Gå til innhold

Induksjonsovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan koke grøt på den uten å brenne? Blir gal snart!

Må jo kjøpe meg ultra pro snart om jeg ikke får det til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svak varme, mye røring.

Skrevet

Jeg koker opp melka, har i risen, koker opp igjen (alt mens du rører), og setter den så i kald stekeovnen med lokk på og døra igjen. Om to timer ca er den klar. Har ikke brent grøt siden, og den smaker ledig godt. Lagde aldri grøt før eg skjønte dette :-)

Skrevet

Lavere temp, ikke full guffe og rør godt i gryta underveis.

Skrevet

Er ikke helt i svak varme og rør modus med en veldig aktiv 9mnd gammel gutt i hus...

Skrevet

Det blir jo mye fortere varmt med induksjon, så det tar mye kortere tid enn du er vant til. Lav temperatur og rør. Blir grøt på null, komma niks :D

Anonymous poster hash: 620c0...bf6
Skrevet

Kan jo kun ha grøt som ekstra spesiell middag i helgene da. Slutt på kjappmat før hockey.... :(

Skrevet

Tar jo en evighet å få grøten opp til kokepunktet på svak varme.

Skrevet

Eller. Så kan du gjøre det enkelt: Kjøp ferdig Fjorland risengrynsgrøt og varm i microen ;)

Skrevet

Med gammel koketopp ja, med induksjon nei.. ;)

Skrevet

Fjordland! Den er faktisk ikke så værst. Både ris og rømmegrøten. ;) Lov med slike kjappe løsninger når man har viktigere ting å gjøre enn å røre i grøten.

Skrevet

Hvorfor får ikke jeg det til uten at det brenner seg da?

Skrevet

Du må ha en god kjele! Er ikke alle kjeler som duger til melkemat.

Og så må du røre hele tiden til det koker opp. Men hvis du koker opp grøten til frokost kan den jo stå til middag. Eller koke opp kvelden før?

Skrevet

Jeg bruker Geisha risgrøt. Kok opp først vann, hell så i salt og ris. Når vannet er kokt inn, tar jeg og skru opp varmen til høyest temperatur, heller jeg så melk i kasserollen, skru så ned til 6, rør det godt til at jeg ser at det begynner å boble, skrur så ned til 3 og la det koke på svakt varme med lokk på. Etter hver 15-20 minutter, tar du en titt i kasserollen, og rør i den, sett så lokket på. Etter hvert ser du at melke mengden minker. Innen 45-60 min er helten ferdig :)

Puh, nå har jeg lyst på grøt :) Og hjemmelaget riskrem til rest ;)

Anonymous poster hash: 6c153...93c

Skrevet

Helten = grøten

Argh, autokorrekt på mobilen :(

Skrevet

På induksjonsovn er det veldig viktig at du har en kasserolle med tykk bunn når du koker grøt - tynne bunner = lett svidd grøt ;)

Anonymous poster hash: 1d6c0...097
Skrevet

Hvorfor får ikke jeg det til uten at det brenner seg da?

Har du lav temperatur da? Kanskje det er kjelen din, som de andre sier. Jeg har en billig fra Ikea, som funker fjell, men jeg husker ikke om den kanskje tilfeldigvis har tykk bunn. Jeg rører ikke hele tiden engang. Koker opp skikkelig mens jeg rører hele tiden og skrur ned og går :P

Skrevet

Jeg koker opp melken i en annen kjele. Heller deretter melken oppi sammen med risen. Fra der er det lettere å ha lav varme og røre ofte nok.

Skrevet

Må prøve en annen kjele. Men synes det er vanskelig å jobbe med melk på den ovnen.

Skrevet

Kan jeg bare komme med et skikkelig dumt spørsmål her? Jeg kan ingenting om dette.. Men er det sånn at man må kjøpe egne type gryter og panner til induksjonsovn? Eller kan man bruke vanlige? Har akkurat kjøpt ny leilighet og der er det det... Jeg aner ikke hva det går i :P

Anonymous poster hash: de43a...8da

Skrevet

Alle mine panner passet på induksjonen :)

Skrevet

Helten = grøten

Argh, autokorrekt på mobilen :(

Mye kulere med helten ;)

Anonymous poster hash: 8f66c...91f

Skrevet

Kan jeg bare komme med et skikkelig dumt spørsmål her? Jeg kan ingenting om dette.. Men er det sånn at man må kjøpe egne type gryter og panner til induksjonsovn? Eller kan man bruke vanlige? Har akkurat kjøpt ny leilighet og der er det det... Jeg aner ikke hva det går i :P

Ja det må du. Eller, dvs, mulig du har slike fra før? De er ofte litt tyngre og har en tykkere bunn. De har et induksjonsmerke uten at jeg husker hvordan det ser ut, men prøv å google det eller se etter neste gang du kjøper kjeler eller panner. Du kan jo prøve deg frem også da. Enten går det eller så går det ikke. De helt tynne aluminiumspannene funker ikke på induksjon.

Anonymous poster hash: 47c4b...15e

Skrevet

Ja det må du. Eller, dvs, mulig du har slike fra før? De er ofte litt tyngre og har en tykkere bunn. De har et induksjonsmerke uten at jeg husker hvordan det ser ut, men prøv å google det eller se etter neste gang du kjøper kjeler eller panner. Du kan jo prøve deg frem også da. Enten går det eller så går det ikke. De helt tynne aluminiumspannene funker ikke på induksjon.

Anonymous poster hash: 47c4b...15e

De må være magnetiske. Da fungerer det. Er jo en typ magnet som varmer platene.

Anonymous poster hash: 8667c...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...