Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Når noen spør meg så svarer jeg "nei, han er to uker og kjempeslem som er litt våken omm natten". Når jeg fikk første så stusset jeg over hvor mange som egentlig spør om det spørsmålet! Og jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert. Babyer som ikke sover hele natten, spiser dårlig osv, er de liksom slemme? Og hvordan mødre, som meg, som ikke har hatt "snille" barn fra fødselen av, må føle seg når man må svare på det spørsmålet daglig... åååå blir så frustrert Anonymous poster hash: 9f1bf...ad2
Mamma4livet Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Enig i at det er et teit spørsmål, men det er nok sikkert ikke ment slik. Folk ønsker å vise interesse for deg og den lille og et slikt spørsmål er ikke uvanlig. Tror nok ikke de egentlig mener at babyen er slem om den ikke sover hele natta. Selv pleier jeg å spørre mer direkte dersom jeg lurer på noe. Altså : Hvordan sover babyen din? Spiser han/hun godt? osv.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Herregud daaaaamer!!!! Slutt å bli så fornærma over ALT MULIG! Det med å spørre om barnet er snilt er jo bare en måte å få i gang en samtale på. Det blir jo det samme som om når noen sier "nå er du sikkert stolt" eller " var det vondt å føde?" Seriøst altså... Hvis du synes babyen din er snill så sier du " ja, han er kjempesnill!" Ikke lag så drama! Anonymous poster hash: 0774c...3a5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Muligens er det en litt dum formulering, men syns ærlig talt det er verre ting her i verden å hisse seg opp over... Er ingen som sier at et barn er slemt om det ikke sover om natten. Antagelig er du litt hormonell, hi? Anonymous poster hash: 9b3be...ddf
Julie (: Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Bestemoren min spurte om det hele tiden. Synes heller ikke at det var spesielt ålreit, men innbiller meg at det var det man spurte om før i tiden.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 blir ikke irritert, skjønner hva de mener, men synes det er en dårlig formulering. var litt sårt da eldste var liten og mye plaget de 4-5 mnd. Følte da at babyen min var snill selv om hun hadde ubehag. Bruker bare å svare noe som at "alle babyer er vel snille, men ja de er rolige og fornøyde stort sett"(når det har vært tilfellet) Anonymous poster hash: 0ba86...759
*Miss Marple* Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har også reagert på det, hormonell eller ikke. Skjønner at det er et munhell, men hva svarer de som har barn som gråter mye og sover dårlig da? Det samme når det stakkars barnet har kolikk. Da er det stakkars foreldrene som blir så utslitt, hva med det lille barnet som hyler i smerte? Jeg vet at det er å henge seg opp i bagateller, men det har jeg tid til.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 NEI, selvfølgelig ikke! HVORFOR i alle dager sitte å irritere seg over at noen bruker et ord du ikke liker?! Poenget er at de lurer på om du strever, eller om det går bra, se til å kom deg ut av hormonbobla og svar på spørsmålet da... Irriterer meg at folk skal drive og flisespikke og finne feil ved andres omsorg, det være seg 'snill' 'prins/prinsesse' osv. Så selvsentrert, dømmende og overhormonell er det faktisk ikke greit å være! De som har barn som gråter mye kan da vel svare som folk: Nei, det er litt slitsomt om dagen. Han har mye smerter og gråter konstant. F.eks. Hvor vanskelig kan det egentlig være?!?! Om man er så himla sliten er det i alle fall ikke vits å drive og skape seg ekstra problemer ut av folk bryr seg på feil måte! Anonymous poster hash: f60be...167
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Jeg lurte litt selv hva jeg skulle svare på det når folk spurte. Hvordan måler man det tenkte jeg.. Og ble litt irritert over folk som spurte om jeg ikke hadde født enda når jeg gikk 13 dager over termin. De begynte jo å mase når jeg var type 7 mnd. Joda, dette er nr.2 liksom. Nå er barna 6 og 8 1/2 år og jeg tenker ikke slik i det hele tatt. Folk lurer bare på hvordan det går og vet ikke helt hva man skal si. Man er nok hakket godt hormonell når man er gravid og nettopp har født
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 NEI, selvfølgelig ikke! HVORFOR i alle dager sitte å irritere seg over at noen bruker et ord du ikke liker?! Poenget er at de lurer på om du strever, eller om det går bra, se til å kom deg ut av hormonbobla og svar på spørsmålet da... Irriterer meg at folk skal drive og flisespikke og finne feil ved andres omsorg, det være seg 'snill' 'prins/prinsesse' osv. Så selvsentrert, dømmende og overhormonell er det faktisk ikke greit å være! De som har barn som gråter mye kan da vel svare som folk: Nei, det er litt slitsomt om dagen. Han har mye smerter og gråter konstant. F.eks. Hvor vanskelig kan det egentlig være?!?! Om man er så himla sliten er det i alle fall ikke vits å drive og skape seg ekstra problemer ut av folk bryr seg på feil måte! Anonymous poster hash: f60be...167 Men dette klarte du å irritere deg over:P HI: jeg forstår hva du mener, men jeg ville forsøkt å svare som en annen her foreslår at alle babyer er vel snille, men at hn sliter litt med søvn/kolikk/el. Jeg ville også blitt irritert selv om jeg forstod at folk ikke mente det på den måten. Ikke alltid man kan styre følelsene sine og i alle fall ikke når det er snakk om en uskyldig liten baby:) Anonymous poster hash: 8b610...a3d
Von Hertelhofen Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Jeg benytter heller anledningen til å skryte hemningsløst over ungene mine.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 NEI, selvfølgelig ikke! HVORFOR i alle dager sitte å irritere seg over at noen bruker et ord du ikke liker?! Poenget er at de lurer på om du strever, eller om det går bra, se til å kom deg ut av hormonbobla og svar på spørsmålet da... Irriterer meg at folk skal drive og flisespikke og finne feil ved andres omsorg, det være seg 'snill' 'prins/prinsesse' osv. Så selvsentrert, dømmende og overhormonell er det faktisk ikke greit å være! De som har barn som gråter mye kan da vel svare som folk: Nei, det er litt slitsomt om dagen. Han har mye smerter og gråter konstant. F.eks. Hvor vanskelig kan det egentlig være?!?! Om man er så himla sliten er det i alle fall ikke vits å drive og skape seg ekstra problemer ut av folk bryr seg på feil måte! Anonymous poster hash: f60be...167 Men dette klarte du å irritere deg over:P HI: jeg forstår hva du mener, men jeg ville forsøkt å svare som en annen her foreslår at alle babyer er vel snille, men at hn sliter litt med søvn/kolikk/el. Jeg ville også blitt irritert selv om jeg forstod at folk ikke mente det på den måten. Ikke alltid man kan styre følelsene sine og i alle fall ikke når det er snakk om en uskyldig liten baby:) Anonymous poster hash: 8b610...a3d Ja, det føler jeg stiller i en helt annen kategori! Jeg sier jo ikke at man aldri skal irritere seg. Men å irritere seg over andres interesse og godhet, fordi de ordlegger seg på en annen måte enn de selv hadde gjort, det synes jeg bare er smålig. Hadde noen derimot sagt: HVA?! Gråter babyen om natten? Så slemt, ja da får man heller reagere! Anonymous poster hash: f60be...167
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Du virker litt hormonell, men det er et underlig spørsmål. Jeg fikk også slike spørsmål helt til barnet bikket ca 6 måneder. Det var helst eldre damer som spurte. Bestemoren min, blant annet (oldemor til barnet). Naboene, som er vel i ca 50 årene. Og et par andre i 50-70 årene. Anonymous poster hash: 14a6a...036
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Jeg svarer alltid "nei, han er kjempeslem"... Da skjønner de gjerne at formuleringa er litt uheldig
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har også tenkt over denne formuleringen.(for det finnes da ikke slemme babyer!) Men jeg har alltid svart "ja,kjempe snill" til både sovebabyen og hun som hadde komikk... Anonymous poster hash: b0405...4f0
BikkjeBisk Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har også irritert meg over det. Skjønner jo at det er ment som "er barnet rolig" o.l Men det er et teit spørsmål og stille til en nybakt mamma som synes den lille er det vakreste, snilleste og beste barnet i verden
*Miss Marple* Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 NEI, selvfølgelig ikke! HVORFOR i alle dager sitte å irritere seg over at noen bruker et ord du ikke liker?! Poenget er at de lurer på om du strever, eller om det går bra, se til å kom deg ut av hormonbobla og svar på spørsmålet da... Irriterer meg at folk skal drive og flisespikke og finne feil ved andres omsorg, det være seg 'snill' 'prins/prinsesse' osv. Så selvsentrert, dømmende og overhormonell er det faktisk ikke greit å være! De som har barn som gråter mye kan da vel svare som folk: Nei, det er litt slitsomt om dagen. Han har mye smerter og gråter konstant. F.eks. Hvor vanskelig kan det egentlig være?!?! Om man er så himla sliten er det i alle fall ikke vits å drive og skape seg ekstra problemer ut av folk bryr seg på feil måte! Anonymous poster hash: f60be...167 Men dette klarte du å irritere deg over:P HI: jeg forstår hva du mener, men jeg ville forsøkt å svare som en annen her foreslår at alle babyer er vel snille, men at hn sliter litt med søvn/kolikk/el. Jeg ville også blitt irritert selv om jeg forstod at folk ikke mente det på den måten. Ikke alltid man kan styre følelsene sine og i alle fall ikke når det er snakk om en uskyldig liten baby:) Anonymous poster hash: 8b610...a3d Ja, det føler jeg stiller i en helt annen kategori! Jeg sier jo ikke at man aldri skal irritere seg. Men å irritere seg over andres interesse og godhet, fordi de ordlegger seg på en annen måte enn de selv hadde gjort, det synes jeg bare er smålig. Hadde noen derimot sagt: HVA?! Gråter babyen om natten? Så slemt, ja da får man heller reagere! Anonymous poster hash: f60be...167 Så det er opptil deg hva som er ok å irritere seg over?
❤lille stjerne❤ Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Jeg gidder ikke å irritere meg over det, for jeg skjønner jo hva de mener selvom det er litt feil måte å ordlegge seg på. Men da svarer jeg bare noe sånt som "jada, hun er så snill og god atte, men hun har litt vondt i magen sin om kveldene og gråter" eller noe i den dur så får jeg liksom sagt det på en indirekte måte at jeg synes babyen er snill selvom den gråter om kvelden/natta.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Syns egentlig det er et veldig greit spørsmål jeg da. Da kan jeg svare akkurat det som passer meg og hvilke detaljer jeg ønsker å dele. Også får man ofte en bedre samtale ut av det som du selv kan styre litt. Syns det er ganske slitsomt når folk spør mange, korte konkrete spørmål som jeg må svare på alle sammen. Spiser hun godt? Sover hun godt på natta? Gråter hun mye? Går ammingen greit? Er det slitsom å være mor? Er det koselig? osv. Får ikke mye samtale ut av masse ja/nei spørsmål. Anonymous poster hash: 79673...8ff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Hehe, mye man skal irritere seg over tydeligvis. Når jeg har fått det spm har jeg bare humret for meg selv, og sagt tilbake "du mener, om hun er rolig?". Vi har hatt 3 veeeldig rolige babyer, så her har vi brukt å svare akkurat hvordan det har vært. Masse soving, spising, bleieskift og kos Anonymous poster hash: 4aa1f...41a Anonymous poster hash: 4aa1f...41a
mylittlecat Skrevet 15. januar 2014 #21 Skrevet 15. januar 2014 Mulig spørsmålet er teit, men synes svaret ditt var mye teitere.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #22 Skrevet 15. januar 2014 Det kommer ann på om du definerer snill ut fra intensjon eller handling. De fleste bruker ordet om handlinger. Du sier for eksempel til barnet. Nå må du være snill i butikken så skal du få en is når vi kommer hjem. Det er den samme måten å bruke ordet på. De fleste forstår hva det betyr. Anonymous poster hash: f394c...b8f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #23 Skrevet 15. januar 2014 Jeg syns det er utrolig dårlig formulering ja, og syns det er utrolig merkelig at så mange bruker språket feil. Definere baby som "snill" ut ifra hvor mye den gråter blir bare teit. Da får de eventuelt spørre om den er grei/lett å ha med å gjøre eller noe.... Anonymous poster hash: 31853...46b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #24 Skrevet 15. januar 2014 De ter ikke ment sånn. Når de spør slikt,så mener de om de er rolige,og ikke om de er snill kontra slem. babyer er ikke slemme/snille,de bare ER. Så slutt å tro det verste og heller synes at det er fint at folk bryr seg! Anonymous poster hash: 66ad4...a5e
samlex Skrevet 15. januar 2014 #25 Skrevet 15. januar 2014 Å spørre om babyen er "snill" er jo bare en gammel, fastgrodd, lite gjennomtenkt måte å spørre på. Jeg er veldig bevisst i forhold til at dette brukes ikke, og om jeg møter noen som spør, har jeg ingen problemer med å svare på en vennlig måte at, joda, han har ingen plager og er rolig og fornøyd. Om det passer seg, kan jeg legge til at , jeg tenker at alle babyer er snille jeg, men noen er mer plaget enn andre, med magevondt, eller andre ting. Kan jo også hende jeg vurderer aldre på den som spør, er vedkommende en gammel dame, kan jeg gjerne la den passere også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå