Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har to barn. Den ene er så velloppdragen at det nesten er skummelt. Den andre har jeg noen fler utfordringer med. Jeg har flere ganger blitt oppfordret til å belønne god oppførsel, men hvordan får jeg det retferdig. Det blir jo veldig dårlig gjort om A får premie for å gjøre lekser, snakke høflig ol mens B, som gjør dette uten å mukke hele tiden, ikke får noe. På den andre siden vil det bli mye premiering om begge skal få det samme. B vil jo få full pott hele tiden, hver dag. Hvordan løser dere det. De har samme kjønn og under 2 år forskjell i alder. Anonymous poster hash: 17899...eac
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Vi forsøkte å belønne ulike ting. Men det var ikke så lett å forklare 4-åringen at han må gjøre andre/vanskeligere ting enn 2-åringen for å få belønning... Men vi klarte å få yngste til å gjøre som vi ville- og det var jo målet:) Jeg håper du får gode tips. Dette blir en større utfordring når de blir større! Anonymous poster hash: 587c2...3af
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Vi forsøkte å belønne ulike ting. Men det var ikke så lett å forklare 4-åringen at han må gjøre andre/vanskeligere ting enn 2-åringen for å få belønning... Men vi klarte å få yngste til å gjøre som vi ville- og det var jo målet:) Jeg håper du får gode tips. Dette blir en større utfordring når de blir større! Anonymous poster hash: 587c2...3af Mine er eldre. Begge går på skolen. Jeg har venner med barn på samme alder der den ene får belønning for alt fra å smake på ny mat til å kle på seg om morgenen, mens den andre ikke får noe. Det blir forferdelig uretferdig. Jeg vil ikke ha det slik, men hvordan gjøre det? Anonymous poster hash: 17899...eac
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Min søster fikk penger for karakterer uten at jeg fikk det. Liten aldersforskjell hos oss. Jeg opplevde det som veldig urettferdig. Vet ikke hva jeg ville anbefalt, men jeg følte meg i alle fall veldig tilsidesatt og forskjellsbehandlet. Min erfaring er uansett at barn som blir belønnet med klistremerker, opplevelser eller penger ender opp med å forvente noe ekstra for å oppføre seg normalt høflig... Vanskelig å komme med gode råd. Ville spurt en med ekspertise på området om råd. Anonymous poster hash: aae3f...5d6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Hva med å lage et omvendt belønningssystem. Hvis du bestemmer deg for noe begge ungene skal få f.eks en gang i uka, men setter som betingelse at de da har oppført seg etter visse regler. Hver gang reglene blir brutt får barnet som bryter regelen et kryss, og dersom det blir så og så mange kryss forsvinner godet. På den måten vil begge barna få, så sant begge oppfører seg. Anonymous poster hash: 84e1e...b4a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 min lillesøster hadde belønningssystem en gang for å sove i egen seng om natta (hun kom mye inn til foreldrene våre i løpet av natta) og da hun skulle slutte med smokk. Jeg var 3 år eldre og hadde aldri hatt disse utfordringene, men fikk ikke noe eget system for det. Det var heller ikke i mine tanker, jeg syntes det var gøy å hjelpe lillesøster med å nå målet sitt. Til slutt fikk hun velge en leke fra lekebutikken, og det syntes jeg også bare var spennende å være med på. Det ble liksom et familieprosjekt hvor jeg følte at jeg kunne hjelpe til. Jeg fikk feks velge meg en ny leke etter jeg hadde borret hos tannlegen en gang, så det gikk jo opp i opp etterhvert. Anonymous poster hash: de66a...a22
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Vi forsøkte å belønne ulike ting. Men det var ikke så lett å forklare 4-åringen at han må gjøre andre/vanskeligere ting enn 2-åringen for å få belønning... Men vi klarte å få yngste til å gjøre som vi ville- og det var jo målet:) Jeg håper du får gode tips. Dette blir en større utfordring når de blir større! Anonymous poster hash: 587c2...3af Mine er eldre. Begge går på skolen. Jeg har venner med barn på samme alder der den ene får belønning for alt fra å smake på ny mat til å kle på seg om morgenen, mens den andre ikke får noe. Det blir forferdelig uretferdig. Jeg vil ikke ha det slik, men hvordan gjøre det? Anonymous poster hash: 17899...eac Ser poenget ditt. Vi holdt oss til klistremerker på et ark, men uten et stort mål/leke til slutt. Hva om du setter deg ned med den veloppdragne og spørr barnet om hva det selv tenker det kan få belønning for. Du trenger jo ikke knytte det opp til oppdragelse- kanskje det er noe annet barnet opplever som vanskelig? Eller høre om hva det tenker er rettferdig? Anonymous poster hash: 587c2...3af
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Hva med å lage et omvendt belønningssystem. Hvis du bestemmer deg for noe begge ungene skal få f.eks en gang i uka, men setter som betingelse at de da har oppført seg etter visse regler. Hver gang reglene blir brutt får barnet som bryter regelen et kryss, og dersom det blir så og så mange kryss forsvinner godet. På den måten vil begge barna få, så sant begge oppfører seg. Anonymous poster hash: 84e1e...b4a dette var vel egentlig ganske lurt?? Anonymous poster hash: 9f7eb...723
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 #5: Å fjerne goder er ikkje å ha belønningssystem. Det er straff. Anonymous poster hash: 2a7be...536
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 #5: Å fjerne goder er ikkje å ha belønningssystem. Det er straff. Anonymous poster hash: 2a7be...536 Enig! Motsatt av belønning er straff. Det tar jo vekk poenget med belønningssystemet. Anonymous poster hash: 9e55c...03c
skjotta Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 #5: Å fjerne goder er ikkje å ha belønningssystem. Det er straff. Anonymous poster hash: 2a7be...536 når man gjør en avtale om at godene kommer med betingelser er drt en konsekvens at godene forsvinner dersom betingelsene ikke oppfylles :-)
Mor.til.3.jenter Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Men likevel blir det til at foreldra ser etter regelbrudd i staden for mestring. Å sjå etter kva ungen ikkje får til, eller kva ungen nektar å gjere fører til negativt fokus. Dette er verken oppmuntrande eller motiverande for barnet. Målet er vel at barnet skal oppleve noko positivt og lære prososial atferd? Alle lærer best ved å bli sett på det dei får til - ikkje ved å bli fortalt kva dei ikkje får til, vel? Dersom barnet har full pott på "miste-goder-kryss" og veit allereie på onsdag at han mister dei avtalte goda sine - kvifor skal ungen då gidde å prøve fleire gonger resten av veka?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 av og til holder det kanskje ikke med belønning.. mine trenger i hvert fall litt 'straff' innimellom! nytter jo ikke å gi ros og belønning hver gang treåringen ikke slår lillebror.. Men med klar beskjed flere ganger om dagen om at hvis du slår lillebror får du ikke se på barne-tv før du legger deg.. og null tv som 'straff' for å ha slått han enda en gang.. så synker det sakte men sikkert inn (og før jeg blir halshugget.. alt dette i kombinasjon med masse ros når hun er ekstra snill med han osv.. selvfølgelig!) Anonymous poster hash: 9f7eb...723
Galskapens overhode Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Hos oss er livet fylt av goder. Og ja. Man mister goder om man ikke vet å oppføre seg. Vi liker å ha det hyggelig rundt oss, og det er et familieprosjekt. Store tjenester / jobber belønnes. Det er fint å få lønn for strev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå