Gå til innhold

når lærte babyen din å drikke av tutekopp/ glass selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en på 10 mnd som ikke skjønner dette.....

Jeg er redd for at jeg hjelper han for mye, men samtidig så er jeg redd for at han ikke skal få i seg nok vann fordi han har slitt med treg mage og ganske fast avføring... 

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han å lære det? Eller må han bare få prøve og prøve...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frøkna mi lærte det når hun var 6 mnd.. de to eldste husker jeg ikke :P

Men du kan jo gi han sånn barnesaft utblanda med vann, det syns de som regel er godt og vil jobbe litt mer for å få mer :)

Anonymous poster hash: f1064...197

Skrevet

Min på 16 mnd har gjort det en stund nå. Men gir henne på flaske fordet. Gidder ikke alt sølet. Jada, lenge leve latskapen. Ungen er fornøyd så lenge hun får noe å drikke hun. Hehe

Men hun drikker av kopp en gang i blant da, når gulvene uansett trenger en vask:p

Skrevet

Frøkna mi lærte det når hun var 6 mnd.. de to eldste husker jeg ikke :P

Men du kan jo gi han sånn barnesaft utblanda med vann, det syns de som regel er godt og vil jobbe litt mer for å få mer :)

Anonymous poster hash: f1064...197

Ja, har vært innom tanken.. Vi har bare gitt vann så langt, og hvis jeg gir han koppen utenom måltider så gidder han stort sett ikke prøve noe særlig.. Kanskje jeg skulle prøvd med litt saft da...

Skrevet

Min på 16 mnd har gjort det en stund nå. Men gir henne på flaske fordet. Gidder ikke alt sølet. Jada, lenge leve latskapen. Ungen er fornøyd så lenge hun får noe å drikke hun. Hehe

Men hun drikker av kopp en gang i blant da, når gulvene uansett trenger en vask:p

Drikker hun aldri av tutekopp? Det er det vi prøver mest på... Tenkte når han hadde lært seg tutekoppen (at han må løfte den opp for å få noe å drikke osv) så kunne vi prøve på vanlig kopp.. 

Skrevet

Drakk fra tutekopp når han var 6mnd. Vanlig glass/kopp fra ca.12mnd (mulig latskap fra vår side, forsøkte vel ikke tidligere...).

Anonymous poster hash: ec23e...7ec

Skrevet

tutekopp rundt 5-6 mnd alder. begge drakk selv av tutekopp da. husker ikke når de drakk selv av vanlig kopp. vekslet og veksler fortsatt mellomtut og vanlig. er praktisk med tutkopp når de tar den med seg under lek. de var sikkert rundt ett år når de drakk av kopp selv uten alt for mye søl

Anonymous poster hash: ea553...071

Skrevet

Hmm... Ser at vi henger litt bak... Vi får vel begynne å øve litt mer da...

Men nå er han jo så vant til at jeg hjelper han med drikken at han blir sikkert bare grinete hvis jeg ikke hjelper til... :P Jajja..

Skrevet

sett koppen ilag med leker. da vil han/hun kanskje løfte på den, snu og bite og deretter drikke. la koppen være en leke.

Anonymous poster hash: ea553...071

Skrevet

Min er 6 mnd. Tutekopp går greit, men vanlig kopp er vrient ;) Vi ligger i hardtrening, da.

Skrevet

jeg er litt sløv merker jeg... (tredje barn syndrom!) jenta mi er 8 mnd og drikekr vann fra flaske enda..! Kjøpte tutkopp i dag,så nå er det hardtrening!(glemte rett og slett å oppgradere!)

Men HI,det kan hende at det beste for ditt barn er å hoppe over tutkoppen og la han bli vant til kopp med en gang,ikke alle får helt taket på tutkopp,så da er det lik så greit å bare begynne med kopp med en gang!

Anonymous poster hash: ff36c...f30
Skrevet

Samme greia her, hun er 10 måneder, men har ikke helt skjønt tutekopp enda. Vi har prøvd Avent sin tutekopp jevnlig siden hun var 6 måneder, men hun klarer ikke suge fra den. I forrige uke kjøpte jeg MAM sin tutekopp, den som har åpning midt i tuten, ikke på den ene siden altså, om du skjønner? Den skjønte hun ganske kjapt, og etter et par timer med den i hånden, skjønte hun også at hun skulle løfte den til munnen for å få drikke ut av den.

Jeg tror ikke det er noen lur idè å forsøke annet enn vann, det skaper dårlig uvane. Om du bruker kaldt vann, kan du jo forsøke lunket/varmt vann? (kokt, varmet i micro etc). Litt varmt vann er det som går ned her. Lunka er så som så, og kaldt spytter hun bare ut igjen.

Anonymous poster hash: 98064...d05
Skrevet

Tror hun begynte ca 6 mnd.

Holder babyen din flaska selv da? Innfør tutekoppen som en del av lekene, fyll den med vann. Sett den på stuebordet eller et sted der han liker å holde på. Ti mnd spiser jo på alt, plutselig får han det til. Du kan evnt fjerne drop stop'en en stund, så det renner lettere.

Ellers har jeg lært etter tre barn at jeg ikke skal måle mine med andres barn: Din kan sikkert noe som min ikke får til. Og er jo ikke som om at han aldri kommer til å få det til. Plutselig løsner det!

Anonymous poster hash: 2dbf6...187

Skrevet

Tutekopp fikk ene min aldri dreisen på, men begynte å klare vanlig kopp selv fra 9-10 mnd. Andre tok tutekopp fra ca 6 mnd men fikk ikke til vanlig kopp før ca 1,5 år. Veldig forskjellig det der. Du får bare prøve deg frem og hjelpe ved behov. Viktigste er å få væske i kroppen.

Anonymous poster hash: 2b852...406

Skrevet

5 mnd tutekopp og 8 mnd glass/kopp med sugerør og akkurat begynt med glass/kopp nå,han er 1 år

Anonymous poster hash: c1991...39d
Skrevet

Min på 10 mnd har aldri klart tutekopp. Prøvd mange forskjellige. Vi hadde problemer med å få i nok væske. Drikker noen få slurker av vanlig kopp. Vi prøvde med sånn juicekartong for baby med sugerør. Klemte litt på den for å få ut litt. Etter det drikker hun masse vann og melk med sugerør 😊

Anonymous poster hash: 0158a...ab1

Skrevet (endret)

Drikker hun aldri av tutekopp? Det er det vi prøver mest på... Tenkte når han hadde lært seg tutekoppen (at han må løfte den opp for å få noe å drikke osv) så kunne vi prøve på vanlig kopp..
Aldri prøvd tutekopp på hun nei. Gått rett fra tåteflaske til kopp/glass. Men det ble sånn ved en tilfeldighet. Hun hermer jo så mye etter oss/storesøster. Og en dag hadde hun fått tak i ett glass å sto å drakk. Hehe.

Men ingenting jeg ville stresser med altså. Det kommer tidsnok uansett tenker jeg da;)

Endret av Bananen
Skrevet

Begge ungene våre drakk av drikkeflasker med gummisugerør fra de var 5 mnd'er.

Vann altså.

Skrevet

Tror hun begynte ca 6 mnd.

Holder babyen din flaska selv da? Innfør tutekoppen som en del av lekene, fyll den med vann. Sett den på stuebordet eller et sted der han liker å holde på. Ti mnd spiser jo på alt, plutselig får han det til. Du kan evnt fjerne drop stop'en en stund, så det renner lettere.

Ellers har jeg lært etter tre barn at jeg ikke skal måle mine med andres barn: Din kan sikkert noe som min ikke får til. Og er jo ikke som om at han aldri kommer til å få det til. Plutselig løsner det!

Anonymous poster hash: 2dbf6...187

Han kan fint holde koppen, og putter tuten i munnen. Men han skjønner ikke at han må løfte den opp for at vannet skal renne ned i tuten... :)

Han klarer fint å drikke av den hvis vi holder den, og det er kanskje det som er problemet.. At han er vant med at vi holder den for han ;)

Skrevet

Dersom barna er vant til sånne smoothie poser er det enklere for dem å drikke av kopp med sugerør. Her ble det en annen verden når vi kjøpte avent sin sugerør kopp.

Skrevet

Dersom barna er vant til sånne smoothie poser er det enklere for dem å drikke av kopp med sugerør. Her ble det en annen verden når vi kjøpte avent sin sugerør kopp.

lillemann er 7 mnd.

Skrevet

lillemann er 7 mnd.

Ja, han kan drikke med sugerør.

Det føles litt som juks da :P 

Skrevet

lillemann er 7 mnd.

Ja, han kan drikke med sugerør.

Det føles litt som juks da :P

hvorfor det? Barn lærer ting når de lærer det. Synes alt for mange foreldre legger alt for mye vekt på hva barna kan.

tenk på all munn motorikken som øves når de bruker sugerør ;-) stor fordel når de skal begynne å snakke :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...