@nonym Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 I morgen skal jeg på overtidskontroll, en uke over. Var på vekstestimering forrige uke, baby ble estimert til ca 4 kg da. Er så sliten og lei nå, vondt i bekkenet og sover nesten ikke. I kveld har jeg følt en slags flimring for øynene, og er generelt i dårlig form. Ser for meg at jeg ikke blir igangssatt i morgen jeg, og tanken på å gå lengre nå gjør meg gaaal. Tror dere jeg kan "sutre" meg til at de setter meg igang? At de tar hensyn til mors behov?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 I morgen skal jeg på overtidskontroll, en uke over. Var på vekstestimering forrige uke, baby ble estimert til ca 4 kg da. Er så sliten og lei nå, vondt i bekkenet og sover nesten ikke. I kveld har jeg følt en slags flimring for øynene, og er generelt i dårlig form. Ser for meg at jeg ikke blir igangssatt i morgen jeg, og tanken på å gå lengre nå gjør meg gaaal. Tror dere jeg kan "sutre" meg til at de setter meg igang? At de tar hensyn til mors behov? Hvis du er tilhørende på KK i Bergen, så nei, der er de i slakkeste laget når det gjelder service Anonymous poster hash: 23551...855
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Nei, heldigvis ikke. Det er en lege som skal vurdere om igangsetting er nødvendig, og det er risiko med igangsatt fødsel. Det blir oftere komplikasjoner hos mor og barn. Anonymous poster hash: aa1cc...231
Sint naken biltyv Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Det går. Jeg ble satt igang på overtidskontroll på dag 7 etter å ha "skreket" meg til det:-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Det kommer vel an på legen. Men jeg anbefaler IKKE igangsetting om du ikke må!! Anonymous poster hash: 7d32d...a00
Hjertefru Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Nei, tror ikke tårer hjelper så mye Men: Jeg ble igangsatt noen dager før det var planlagt sist jeg gikk over tida. Sogner til et lite sykehus, og opplevde at legene tilla min mening stor vekt. De hørte på meg, når jeg sa at jeg var redd for babyen og blodtrykket var litt forhøyet. Er gammel da, over 40 Ønsker deg lykke til med fødsel
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 På overtid får du ofte være med og avgjøre selv så det kan godt hende. Tror det skulle være mulig på Ullevål i hvertfall. Men når det er sagt ville jeg helle holdt ut noen dager til og håpet at det startet av seg selv for en igangsatt fødsel er mye tøffere enn en normal fødsel! Anonymous poster hash: 25dc9...27e
☆☆☆ Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 På første overtidskontroll denne gongen var eg hjå ein nazi som ikkje brydde seg om kva eg meinte. På andre kontrollen meinte legen eg var til at eg måtte framskunde igangsettinga ein dag. Med eldste hadde eg inntrykk av at eg kunne blitt igangsatt om eg ville det veldig sterkt, noko eg ikkje ville.
Kanutten83 Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Vet ikke hvor du hører til, men på Bærum tar de i hvertfall hensyn til mors ønsker på overtidskontrollen, om de har kapasitet til å sette i gang da. Dette var for 1 år siden, og med tanke på at Bærum opterte med opptil 21 dager over termin før de satte i gang om alt så fint ut, var jeg ganske skeptisk. Nå fødte jeg 1,5 før overtidskontrollen, men fikk vite etterpå at de hadde satt meg i gang etter den om jeg ønsket pga 4 kg baby og at de hadde kapasitet den dagen. Det står i de nye retningslinjene at mors ønsker skal telle ang å sette i gang fødsel etter overtidskontrollen, og at fødselen skal settes i gang senest dag 11. Men det er fare med komplikasjoner både ved igangsatt fødsel, men det er det også jo lengere man går over termin også. Legen jeg hadde i 2010 måtte til slutt innrømme at det kokte mye ned til penger og ressurser for om de satte i gang eller ikke... Så om du er sta og bastant nok kan det nok hende du kan bli satt i gang etter overtidskontrollen. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Nei. Og heldigvis ikke. Igangsettelse er INGEN spøk!! Jeg ble satt igang.. tok 4 dager og endte i hastesnitt. Håper for all del jeg slipper det noengang igjen!! Beste du kan gjøre er å vente og la kroppen starte av seg selv. Igangsettelse er kun noe som bør gjøres hvis man MÅ (som i mitt tilfelle pga alvorlig sf) Anonymous poster hash: 98606...38d
Vinterlilje Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Kan ikke så mye om overtid og igangsetting, men du bør absolutt nevne flimringen før øynene på kontrollen. Det høres ikke bra ut.
Cheeks Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Ble igangsatt 8 dager over m 4 kgs baby og det var ingen spøk, hadde jeg visst hva jeg gjør nå ville jeg ha gitt kroppen noen dager til for å se om noe skjedde av seg selv. Snakk m legen om flimringen men dersom alt er fint m baby så tenk deg om, jeg skjønner du er utålmodig men noen få dager til klarer du:-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 De tar nok hensyn til din mening, men tenk deg nøye om før du settes igang. Jeg har en igangsatt og en naturlig fødsel bak meg og vet at jeg aldri ville valgt noe annet enn naturlig (igjen). Anonymous poster hash: efd14...f21
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Det går helt klar an, spesielt om du er en god skuespiller. Anonymous poster hash: e94db...c0f
Hjertefru Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 (endret) l Det går helt klar an, spesielt om du er en god skuespiller.Anonymous poster hash: e94db...c0f Reagerer på tonen i noen av svarene her må jeg si. Dere har lest innlegget? Det er overtidskontroll det er snakk om her, ikke en utålmodig 38 uker gravid. Som også ofte er tema på sidene her. I det siste tilfellet går det ikke an å " skrike" seg til igangsetting, skulle bare mangle, hi derimot har gått på overtid og da er det lov å si hva man mener til legen. Og det er min erfaring at legen lytter. Har tre igangsatte fødsler bak meg, aldri gått naturlig i fødsel så kan ikke uttale meg om hva som er verst og best. Mulig at igangsatt fødsel oppleves som mer intens pga at det går fortere. Men kjipt å gå på andre uka på overtid, engste seg for hvordan barnet har det osv. Det er bare å si det til legen. Som kanutten.... Sier her over står det også i retningslinjene at mor skal høres. Endret 15. januar 2014 av Hjertefru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå