Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Mine blir ofte så kompakte. De behøver ikke være så supergrove, men LITT grove i det minste, Anonymous poster hash: e5432...02e
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Grove rundstykker med kesam, 24 stkIngredienser:4 dl sammelt hvete, grov eller fin12 dl hvetemel1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk5 dl lunkent vann1 ts salt1 beger mager kesam1 sammenpisket egg til penslingevt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding)Fremgangsmåte:La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt.La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter.Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter.Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Grove rundstykker med kesam, 24 stk Ingredienser: 4 dl sammelt hvete, grov eller fin 12 dl hvetemel 1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk 5 dl lunkent vann 1 ts salt 1 beger mager kesam 1 sammenpisket egg til pensling evt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding) Fremgangsmåte: La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt. La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter. Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter. Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist. Tuuusen takk! Disse baker jeg i kveld HI Anonymous poster hash: e5432...02e
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Grove rundstykker med kesam, 24 stk Ingredienser: 4 dl sammelt hvete, grov eller fin 12 dl hvetemel 1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk 5 dl lunkent vann 1 ts salt 1 beger mager kesam 1 sammenpisket egg til pensling evt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding) Fremgangsmåte: La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt. La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter. Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter. Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist. Tuuusen takk! Disse baker jeg i kveld HI Anonymous poster hash: e5432...02e Pga kulturmelka, blir de ikke "over knadd" til en fast deig, og beholder luftigheten ved frysing Jeg bruker bare denne oppskriften jeg nå Virker de kompakte etter frysing, så har de blitt eltet sammen litt for lenge bare, men er da bare å justere neste gang
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Grove rundstykker med kesam, 24 stk Ingredienser: 4 dl sammelt hvete, grov eller fin 12 dl hvetemel 1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk 5 dl lunkent vann 1 ts salt 1 beger mager kesam 1 sammenpisket egg til pensling evt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding) Fremgangsmåte: La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt. La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter. Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter. Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist. Tuuusen takk! Disse baker jeg i kveld HI Anonymous poster hash: e5432...02e Pga kulturmelka, blir de ikke "over knadd" til en fast deig, og beholder luftigheten ved frysing Jeg bruker bare denne oppskriften jeg nå Virker de kompakte etter frysing, så har de blitt eltet sammen litt for lenge bare, men er da bare å justere neste gang OK, takk for tips. "Kulturmelk" - det står ikke i oppskriften, så du mener kesamen, ikke sant? hi Anonymous poster hash: e5432...02e
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Grove rundstykker med kesam, 24 stk Ingredienser: 4 dl sammelt hvete, grov eller fin 12 dl hvetemel 1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk 5 dl lunkent vann 1 ts salt 1 beger mager kesam 1 sammenpisket egg til pensling evt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding) Fremgangsmåte: La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt. La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter. Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter. Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist. Tuuusen takk! Disse baker jeg i kveld HI Anonymous poster hash: e5432...02e Pga kulturmelka, blir de ikke "over knadd" til en fast deig, og beholder luftigheten ved frysing Jeg bruker bare denne oppskriften jeg nå Virker de kompakte etter frysing, så har de blitt eltet sammen litt for lenge bare, men er da bare å justere neste gang OK, takk for tips. "Kulturmelk" - det står ikke i oppskriften, så du mener kesamen, ikke sant? hi Anonymous poster hash: e5432...02e Haha.. Mente kesam ja.. Satt å leste en oppskrift på brød med kulturmelk i her, så blander ord gitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå