Gå til innhold

Bekymret før ultralyd pga overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innkallelse til den ordinære ultralyden om en måned og allerede nå bekymrer jeg meg. Grunnen er at den som utfører ultralyden, en jordmor av den eldre garde, har rykte på seg til å være spesielt stygge mot overvektige gravide. Hun er altså ikke generelt frekk. Hun finner ikke hver kvinnens "svake punkt" for å plage dem, det er altså kun de overvektige som får gjennomgå.

Jeg blir fulgt opp i svangerskapet både av ei omsorgsfull jordmor i kommunen og av min fastlege. Jeg har allerede tatt glukosebelastning og må sikkert ta det flere ganger. Foreløpig er alt såre vel. Jeg har åpenbart et lett svangerskap. Jeg synes det er greit at min fastlege og faste jordmor vil ha meg inn til ekstra kontroller pga min overvekt, da disse behandler meg med verdighet og respekt.

Jeg er veldig redd for å utvikle fødselsangst dersom jeg må møte mennesker i helsevesenet som ser på meg som et fettberg av problem og behandler meg deretter. :(

Noen råd? Noen som har hatt ubehagelige opplevelser av denne art på ordinær ultralyd?

Anonymous poster hash: 0e166...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mååå jo ikke gå til henne. Siden du har et godt forhold til både legen og jordmoren din så ta det opp med en av dem og se om du ikke kan få komme til noen andre. Si det som det er.

Anonymous poster hash: 727bf...b30
Skrevet

Du trenger ikke gå dit du ble innkalt. Du kan bestille ett sted du selv føler deg velkommen :)

Anonymous poster hash: ce363...4ae

Skrevet

Det er visst bare denne jordmora som tar alle de ordinære ultralydene her jeg bor og det er ikke så mange sykehus å velge mellom akkurat.

Jordmora mi og legen mente at det helt sikkert går greit, og at det ikke var noen grunn til å henvise til gynekolog for ultralyd. Jeg tror dem kanskje oppfatter meg som bevisst og med evner til å si fra, men i møte med en fremmed jordmor som har dette ryktet på seg, tror jeg at jeg vil være lite snakkesalig og "mer" utsatt for hakking fra denne jordmora.

Skrevet

Hvordan bestiller man ordinær ultralyd ved et sykehus man ikke sokner til? Vil de ikke bare be deg ringe eget sykehus? Legen sendte jo henvisning. Kan man likevel bestille selv f.eks i Oslo?

Skrevet

Jeg ringte rundt til gynekologer som hadde ul, og spurte om oul var gratis (ringte privatklinikker). Så fikk jeg time og ba legen min sende en henvisning til den jeg hadde fått time hos. Egentlig veldig greit. :)

Anonymous poster hash: ce363...4ae

Skrevet

Det er fritt sykehusvalg i norge så da hadde jeg ringt en annen plass.. men jeg ville jo prøvd først å gå til henne.. det er jo ikke sikkert ryktene er sanne..

det er jo bare å svare tilbake ;)

Anonymous poster hash: f6acb...620

Skrevet

Du kan jo også ta med deg noen. Be mannen om å sette jordmoren på plass om hun begynner, eller ta med en venninne som er litt tøff.

Hvis du må dit alene, så avbryt henne om hun begynner. Si at når det kommer til overvekten så følges du godt opp på alle måter hos både lege og annen jordmor, og at du foretrekker at hun bare tar ul'en.

Anonymous poster hash: 727bf...b30
Skrevet

Nå kan det jo være at disse "ryktene" er overdrevne og at hun faktisk er hyggelig mot deg. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd? Ta med deg noen, din mann, mor, søsken, venninne?

Det kommer sikkert til å gå fint og hvis du skulle få en ufin kommentar så sett henne på plass på flekken 😁

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle du få fødselsangst av at en jordmor er ufin mot deg ang vekta???

De to tingene hører da virkelig ikke sammen.

For øvrig er vel helsepersonell forplikta til å informere om risiko ift overvekt hos gravide. Går hun utover dette og blir ufin så ta igjen eller be henne holde fred.

Er ikke sikkert hun er så ille som ryktene tilsier, noen overvektige opplever det jo som mobbing bare noen påpeker overvekten og risikoen den innebærer.

Anonymous poster hash: 02701...98e

Skrevet

Jeg har født fire friske barn, og vært overvektig med de tre siste. Har overhodet ikke hatt noe problem med kommentarer fra helsevesenet! Har ikke veid meg på kontroller, men gitt beskjed om at jeg følger vekta selv. Var også til glukosebelastning flere ganger. Ta med deg mann på ultralyden! Dersom det blir kommentarer på vekt, så gi klar beskjed om at du er der for å se om baby er frisk og har det bra, at jordmor og fastlege følger deg godt opp angående vekt, så det skal hun ikke bekymre seg for! Har aldri blitt møtt med annet enn respekt i mine møter med helsevesenet under graviditeter, selv om jeg virkelig har "for mye!". Lykke til kjære deg, jeg er helt sikker på at det går bra! Uansett hva vi utsetter oss for, så lover jeg deg at det er virkelig verdt det!  :hjerte: jeg har gjort det med vilje, hele fire ganger!!! Selv om kroppen min aldri vil komme inn i en bikini igjen, så er det helt greit! :D

Anonymous poster hash: 1a706...e98
Skrevet

Anonym bruker #10 :

Hva får deg til å tro at overvektige er ukjent med risiko rundt vekta? Er det vanskelig for deg å forstå at hvis du hver dag møter folk som skal "informere" deg eller påpeke at du er overvektig, så oppleves det som hakking, mobbing el.l.

Jeg har hatt lett form for fødselsangst før og kan skrive under på at dette ikke skyldes frykt for smerter, men å være blottlagt overfor og i hendene til helsepersonell som ikke evner å vise en profesjonell holdning.

Skrevet

Sist jeg var gravid var jeg overvektig med bmi på omlag 28. Ved OUL kommenterte jordmoren at det var rikelig med polstring, så det kunne være litt vanskelig å få gode bilder ;) SÅ overvektig var jeg ikke, så kan jo bare lure på hva hun sa til de som virkelig hadde et vektproblem..

Skrevet

Anonym bruker #11

Og dere andre :)

Jeg tør ikke å ta med noen andre på ultralyden da det føles ubehagelig å bli rakket ned på foran mine nærmeste.

Alt jeg ønsker meg er en normal ultralydopplevelse på lik linje med andre med normal vekt.

Resten får jeg oppfølging for av lege og jordmor.

Nå skal det sies at dette er ikke mitt første barn som overvektig. I første svangerskap unngikk jeg mange kontroller, oppsøkte ikke lege før uke 29, og ble sendt til et større sykehus for fødsel. Hadde en fin og lett fødsel, men barseloppholdet var et mareritt da barnepleiere og jordmødre hele tiden måtte kommentere vekta mi. Andre svangerskap var også uproblematisk, men ble fulgt opp av gynekologer, men etter møtet med en ufin gynekolog, fødte jeg istedet hjemme på badet. En lett fødsel. Barselopplevelsen på sykehuset var grei.

I dette svangerskapet mener legen min at det ikke er nødvendig å henvise til gynekolog, men at jeg skal gå gjennom kontrollprogrammet som alle andre. Det er derfor første gang jeg får ultralyd utført av jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...