Gå til innhold

Noen som har tapt penger på fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 07423...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker fu har alltid en sjangs på å ha en nedgangsperiode på ett til fire åe på aksjer. Men så skyter de i været igjen. Bedre enn noen gang ;)

Anonymous poster hash: f413f...941

Skrevet

Men aksjer og fond er vel ikke det samme?

Skrevet

jo egentlig. D er aksjefond

Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Hadde det vært det samme hadde det ikke vært to ord. 

Ja, jeg har tapt på fond under finanskrisen. Hva lurer du på?

Anonymous poster hash: d046c...267

Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Hadde det vært det samme hadde det ikke vært to ord.

Jeg har opprettet aksjefond og har tjent 5000 på 1 år. Jo mer penger jeg har satt inn, jo mer avkastning har jeg fått.

Har fått 20.000,- som jeg vil sette inn i fondet. Men skeptisk i fall pengene plutselig forsvinner.

Må det finanskrise til for å tape? Det er fordelt på flere selskaper, så om ett går konkurs er ikke alt tapt. Men kan man tape alt likevel?

Er det sånn at hvis fondet når 0kr, slettes det da? Eller kan jeg ha minus, for så å "tjene tilbake" pengene over tid?

Håper du forstår min dårlige forklaring :)

Skrevet

Jeg har opprettet aksjefond og har tjent 5000 på 1 år. Jo mer penger jeg har satt inn, jo mer avkastning har jeg fått.

Har fått 20.000,- som jeg vil sette inn i fondet. Men skeptisk i fall pengene plutselig forsvinner.

Må det finanskrise til for å tape? Det er fordelt på flere selskaper, så om ett går konkurs er ikke alt tapt. Men kan man tape alt likevel?

Er det sånn at hvis fondet når 0kr, slettes det da? Eller kan jeg ha minus, for så å "tjene tilbake" pengene over tid?

Håper du forstår min dårlige forklaring :)

Fond er et samling av aksjer. Og greia er jo at man gjerne kjøper aksjer i ulike markeder som gjør at om det ene går dårlig går det ikke så verst med det andre. F. eks. te of kaffe vil jo ofte være sånn.. Du KAN miste alle pengene dine, men det skal veldig mye til, og om du følger litt med vil du se faresignalene når verdien svekker seg vesentlig. Om du er veldig redd for å miste pengene ville jeg kjøpt fondsandeler i et lavrisikofond fremfor høyrisiko. Da er sannsynligheten for skyhøy avkastning litt lavere, men sannsynligheten for å tape stort er samtidig også lav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...