Gå til innhold

Far eller stefar være hjemme med mitt barn når jeg er på sykehus med vårt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på sykehus med datteren vår. Jeg er fremdeles hjemme i permisjon, så jeg tar meg ikke fri fra noe jobb. I tillegg ammer jeg, så jeg må være her med henne.

Jeg har en gutt fra før. Mannen min jobber kveld og mener det er faren hans sitt ansvar å være hjemme med han. Jeg mener derimot at det er hans ansvar å være hjemme med han (faren må også ta seg fri fra jobb hvis han skal ha han, da han må dra på jobb 2 timer før sfo åpner).

Er det noen regler på dette? Har stefar rett på fri for å være hjemme med stesønn som ikke er syk, men som ikke har noen til å passe på seg?

Anonymous poster hash: edfea...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er selvfølgelig fars ansvar. Stefar har ingen rett til verken fri eller lønn bare fordi du er på sykehus. Hadde det derimot vært motsatt at du var på sykehus med ditt særkullsbarn ville det naturligvis vært hans ansvar å ta vare på deres felles barn. Man er jo naturligvis ansvarlig for egne barn! Faren har rett på syk barnepassertilrettelegging og kan ta seg fri med lønn disse to timene. 

Anonymous poster hash: 70dd7...d16
Skrevet

Far får ta ansvar for sitt eget barn.

Anonymous poster hash: 57eda...916

Skrevet

Dette finnes det ikke noe fast svar på. Normalt sett har far og mor ti dager hver som de kan ta fri ved barn eller barnepassers sykdom, men når mor og far ikke bor sammen kan disse dagene overføres til den barnet bor fast hos og eventuelt deles med ny samboer. Hva har dere gjort?

Hvis du har fått overført alle dagene til deg har hverken faren eller samboeren din krav på fri i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: 5cafc...593
Skrevet

Dette finnes det ikke noe fast svar på. Normalt sett har far og mor ti dager hver som de kan ta fri ved barn eller barnepassers sykdom, men når mor og far ikke bor sammen kan disse dagene overføres til den barnet bor fast hos og eventuelt deles med ny samboer. Hva har dere gjort?

Hvis du har fått overført alle dagene til deg har hverken faren eller samboeren din krav på fri i denne situasjonen.

Men uansett hvordan de har løst det, er det ikke stefar sitt ansvar.. 

Skrevet

Far tar seg av sitt barn. Hvis stefar hadde tatt gutten om han hadde mulighet hadde det vært hyggelig, men det er ikke urimelig av stefar å si nei.

Skrevet

Jeg har ikke gjort noe for å overføre noen dager til noen. Så hvem har de da?

Men faren til sønnen min har jo ikke sykt barn. Det er mannen min som har sykt barn. Så egentlig burde mannen min vært på sykehuset med datteren vår og jeg hjemme med sønnen min? Det er jo vanskelig det også siden jeg ammer. Og jeg tenker at da også må jo mannen min være hjemme fra jobb...

Skrevet

Det er helt klart fars ansvar. Samtidig er det jo ikke urimelig av stefar å tilby seg å bidra med levering dersom det er vanskelig for far å få ting til å gå opp. Det beste er jo om begge kan stå i jobb, men nå vet ikke jeg om dette er gjennomførbart i praksis. Uansett kan du ikke under noen omstendighet kreve at mannen din skal ta fri fra jobben for å ivareta ditt barn, når faren ikke skal gjøre det.. Hva er logikken i det egentlig? 

Skrevet

Men faren til sønnen min har jo ikke sykt barn. Det er mannen min som har sykt barn. Så egentlig burde mannen min vært på sykehuset med datteren vår og jeg hjemme med sønnen min? Det er jo vanskelig det også siden jeg ammer. Og jeg tenker at da også må jo mannen min være hjemme fra jobb...

Pappaen til barnet ditt har syk barnepasser som gir krav på egenmelding. Mannen din har sykt barn som er ivaretatt og må derfor gå på jobb. Alternativt kan jo du være hjemme med gutten din, og faren være på sykehuset, da slipper faren til gutten å ta fri. 

Skrevet

Du er hjemme i permisjon med minste så han kan ikke ta ut sykt barn dager for ungen, men hadde du vært syk kunne han vært hjemme med denne ungen som også er hans.

Han har ikke dager for å være hjemme med din og en annens mann sitt barn.

Faren til gutten må passe barnet sitt.

Anonymous poster hash: 72e91...c16

Skrevet

Det er helt klart fars ansvar. Samtidig er det jo ikke urimelig av stefar å tilby seg å bidra med levering dersom det er vanskelig for far å få ting til å gå opp. Det beste er jo om begge kan stå i jobb, men nå vet ikke jeg om dette er gjennomførbart i praksis. Uansett kan du ikke under noen omstendighet kreve at mannen din skal ta fri fra jobben for å ivareta ditt barn, når faren ikke skal gjøre det.. Hva er logikken i det egentlig?

Det jeg tenker er at det jo er det at mannen mitt sitt barn er sykt som gjør at sønnen min må ha noen til å passe på seg... Far bor et stykke fra skolen og har ikke bil, så han må nok ta seg fri fra jobb hvis sønnen min blir der... Han tok seg fri mandag, da sønnen min var der på samvær i helgen. Mannen min jobber 15 til 23, så han må ta seg fri hvis sønnen min blir hos han. Men hadde han vært her med dattera vår og jeg passet sønnen min måtte han jo uansett tatt seg fri...

Men dere mener alle at det er far som skal ta se fri selv om han ikke har sykt barn?

HI

Skrevet

Det jeg tenker er at det jo er det at mannen mitt sitt barn er sykt som gjør at sønnen min må ha noen til å passe på seg... Far bor et stykke fra skolen og har ikke bil, så han må nok ta seg fri fra jobb hvis sønnen min blir der... Han tok seg fri mandag, da sønnen min var der på samvær i helgen. Mannen min jobber 15 til 23, så han må ta seg fri hvis sønnen min blir hos han. Men hadde han vært her med dattera vår og jeg passet sønnen min måtte han jo uansett tatt seg fri...

Men dere mener alle at det er far som skal ta se fri selv om han ikke har sykt barn?

HI

Om du ser over har ikke mannen din rett til å være på sykehuset med sitt barn når du er i permisjon og kan ta deg av det. Han kan kun bruke dagene om DU hadde vært syk og ikke kunne tatt deg av ungen.

Anonymous poster hash: 72e91...c16

Skrevet

Jeg er svært usikker på om noen av dem faktisk har krav på fri. Du som barnepasser er jo ikke syk.Om noen av dem har krav på fri når du følger barn fra et annet kull på sykhuset vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

De dagene barnet etter samværsavtalen skal være hos dere har dere ansvaret for å skaffe barnevakt. De dagene barnet skal være hos far er det fars ansvar. Det beste ville jo være om dere kunne samsrbeide om noe i en slik situasjon, men om dere ikke klarer det er det den som har den daglige omsorgen for barnet som må finne en løsning.

Skrevet

HI

Det spiller ingen rolle hvem som er syk. Poenget er at det er du og din eks sitt ansvar og sørge for deres felles barn. Jeg ser logikken din, men du er nok litt på villspor her. Din nåværende mann har ansvar for sitt barn, og det er ivaretatt. Han har verken rettigheter eller plikter overfor ditt barn. Faren hans derimot har både rettigheter og plikter og må ta vare på sitt barn når du er utilgjengelig. 

Skrevet

Jeg er svært usikker på om noen av dem faktisk har krav på fri. Du som barnepasser er jo ikke syk.Om noen av dem har krav på fri når du følger barn fra et annet kull på sykhuset vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

De dagene barnet etter samværsavtalen skal være hos dere har dere ansvaret for å skaffe barnevakt. De dagene barnet skal være hos far er det fars ansvar. Det beste ville jo være om dere kunne samsrbeide om noe i en slik situasjon, men om dere ikke klarer det er det den som har den daglige omsorgen for barnet som må finne en løsning.

Med et så lite barn er mor innlagt også, og anses som syk :) 

Skrevet

Er selvsagt far sitt ansvar. Stefaren har ikke fått overført "syktbarn dagene" går jeg utifra? Min mann er stefar til mine to eldste og hadde glatt tatt på seg et slikt ansvar, men hadde absolutt ikke krevd det.

Anonymous poster hash: 74aa5...4c8
Skrevet

Pappaen til barnet ditt har syk barnepasser som gir krav på egenmelding. Mannen din har sykt barn som er ivaretatt og må derfor gå på jobb. Alternativt kan jo du være hjemme med gutten din, og faren være på sykehuset, da slipper faren til gutten å ta fri.

Det er jo ikke syk barnepasser da, kun at jeg må passe på søstra hans som er syk og ikke får til å være to steder på en gang... Hmmm... Syns det er vanskelig å bli helt klok på dette... Ingen av de har lyst til å være hjemme, så jeg må finne ut hvem som må tvinges. Mannen min har kun provisjonslønn og kommer dermed til å miste lønn, mens faren til sønnen min er vikar som vel også betales per dag.. Så han mister også lønn...

Huff.. Ville helst vært sammen med han selv...

Skrevet

Hva om far kommer hjem til dere etter jobb og passer barnet der mens samboeren er på jobb. Når han kommer hjem drar faren hjem til seg selv eller overnatter hos din samboer og drar på jobb om morgenen. Samboeren sender barnet på skolen om morgenen og passer til faren kan komme etter sin jobb. Da slipper begge å være borte fra jobb.

Skrevet

Det er jo ikke syk barnepasser da, kun at jeg må passe på søstra hans som er syk og ikke får til å være to steder på en gang... Hmmm... Syns det er vanskelig å bli helt klok på dette... Ingen av de har lyst til å være hjemme, så jeg må finne ut hvem som må tvinges. Mannen min har kun provisjonslønn og kommer dermed til å miste lønn, mens faren til sønnen min er vikar som vel også betales per dag.. Så han mister også lønn...

Huff.. Ville helst vært sammen med han selv...

Er ikke du innlagt med datteren din da? Dere må vel ha en voksen der? Da er du per definisjon syk og kan ikke ta vare på sønnen din. Far har dermed rett på sykemelding. Uansett, det kan tenkes at dette er kjipt for faren og at dette er en situasjon hvor du er ansvarlig. Da må du skaffe en annen barnevakt om det ikke er hans samværsdager. Ingen andre kan dessverre tvinges til å ta vare på din sønn enn deg og evt. faren under de rette forhold, og at du i det hele tatt vurderer å tvinge mannen din til dette tror jeg er særdeles lite klokt altså..... 

Skrevet

Hva om far kommer hjem til dere etter jobb og passer barnet der mens samboeren er på jobb. Når han kommer hjem drar faren hjem til seg selv eller overnatter hos din samboer og drar på jobb om morgenen. Samboeren sender barnet på skolen om morgenen og passer til faren kan komme etter sin jobb. Da slipper begge å være borte fra jobb.

God idé bortsett fra at mannen min knapt tåler å høre navnet til eksen, så tror ikke han er så glad for å ha han hjemme hos seg.....

Skrevet

Altså: sånn er det faktisk å vare familiefar - enten det her er snakk om biologisk barn eller stebarn, barn på samvær, barn på sykehus osv. Det å ha familie klaffer desverre ikke altid med jobb og bnoen ganger får barns sykdom (eller andre hendelser) konsekvenser for ens egen arbeidstid eller lønn.

Noen ganger må man faktisk sette egne hensyn til side og ta seg av barna i heimen - uansett om det er biologiske barn eller stebarn som man bor fast med!

Hvis biofar jobber kveld, mens stefar jobber på provisjon. Ingen har spesielt lyst til å ta vare på gutten. Hva slags prioriteringer er det egentlig?? min første tanke er at dere får sette dere ned og løse floka. dette handler ikke om hvem som har rett på hva, men rett og slett hvordan løse dette emd sunn fornuft.

Hvis mor er innlagt med et barn på sykehus, så regnes hun i lovverket som "syk barnepsser" den andre parten kan da bruke syke-barn dager. hvem av mennene som her faktisk har rett på syke barn dager, må dere selv finne ut av. Sykmelidng har iallefall ingen av de rett på!

Skrevet

Eksmannen din har rett på fri fra jobb pga at den som skal passe barnet er forhindret (når baby er så liten så regnes du også som 'syk') og da kan han bruke syk barnepasser dag.

Så om noen skal 'tvinges' så er det far til gutten din.

Men så trist det høres ut at de krangler om hvem som må være hjemme tenk om de heller kunne sett det som en fin anledning til å gjøre noe hyggelig med gutten.

God bedring til lille forresten.

Skrevet

Ring foreldrene til noen i klassen til gutten. Forklar at desverre ønsker ingen i familien å se etter gutten mens du er borte og spør om de kan stille opp. Jeg hadde sakt ja med en gang, selv om jeg hadde lurt voldsomt på hvilke forhold det var i hjemmet til barnet.

Skrevet

Syns det er dårlig av mannen din. Uansett hva som gjelder. Stefar bør bry seg litt

Anonymous poster hash: 641e0...3e8

Skrevet

Syns det er dårlig av mannen din. Uansett hva som gjelder. Stefar bør bry seg litt

Anonymous poster hash: 641e0...3e8

Men stefar har jo ikke rettigheter til å ta fri fra jobb. Da blir det ubetalt permisjon på arbeidsgivers nåde og det kan jeg forstå at stefar ikke ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...