Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Jenta mi er 2 1/2 år og går i en småbarnsavd i en veldig bra barnehage. Liker alt de gjør der bortsett fra at de sjelden er ute! De største på avd (2/3 åringene) har vel ikke vondt av å være ute en liten tur (30 minutter-1 time) fordi om det er litt kaldt ute, regner eller blåser? Jeg tok det opp på foreldresamtale i november og ped. leder var enig og de skulle ta det til etterretning. Men det har overhode ikke bedret seg. Har lyst å si ifra til styrer, men er nesten redd de blir sure og la det gå utover datteren min. Det er ei der som ikke akkurat er "varm" og hjertelig. Råd? Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Ta det opp med foreldrekontakten da. Det er sikkert flere foreldre som føler det samme.. Så kan foreldrekontakten ta det opp med styrer. Anonymous poster hash: a8e42...267
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Har tenkt på det ja, men foreldrekontakten er mor til en som knapt er året... Og hun synes kanskje det er like greit at poden ikke blir sittende ute i snøen...? Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 kanskje på tide å ta ut jentungen selv da,iog ikke legge alt ansvaret på barnehagen? Det er tross alt DIN unge... Anonymous poster hash: 7e222...9cd
☆☆☆ Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Synes det blir lite ute på avd til mi også. Difor har eg begynt å hente utan bil når det passar, slik at ho får dagslys og frisk luft.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 Jeg spør nesten hver dag, og de har alltid unnskyldningen klar... "I dag har det vært møtedag" osv. Og jeg synes ikke at møtedag som de har en dag hver uke er noen unnskyldning... Ofte kommer de meg i forkjøpet og sier "i dag har vi bare kost oss inne"... Ikke lett å spørre hvorfor det..? Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Høres ikke holdbart ut. Ta det opp med foreldrekontakten og få dem til å ta det opp på neste foreldremøte. Garantert flere som reagerer. De fleste steder jeg har jobbet ( bhg) har hatt mål som sier minimum 1 t utetid for de minste. Når det er kaldt har det blitt delt opp i bolker, gjerne 20-30 min og ut 2-3 ganger. Anonymous poster hash: 0ab74...41d
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Har tenkt på det ja, men foreldrekontakten er mor til en som knapt er året... Og hun synes kanskje det er like greit at poden ikke blir sittende ute i snøen...? Anonymous poster hash: 9a25d...a8f Hun skal uansett ta opp det andre foreldre ber henne ta opp. Anonymous poster hash: 51cb0...dea
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 kanskje på tide å ta ut jentungen selv da,iog ikke legge alt ansvaret på barnehagen?Det er tross alt DIN unge... Anonymous poster hash: 7e222...9cd Å herregud for et DUMT svar!!!! Hva vet du om hvor mye hun er ute ellers? Jeg snakker om å være ute ila dagen i barnehagen! Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 kanskje på tide å ta ut jentungen selv da,iog ikke legge alt ansvaret på barnehagen?Det er tross alt DIN unge... Anonymous poster hash: 7e222...9cd Å herregud for et DUMT svar!!!! Hva vet du om hvor mye hun er ute ellers? Jeg snakker om å være ute ila dagen i barnehagen! Anonymous poster hash: 9a25d...a8f DUMT svar? Hun klager på at barnet har dårlig motorikk utendørs.kan man virkelig skylde bare på barnehagen da liksom?er det SÅ enkelt å være forelder i Norge,at man bare kan la ogffentlig instanser ta all skylda??? SELVSAGT skal barn være ute i løpet av dagen i barnehagen(om ikke det er ekstremvær ol) men om barnet har dårlige motoriske egenskaper,så må man faen meg gjøre noe selv som forelder også! Anonymous poster hash: 7e222...9cd
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 kanskje på tide å ta ut jentungen selv da,iog ikke legge alt ansvaret på barnehagen?Det er tross alt DIN unge... Anonymous poster hash: 7e222...9cd Å herregud for et DUMT svar!!!! Hva vet du om hvor mye hun er ute ellers? Jeg snakker om å være ute ila dagen i barnehagen! Anonymous poster hash: 9a25d...a8f Enig at det er et dumt svar. Er man kanskje ikke hjemme før i halv fem tiden også da, så er det ofte ikke mye tid å gå ut på i hverdagen. Her er vi sjelden ute i hverdagen. Innen vi er hjemme, middagen laget og fortært, så vil guttungen gjerne se litt barn-tv, og etter det er det sengetid. I vår bhg er de ut så og si hver dag, så sant det ikke er så kaldt at det er uforsvarlig. Opplevde 2 ganger før jul at de ikke var ute, da var det så glatt på hele området at det ikke var forsvarlig rett og slett. Jeg ville tatt det opp med styrer eventuelt FAU. Snakk også med andre foreldre, er flere enige så kan dere eventuelt skrive et brev på vegne av flere foreldre. Anonymous poster hash: 4d9f0...692
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e Ja, det er sånn du beskriver jeg hører de fleste andre småbarnsavd har det... Derfor blir jeg litt lei meg på datteren min sine vegne. Hun er en skikkelig ute-jente, så det er sikkert et savn... Et eksempel er en hel uke i desember var de ikke ute i det hele tatt fordi de laget julehemmeligheter og derfor ble det ikke tid var forklaringen... Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Gjest Julia1984 Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Her er de masse ute på småbarnsavd. Nå som det er minusgrader er de kortere ute, men alltid ute en tur. Før kulda kom var det mildt og mye regn. Masse ute likevel.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Anonym bruker, on 14 Jan 2014 - 12:01, said: Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e Ja, det er sånn du beskriver jeg hører de fleste andre småbarnsavd har det... Derfor blir jeg litt lei meg på datteren min sine vegne. Hun er en skikkelig ute-jente, så det er sikkert et savn... Et eksempel er en hel uke i desember var de ikke ute i det hele tatt fordi de laget julehemmeligheter og derfor ble det ikke tid var forklaringen... Anonymous poster hash: 9a25d...a8f Det går fint å lage julehemmiligheter og andre aktivitet innimellom. Alle skal ikke gjøre alt på en gang. Noen lager litt før vi går ut, noen rett etter de har hvilt, og noen mens de andre hviler. Vi har ofte en aktivitet over en hel uke slik at alle skal få være med. Det er mye rutiner på en småbarnsavdeling, så aktivitetene må komme innimellom rutinene. Og utetida hos oss er en del av rutinene ; det gjentar seg hver dag. Jeg synes du skal foreslå for ped leder at de må få utetid som en rutine. Hvis ikke ped leder gjør noe med det, snakker du med styrer. Det er hun som har det overordnede pedagogiske ansvaret. Anonymous poster hash: 2735b...c5e
skjotta Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 sett deg ned og les litt i barnehagens årsplan. tipper der står noe der om hvor flinke de skal være til å være ute, og årsplanen er forpliktende.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 sett deg ned og les litt i barnehagens årsplan. tipper der står noe der om hvor flinke de skal være til å være ute, og årsplanen er forpliktende. Står ingenting om hvor ofte eller mye de skal være ute. Anonymous poster hash: 9a25d...a8f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 Sånn var det på vår småbarnsavdeling også. De skyldte på alt mulig: For kaldt, for glatt, for vått o.s.v. Nå er vår blitt 4 år og går på stor avd. Hun er skikkelig dårlig på å være ute, ganske klønete i snø og blir trist og lei. Vi mener at det skyldes at hun ikke ble vant til det da hun var liten. Så IKKE gi deg! Spør ved henting hver dag om de har vært ute. Still spm tegn ved det dersom de ikke har vært ute en tur. På en hyggelig måte, så klart. Klart de ikke lar det gå utover ungen din! Anonymous poster hash: 83dbb...164 kanskje på tide å ta ut jentungen selv da,iog ikke legge alt ansvaret på barnehagen?Det er tross alt DIN unge... Anonymous poster hash: 7e222...9cd Som baby sov hun alltid ute, og så snart hun lærte å gå, har vi vært ute på stort sett alle våre fridager. Men her er vi to voksne i full jobb, så det er jo et faktum at hun har flere dager med utemuligheter i barnehagen enn hjemme. Jeg henter kvart på fem på arbeidsdager, og på vinterstid blir det derfor sjelden til at vi rekker ut etter barnehagen pga middag og leggetid. På sommeren spiser vi som regel ute, så da stiller det seg annerledes. Vil tro folk flest i hundre prosent stilling kjenner seg igjen i dette. Jeg er fullt inneforstått med vårt oppdrageransvar. Når det er sagt, står jeg på mitt: Barnehagen har et ansvar for å ta med ungene ut i frisk luft i løpet av dagen. Anonymous poster hash: 83dbb...164
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Jenta mi er 2 1/2 år og går i en småbarnsavd i en veldig bra barnehage. Liker alt de gjør der bortsett fra at de sjelden er ute! De største på avd (2/3 åringene) har vel ikke vondt av å være ute en liten tur (30 minutter-1 time) fordi om det er litt kaldt ute, regner eller blåser? Jeg tok det opp på foreldresamtale i november og ped. leder var enig og de skulle ta det til etterretning. Men det har overhode ikke bedret seg. Har lyst å si ifra til styrer, men er nesten redd de blir sure og la det gå utover datteren min. Det er ei der som ikke akkurat er "varm" og hjertelig. Råd? Anonymous poster hash: 9a25d...a8f Her er de mye ute og da helst på formiddagen, men på kalde dager ( Her blir det lett -20 på kalde dager) så er de inne og det synes jeg er helt greit. Dette er en mindre avd.bhg. Når hun gikk i en by barnehage og da en basebarnehage "tvang" de barna ut i all slags vær i mange timer, både på for og ettermiddag. Syntes faktisk ikke det var så gøy å hente en iskald unge og gjennomvåt unge som ikke en gang hadde tørre votter igjen og da selv med skift. Anonymous poster hash: c3bca...f04
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #21 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e Jeg som skrev om barnet vårt med dårlig utemotorikk: Hun har akebrett, ski, skøyter, sykkelsete på min sykkel, sparkesykkel og balansesykkel. I Hagen har vi trampoline, huske og sklie. I helgene går vi til skolen eller barnehagen i nærheten og leker ute der. Som regel med niste. Hun pakker dukka i vogna og går tur med den når jeg triller babyen. Vi går turer både hjemme og på hytta i fjellet. Da går hun selvsagt så mye hun orker selv. Beklager at jeg ga uttrykk for at hennes dårlige utemotorikk var barnehagens ansvar. Det ble feil. Jeg tror at hun ble så lite vant til å være ute på småbarnsavdeling, at hun ikke ble glad i å være ute i barnehagen. Virker som at hun ikke får det helt til på ett vis. De ansatte sier at hun går mye rundt uten å finne på noe, og at hun spør mye om å få gå inn. Poenget mitt var at barn må vennes til å være ute, OGSÅ i barnehagen. Hjelper ikke å være mye ute på fritiden, hvis man sjelden er ute i barnehagen. Anonymous poster hash: 83dbb...164
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #22 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e Ja, det er sånn du beskriver jeg hører de fleste andre småbarnsavd har det... Derfor blir jeg litt lei meg på datteren min sine vegne. Hun er en skikkelig ute-jente, så det er sikkert et savn... Et eksempel er en hel uke i desember var de ikke ute i det hele tatt fordi de laget julehemmeligheter og derfor ble det ikke tid var forklaringen... Anonymous poster hash: 9a25d...a8f Jeg er også ped.leder,og må gjøre deg oppmerksom på en ting... Jeg jobber på småbarnsavdeling,og der er utetida på formiddagen,for på ettermiddagen er det rett og slett ikke tid. Vi blir bare to voksne igjen på jobb etter kl.15.15,og da er det ikke greit å kle på 14 barn fra innerst til ytterst,desverre...ikke på vinteren iallefall,de andre årstidene er annerledes. SÅ derfor er utetida på formiddagen.MEN om vi har prosjekt eller skal lage julehemmligheter,så må utetida desverre noen ganger vike,for ellers blir det aldri prosjektarbeid for de minste! Denne prosjekttida begynner sånn cirka 9.30 når alle barna er kommet,og holder på til ca 10.30,når de minste spiser og så spiser de største kl. 11. Det er rett og slett ikke tid til alt i løpet av en dag,fordi det er 14 barn med forskjellige behov,samt at vi er tp ped.ledere som har ubunet tid hver dag,dvs vi er 45 minutter kortere på avdeling hver dag.Mao er vi kun fire på jobba fra 9.45 - 14.30,og jo mindre folk på jobb,jo travlere blir det,og da er det snakk om prioriteringer. men ikke misforstå,vi ansatte VIL ute vi også(iallefall flesteparten av oss),vi synes det er godt å komme seg ut,få frisk luft, leke på andre måter og slipep å være inne så mye,for det er vi nok allerede. jeg sier bare at for utenforstående så er det ikke alltid lett å skjønne hvorfor det ikke er mer ditt og mer datt,og det har jeg full forståelse for.men det er ikke alltid så enkelt, for mange barn på for mange ansatte,og hvem sin feil er det..? Anonymous poster hash: 7e222...9cd
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #23 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er leder på småbarnsavdeling. Vi er alltid ute hver dag. De første går ut 9.30 og siste inn litt før elleve. ( Vi spiser kl 11) De som er minst og ikke kan gå blir ofte fort kalde så de går sist ut og først inn- vi ser det ann fra dag til dag hvor lenge de klarer å være ute. En til to ganger i året skjer det at vi ikke kan gå ut pga for eksempel storm, klinkis, lyn og torden eller sprengkulde. Når været er bra tar vi oss en tur ut kl 14.30 også. To eg treåringene går tur i skogen 1-2 ganger uken- veldig god trening å gå i ulent terreng:) Slik er deg her hos oss på Vestlandet:) Snakk med ped leder en gang til, da forstår hun at du mener det - så finner dere en løsning på det:) Og du som skylder på barnehagen at barnet ikke klarte seg så godt ute fordi bhg var for lite ute (?!)...Du må ta med barnet ditt ut, gå, sykle, spille fotball, løpe om kapp, gå i skogen, klatre i trær, rulle ned en skråning, blåse bobler og løpe etter osv. Selv om ikke barnehagen ikke gjorde sin jobb, må du iallefall gjøre din. Ingen unnskyldning .... Anonymous poster hash: 2735b...c5e Jeg som skrev om barnet vårt med dårlig utemotorikk: Hun har akebrett, ski, skøyter, sykkelsete på min sykkel, sparkesykkel og balansesykkel. I Hagen har vi trampoline, huske og sklie. I helgene går vi til skolen eller barnehagen i nærheten og leker ute der. Som regel med niste. Hun pakker dukka i vogna og går tur med den når jeg triller babyen. Vi går turer både hjemme og på hytta i fjellet. Da går hun selvsagt så mye hun orker selv. Beklager at jeg ga uttrykk for at hennes dårlige utemotorikk var barnehagens ansvar. Det ble feil. Jeg tror at hun ble så lite vant til å være ute på småbarnsavdeling, at hun ikke ble glad i å være ute i barnehagen. Virker som at hun ikke får det helt til på ett vis. De ansatte sier at hun går mye rundt uten å finne på noe, og at hun spør mye om å få gå inn. Poenget mitt var at barn må vennes til å være ute, OGSÅ i barnehagen. Hjelper ikke å være mye ute på fritiden, hvis man sjelden er ute i barnehagen. Anonymous poster hash: 83dbb...164 Derfor HI, råder jeg deg til å stå på ditt.. Blir litt svett av enkeltes reaksjoner her, merker jeg. Tenk at dere tror at jeg ikke tar med barnet mitt ut basert på det lille første innlegget mitt.. Så feil! Anonymous poster hash: 83dbb...164
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #24 Skrevet 14. januar 2014 Da mine gikk på småbarnsavdelingen var de ute en eller to ganger hver dag med mindre det var kaldere enn -15. Om det regnet og var skikklig surt begrenset de det kansje til en gang og ned i 20 minutter noen ganger, men ute var de uansett. Om sommeren flyttet de nesten ut. Da gikk de stort sett bare inn for å gå på toalettet ol, men de sov inne bestandig. Jeg synes apselutt du skulle ta det opp at du forventer at de går ut hver dag. I de årene jeg har hatt barn i barnehagen har jeg aldri fått noe inntrykk av at de hevner seg på foreldre som stiller krav. Jeg tror noen har blitt irritert over noen veldig kravstore og vansklige foreldre, men jeg tror aldri det gikk ut over barna. Det skal du ikke være redd for. Anonymous poster hash: f37c1...484
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #25 Skrevet 14. januar 2014 Det høres ut som en god idè å ta det opp med foreldrekontakten. Jeg jobba tidligere i en barnehage med tre avdelinger. På den største avdelingen var de ute hver dag. På den mellomste var de rett som det var inne hele dagen, og det skyldtes at de voksne ikke gadd å gå ut.... Alltid "gode" unnskyldninger for å bli inne. Flere av de kjærringene burde virkelig å vært i en annen jobb. Satt stort sett på ræva og sladra og klaga. Selv om det ikke er like lett for de minste å leke ute i all slags vær, så har de godt av en liten tur ut. Og om de ikke klarer å leke så mye, så pleier det å være veldig populært med en trilletur : ) Anonymous poster hash: 23d15...b90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå