Gå til innhold

Har dere hatt lignende opplevelser med helsesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://mobil.ba.no/meninger/article7101148.ece

Helsesøster og ung lege mente sønnen hadde vannhode, men sendte aldri henvisning for videre undersøkelse.

I mitt tilfelle så mente legen på helsestasjonen at det var noe galt med hoftene på min da 6mnd sønn. Ble sendt til sykehuset i Haugesund for videre undersøkelse og røntgen...legen der skjønte ikke hvorfor vi ble sendt bort i det hele tatt, for alt var i skjønneste orden:) guttungen er nå 3 år og har absolutt ingen problemer med hverken hofter eller andre ting:)

Synes selfølgelig det er greit med en sjekk for mye, enn en for lite. Men unødvendig å "skremme" nybakte foreldre, for så å glemme å sende henvisning! Som i linken:)

Har dere lignende opplevelser?

Anonymous poster hash: f586f...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et rart innlegg.... I ditt tilfelle ville de forsikre seg om at ingenting var galt, ikke "skremme" deg. Ærlig talt......

Og i artikkelen hadde det foregått en forglemmelse. Disse sakene har da ingenting med hverandre å gjøre.

Anonymous poster hash: 13620...0c6

Skrevet

Her har noen stått opp på feil fot ja....

Anonymous poster hash: f586f...8ce

Skrevet

Etter at vi informerte Helsesøster om at vi ikke ville følge vaksinasjonsprogrammet, var hun ikke til å kjenne igjen. Vi fikk en følelse av at alt anna ikke betydde noe.

Anonymous poster hash: 9e4fd...5a3
Skrevet

Helsestasjonen her er gode på å sette vaksiner og å skrive ned at barnet har en normal utvikling. For alt annet bruker man legen. Helsesøstrene på helsestasjonen er ikke til å stole på. Jeg tror helsestasjonen i praksis fungerer som en vernet bedrift for dem som ikke klarer eller ønsker en vanlig jobb.

Anonymous poster hash: 6b746...420

Skrevet

Jeg har bare positivt og si om HS :) syns det er ett fantastisk tilbud.

Skrevet

Nei, kun positive opplevelser i alle år! Er ett frivillig tilbud vet du!

Anonymous poster hash: 02689...d4b
Skrevet

Helsestasjonen her er gode på å sette vaksiner og å skrive ned at barnet har en normal utvikling. For alt annet bruker man legen. Helsesøstrene på helsestasjonen er ikke til å stole på. Jeg tror helsestasjonen i praksis fungerer som en vernet bedrift for dem som ikke klarer eller ønsker en vanlig jobb.

Anonymous poster hash: 6b746...420

Hvis det er noen som jobber i vernet bedrift, så er det vel du. Dummeste innlegget jeg har lest her inne, noengang. Det sier sitt. Skam deg!

Anonymous poster hash: 02689...d4b

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med helsestasjonen vår og det jobber noen utrolig dyktige og koselige damer der.

Å bli sendt til en ekstra sjekk pga mistanke om noe galt er jo ikke noe negativt! Det er klart at en helsesøster har mindre kunnskap om feks hoftefeil enn en lege - det er derfor hun henviser videre! Ikke for å skremme foreldrene selvsagt. Hva om hun ikke hadde brydd seg om mistanken sin og det hadde vært noe galt? Tenker pipa hadde fått en annen lyd da.

Jeg tror det er viktig å vise litt storsinn og legge godviljen til i møte med både helsevesen og andre som har med barna våre å gjør. De aller fleste vil oss bare vel og er ikke ute etter å skremme eller plage oss.

Skrevet

Helsesøster har gjerne utmerket kunnskap om amming og soving og vekstkurver, på normale barn.. Barn som avviker litt, som mine barn, ene sterkt plaget av allergi/ eksem, fungerer helsestasjon ikke i vårt tilfelle.. Man kan ikke la et plaget barn ligge å gråte for eksempel fordi det er vondt i viljen.. Fullamming er ikke alltid d beste ved allergi, finmotorikk blir veeldig påvirket av at man har mye eksem..

Jeg skjønner at helsesøstre ikke kan ha kunnskap om alt, men da trenger de vel heller ikke uttale seg... Få en sliten mor til å føle seg enda verre fordi barnet ikke sover, blir fullammet etc etc.. I tillegg uttalte de seg om brokk, noe de ikke hadde peiling på, og hadde store konsekvenser..

Som førstegangsfødende er d gjerne helsestasjon du henvender deg til for man er usikker.. Synes de skulle vært flinkere å henvende videre..

Men men det var mitt hjertesukk, vet at d finst mange gode helsesøstre der ute også..

Skrevet

Helsesøster som vi hadde til førstemann sa det samme til oss, at sønnen vår hadde for stort hodemål og at det kunne tyde på vannhode.

Vi stod midt oppi flytting til nabokommunen på det tidspunktet og hun sa at det var veldig viktig at jeg bestilte time til kontrollmåling av hodet på den nye helsestasjonen. Det gjorde jeg selvfølgelig og både jordmor og barnelege ristet på hodet sitt og sa at han hadde da et helt normalt stort hode. Litt over gjennomsnittet for alderen, men det var han til gjengjeld i både vekt og lengde også.

Samme jordmor som mente han hadde vannhode sa også at han var for tykk da han var 3 mnd. han veide da 7900g og fikk kun morsmelk. Jeg ammet han ca hver 3. time og 1 gang om natten.

Skulle jeg virkelig slanke eller nekte babyen morsmelk? Galskap!

Hun var også veldig opphengt i at jeg 3 år før hadde hatt en depresjon pga ufrivillig barnløshet.

(har pcos og gikk på flere kurer med pergotime uten resultat, og møtte på et tidspunkt veggen til slutt. Fikk etterhvert laparaskopi, hvor de drillet hull i eggstokkene som resulterte i normal og regelmessig eggløsning og graviditet)

Jeg hadde null symptomer på depresjon, var overlykkelig og takknemlig og totalt forelsket i babyen jeg endelig hadde fått og hadde ikke hatt noen tegnn til depresjon de siste to årene utover den lille perioden det var snakk om. Dette maste hun om på hver eneste kontroll, jeg måtte krysse av på et ark med masse spørsmål knyttet til depresjon som feks:

Har du hatt selvmordstanker den siste mnd?

Har du manglende følelser for barnet ditt? osv

Jeg ble også tilbudt et kjærestekurs hvor vi som par skulle lære hvordan vi kunne ha det bra sammen.

Jeg prøvde å forklare at vi var lykkelige sammen og følte ikke behov for dette. Hun fortsatte å insistere. Steike gal dame!

Overlykkelig da vi fikk ny helsesøster. hun er nydelig og veldig positiv.

Gir gode råd, og er en avslappet og behagelig dame som jeg kun for inntrykk av at bare vil oss vel.

Skrevet

kan også legge til at pappan til barna også var en stor baby. han veide 8, 1 på 3 mnd kontroll, og har heller ikke lite hode.

Syns der er synd at de har en mal som er normalen og ikke tar hensyn til genetikk. Alle passer ikke oppi den samme formen.

Vi har to totalt forskjellige unger. eldste er lik på sin far og yngste er lik meg.

Pappan og eldste har litt større hodemål enn gjennomsnittet og jeg og minste har litt mindre..

Og bare så det er sagt så er eldste 100cm og 17kg i dag og det er vel ganske innenfor normalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...