Gå til innhold

Jeg er et hespetre!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra tid til annen slår det meg med full kraft - vissheten om at jeg er et hedpetre - ei kjerring i negativ forstand - hjemme.

På jobb og i sosiale sammenhenger er jeg et overflødshorn av latter og godt humør. Jeg vet at enkelte menn har sett på meg som drømmedama nettopp pga mitt humør og min toleranse for negative sider hos dem.

Min mann får ikke nyte godt av dette. Mot ham er jeg irritabel og har kort lunte. Jeg finner ikke hans humoristiske utspill morsomme og er nærmere frigid. Hvorfor han holder ut med meg, det må gudene vite. Jeg føler meg derfor som en hykler. Jeg er jo ikke en positiv og fin person når jeg ikke klarer å være det hjemme. Er alt bare skuespill?

Vi har hatt våre vanskelige ting i de 10 årene vi har vært sammen. Han er en surrekopp, både med penger og tider for avtaler. Jeg har derfor mange bekymringer pga dette og er nok innerst inne bitter for at han ikke kan skape orden heller enn kaos.

Jeg er så redd for at jeg ødelegger livet hans ved å være i forholdet. Tenk om han "våkner" opp og føler at jeg har ødelagt selvbildet hans med min negativitet.

Jeg forsøker å legge bånd på irritasjonsmoment min, men han trigger den hver dag. Jeg føler ofte at jeg heller burde forlate forholdet, for jeg vet ikke om jeg klarer å finne tilbake følelsene mine for ham :(

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymous poster hash: dc05e...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at mange gir det beste av seg selv til omverdenen, men viser alle sine sider med sine nærmeste.

Har du snakket med mannen din om dette? Dersom det er slik at han får ødelagt selvbilde av å være sammen med deg så må du ta affere.

Husk at å få til endring i første omgang krever erkjennelse av at man har et problem. Prøv å starte dagen med å tenke positive tanker om mannen din. Det å fokuserer på de postitive tingene med mannen din gjør at du automatisk endrer fokus fra å være så negativ.

Anonymous poster hash: e62e2...b21
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg forsøker virkelig å starte hver dag på ny frisk.

Så skjer det noe, for eksempel at jeg finner en bortgjemt regning eller at jeg må mase en halv evighet for å få overført hans del av en regning. Og jeg blir så eitrende forbanna

Jeg er nok også en person som lett blir stressa og irritert hvis vi står oppe i en vanskelig situasjon. Og det har vi gjort økonomisk mye pga hans vanskeligheter med å overholde frister.

Vi har snakket om mitt humør, og han sier at det plager ham, men ikke går inn på ham. Om det stemmer vet jeg ikke.

Jeg har også et ansvar forgå skjerpe hjemmemiljøet ellers. Ingen vil gaven sur person rundt seg

HI

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg forsøker virkelig å starte hver dag på ny frisk.

Så skjer det noe, for eksempel at jeg finner en bortgjemt regning eller at jeg må mase en halv evighet for å få overført hans del av en regning. Og jeg blir så eitrende forbanna

Jeg er nok også en person som lett blir stressa og irritert hvis vi står oppe i en vanskelig situasjon. Og det har vi gjort økonomisk mye pga hans vanskeligheter med å overholde frister.

Vi har snakket om mitt humør, og han sier at det plager ham, men ikke går inn på ham. Om det stemmer vet jeg ikke.

Jeg har også et ansvar forgå skjerpe hjemmemiljøet ellers. Ingen vil gaven sur person rundt seg

HI

"hans del av en regning"? Det aner meg at noe kunne gjøres ved å endre hvordan dere ordner dere økonomisk. Hva med at du tar deg av alle regninger? Så kan han ha en fast, automatisk overføring fra sin konto til din? Så slipper dere DET irritasjonsmomentet i hvert fall-.

Anonymous poster hash: 19c45...73c

Skrevet

Det er egentlig sånn vi gjør det, han skal føre over et beløp på regningskonto. Men han gjør det ikke og når han endelig fører over har han brukt pengene på andre ting og vi har ikke nok til regningene. Jeg blir så sliten av det - og tror dette har ført til at jeg har mistet all respekt for ham.

Han bruker ikke penger på seg selv, det er ikke det.. Men jeg ber ham kjøpe med ditt og datt som vi trenger og må jo da gå ut fra at han selv holder styr på det beløpet som må stå igjen til regninger - siden han ikke fører det over til meg ( som liker å betale alle regninger det sekundet lønna kommer inn på konto)

når han da sier at han ikke har nok penger til sin del av regningene fordi JEG ba ham om å kjøpe med ting og tang, da klikker det nesten for meg. Jeg prøver å forklare ham at når jeg ikke har innsyn på saldo så kan jeg heller ikke beregne hva vi har kontra hva vi trenger. Hadde jeg visst at vi hadde lite penger ville jeg jo heller tatt opp noe fra fryseren enn kjøpe den biffen jeg ønsket meg der og da..

Så irritert jeg blir bare av å skrive om dette så skjønner jeg at det er her rota til alt ondt ligger..

HI

Skrevet

Lag et budsjett basert på hva dere har av faste regninger hele året (inkl. de som ikke kommer hvert mnd, strøm, forskringer, lisens, sparing +++, alt som skal betales felles), del på tolv, og få ham til å sette over halvparten av summen hver mnd på lønningsdag (+ litt ekstra til uventede regninger, det holder med 500). Vi gjør det slik, jeg er økonomisjef, og det er alltid penger til regninger (men kanskje da ikke til biff når du ber ham om det ;)). Alle regninger det er mulig med skal på e-faktura/autogiro/mail, så "forsvinner" de ikke.

Det er mye man kan irritere seg over, men akkurat dette har jo en ganske enkel løsning. Selvfølgelig skulle jeg ønske samboer'n var like opptatt av økonomi som meg, men nå er han ikke det da, så da er jeg fornøyd bare jeg får pengene hver mnd.

Skrevet

Ja du høres ut som ett hespetre

Anonymous poster hash: 6b99f...eb0

Skrevet

Lag et budsjett basert på hva dere har av faste regninger hele året (inkl. de som ikke kommer hvert mnd, strøm, forskringer, lisens, sparing +++, alt som skal betales felles), del på tolv, og få ham til å sette over halvparten av summen hver mnd på lønningsdag (+ litt ekstra til uventede regninger, det holder med 500). Vi gjør det slik, jeg er økonomisjef, og det er alltid penger til regninger (men kanskje da ikke til biff når du ber ham om det ;)). Alle regninger det er mulig med skal på e-faktura/autogiro/mail, så "forsvinner" de ikke.

Det er mye man kan irritere seg over, men akkurat dette har jo en ganske enkel løsning. Selvfølgelig skulle jeg ønske samboer'n var like opptatt av økonomi som meg, men nå er han ikke det da, så da er jeg fornøyd bare jeg får pengene hver mnd.

Det er akkurat denne løsningen vi har, men han fører ikke over penger før etter laaaang tid og gjerne når en halvdel er brukt på andre ting.

HI

Skrevet

Han kan sette det på fast overføring, så går det av seg selv.

Men jeg måtte nesten flire når jeg leste hva du skrev, for du beskriver meg;-) Jeg får også tilbakemeldinger på det gode humøret mitt, og jeg tenker med meg selv, at de skulle bare ha visst...

Jeg har tenkt at det kunne hjelpe å fordele humøret mitt litt, men jeg klarer ikke å bli sur på andre enn de nærmeste. Det går bare ikke!

Skrevet

Han kan sette det på fast overføring, så går det av seg selv.

Men jeg måtte nesten flire når jeg leste hva du skrev, for du beskriver meg;-) Jeg får også tilbakemeldinger på det gode humøret mitt, og jeg tenker med meg selv, at de skulle bare ha visst...

Jeg har tenkt at det kunne hjelpe å fordele humøret mitt litt, men jeg klarer ikke å bli sur på andre enn de nærmeste. Det går bare ikke!

:D Det er jo en lettelse å høre at det ikke bare er meg som er slik ;)

HI

Skrevet

Jeg følte jeg las om meg selv her!!

Og det er faktisk så sliiitsooomt å være et hespetre hele tiden her hjemme.

Jeg har nøyaktig samme tankene som deg rundt mitt forhold, med untagen det med penger.

Her gjelder det stort sett alt annet av små små irriterendes ting.

Hva skal vi gjøre da?

Jeg våkner også hver dag med tanken om blanke ark,og det går greit- helt til ettermiddagen kommer og han atter en gang gjør en filleting som jeg bare kjenner jeg koker over for.

Anonymous poster hash: 85688...1a0
Skrevet

Lag et budsjett basert på hva dere har av faste regninger hele året (inkl. de som ikke kommer hvert mnd, strøm, forskringer, lisens, sparing +++, alt som skal betales felles), del på tolv, og få ham til å sette over halvparten av summen hver mnd på lønningsdag (+ litt ekstra til uventede regninger, det holder med 500). Vi gjør det slik, jeg er økonomisjef, og det er alltid penger til regninger (men kanskje da ikke til biff når du ber ham om det ;)). Alle regninger det er mulig med skal på e-faktura/autogiro/mail, så "forsvinner" de ikke.

Det er akkurat denne løsningen vi har, men han fører ikke over penger før etter laaaang tid og gjerne når en halvdel er brukt på andre ting.

HI

Hos oss var også dette et irritasjonsmoment. Jeg er økonomiansvarlig i familien og irriterte meg stadig over å måtte mase om at mannen skulle overføre. Det var bare sløvhet fra hans side. Så fikk jeg tilgang til hans konto og kunne selv gå inn og overføre ved behov og følge med på hva hui hadde å rutte med. Jeg sier selvsagt ifra hvis jeg har overført noe utover det vanlige. Vi er veldig fornøyde med denne løsningen begge to. Overfører for øvrig også et fast beløp på lønningsdag begge to.

Anonymous poster hash: 9c52e...d41

Skrevet

Dette problemet burde det virkelig være mulig å løse, rent praktisk.

En løsning er at dere ser over økonomien for det siste året (tips: Hos mange nettbanker er det mulig å få kontobevegelser over på excel, og det finnes gratis maler på internett som kan hjelpe til med å ordne disse dataene etter type utgift). Så finner dere ut hva han i gjennomsnitt bruker på seg selv, daglig forbruk og småhandel av mat, bensin på bilen, og slikt. Rett og slett "lommepenger". Gang dette beløpet med 1,2 i tilfelle dere har bommet litt.

Se også over alle faste regninger i løpet av året, summer disse, og del summen på 12. Sjekk at det dere begge overfører til regningskontoen er minst så mye hver måned.

Så tar dere enten en tur i banken, eller setter dere ned ved nettbanken. Legg inn følgende automatiske trekk og evt nye kontoer:

En lønnskonto hver som lønna deres kommer inn på.

En brukskonto hver som er deres personlige, og som bankkortet deres er knyttet mot: Fra lønnskontoen overføres hit PÅ LØNNINGSDAGEN "lommepenger" og daglig forbruksbeløpet.

Sparekonto, felles: Hit overfører dere begge et avtalt fast beløp. NB! Kun tilgjengelig via nettbank.

Regningskonto, felles: Denne har kun dere kun tilgang til via nettbank. Hit overføres resten av hans lønn, og resten av din lønn. Alle regninger skal betales fra denne kontoen, mest mulig via avtalegiro. Å betale regninger er ditt ansvar. Sørg for å ha et enkelt system hvor ALLE innkommende regninger skal henges opp eller legges. OBS: Regninger på e-post bør sendes til DIN e-postadresse.

Det er enklest at dere har felles nettbank og at begge har innsyn i saldo på begge felleskontoene!

Anonymous poster hash: 5101b...c49
Skrevet

Kjenner meg igjen! Men når jeg oppdaget hvor liten kontroll han har, har jeg tatt over! Alle hans penger forvalter jeg, han får lommepenger! Og jeg er nøye på egne og barns avtaler, noe jeg må minne han på som en mor skal han feks følge et barn til tannlegen... Han har andre kvaliteter. Noen syns sikkert dette med pengene er vel kontrollerende av meg, men jeg risikerer ikke bli satt på gata pga en idiot! Da får han heller flytte selv!!

Anonymous poster hash: f21b9...8a3

Skrevet

Det må vel vere ei smal sak å få overført eit fast beløp til rekningskonotoen automagisk kvar lønningsdag?  Rekne ut kva fast beløp de må setje over, og snakk med banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...