Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 For noen måneder siden fikk vi påvist trisomi 21 hos foster ved fostervannsprøve. Vi valgte å avslutte svangerskapet. Nå vurderer vi å prøve på nytt og jeg lurer på om noen har erfaring fra tilsvarende situasjon. Får man noen ekstra oppfølging? Fastlegen kan ikke svare på noe særlig om risiko for gjentakelse eller behov for ekstra oppfølging eller noe. Hvor skal jeg eventuelt be han om å henvise oss? Noen som har vært i samme situasjon? Anonymous poster hash: 73056...0f3
Vera prøver Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Du kan be om å bli henvist til å ta en duotest. Det gjorde vi.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Trist.. Så kald du hørtes ut. Anonymous poster hash: 3c6ce...1fb
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Du kan be om å bli henvist til å ta en duotest. Det gjorde vi. Regner vel med at det er det HI har gjort denne gangen også, siden de fikk påvist trisomi 21...? HI, jeg aner ikke om man får noen spesiell oppfølging ved neste graviditet etter et slikt testresultat tidligere. Vet ikke om det er så veldig mye mer å gjøre enn å ta duotest, og evt fostervannsprøve, neste gang også. Anonymous poster hash: d706f...241
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har ikke eksakte tall på risiko, men mener risikoen er liten for gjentakelse (om du er "gammel" er jo risikoen økt for alle svangerskap uavhengig av tidligere trisomi 21). Du vil helt sikkert få innvilget duo-test! Viser den forhøyett risiko får dere fostervann/morkakeprøve. Få fastlege til å henvise deg. Lykke til med nytt svangerskap! Anonymous poster hash: e46fa...816
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Du kan henvises gynekologisk poliklinikk evt genetisk veiledning kanskje... Anonymous poster hash: e46fa...816
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Du har krav på fosterdiagnostikk da. Be fastlegen din sende inn en henvisning til sykehuset for en duotest. En blodprøve etter uke 8 og en tidlig UL i uke 12, får du øket risiko på duotest blir du tilbudt fostervannsprøve. Om alt ser bra ut blir du fulgt opp som vanlig resten av sv.skapet:) Anonymous poster hash: 56c75...8d0
Firekids Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Jeg har en datter med downs og fikk den oppfølgingen jeg ville i neste svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 For noen måneder siden fikk vi påvist trisomi 21 hos foster ved fostervannsprøve. Vi valgte å avslutte svangerskapet. Nå vurderer vi å prøve på nytt og jeg lurer på om noen har erfaring fra tilsvarende situasjon. Får man noen ekstra oppfølging? Fastlegen kan ikke svare på noe særlig om risiko for gjentakelse eller behov for ekstra oppfølging eller noe. Hvor skal jeg eventuelt be han om å henvise oss? Noen som har vært i samme situasjon? Anonymous poster hash: 73056...0f3 Hei. Har vært gjennom akkurat samme som deg. Er nå gravid på nytt. Har vært hos legen og fått henvisning. Skal snart på tidlig undersøkelse og fått beskjed om at de da vil henvise meg videre. Etter hva jeg har lest på nettet, få vi ultralyd i uke 12. Legen henviste meg til sykehuset hvor jeg skal føde. Mulig eg blir henvist til rikshospitalet senere Anonymous poster hash: 33cfc...0e4
Gjest lemon-aid Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Trist.. Så kald du hørtes ut. Anonymous poster hash: 3c6ce...1fb La nå folk få bestemme som de gjør. Syns det er like kaldt av deg å kommentere på den måten. Hun tok et valg!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Trist.. Så kald du hørtes ut. Anonymous poster hash: 3c6ce...1fb Åh, hold tåta på deg! Anonymous poster hash: 48538...169
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er ikke så gammel at risikoen er betydelig økt, men den øker vel litt for hvert år uansett med tanke på alderen. Vi tok fostervannsprøve denne gangen etter at de oppdaget avvik på ul. Valget var ikke lett, men trisomi 21 sammen med en rekke andre tilstander som ofte følger av denne gjorde at vi valgte å avbryte. Jeg kan kanskje be fastlegen om en henvisning til Rikshospitalet når jeg blir gravid igjen, det var der vi ble fulgt opp i prosessen denne gangen. Jeg tilhører egentlig et lite sykehus et annet sted. HI Anonymous poster hash: 73056...0f3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er ikke så gammel at risikoen er betydelig økt, men den øker vel litt for hvert år uansett med tanke på alderen. Vi tok fostervannsprøve denne gangen etter at de oppdaget avvik på ul. Valget var ikke lett, men trisomi 21 sammen med en rekke andre tilstander som ofte følger av denne gjorde at vi valgte å avbryte. Jeg kan kanskje be fastlegen om en henvisning til Rikshospitalet når jeg blir gravid igjen, det var der vi ble fulgt opp i prosessen denne gangen. Jeg tilhører egentlig et lite sykehus et annet sted. HI Anonymous poster hash: 73056...0f3 Ikke hør på de som trekker raske slutninger og kaller deg kald.... ble så sin da jeg leste den kommentaren. Jeg tror nok ikke at gjentakelsesfasen er så stor, men det avhenger nok av årsaken til trisomien. Hos de aller fleste med trisomi 21 er det oppstått spontant (i egget feks), og det er bare uflaks. Derfor er det stor, stor sjanse for at barnet du er gravid med nå er helt friskt. I et lite antall foster/barn med trisomi 21 forårsakes det av av moren eller faren har en translokasjon som omfatter kromosom 21, dvs. en endring i plassering av arvematerialet på kromosomene. Vi snakker om noen veldig få prosent her, ca 4 %. Her er gjentakelsesrisikoen stor, dvs. abortfaren er enda høyere fordi det er mange ulike kromosomfeil som kan oppstå hos fosteret. Be om henvisning til avdeling for fostermedisin på Riksen, så får du tilgang til den ekspertisen du trenger! Anonymous poster hash: 1cb6b...f08
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er ikke så gammel at risikoen er betydelig økt, men den øker vel litt for hvert år uansett med tanke på alderen. Vi tok fostervannsprøve denne gangen etter at de oppdaget avvik på ul. Valget var ikke lett, men trisomi 21 sammen med en rekke andre tilstander som ofte følger av denne gjorde at vi valgte å avbryte. Jeg kan kanskje be fastlegen om en henvisning til Rikshospitalet når jeg blir gravid igjen, det var der vi ble fulgt opp i prosessen denne gangen. Jeg tilhører egentlig et lite sykehus et annet sted. HI Anonymous poster hash: 73056...0f3 Ikke hør på de som trekker raske slutninger og kaller deg kald.... ble så sin da jeg leste den kommentaren. Jeg tror nok ikke at gjentakelsesfasen er så stor, men det avhenger nok av årsaken til trisomien. Hos de aller fleste med trisomi 21 er det oppstått spontant (i egget feks), og det er bare uflaks. Derfor er det stor, stor sjanse for at barnet du er gravid med nå er helt friskt. I et lite antall foster/barn med trisomi 21 forårsakes det av av moren eller faren har en translokasjon som omfatter kromosom 21, dvs. en endring i plassering av arvematerialet på kromosomene. Vi snakker om noen veldig få prosent her, ca 4 %. Her er gjentakelsesrisikoen stor, dvs. abortfaren er enda høyere fordi det er mange ulike kromosomfeil som kan oppstå hos fosteret. Be om henvisning til avdeling for fostermedisin på Riksen, så får du tilgang til den ekspertisen du trenger! Anonymous poster hash: 1cb6b...f08 Beklager, leste litt fort og innbilte meg at du allerede var gravid på nytt. Ser at dere vurderer å prøve igjen. Lykke til med evt. ny graviditet Anonymous poster hash: 1cb6b...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå