☆☆☆ Skrevet 15. januar 2014 #51 Skrevet 15. januar 2014 Eg er meir opptatt av kor trygt det er å føde enn korleis servicen er. Ikkje for det, eg opplevde på første fødsel kor jævlig det var med ei sur og tverr jordmor og kor mykje bedre det vart i det øyeblikket ho gjekk av vakt og ei super jordmor overtok. Men når det gjeld kvalitet i fødetilbodet er eg ikkje så interessert i statistikk på brukaropplevelse, men heller på forekomst av uheldige hendingar under fødsel og skader på barnet og mor. Som sykepleier håper jeg at du vet at god ivaretagelse og oppfølging (eller service som du kaller det) av pasient på mange måter gjenspeiler forekomst av uheldige hendelser. Det er lov til at både ivaretagelse og sikkerhet er av høy kvalitet. Anonymous poster hash: 5a881...b7e I så fall kan ein jo snu på det, eit sjukehus som scorar høgt på objektive kriterier vil også vere gode når det gjeld dei subjektive opplevingane.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #52 Skrevet 15. januar 2014 Kjempefornøyd med ullevål! Herlige jordmødre begge gangene. Hotellet var bra, deilig å få være alene. Anonymous poster hash: 7b343...e0e
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #53 Skrevet 15. januar 2014 Svært så fornøyd med UNN i Tromsø. Både jeg og mannen ble kjempegodt ivaretatt i forbindelse med keisersnittet. Og tiden etterpå på barsel var også veldig fin. :-) Anonymous poster hash: 5e998...da2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #54 Skrevet 15. januar 2014 Jeg fødte i Arendal, og sykepleierene på barsel var fantastiske, både med første og andremann. Jordmoren jeg hadde under første fødsel var ei grusomt kvinnemenneske, jeg er glad at det gikk så bra som det gjorde, for det kunne endt galt. Anonymous poster hash: 4f94d...fbf
Mor.til.3.jenter Skrevet 15. januar 2014 #55 Skrevet 15. januar 2014 Hvis valget står mellom Kongsberg og Drammen - legg merke til at samtlege her inne klagar på barsel og ikkje føden.Føden i Drammen får mykje skryt. Undersøkinga som er bakgrunn for debatten her inne har også vektlagt tida etter fødsel mest - altså barsel. Trøkket i Drammen er truleg eit anna enn i Kongsberg, så eg tenker det er naturleg at dei ikkje har så mykje tid. Det unnskylder likevel ikkje sure kvinnfolk med snerpete kommentarar - men som me ser her inne på barnimagen finst det mange av dei
Josette Skrevet 15. januar 2014 #56 Skrevet 15. januar 2014 Sikkerhet er langt viktigere enn trivsel, så jeg synes hele denne "kåringen" er mer eller mindre verdiløs.
Mineto Skrevet 15. januar 2014 #57 Skrevet 15. januar 2014 Rart at ikke bærum sin barselavd er på verstinglista.. Ikke bare jeg som mislikte den etter alle jeg har snakket med Stort sett alle mine venninner har født på Bærum, og ikke en av dem har noe positivt å si. Ugh.. Det nok der jeg kommer til å føde siden det er et steinkast unna..Anonymous poster hash: 6c235...2b2 Jeg er veldig fornøyd med føden og barsel på Bærum Født der 3 ganger (07, 10 og 13). Eldste ble født med en del start problemer og vi måtte ligge der i 8 dager. Da ordnet de et dobbeltrom til meg og mannen på barsel da vi ikke kunne være på familierom. Vi fikk veldig mye hjelp og omsorg. Da mellomste og yngste ble født ordnet de enerom til meg da jeg ikke klarer å slappe av med fremmede på rommet. Fikk all den hjelp jeg måtte når det kom til amming, men aldri noe press. Det var faktisk de som sa at jeg ikke skulle streve mer med amminga da det mildt sagt var et helvete med nr 1. De kom med ei skikkelig pumpe og ordnet med flaske uten et snev av hint til at jeg burde amme. Har fått "kjeft" for å ikke ha dratt nok i snora alle 3 gangene Eneste negative jeg kan komme på om Bærum er at det er slitt, men tror de skulle begynne å pusse opp høsten 13 Ingen av mine venninner har noe å utsette på Bærum heller Nei tviler ikke på at mange har gode opplevelser også, men alle burde ha gode opplevelser..Jeg ble trillet opp på et 6manns-rom alene da kl var ca 21 på kvelden. Sykepleieren kom inn (Stakk hodet inn døra..) og sa at det skulle være vaktskifte kl 22, og at hun neste ville komme inn å hilse på meg. Ja.. Hun neste kom å hilste på meg kl 22, skrudde av lyset mitt, sa god natt, og gikk ut. Der satt jeg, nybakt mamma for første gang, ANTE ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg visste ikke om jeg kunne sove mens babyen lå i sin egen seng, eller om jeg måtte ha henne over i min. Jeg visste ikke om jeg "fikk lov" til å gå på do, eller om det var dumt å forlate babyen alene på rommet. Og følte meg så lite velkommen og tatt imot, at jeg ikke turte å ringe etter hjelp heller. Men til slutt holdt jeg på å tisse på meg, så jeg ringte på, og spurte om jeg bare kunne gå på do og la babyen bli igjen alene. "Hva hadde du tenkt til å gjøre når du kom hjem? Slutte å tisse?" var svaret jeg fikk med en spydig tone av frekk tjukk sykepleier. Jeg var jo livredd.. Hadde en samboer som bare hadde dratt hjem for å drikke isteden, gråt og var lei meg og alt var jo helt nytt.. Hadde faktisk forventet å bli tatt litt bedre vare på.. All hjelp måtte skaffes på egen initiativ, og de virket bare sure hvis man ringte på hjelp.. Æsj Det var mannen din du trengte der. Og når behovet for hjelp er stort må du gjøre det eneste riktige: be om hjelp. Det gjelder ikke bare på barsel, men også i livet generelt.
Bustetroll Skrevet 15. januar 2014 #58 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Herre.. Nei jeg trengte ikke en mann. Jeg trengte at noen viste at vi ikke var dønn alene. Så i følge deg så fortjener ingen sykehus plass på verstlista, fordi uansett hva det er å klage på, så er det bare den fødende sin feil? Virker slik. Jeg forteller at jeg hadde en ufin opplevelse, så lik linje med veldig veldig mange andre, så skal du komme å fortelle meg at det er jeg som er de dårlig pasient? Hallo... Ingen sykepleier ska l være spydige til nybakte mødre som spør om hjelp.. Jeg ba om hjelp, og fikk bare en frekkhet tilbake. Da ønsker man ikke å be om hjelp så mye mer når man blir behandle som søppel. Endret 15. januar 2014 av Bustetroll
Regina_George Skrevet 16. januar 2014 #59 Skrevet 16. januar 2014 Herre.. Nei jeg trengte ikke en mann. Jeg trengte at noen viste at vi ikke var dønn alene. Så i følge deg så fortjener ingen sykehus plass på verstlista, fordi uansett hva det er å klage på, så er det bare den fødende sin feil? Virker slik. Jeg forteller at jeg hadde en ufin opplevelse, så lik linje med veldig veldig mange andre, så skal du komme å fortelle meg at det er jeg som er de dårlig pasient? Hallo... Ingen sykepleier ska l være spydige til nybakte mødre som spør om hjelp.. Jeg ba om hjelp, og fikk bare en frekkhet tilbake. Da ønsker man ikke å be om hjelp så mye mer når man blir behandle som søppel. Mamma hadde samme opplevelse. Hun prøvde også HARDT å få epidural med både meg og lillesøster, men jordmor nektet henne. Da hun var tilbake for å føde lillebror hadde pappa én oppgave og det var å få pusha frem den jævla epiduralen! Han maste og maste, og da han til slutt truet med å ringe Budstikka fikk mamma epidural. Min fødsel og lillebrors har 15 år mellom seg. Sier litt om stemningen der.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #60 Skrevet 16. januar 2014 Rart at ikke bærum sin barselavd er på verstinglista.. Ikke bare jeg som mislikte den etter alle jeg har snakket med Stort sett alle mine venninner har født på Bærum, og ikke en av dem har noe positivt å si. Ugh.. Det nok der jeg kommer til å føde siden det er et steinkast unna..Anonymous poster hash: 6c235...2b2 Jeg er veldig fornøyd med føden og barsel på Bærum Født der 3 ganger (07, 10 og 13). Eldste ble født med en del start problemer og vi måtte ligge der i 8 dager. Da ordnet de et dobbeltrom til meg og mannen på barsel da vi ikke kunne være på familierom. Vi fikk veldig mye hjelp og omsorg. Da mellomste og yngste ble født ordnet de enerom til meg da jeg ikke klarer å slappe av med fremmede på rommet. Fikk all den hjelp jeg måtte når det kom til amming, men aldri noe press. Det var faktisk de som sa at jeg ikke skulle streve mer med amminga da det mildt sagt var et helvete med nr 1. De kom med ei skikkelig pumpe og ordnet med flaske uten et snev av hint til at jeg burde amme. Har fått "kjeft" for å ikke ha dratt nok i snora alle 3 gangene Eneste negative jeg kan komme på om Bærum er at det er slitt, men tror de skulle begynne å pusse opp høsten 13 Ingen av mine venninner har noe å utsette på Bærum heller Nei tviler ikke på at mange har gode opplevelser også, men alle burde ha gode opplevelser..Jeg ble trillet opp på et 6manns-rom alene da kl var ca 21 på kvelden. Sykepleieren kom inn (Stakk hodet inn døra..) og sa at det skulle være vaktskifte kl 22, og at hun neste ville komme inn å hilse på meg. Ja.. Hun neste kom å hilste på meg kl 22, skrudde av lyset mitt, sa god natt, og gikk ut. Der satt jeg, nybakt mamma for første gang, ANTE ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg visste ikke om jeg kunne sove mens babyen lå i sin egen seng, eller om jeg måtte ha henne over i min. Jeg visste ikke om jeg "fikk lov" til å gå på do, eller om det var dumt å forlate babyen alene på rommet. Og følte meg så lite velkommen og tatt imot, at jeg ikke turte å ringe etter hjelp heller. Men til slutt holdt jeg på å tisse på meg, så jeg ringte på, og spurte om jeg bare kunne gå på do og la babyen bli igjen alene. "Hva hadde du tenkt til å gjøre når du kom hjem? Slutte å tisse?" var svaret jeg fikk med en spydig tone av frekk tjukk sykepleier. Jeg var jo livredd.. Hadde en samboer som bare hadde dratt hjem for å drikke isteden, gråt og var lei meg og alt var jo helt nytt.. Hadde faktisk forventet å bli tatt litt bedre vare på.. All hjelp måtte skaffes på egen initiativ, og de virket bare sure hvis man ringte på hjelp.. Æsj Tuller du eller? Enig i at lettere spydige kommentarer er fullstendig unødvendige, men dine behov strakk seg nok mye lengre enn hva den jevne fødende trenger. Høres ut som det egentlig var en mamma du forventet skulle dukke opp der. Der er også lov å si ifra om en føler seg fullstendig fortapt, de er ikke tankelesere... Anonymous poster hash: 68dd7...fa2 Du anonyme som svarte her. Så fint for deg at du er superkvinne og kan alt om nyfødte, men er faktisk ikke en selvfølge. Min nyfødte fikk pusteproblemer, og jeg turde ikke å la ungen ligge alene. Hostet opp fostervann og brekte seg. Hvordan kan en førstegangsfødene vite om hennes nyfødte er sterk nok til å ligge uten tilsyn i egen seng? Jeg turde det IKKE med min, og ville ikke turt det nå den dag heller. En er også faktisk medtatt etter fødselen og trenger oppfølging. Noen som hjelper en med amming, ting en lurer på. Og høres ikke som hun fikk dette i det hele tatt. Anonymous poster hash: 126a6...0d4 Joda, klart en skal få hjelp til de tingene du nevner! Men om er skikkelig tissetrengt og lurer på hva en skal gjør er det ganske mange valg... 1. Man triller med seg babyen til doen, og tisser. 2. Man ringer på hjelp og SPØR fordi man lurer veldig på akkurat dette 3. Man spør en av de fem andre jentene på seksmannsrommet om hva de tror 4. Man ligger hele natten uten å få tisset.., denne dama valgte det siste og det kunne vel ikke pleierne på avdelingen vite sånn helt av seg selv. Jeg mener, det er lov å si ifra når behovene ens går litt utenfor akkurat det de fleste jordmødre og pleiere antar at folk greier selv. Jeg sov selv skikkelig dårlig den første natten med nyfødt, fordi jeg følte at jeg måtte være våken og passe på at han pustet. Jeg var også redd og usikker, men forventet likevel ikke at de ansatte skulle dulle med meg og være mammaen min. Anonymous poster hash: 68dd7...fa2 Nei, da tar du feil. Sykepleierne skal være mer "mamma" som du kaller det, enn fraværende nattevakt på pauserommet. Har født 4 barn, og alle sykepleierne var der for oss. Fikk beskjed om å ringe på når vi trengte de, og de kom også inn ved jevne mellomrom for å se om det gikk bra Anonymous poster hash: 2293c...845
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #61 Skrevet 16. januar 2014 Herre.. Nei jeg trengte ikke en mann. Jeg trengte at noen viste at vi ikke var dønn alene. Så i følge deg så fortjener ingen sykehus plass på verstlista, fordi uansett hva det er å klage på, så er det bare den fødende sin feil? Virker slik. Jeg forteller at jeg hadde en ufin opplevelse, så lik linje med veldig veldig mange andre, så skal du komme å fortelle meg at det er jeg som er de dårlig pasient? Hallo... Ingen sykepleier ska l være spydige til nybakte mødre som spør om hjelp.. Jeg ba om hjelp, og fikk bare en frekkhet tilbake. Da ønsker man ikke å be om hjelp så mye mer når man blir behandle som søppel.Mamma hadde samme opplevelse. Hun prøvde også HARDT å få epidural med både meg og lillesøster, men jordmor nektet henne. Da hun var tilbake for å føde lillebror hadde pappa én oppgave og det var å få pusha frem den jævla epiduralen! Han maste og maste, og da han til slutt truet med å ringe Budstikka fikk mamma epidural. Min fødsel og lillebrors har 15 år mellom seg. Sier litt om stemningen der. Epidural er da ingen menneskerett. Hvis det er det eneste hun har å klage på, har jeg ingen sympati. Epidural er noe anestesilegene setter hvis de har tid. Det er ikke en prioritert oppgave. Anonymous poster hash: b1367...77f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #62 Skrevet 16. januar 2014 Bra Drammen havnet der de er. Mer arrogante og perfekte leger og jordmødre skal du lete lenge etter... Anonymous poster hash: c648d...b0d Da tror jeg heller problemet ligger hos deg, jeg har hatt tre fantastiske fødsler, med koselige, snille og omsorgsfulle jordmødre og sykepleiere.. Anonymous poster hash: 3d4d6...0ee Det stod nok om livet til den lille og ingen som hørte etter... Jeg har fra jeg var liten vist at jeg aldri kan føde normalt. Noe min fastlege og min lege på sykehuset har skrevet i journalen min og noe jeg også har opplyst om. Da jeg kom på føden var det ingen som leste dette i journalen eller hørte på meg eller min samboer. Etter tre døgn i rier og endelig en barnepleier som hørte etter... Endte i haste keisersnitt. Ungen kom ut blå og ikke noe liv... Etter mye jobb og tre måneder på sykehuset kom vi hjem. Hvorfor dette ikke ble oppdaget. Jeg veit ikke... Klagesak er sendt inn, men det tar tid. Aldri Drammen igjen! Vi fikk ikke en unnskyldning etter alt dette... Så beklager at du ikke trur det finnes sånne leger/jordmødre. For de bare fnyste av meg og min samboer i tre dager og sa at dette ville gå bra... Førstegangs fødende og hvor hjelpeløs føler man seg ikke ved å bli hørt og når de så resultatet som ble... Min kjære skatt fikk skader pga dette... Anonymous poster hash: c648d...b0d Så helt utrulig trist. Har også opplevd å bli oversett når en virkelig trengte hjelp på sykehuset i Østfold. Kommer aldri, aldri til å glemme den følelsen av maktesløshet når ingen hører etter og en vet at noe er alvorlig feil. Å så bli avfeid, ignorert, behandlet som en gal tåpelig masekopp. Hjelper ingenting at en etterpå viser seg å ha rett. For da er det gjerne for sent. Utrolig trist at det lille gullet ditt tok skade av det. Ja, legene som jobbet der er bare mennesker, men slik burde ikke skje. Især ikke når du var i fødsel over så lang tid og de allerede sto i journalen at du ikke kunne føde natrulig er det en feil som høres ut som det var lett å unngå. Masse klemmer. Anonymous poster hash: 126a6...0d4
Regina_George Skrevet 16. januar 2014 #63 Skrevet 16. januar 2014 Herre.. Nei jeg trengte ikke en mann. Jeg trengte at noen viste at vi ikke var dønn alene. Så i følge deg så fortjener ingen sykehus plass på verstlista, fordi uansett hva det er å klage på, så er det bare den fødende sin feil? Virker slik. Jeg forteller at jeg hadde en ufin opplevelse, så lik linje med veldig veldig mange andre, så skal du komme å fortelle meg at det er jeg som er de dårlig pasient? Hallo... Ingen sykepleier ska l være spydige til nybakte mødre som spør om hjelp.. Jeg ba om hjelp, og fikk bare en frekkhet tilbake. Da ønsker man ikke å be om hjelp så mye mer når man blir behandle som søppel.Mamma hadde samme opplevelse. Hun prøvde også HARDT å få epidural med både meg og lillesøster, men jordmor nektet henne. Da hun var tilbake for å føde lillebror hadde pappa én oppgave og det var å få pusha frem den jævla epiduralen! Han maste og maste, og da han til slutt truet med å ringe Budstikka fikk mamma epidural. Min fødsel og lillebrors har 15 år mellom seg. Sier litt om stemningen der.Epidural er da ingen menneskerett. Hvis det er det eneste hun har å klage på, har jeg ingen sympati. Epidural er noe anestesilegene setter hvis de har tid. Det er ikke en prioritert oppgave. Anonymous poster hash: b1367...77f Jobber du på Bærum og tar dette veldig personlig? Mamma har hatt 3 fødsler der og har hatt grusomme opplevelser. Det gjelder ikke "bare" det med epiduralen, men det er selvfølgelig et av punktene. Hun ble ikke hørt, hun ble ikke sett på som et menneske en gang. Virket som jordmødrene hatet jobben sin og hatet fødende kvinner. Etter fødslene fikk hun ikke hjelp til noe, verken skift eller amming, og pappa har blitt behandlet som pesten. Hvis du jobber på Bærum burde du ta til deg det folk skriver her inne og tenke litt over hvordan de fødende opplever dere.
Bustetroll Skrevet 16. januar 2014 #64 Skrevet 16. januar 2014 Herre.. Nei jeg trengte ikke en mann. Jeg trengte at noen viste at vi ikke var dønn alene. Så i følge deg så fortjener ingen sykehus plass på verstlista, fordi uansett hva det er å klage på, så er det bare den fødende sin feil? Virker slik. Jeg forteller at jeg hadde en ufin opplevelse, så lik linje med veldig veldig mange andre, så skal du komme å fortelle meg at det er jeg som er de dårlig pasient? Hallo... Ingen sykepleier ska l være spydige til nybakte mødre som spør om hjelp.. Jeg ba om hjelp, og fikk bare en frekkhet tilbake. Da ønsker man ikke å be om hjelp så mye mer når man blir behandle som søppel.Mamma hadde samme opplevelse. Hun prøvde også HARDT å få epidural med både meg og lillesøster, men jordmor nektet henne. Da hun var tilbake for å føde lillebror hadde pappa én oppgave og det var å få pusha frem den jævla epiduralen! Han maste og maste, og da han til slutt truet med å ringe Budstikka fikk mamma epidural. Min fødsel og lillebrors har 15 år mellom seg. Sier litt om stemningen der.Epidural er da ingen menneskerett. Hvis det er det eneste hun har å klage på, har jeg ingen sympati. Epidural er noe anestesilegene setter hvis de har tid. Det er ikke en prioritert oppgave. Anonymous poster hash: b1367...77f Jobber du på Bærum og tar dette veldig personlig? Mamma har hatt 3 fødsler der og har hatt grusomme opplevelser. Det gjelder ikke "bare" det med epiduralen, men det er selvfølgelig et av punktene. Hun ble ikke hørt, hun ble ikke sett på som et menneske en gang. Virket som jordmødrene hatet jobben sin og hatet fødende kvinner. Etter fødslene fikk hun ikke hjelp til noe, verken skift eller amming, og pappa har blitt behandlet som pesten. Hvis du jobber på Bærum burde du ta til deg det folk skriver her inne og tenke litt over hvordan de fødende opplever dere. Jeg begynte å lure selv om det var en sykepleier fra bærum bak tastaturet SÅ mye forsvar og alt er de fødende sin feil. Spesielt å svare på¨den måten..
Catlady Skrevet 16. januar 2014 #65 Skrevet 16. januar 2014 Ikke overraskende at Ullevål er på den listen der.Anonymous poster hash: 1de58...fb5 Hvorfor? (Skal selv føde på Ullevål om noen uker) Jeg fødte på Ullevål for snart et år siden, og var kjempe fornøyd. Jeg har ingenting annet å sammenligne med, men når jeg hører andres fødselshistorier og barselopphold skjønner jeg at jeg gjorde et bra valg med Ullevål, og var heldig som fikk plass der. Fantastiske, nydelige jordmødre. Flinke og veldig profesjonelle. Om jeg skal være skikkelig flisespikker så kan jeg si at barselavdelingen er litt slitt, og madrassene er ikke spesielt gode å ligge på, men for meg spiller det liten rolle. Jeg måtte ta et hastesnitt, og hadde mye smerter i dagene etter, og fikk all hjelp jeg trengte pluss mer. Skal jeg ha flere unger er det ingen tvil om at jeg søker meg dit igjen, selv om jeg bor i Bærum. Ps. Hold utkikk etter en jordmor som heter Helena og er svensk. Nydeligere menneske skal man lete lenge etter.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #66 Skrevet 16. januar 2014 Må si at Ahus var helt fantastisk å føde på, alle som jobbet der var bare så utrolig tålmodige, hyggelige og hjelpsomme! Hadde aldri holdt en baby en gang før jeg fødte, fikk opplæring i alt fra bleieskift, bading til amming! Og jeg fødte i juli som var den mest hektiske måneden for de som jobbet der. Var skeptisk til Ahus, men må si jeg var helt overveldet over hvor flinke de var der! Gleder meg til å føde der igjen i september Anonymous poster hash: 92948...3f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå