Gå til innhold

Utstyr som tar lite plass

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi bor for tiden i en liten leilighet på 35 kvm. Vi ser for oss å forsøke å bo her sammen med baby som kommer i Juni, hvertfall det første året. Liten plass byr jo på litt ekstra utfordringer med tanke på utstyr. Jeg er litt bevisst på å ikke kjøpe mer enn jeg trenger, slik at det ikke fyller opp krinkel og krok i leiligheten med unødvendig rot.

Er det noen som har tips til barnevogn som er enkel å slå sammen, og tar lite plass i gang? Har ikke så stort gang. Har også lyst på en sånn tripp trapp stol ala stokke sin, slik at baby kan sosialisere litt med oss under måltid. Noen som har tips til en annen modell kanskje, som er lettere å stue bort ? Ellers har vi et veldig lite bad, så noe permanent stellebord der inne er uaktuellt. Noen som har valgt andre løsninger. Vuderer en kommode, med stellebord oppå kanskje. Erfaringer her ? Ellers ser jeg for meg at det går fint å skifte på bord, eller gulv med en stellematte (med forhøyninger på siden) under baby. 

Har du andre tips å komme med til utstyr som tar lite plass så tar jeg hjertelig i mot! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144111800-utstyr-som-tar-lite-plass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne her er kjekk da, tre ting i en:

http://www.babydan.com/page1022.aspx?recordid1022=133

Ellers kan dere jo ha stellebord på veggen:

http://www.jollyroom.no/troll-vaggskotbord-vit.html?ticket=L3N0b3JlXzVfcHJvZHVjdF9kZXRhaWxzL3JpZ2h0X2Jhci9hbHRlcm5hdGl2ZXI7Iztwcm9kdWN0X2tleTs0NDY4OyM7Iw&ttype=click

Eller på sengen:

http://www.jollyroom.no/brio-sangskotbord.html?ticket=L3N0b3JlXzVfcHJvZHVjdF9kZXRhaWxzL3JpZ2h0X2Jhci9hbmJlZmFsdDsjO3Byb2R1Y3Rfa2V5OzI3MTAwOyM7Iw&ttype=click

Sammenleggbar badebalje:

http://www.stokke.com/no-no/bathing/stokke-flexi-bath/product-concept.aspx

Selvom det som tar minst plass er jo bare en stellematte også å bruke vognbagen som seng de første mnd. En venninne av meg har kjøpt et stativ som egentlig er til en babykurv som hun setter vognbagen på istedet, smart løsning.

Du kan henge vognunderstellet på veggen da:

http://www.klikk.no/foreldre/article638581.ece

Hva skal vognen brukses mest til? Turtrilling? Grusvei? By? Shopping?

Lettere å anbefale en vogn om du ha flere kriterier :)

Vi har også begrenset med plass, om enn større enn dere (46 m2). Vi har valgt Stokke vogn pga at den er lettvindt, og tar liten plass sammenlagt, Stokke badekar (flexibath) og skal ha stellematte på vaskemaskina (v/tromling får en heller stelle på gulv/bord/sofa). Skal ha en rekke lure saker fra Ikea, de har en del som kan henge på vegg (lomme til stellesaker du kan feste med sugekopper), dørkroker som du kan henge ymse lommer på til div stelleutstyr/klær/bleier etc, smale men høye kommoder, sengeskuffer, div skittentøykorger man kan legge sammen, etc. Se på ikea sine nettsider så får du tips! :) Samtidig er det også billig der! Vi skal ha vugge og ikke seng første tiden, men mange samsover også (bare en gjør det trygt).

Takk for mange gode tips her!

Vogndilla; Vognen kommer nok til å bli mest brukt til byturer, og trilling på asfalt. Synes det er en jungel av barnevogner der ute, og vanskelig å orientere seg for en fersking-mamma som meg. hehe. Det er viktig for meg at vognen er lett å trille, og snu/manøvrere. Også at den tar lite plass inne. Fint om den kan brukes når baby blir større også, til å sitte i. Har du noen tips ?

Flexi bath saken fallt jeg helt for, så den er på handlelisten. Jeg så på den vognen som kunne brukes til 3 funksjoner, men tror alikevel jeg lander på stokke sin stol med newborn sete, da stolen er så brukbar mange år frem i tid. Jeg får bare stå i at stolen kommer til å ta litt plass ;) 

Retromamma: Lurt med ikea, de har mange gode løsninger. Tror jeg må inn dit og hente litt inspirasjon selv. Har du tips til fine kommoder som er smale og tar lite plass ?

Vi har ikke så stor plass på bade pga vaskemaskin å tøketrommel noe som gjor at vi har valgt å ha stellebord som henger på veggen over do så det er ikke i veien. Genial oppfinnelse ;) åsså kan det være greit med ett slikt flexibath som kan brettes sammen då tar det ikke så stor plass med badebalje. Ellers så syns vi det igrunn er enklere å dysje sammen med baby ;)

Annonse

Takk for mange gode tips her!

Vogndilla; Vognen kommer nok til å bli mest brukt til byturer, og trilling på asfalt. Synes det er en jungel av barnevogner der ute, og vanskelig å orientere seg for en fersking-mamma som meg. hehe. Det er viktig for meg at vognen er lett å trille, og snu/manøvrere. Også at den tar lite plass inne. Fint om den kan brukes når baby blir større også, til å sitte i. Har du noen tips ?

Flexi bath saken fallt jeg helt for, så den er på handlelisten. Jeg så på den vognen som kunne brukes til 3 funksjoner, men tror alikevel jeg lander på stokke sin stol med newborn sete, da stolen er så brukbar mange år frem i tid. Jeg får bare stå i at stolen kommer til å ta litt plass ;) 

Retromamma: Lurt med ikea, de har mange gode løsninger. Tror jeg må inn dit og hente litt inspirasjon selv. Har du tips til fine kommoder som er smale og tar lite plass ?

Hadde tatt en titt på Bugaboo camelon om jeg var deg: smal og smidig cityvogn, veldig god å trille, stooor handlekurv, den blir knøtt liten sammenlagt, veier lite, har stor bag som er lett å bære med seg rundt, er både dypvogn og sportsvogn samt at man bruker samme ramme til sitte og liggedel så det sparer mye lagringsplass.

• 1 måned senere...

Jeg har stellematte på vaskemaskinen(ved siden av vasken). Har en kurv med stellesaker som står på toppen skapet som jeg finner fram hver gang. Litt tungvindt (er så lav at jeg må strekke meg for å få tak i kurven), men det funker

Der jeg bodde før hadde jeg stellematte (dvs håndkle) på frysern i gangen. Bolle med vann og en reise-toalettveske som hang på veggen med bleier/kluter. 

Man MÅ ikke ha egen stellekommode e.l. ;) 

Landet på stellekommode koppang fra ikea her. Mest fordi jeg uansett ikke har noen oppbevaringsplass til klær og stellesaker så jeg må ha en kommode alikevel. Ble inspirert av et bilde jeg fant på nettet av en lik ikea kommode som var malt i freshe farger, og ble så sprek og fin:

http://www.pinterest.com/pin/109423465919648362/

Har kjøpt stellematte som jeg skal ha oppå. :) Gleder meg til å få malt. Litt usikker på om jeg skal gå for samme farger eller finne på en annen kombinasjon.

Annonse

For å ta små og praktiske ting til det ekstreme: 

Bæresjal. 

Jeg brukte å bruke bæresjal da min var liten. Kjøpte også babybjørn o.l, men endte opp med å bruke bæresjalet mest fordi det var mest komfortabelt for meg, og jeg kunne bruke det til andre ting i tillegg.

Jeg brukte det som som pledd over han i vogna. Og som ammepute ilag med jakka under istedet for drasse med meg ammeputa overalt. Især på flyreiser var sjalet genialt (vi reiste masse).

Det er minimalt med plass og en drar gjerne med seg litt inn i flyet. Den var mye mer behagelig å bruke under/over babyen enn babybjørnen med alle selene og harde punkter. Men med bæresjal må du ha elastiske først, så gå over til en annen type når ungen blir større. Jeg brukte til og med sjalet for å skjerme mot sol om sommeren. Hengte det opp i et tre for å gi ly. 

Men anbefaler vogn i tillegg selvsagt :.) 

Husk å si ifra klart til venner og slektninger at dere ikke ønsker ting som tar opp plass i krinkel og kroker da! Hvis dere skal bo på så liten plass. Er jo trist hvis dere får masse gaver ved fødselen som dere ikke har plass til. 

Vi har en Sofie Barnestol selv. Den er nok ikke like praktisk som tripp trapp når ungen blir større enn tre, men innen da har dere uansett flyttet og fått noe større.  Den kan "deles" i to slik at han kan sitte og spise selv på gulvplan med et lite bord foran seg. Det synes min er gøy innimellom. Da kunne han sitte og søle mens jeg ordner ting i huset. 

Men kan ikke sitte i den alene som nyfødt da som de tripp trapp løsningene med en ekstra babydel. 

Gratulerer med gravidteten.

Vi tenker masse på praktiske løsninger her for vi skal få en nr to og har ikke allverdens plass selv. 

Bæresjal. 

Jeg brukte å bruke bæresjal da min var liten. Kjøpte også babybjørn o.l, men endte opp med å bruke bæresjalet mest fordi det var mest komfortabelt for meg, og jeg kunne bruke det til andre ting i tillegg.

Jeg brukte det som som pledd over han i vogna. Og som ammepute ilag med jakka under istedet for drasse med meg ammeputa overalt. Især på flyreiser var sjalet genialt (vi reiste masse).

Det er minimalt med plass og en drar gjerne med seg litt inn i flyet. Den var mye mer behagelig å bruke under/over babyen enn babybjørnen med alle selene og harde punkter. Men med bæresjal må du ha elastiske først, så gå over til en annen type når ungen blir større. Jeg brukte til og med sjalet for å skjerme mot sol om sommeren. Hengte det opp i et tre for å gi ly. 

Husk å si ifra klart til venner og slektninger at dere ikke ønsker ting som tar opp plass i krinkel og kroker da! Hvis dere skal bo på så liten plass. Er jo trist hvis dere får masse gaver ved fødselen som dere ikke har plass til. 

Vi har en Sofie Barnestol selv. Den er nok ikke like praktisk som tripp trapp når ungen blir større enn tre, men innen da har dere uansett flyttet og fått noe større.  Den kan "deles" i to slik at han kan sitte og spise selv på gulvplan med et lite bord foran seg. Det synes min er gøy innimellom. Da kunne han sitte og søle mens jeg ordner ting i huset. 

Men kan ikke sitte i den alene som nyfødt da som de tripp trapp løsningene med en ekstra babydel. 

Vi tenker masse på praktiske løsninger her for vi skal få en nr to og har ikke allverdens plass selv. 

mange flotte innspill her.

Sikkert lurt å gi beskjed til familie og venner om at man helst ikke ønsker seg store plasskrevende ting ja. 

Kan jeg spørre hvilken type sjal du brukte ? Merke, og hvor du har kjøpt det ? Har kjøpt meg en mobywrap nå. Fikk den anbefalt på ett annet forum, skulle være veldig bra for nyfødte :) Har prøvd å knytte den, og fikk låne en 5 mnd gammel baby og prøve den på en dag. hehe, litt mer komplisert å få ting til å sitte ordentlig enn jeg hadde forestillt meg, men det blir kanskje lettere når man får øvd seg litt mer ;) Gleder meg sånn til å se om lillesnuppa vil trives i den.

Bæresjal. 

mange flotte innspill her.

Sikkert lurt å gi beskjed til familie og venner om at man helst ikke ønsker seg store plasskrevende ting ja. 

Kan jeg spørre hvilken type sjal du brukte ? Merke, og hvor du har kjøpt det ? Har kjøpt meg en mobywrap nå. Fikk den anbefalt på ett annet forum, skulle være veldig bra for nyfødte :) Har prøvd å knytte den, og fikk låne en 5 mnd gammel baby og prøve den på en dag. hehe, litt mer komplisert å få ting til å sitte ordentlig enn jeg hadde forestillt meg, men det blir kanskje lettere når man får øvd seg litt mer ;) Gleder meg sånn til å se om lillesnuppa vil trives i den.

Oi, har lånt de bort begge to, så får ikke sjekket hva de heter. Tror jeg kjøpte det ene på bæreglede i Oslo, der hadde de også minikurs der de viste fram hvordan ulike bæresjal/bæreting fungerte og hvem de fungerte best for. Og kveldskurs husker jeg, for de virkelig dedikerte, med dans med sjal og hele greia, men var aldri med på det.

Men den ene for nyfødte så veldig ut som den moby elastiske bæresjal ja.

Det er veldig teknikk, så øv deg masse før du prøver på babyen. Jeg googlet youtubevieoer og tips der for ulike måter å bære ungen på i tillegg til at sjalet kom med en bruksanvisning med ulike bærestillinger alt etter alder.

Jeg brukte ikke min da ungen min var bitte-liten for syntes det var skummelt med hodet som måtte støttes og kroppen som var som gele, så han var vel ca en måned før jeg prøvde. Å øve først med en større baby er veldig, veldig lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...