Gå til innhold

Aldri ute i barnehagen :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:)

Slik er deg her hos oss på Vestlandet:)

Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:)

Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning ....

Anonymous poster hash: 2735b...c5e

Ja, det er sånn du beskriver jeg hører de fleste andre småbarnsavd har det... Derfor blir jeg litt lei meg på datteren min sine vegne. Hun er en skikkelig ute-jente, så det er sikkert et savn...

Et eksempel er en hel uke i desember var de ikke ute i det hele tatt fordi de laget julehemmeligheter og derfor ble det ikke tid var forklaringen...

Anonymous poster hash: 9a25d...a8f

Jeg er også ped.leder,og må gjøre deg oppmerksom på en ting...

Jeg jobber på småbarnsavdeling,og der er utetida på formiddagen,for på ettermiddagen er det rett og slett ikke tid. Vi blir bare to voksne igjen på jobb etter kl.15.15,og da er det ikke greit å kle på 14 barn fra innerst til ytterst,desverre...ikke på vinteren iallefall,de andre årstidene er annerledes.

SÅ derfor er utetida på formiddagen.MEN om vi har prosjekt eller skal lage julehemmligheter,så må utetida desverre noen ganger vike,for ellers blir det aldri prosjektarbeid for de minste!

Denne prosjekttida begynner sånn cirka 9.30 når alle barna er kommet,og holder på til ca 10.30,når de minste spiser og så spiser de største kl. 11.

Det er rett og slett ikke tid til alt i løpet av en dag,fordi det er 14 barn med forskjellige behov,samt at vi er tp ped.ledere som har ubunet tid hver dag,dvs vi er 45 minutter kortere på avdeling hver dag.Mao er vi kun fire på jobba fra 9.45 - 14.30,og jo mindre folk på jobb,jo travlere blir det,og da er det snakk om prioriteringer.

men ikke misforstå,vi ansatte VIL ute vi også(iallefall flesteparten av oss),vi synes det er godt å komme seg ut,få frisk luft, leke på andre måter og slipep å være inne så mye,for det er vi nok allerede.

jeg sier bare at for utenforstående så er det ikke alltid lett å skjønne hvorfor det ikke er mer ditt og mer datt,og det har jeg full forståelse for.men det er ikke alltid så enkelt, for mange barn på for mange ansatte,og hvem sin feil er det..?

Anonymous poster hash: 7e222...9cd

Det går vel an å dele barnegruppa eller ha prosjekt etter hviletid? Er også ped leder på småbarnsavdeling og får til både prosjekt og utelek :)

Anonymous poster hash: 0ab74...41d

Skrevet

Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:)

Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:)

Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning ....

Jeg som skrev om barnet vårt med dårlig utemotorikk:

Hun har akebrett, ski, skøyter, sykkelsete på min sykkel, sparkesykkel og balansesykkel. I Hagen har vi trampoline, huske og sklie. I helgene går vi til skolen eller barnehagen i nærheten og leker ute der. Som regel med niste. Hun pakker dukka i vogna og går tur med den når jeg triller babyen. Vi går turer både hjemme og på hytta i fjellet. Da går hun selvsagt så mye hun orker selv.

Beklager at jeg ga uttrykk for at hennes dårlige utemotorikk var barnehagens ansvar. Det ble feil. Jeg tror at hun ble så lite vant til å være ute på småbarnsavdeling, at hun ikke ble glad i å være ute i barnehagen. Virker som at hun ikke får det helt til på ett vis. De ansatte sier at hun går mye rundt uten å finne på noe, og at hun spør mye om å få gå inn. Poenget mitt var at barn må vennes til å være ute, OGSÅ i barnehagen. Hjelper ikke å være mye ute på fritiden, hvis man sjelden er ute i barnehagen.

Anonymous poster hash: 83dbb...164

Derfor HI, råder jeg deg til å stå på ditt..

Blir litt svett av enkeltes reaksjoner her, merker jeg. Tenk at dere tror at jeg ikke tar med barnet mitt ut basert på det lille første innlegget mitt.. Så feil!

Anonymous poster hash: 83dbb...164

Synes du det er rart at vi reagerer når det høres ut som om du legger alt ansvaret på barnehagen?

Du skrev:

" Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. "

Det høres ut som om hun er dårlig motorisk fordi barnehagen ikke er ute nok.

Skal jeg si deg hvorfor jeg reagerte? Jeg er ped.leder og jobber på småbarnsavdeling,og der har jeg møtt foreldre som blir illsinte om vi ikke er ute en dag (som hører sjeldentehene til) fordi da "må de ta med ungen ut på ettermiddagen,ellers blir han så håpløs!" sitat slutt

Det sa de rett ut. Og DA tenker jeg at noen skulle aldri hatt barn om de tror barnehagen skal dekke alle behov til enhver tid..!

Skrevet

Ja, det er sånn du beskriver jeg hører de fleste andre småbarnsavd har det... Derfor blir jeg litt lei meg på datteren min sine vegne. Hun er en skikkelig ute-jente, så det er sikkert et savn...

Et eksempel er en hel uke i desember var de ikke ute i det hele tatt fordi de laget julehemmeligheter og derfor ble det ikke tid var forklaringen...

Jeg jobber på småbarnsavdeling,og der er utetida på formiddagen,for på ettermiddagen er det rett og slett ikke tid. Vi blir bare to voksne igjen på jobb etter kl.15.15,og da er det ikke greit å kle på 14 barn fra innerst til ytterst,desverre...ikke på vinteren iallefall,de andre årstidene er annerledes.

SÅ derfor er utetida på formiddagen.MEN om vi har prosjekt eller skal lage julehemmligheter,så må utetida desverre noen ganger vike,for ellers blir det aldri prosjektarbeid for de minste!

Denne prosjekttida begynner sånn cirka 9.30 når alle barna er kommet,og holder på til ca 10.30,når de minste spiser og så spiser de største kl. 11.

Det er rett og slett ikke tid til alt i løpet av en dag,fordi det er 14 barn med forskjellige behov,samt at vi er tp ped.ledere som har ubunet tid hver dag,dvs vi er 45 minutter kortere på avdeling hver dag.Mao er vi kun fire på jobba fra 9.45 - 14.30,og jo mindre folk på jobb,jo travlere blir det,og da er det snakk om prioriteringer.

men ikke misforstå,vi ansatte VIL ute vi også(iallefall flesteparten av oss),vi synes det er godt å komme seg ut,få frisk luft, leke på andre måter og slipep å være inne så mye,for det er vi nok allerede.

jeg sier bare at for utenforstående så er det ikke alltid lett å skjønne hvorfor det ikke er mer ditt og mer datt,og det har jeg full forståelse for.men det er ikke alltid så enkelt, for mange barn på for mange ansatte,og hvem sin feil er det..?

Det går vel an å dele barnegruppa eller ha prosjekt etter hviletid? Er også ped leder på småbarnsavdeling og får til både prosjekt og utelek :)

Prosjekt i hviletid? Når alle sover?

Vi sammarbeider med den andre småbarnsavdelinga,og da må det bli sånn. Selvsagt snakk om de største prosjektene, de mindre er jo noe annet,men fortsatt fint å kunne samle barna på en gang istedet for å dele opp.

Skrevet

Prosjekt i hviletid? Når alle sover?

Vi sammarbeider med den andre småbarnsavdelinga,og da må det bli sånn. Selvsagt snakk om de største prosjektene, de mindre er jo noe annet,men fortsatt fint å kunne samle barna på en gang istedet for å dele opp.

Beklager ,leste feil- Etter hviletid,som varer fra 11.30-14.00,er det frukt fram til c 14.45,så skifte bleier og rydde opp,så er vi to stk igjen og så er det for seint

Skrevet

Det er mange pedagogiske valg å ta i løpet av en dag. Ett av våre valg er at å gå ut før lunsj er rutine. Andre aktiviteter har vi også, men aldri alle samlet. Det fungerer dårlig med 14 små som skal male på en gang for eksempel. Vi tar det innimellom. Felles samling på 15 min har vi sammen, og måltid der vi sitter minst 20 minutter samme og spiser og koser oss.

Og

Vi er to igjen kl 15.00. Viss vi vil ut på ettermiddagen begynner vi å kle kl 14.30 da er alle klare til 15.00. 14 barn her også. (Er ikke ofte ute på ettermiddagen på denne årstiden men det hender) Da kan det hende vi velger at noen eg ute med den ene voksne og noen inne med den andre. Etterhvert så begynner de å gå hjem og når vi går inn igjen er set ikke alt for mange å kle av. Veldig gjennomførbart å gå ut på ettermiddagen også viss en vil det.

Tror kunsten er å legge vekk altfor store prodjekt til små barn, ha gode rutiner og det viktigaste av alt: være nær barna til enhver tid slik at en forstår og hvet hva de har behov for. Litt avsporing kanskje, men egentlig ikke. Det handler om hvordan vi pedagoger prioriterer og hvilke valg vi gjør- det som vi tror(hvet) er best for barnet.

Jeg synes vi har gjort gode valg hos oss;)

Skrevet

Hvordan er det i barnhagen hos dere andre da?

Før var de ute to ganger om dagen uansett vær,men nå er de bare ute en gang om dagen ca en time.Syns det er lite jeg!

Hadde barna fått bestemme er jeg ganske sikker på at de ville gått ut selv om det regner å blåser litt,er nok mer de ansatte det står på.

Gutten min går forresten på en avdeling med kun 2 åringer.

Anonymous poster hash: 9def6...d3d
Skrevet

Det er mange pedagogiske valg å ta i løpet av en dag. Ett av våre valg er at å gå ut før lunsj er rutine. Andre aktiviteter har vi også, men aldri alle samlet. Det fungerer dårlig med 14 små som skal male på en gang for eksempel. Vi tar det innimellom. Felles samling på 15 min har vi sammen, og måltid der vi sitter minst 20 minutter samme og spiser og koser oss.

Og

Vi er to igjen kl 15.00. Viss vi vil ut på ettermiddagen begynner vi å kle kl 14.30 da er alle klare til 15.00. 14 barn her også. (Er ikke ofte ute på ettermiddagen på denne årstiden men det hender) Da kan det hende vi velger at noen eg ute med den ene voksne og noen inne med den andre. Etterhvert så begynner de å gå hjem og når vi går inn igjen er set ikke alt for mange å kle av. Veldig gjennomførbart å gå ut på ettermiddagen også viss en vil det.

Tror kunsten er å legge vekk altfor store prodjekt til små barn, ha gode rutiner og det viktigaste av alt: være nær barna til enhver tid slik at en forstår og hvet hva de har behov for. Litt avsporing kanskje, men egentlig ikke. Det handler om hvordan vi pedagoger prioriterer og hvilke valg vi gjør- det som vi tror(hvet) er best for barnet.

hvorfor er dere ikke ute på ettermiddagen på denne årstiden da?

Er jo bare til å kle godt på barna.

Skrevet

Og

hvorfor er dere ikke ute på ettermiddagen på denne årstiden da?

Er jo bare til å kle godt på barna.

Si det er 14 barn da,og man er tre voksne som skal kle på disse. det er først og fremst en utrolig stor jobb,som er utrolig slitsom.

man har 1 åringer og 2 åringer,noen liekr å være ute ,adre liker det ikke,noen leker seg og hodler seg varm,andre gjør ikke det,så de går rundt og småfryser og gråter.none går ikke selv,og de kan ikke karbbe på vinteren (iallefall ikke mer enn en lite stund)så må de opp i vogn,og der sitter de og blir kalde de også.SÅ bæsjer den ene og en ansatt og dette barnet må uinn og skifte,noe som fort tar 10-15 minutter pga alle klærne.så er det en ansatt igjen på 13 barn,der 8 er misfornøyde og 5 er halvfornøyde...

Synes du det høres ut som en drømmesituasjon?hva skjer om et av barna skader seg skikkelig og må ha på plaster? skal resterende 12 være ute alene.?

Jeg skjønner at det ikke er lett å forstå for utenforstående,men det er ikke så enkelt bestandig.de ter mange barn og lite voksne og masse forskjellieg behov.det vet du vel om du har egne barn..?

Skrevet

Hvordan er det i barnhagen hos dere andre da?

Før var de ute to ganger om dagen uansett vær,men nå er de bare ute en gang om dagen ca en time.Syns det er lite jeg!

Hadde barna fått bestemme er jeg ganske sikker på at de ville gått ut selv om det regner å blåser litt,er nok mer de ansatte det står på.

Gutten min går forresten på en avdeling med kun 2 åringer.

Les det jeg ha skrevet oppom her,så forstår du hvorfor det er lite utetidpå vinteren. og du vet ingenting om du ikke har jobbet i barnehage; tror du virkelig alle barna liker å være ute når det er kaldt? Vel,du må desverre tro om igjen.

Om du vil ha mye utetid til barnet ditt,så dra til en friluftsbarnehage,der er de alt for mye ute i mine øyne.

Skrevet

Er helt enig at barna bør være ute på småbarnsavdelinger også. Men på vinteren kan det faktisk være greit å være inne en dag i ny og ne. Med all påkledning på vinterstid så er det mange av de minste som ikke får til å røre seg noe særlig. Da jeg jobbet i bhg hadde vi en innedag i uka for 1 åringer (2 åringer var på tur) inne hadde vi hinderløype for å utfordre grovmotorikken deres, uten alle klærne på.

Anonymous poster hash: 13d1c...b4a

Skrevet

Hei HI!

Har ikke tid til å lese svarene på innlegget ditt, men hvis du har noe på hjertet som angår barnet ditt i barnehagen, så ta det opp med ped leder eller styrer. Så får dere snakket om saken.

Jeg har et barn i barnehage (ikke fulltid) og synes generelt barn er mer enn nok ute i barnehager her i dette landet. Så typisk norsk at barna skal være masse ute i all slags vær. Men deter faktisk ikke sunt. Det finnes dager hvor det er for kaldt eller faktisk for varmt til å være noe særlig ute. 

Så jeg har helt det motsatte problemet enn du har! Gruer meg til ordentlige solstekende dager, hvor barna må være ute så mye. Hadde de ennå hatt litt mer sokskjerming i barnehagene, så hadde det hvertfall hjulpet litt. 

Og ja, vi er masse på tur med barnet vårt. Når været er ok - og det er det jo ofte. 

Anonymous poster hash: f6356...124

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...