Gå til innhold

Vi som har tatt keisersnitt. Føder vi egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei du har ikke født, du har hatt keisersnitt. Men du er like mye mor for det :)

Anonymous poster hash: 39046...496
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk akutt keisersnitt, og ja jeg føler meg litt snytt for hele fødselsopplevelsen :/ Men jeg har aldri hatt en rie en gang, så jeg gikk "glipp" av alt. Var bare innom på en kontroll jeg og vips var jeg blitt mor ;)

Jeg hadde narkose, og jeg fikk ikke sett ungen før nesten 10 timer etter på (lå på oppvåkningen så lenge). Jeg fikk et lite besøk av jentungen på oppvåkningen også fikk jeg henne ikke på rommet mitt før dagen derpå. Føler meg kjempe snytt for hele greie ja, men utrolig lettet og glad for at de gjorde som de gjorde ;) (hadde ikke hatt jentungen i dag hvis de ikke hadde tatt keisersnitt) 

Skrevet

Har prøvd begge deler, og har bare en ting å si: vaginal fødsel er oppskrytt! Spiller da vel ingen som helst rolle hvordan barna kom til verden, vel, så lenge de er friske og har det bra?

Anonymous poster hash: e9ebd...f9e

Skrevet

Smertemessig fødte jeg vel mer enn noe annet da jeg fikk hasteKS med eldste......... Og smertene var da ETTER ungen var kommet til verden :) Dvs.... dersom smerter er det man måler en fødsel etter, da......

Den jeg fødte vaginalt var litt vond å få til verden, men ikke noe å sammenligne med førstemann.

Ungene blir jo født, og har fødselsdag den dagen de kommer til verden. Ingen som snakker om hvordan, når det kommer til fødselsdagen, bare når det kommer til hvordan mor "gjorde det". Helt på trynet, spør du meg. Vi føder på ulike vis, og sånn er det. Noen trenger bare mer hjelp enn andre.

Anonymous poster hash: f2e9d...e47
Skrevet

Har hatt 3 ks, og ingen vaginal fødsel, men føler meg absolutt ikke snytt for noe som helst. Morsfølelsen var på plass straks de la ungen på brystet mitt rett etter snittet - og jeg har ikke ofret det en tanke at jeg eventuelt skulle ha født vaginalt. Jeg mener vi har født vi som har tatt ks også. Man kan jo føde på forskjellige måter. Jeg har aldri savnet vaginal fødsel, og tenker når jeg ser kvinner som føder vaginalt at jeg er så glad det ikke er meg ;)

Anonymous poster hash: 24439...bcd

Anonymous poster hash: 24439...bcd

Skrevet

Man har jo ikke født ved keisersnitt.Når man føder, så er det vaginalt.
Ei venninne skryter på seg at hun har født, at det var vondt etc.Men hun hadde jo keisersnitt.
Hun kjente jo ingen smerte vaginalt hun.

Anonymous poster hash: 96a49...38d
Skrevet

Ei venninne skryter på seg at hun har født, at det var vondt etc.Men hun hadde jo keisersnitt.

Om denne venninna di lå med vonde rier før barnet ble forløst med ks, så er det ikke rart hun sier fødselen var vond? Det er ikke slik at fødselen kun er når barnet presses ut! Jeg lå i fødsel 10 timer før det ble bestemt at babyen måtte forløses med ks, og jeg skal love deg at jeg hadde vondt de siste timene! Kroppen presset av seg selv, men babyen var for stor og kom seg ikke nedover.

Jeg har født, men begge mine er FORLØST med ks.

Anonymous poster hash: 0d418...b32

Skrevet

Ja vi føder! Å føde betyr å sette til liv, så uansett måte så føder vi. Forløsningsmetoden er ulik. Jeg har hatt 3 ks, veldig glad for det. Tross smerter og dritt etterpå. Ks er ikke for pyser for de som tror det;/). Men tilbake til det du lurer på.. Nei jeg føler meg ikke snytt, men har lurt på hvordan det er å føde vaginalt, og hvordan det hadde forløpt seg for meg. Får aldri svar på det, men klarer å slå meg til ro med det! Fikk du ikke barnet til deg? Jeg fikk mine på brystet!!! Synes alle snittene har vært magiske:-)) helt uvirkelig og vakkert for hvert barn!!

Anonymous poster hash: b6d61...165

Skrevet

Om denne venninna di lå med vonde rier før barnet ble forløst med ks, så er det ikke rart hun sier fødselen var vond? Det er ikke slik at fødselen kun er når barnet presses ut! Jeg lå i fødsel 10 timer før det ble bestemt at babyen måtte forløses med ks, og jeg skal love deg at jeg hadde vondt de siste timene! Kroppen presset av seg selv, men babyen var for stor og kom seg ikke nedover.

Jeg har født, men begge mine er FORLØST med ks.

Anonymous poster hash: 0d418...b32

Hun fikk aldri rier..Født for tidlig,fostervannslekkasje...

Så hun vet faktisk ikke.

Skrevet

Har hatt øyeblikk hvor jeg har følt meg litt snytt ja. Men så leser man om de som har revnet fra a til å, lekker avføring, har fått sexlivet ødelagt, osv, og tenker at noe positivt er det ved å ha sluppet også.

Skrevet

Jeg hadde også hastesnitt. Var ca. 16 timer i aktiv fødsel før det ble keisersnitt, så jeg tenker at jeg har vært igjennom en fødsel men ikke har født.

Skrevet

Jeg føler meg snytt, fordi jeg ikke føler jeg har satt dem til verden selv. Jeg har ikke fått oppleve den siste biten liksom. Ser på fødeavdelingen, og tar meg i å misunne de damene som ligger og presser i smerte :( Bare fordi de får oppleve det, og fordi det ser så naturlig og utrolig vakkert ut når barnet legges rett opp til brystet.

HI

Anonymous poster hash: 81cb1...0d9

Ja jeg føler meg snytt for selve fødselen ikke mammafølelsen, selv om det gikk litt tid før mammafølelsen kom. Om man føder "selv" eller får "hjelp" via et keisersnitt har ingen betydning. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener og som SuperDolly Spøker med storken så følte jeg det faktisk slik de første månedene. Jeg gikk rundt og furtet litt fordi jeg gikk glipp av det å føde.

Jeg hadde ikke noe valg. Det var keisersnitt som måtte til for å kunne redde livet til barnet. Hun mistet hjertelyden og ting gikk så fort unna at vi rakk ikke å tenke. Jentungen selv satte ord på det når hun ble større. Mamma jeg kom nødutgangen jeg :)

Jeg mistet i tillegg melkeproduksjonen og gikk på en smell når det kom til amming. Jentungen måtte få mme. Jeg satte skylden på meg selv fordi jeg ikke hadde en "normal" fødsel.

Jeg føler meg ikke noe mindre mamma, jeg er ikke noen dårligere mamma. Jeg er akkurat like mye mamma som alle andre og det er du også :) Men som sagt det tok sin tid før jeg fikk den følelsen.

Klem.

Skrevet

Jeg har et akutt ks og et planlagt. Det akutte ble tatt etter to timers pressing. I tillegg til at det var traumatisk, var det utrolig fortvilende å ha "gjort hele jobben" og så ender man med snitt likevel. I ettertid fikk jeg imidlertid ikke noen kommentarer på at jeg "ikke hadde født", det var mer "stakkars deg, du måtte jo gjøre begge deler! Først føde og så ta keisersnitt!" - og merkelig nok, slike kommentarer hjalp litt. ;) Med nummer to, planlagt ks, følte jeg ikke at jeg gjorde noe for det i det hele tatt. Følte ikke at jeg fødte. Men det er ikke bare bare å komme seg etter et ks, heller, så jeg føler ikke direkte at jeg har tatt noen snarveier.

Jeg skulle gjerne ha opplevd en normal fødsel, og synes de som har komplikasjonsfrie er utrolig heldige. Men sånn ble det ikke for meg. Jeg kan bare trøste meg med at jeg har to friske barn takket være at jeg bor i et land med et godt utbygd helsevesen, og at fødselen er bare en dag eller to i livet. Man har masse tid til å ta igjen det tapte senere. Når det er sagt, synes jeg godt det kunne vært lagt bedre til rette for ks-mødre - jeg fikk f.eks. ikke barnet på brystet med en gang noen av gangene. Første gang, med akutt ks på kvelden på en helg, kan jeg til en viss grad forstå det. Men andre gang, et planlagt ks hvor jeg ba om det på forhånd - da fikk jeg bare høre at "det var umulig". Jeg VET jo at det ikke stemmer, de får det til på andre sykehus! Og når man vet at tidlig hudkontakt er viktig for ammingen, og at ks-mødre sliter mer med amming i starten, da synes jeg det er ubegripelig at man ikke forsøker å legge best mulig til rette. 

Anonymous poster hash: d639f...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...