten skyldes dårlig teknikk så blir ikke teknikken noe bedre heller.

Ut fra det du skriver (dersom det er HI som er den samme anonyme hele vegen, litt mer forvirrende om det er to anonyme her :-)) så tror jeg problemet ditt vil løse seg av seg selv i løpet av noen dager. Det er HELT normalt å ha melonpupper og vond spreng de første dagene etter at melka har kommet, og du er akkurat der nå. Det er fire dager siden fødsel, du har nettopp fått melk, og produksjonen er på ingen måte regulert inn etter behovet enda.

Å håndmelke før amming er lurt nå. Melk ut nok til at det er greitt for barnet å ta tak. Sannsynligvis vil det bli mindre behov for det for hver dag som går, og du bør ikke trenge å håndmelke i mer enn 1-2 uker.

En annen ting som er lurt er å myke opp brystet med Cottermans grep eller tulipangrepet før amming. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Dette fungerer veldig bra på bryster som er harde kort tid etter fødsel (les: der du er nå), fordi det også hjelper mot væskeansamlinger i brystet (ikke bare mot melk, som håndmelking hjelper mot).

For å forebygge sårhet er det viktig å ha GODT dietak, hver gang, hele tiden. Ofte kan det gjøre vondt en ukes tid dersom du "slurvet" med dette den første natta på barsel for eksempel (been there, done that), selv om det fra dag 2 var helt fint og korrekt sugetak. Husk at barnet skal gape høyt, sikt med brystknoppen mot nesa til barnet, ha god støtte under barnet slik at barnet ikke sklir ned/av puppen. Ammepute eller en annen god pute kan være til god hjelp. Mye av brystet, dvs også deler av areola, skal være inne i barnets munn under amming. Ofte skyldes dårlig teknikk at brystet er vanskelig å få tak på, feks pga melkespreng/hardt bryst. Da vil oppmyking av brystet med tulipangrep eller med litt håndmelking veldig ofte hjelpe.

HI her, er jeg som er anonym hele veien ;) Takk for tips :) Jeg tror ikke sårheten skyldes selve suginga. For 3 år siden fikk jeg silikon og etter det inngrepet har brystvortene vært veldig følsomme og til tider vonde, så tror at det kan være at amminga gjør de vonde siden de allerede er veldig ømme og følsomme. Håper at det hjelper litt med brystskjold siden jeg har veldig lyst til å fortsette amminga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann hadde første bleie med morsmelk bare ett døgn etter fødsel, og jeg hadde skikkelig melkespreng fra den dagen og 5 dager frem, akkurat gått over nå.

2 natt på barsel spiste han hver time, i nesten 40 minutt, innimellom var jeg så trøtt at jeg ikke registrerte hvordan sugetaket var.

Sitter her nå med 2 såre brystvorter som blør og har store sprekker (den ene ser ut som om den har tenkt å dele seg i 2), har i tillegg fått sopp som gir stikkende smerter inn i brystet under amming og i en times tid etterpå.

Har kjøpt ammeskjold, men gråter meg heller gjennom de 5 første minuttene av ammingen enn å ødelegge sugetaket hans enda mer.

Synes nå taket hans er bedre og at det ene brystet ser bedre ut enn i går.

Håpar barrikadert meg hjemme og informert om at vi kommer på små besøk når det passer oss, når lillemann er god og mett.

All amming foregår hjemme med puppene hengende i det fri i sikkert 1 time etter amming. Er såvidt påmeldt i løpet av dagen.

Ønsker deg masse lykke til HI, du har min medfølelse,

Anonymous poster hash: 28f3a...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, er jeg som er anonym hele veien ;) Takk for tips :) Jeg tror ikke sårheten skyldes selve suginga. For 3 år siden fikk jeg silikon og etter det inngrepet har brystvortene vært veldig følsomme og til tider vonde, så tror at det kan være at amminga gjør de vonde siden de allerede er veldig ømme og følsomme. Håper at det hjelper litt med brystskjold siden jeg har veldig lyst til å fortsette amminga :)

Jammen det forandrer det hele, serru :-)

For det første har du nok helt rett i at brystvortene sikkert er ekstra såre fordi de er mer følsomme etter operasjonen, så da kan det være skjold vil være et nyttig hjelpemiddel for deg. Prøv, så ser du. Men skjold fører som oftest til mindre effektiv tømming av brystet, fordi brystvortene blir dårligere stimulert med et lag gummi mellom seg og barnet.

Derfor bør du følge med på at barnets vekt utvikler seg som den skal (følge egen kurve), og særlig i starten forsøke å pumpe eller håndmelke en gang om dagen, evt håndmelke litt (1-2 minutter, kanskje) etter hver amming. Sistnevnte er kanskje lettere om du ikke er god venn med pumpa, og du trenger naturligvis ikke gjøre det hver eneste gang om du synes det er tungvindt (det går også an å håndmelke i vasken hver gang du er på do, eller i en klut/håndkle - du MÅ ikke ta vare på melka). Poenget med det er å sørge for at brystet blir stimulert nok til at produksjonen blir god nok. I starten har du uansett mengdevis med melk, men det er likevel viktig med denne stimulien. Produksjonen som er basert på at du har født (hormoner fra morkaka) vil gradvis gå over til å være produksjon på grunnlag av etterspørsel (tømming av brystet).

Brystknoppbeskyttere er et produkt jeg vet mange med ømme brystknopper har hatt god nytte av. (Tenker op denne typen: http://bereglede.no/index.php?main_page=product_info&products_id=628) De beskytter brystknoppene mot gnissing fra bh etc, samtidig som de får tørke godt mellom ammingene. En brystvortesalve kan også være nyttig.

En annen ting er at med silikoninnlegg så kan også spreng bli verre/tydeligere/kraftigere, og noen får kraftig spreng uten å ha veldig mye melk. Samtidig er ikke silikoninnlegg i utgangspunktet noe stort problem for amminga. I noen tilfeller kan det bli litt mindre lagringskapasitet i brystet, men det løses enkelt ved å amme hyppigere. Mange merker ingen forskjell på amming med og uten silikon (om de har prøvd begge deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann hadde første bleie med morsmelk bare ett døgn etter fødsel, og jeg hadde skikkelig melkespreng fra den dagen og 5 dager frem, akkurat gått over nå.

2 natt på barsel spiste han hver time, i nesten 40 minutt, innimellom var jeg så trøtt at jeg ikke registrerte hvordan sugetaket var.

Sitter her nå med 2 såre brystvorter som blør og har store sprekker (den ene ser ut som om den har tenkt å dele seg i 2), har i tillegg fått sopp som gir stikkende smerter inn i brystet under amming og i en times tid etterpå.

Har kjøpt ammeskjold, men gråter meg heller gjennom de 5 første minuttene av ammingen enn å ødelegge sugetaket hans enda mer.

Håpar barrikadert meg hjemme og informert om at vi kommer på små besøk når det passer oss, når lillemann er god og mett.

All amming foregår hjemme med puppene hengende i det fri i sikkert 1 time etter amming. Er såvidt påmeldt i løpet av dagen.

Du har min dypeste medfølelse! Men det blir bedre, jeg lover! Veldig lurt å barrikadere dere hjemme. Besøk kan dere dra på senere, og det er strengt tatt ingen grunn til at andre skal komme på besøk til dere akkurat nå heller om det ikke passer. Ungen vokser ikke veldig mye om de venter en uke...

Er tungebåndet hans sjekket? (Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort) Stramt tungebånd er veldig vanlig årsak til sårhet/sår, så det er lurt å få det sjekket ut ved minste tvil.

Sopp er i utgangspunktet ikke vanlig så kort tid etter fødselen. Men dersom du er disponert for sopp til vanlig (hyppige soppinfeksjoner, og aktiv soppinfeksjon under vaginal fødsel) så kan det smitte, og det samme gjelder om du fikk antibiotika rett før, under eller etter fødselen.

Derimot så kan bakterielle infeksjoner (som regel gule stafylokokker) forveksles med sopp. Smertene er ofte akkurat de samme - rett etter amming, stikking inn i brystet. At du har sår på brystene kan tyde på at du har fått en infeksjon (det er ikke det samme som brystbetennelse, derfor trenger man ikke ha kuler osv). Dersom det er like vondt (smertenivå og type smerter) over helga så vil jeg anbefale at du går til fastlege og får tatt bakterieprøve av sår samt prøve av melka. Prøvene bør tas så du er sikker på at du får behandling for riktig type infeksjon. Fortsett å amme som normalt, verken infeksjonen eller behandlingen er farlig for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har min dypeste medfølelse! Men det blir bedre, jeg lover! Veldig lurt å barrikadere dere hjemme. Besøk kan dere dra på senere, og det er strengt tatt ingen grunn til at andre skal komme på besøk til dere akkurat nå heller om det ikke passer. Ungen vokser ikke veldig mye om de venter en uke...

Er tungebåndet hans sjekket? (Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort) Stramt tungebånd er veldig vanlig årsak til sårhet/sår, så det er lurt å få det sjekket ut ved minste tvil.

Sopp er i utgangspunktet ikke vanlig så kort tid etter fødselen. Men dersom du er disponert for sopp til vanlig (hyppige soppinfeksjoner, og aktiv soppinfeksjon under vaginal fødsel) så kan det smitte, og det samme gjelder om du fikk antibiotika rett før, under eller etter fødselen.

Derimot så kan bakterielle infeksjoner (som regel gule stafylokokker) forveksles med sopp. Smertene er ofte akkurat de samme - rett etter amming, stikking inn i brystet. At du har sår på brystene kan tyde på at du har fått en infeksjon (det er ikke det samme som brystbetennelse, derfor trenger man ikke ha kuler osv). Dersom det er like vondt (smertenivå og type smerter) over helga så vil jeg anbefale at du går til fastlege og får tatt bakterieprøve av sår samt prøve av melka. Prøvene bør tas så du er sikker på at du får behandling for riktig type infeksjon. Fortsett å amme som normalt, verken infeksjonen eller behandlingen er farlig for babyen.

Tusen takk for mange innspill :) Tungebåndet ble snittet litt på sykehuset, så Lillegutt fikk mye bedre tak etter det merket jeg :) Da skal jeg kontakte fastlegen min hvis det ikke blir bedre :) HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tungebåndet allerede er klipt, men du fremdeles har problemer med smerter under amming så bør du absolutt be legen (sannsynligvis øre-nese-hals-lege, evt barnelege) ta en titt igjen. Det hender det ikke blir klipt nok, eller at det har grodd litt igjen, da er det fort gjort å klippe en gang til senere (og det er bedre å finne det ut nå enn om noen år når stramt tungebånd kan gi talefeil, da er det en litt større operasjon).

Du kan sannsynligvis ringe dit han ble klipt første gang, forklare at du fremdeles har store smerter ved amming og be om time for en sjekk så fort som mulig (uten å måtte innom fastlege for henvisning). Ring i dag, så får du sikkert time rett over helga :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tungebåndet allerede er klipt, men du fremdeles har problemer med smerter under amming så bør du absolutt be legen (sannsynligvis øre-nese-hals-lege, evt barnelege) ta en titt igjen. Det hender det ikke blir klipt nok, eller at det har grodd litt igjen, da er det fort gjort å klippe en gang til senere (og det er bedre å finne det ut nå enn om noen år når stramt tungebånd kan gi talefeil, da er det en litt større operasjon).

Du kan sannsynligvis ringe dit han ble klipt første gang, forklare at du fremdeles har store smerter ved amming og be om time for en sjekk så fort som mulig (uten å måtte innom fastlege for henvisning). Ring i dag, så får du sikkert time rett over helga :-)

Har nå prøvd sånne melkeoppfangere noen timer i to dager og merker allerede forbedring av brystvortene, de er fremdeles vonde, men jeg veksler litt mellom flaske og pupp til de blir bedre og det funker veldig bra foreløpig, det hjalp også litt å droppe amme innlegg ( siden disse "klistret" seg til sårene ), og bruke klut innenfor bhen isteden og håndkle på natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei :)

Har det akkurat på samme måten, er 3 dager siden jeg fødte.

Dette er 2.barnet mitt og sist amma jeg med brystskjold, amma i 10 mnd.

Lurt og pumpe litt for å få vekk verste sprengen, men ikke pump for mye, da øker du bare melkeproduksjonen.

Tulipangrepet (se ammehjelpen.no) funker godt. Jeg har begynt med brystskjold igjen, funket veldig bra for meg.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg hadde såre brystvorter i starten pga at bebisen hadde kort tungebånd og slet med å få tak. Jeg kjøpte meg brystskjold i den tro at de skulle brukes i bhåen, Aå det ikke gnissetno.l Jeg husker jeg syntes det var litt mye gris da brystene lakk ekstra etter at jeg tok dem på, men det hjalp, brystvortene ble jo marinert i morsmelken som samlet seg i knoppen og dette igjen gjorde at jeg var mye bedre og ble kvitt det på et par dager.. Men måtte le godt da jeg skjønte hva formålet til disse skjoldene egentlig er.. Men kan jo prøves.. Hi hi lol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...