Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Min mormor har mest sannsynlig en muskelsykdom. Det startet med tungt for å prate/svelge, nå har hun mistet mye av lungekapasiteten (fra 50 til 30 % på litt over en måned). Legen sier det er ikke noe som kan gis for å bremse dette, det finnes ingen behandling eller medisin for dette. Bare lurer på om noen aner hvilken type muskelsykdom dette kan være? Anonymous poster hash: 1b77b...89d
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Det kan være ALS, men det er vel vanligst at redusert lungekapasitet kommer senere i forløpet.. Det er jo selve bevegeligheten i kroppen det går ut over først... Evt. MS men det vil ikke såvidt jeg vet ikke ha så stor innvirkning på lungene... Du får spørre din bestemor, evt få fullmakt fra henne for å snakke med legen.. Anonymous poster hash: 8d3b3...b0f
mamma_bergen Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Det kan være ALS, men det er vel vanligst at redusert lungekapasitet kommer senere i forløpet.. Det er jo selve bevegeligheten i kroppen det går ut over først... Evt. MS men det vil ikke såvidt jeg vet ikke ha så stor innvirkning på lungene... Du får spørre din bestemor, evt få fullmakt fra henne for å snakke med legen.. Anonymous poster hash: 8d3b3...b0f Bulbær ALS rammer først i spiserør og det området, mens resten av kroppen fungerer som før. Etterhvert vil selvsagt resten av kroppen også bli affisert..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 ALS?...Takk for svar, det ser veldig kjent ut det som står om det. Anonymous poster hash: 1b77b...89d
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Be om at mormoren din kommer til en nevrolog. Som mamma_Bergen sier så vil en bulbær ALS ramme spiserøret først og går deretter som regel i lungene, deretter resten av kroppen. Nå går det ikke an å stille en diagnose bare ut fra dette, og det trenger ikke være ALS. Men så lenge svelg, stemme og lungekapasietet endres så raskt som den gjør så er det grunn til at hun skal kunne komme raskt til en nevrolog. Anonymous poster hash: 03ab2...6f4
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Det kan være ALS, men det er vel vanligst at redusert lungekapasitet kommer senere i forløpet.. Det er jo selve bevegeligheten i kroppen det går ut over først... Evt. MS men det vil ikke såvidt jeg vet ikke ha så stor innvirkning på lungene... Du får spørre din bestemor, evt få fullmakt fra henne for å snakke med legen.. Anonymous poster hash: 8d3b3...b0f Bulbær ALS rammer først i spiserør og det området, mens resten av kroppen fungerer som før. Etterhvert vil selvsagt resten av kroppen også bli affisert..Hun har slitt lenge med å prate/svelge. Dette med lungekapasiteten har kommet nå i senere tid. HI Anonymous poster hash: 1b77b...89d
mamma_bergen Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Det kan være ALS, men det er vel vanligst at redusert lungekapasitet kommer senere i forløpet.. Det er jo selve bevegeligheten i kroppen det går ut over først... Evt. MS men det vil ikke såvidt jeg vet ikke ha så stor innvirkning på lungene... Du får spørre din bestemor, evt få fullmakt fra henne for å snakke med legen.. Anonymous poster hash: 8d3b3...b0f Bulbær ALS rammer først i spiserør og det området, mens resten av kroppen fungerer som før. Etterhvert vil selvsagt resten av kroppen også bli affisert..Hun har slitt lenge med å prate/svelge. Dette med lungekapasiteten har kommet nå i senere tid. HI Anonymous poster hash: 1b77b...89d Hun er vel henvist til nevrolog? Det er sikkert mye det kan være, men det er viktig å få det utredet så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 ALS? Hos noen går det veldig fort... G R U S O M sykdom som jeg kjenner alt for godt Håper virkelig det ikke er det hun har! Anonymous poster hash: ebc79...49f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå