Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 De følger ikke alfabetet, og lærer store og små bokstaver samtidig. Helt motsatt av da jeg var liten. Dette kan da ikke være bedre enn den måten de lærte på før. Synes det er forvirrende. Synspunkter? Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har også reagert på at bokstavene kommer i feil rekkefølge. Først nå rett før jul sa førsteklassingen min at de hadde lært alfabetet på skolen, men det var tydeligvis ganske nytt, siden han ikke husket hele rekken. Her har de vel lært o, i, l, a, e, m, f og n (av de jeg husker - i ca. den rekkefølgen) Det er ikke mange årene siden jeg selv begynte på skolen, og jeg husker godt at vi tok bokstav for bokstav i alfabetisk rekkefølge. Så jo den tråden her for noen dager siden, den om alfabetet, at folk ikke bryr seg om alfabetisk rekkefølge og ikke gidder å lære den selv - men det gjør jo enkelte ting i livet så mye lettere. Anonymous poster hash: f9aed...391
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Vi lærte heller ikke bokstavene i alfabetets rekkefølge og det er veldig lenge siden j gikk i 1. klasse... Jeg er trolig eldst her inne... Så da lurer jeg på hvor gammel du er? Kanskje du husker feil? De (og jeg) lærer bokstaver sånn at de kan sette sammen korte ord... Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 I barnehagen. Anonymous poster hash: 99f7b...e09
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Er du eldst? Kan jo være om du er over 43? HI Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Er du eldst? Kan jo være om du er over 43? HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Jeg er 44 :-)! Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #7 Skrevet 14. januar 2014 dette er for å gjøre leseopplæringen enklere, og parallellt med bokstavinnlæringen. Elevene lærer først de bokstavene det er enklest å sette sammen til ord, slik at man i undervisningen kan bruke ord satt sammen av disse bokstavene når man lærer å lese. Det er en vanlig måte å gjøre det på nå for tiden. Men det er jo ingen hindring fra å lære alfabetet samtidig da, og mange 1.klassinger synger daglig abc-sangen har jeg sett. Anonymous poster hash: 1ced3...ef9
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Er du eldst? Kan jo være om du er over 43? HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Jeg er 44 :-)! Anonymous poster hash: d6c68...ebf Ok, du slo meg:) Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Er du eldst? Kan jo være om du er over 43? HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Jeg er 44 :-)! Anonymous poster hash: d6c68...ebf Ok, du slo meg:) Anonymous poster hash: 78d25...f26 Så da har du kanskje glemt da ;-)? Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Er riktignok glemsk, men minner fra barndommen sitter. Er vel slik med de senile? Husker at vi lærte vår abc, og store bokstaver først. HI Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Er riktignok glemsk, men minner fra barndommen sitter. Er vel slik med de senile? Husker at vi lærte vår abc, og store bokstaver først. HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Hadde du Fiffi og Foffo boken? Vi lærte ikke bokstavene i rekkefølge etter alfabetet, men vi lærte selvfølgelig alfabetet utenatt ;-) Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Javel, er nok mer glemsk enn jeg innrømmer. Husker Fiffi og Foffo.. HI Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Javel, er nok mer glemsk enn jeg innrømmer. Husker Fiffi og Foffo.. HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Den er grei :-). Er du prøver eller gravid? Skjønte hva nicket ditt er, men sier ikke noe :-). Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Jeg er enda eldre, og nei, vi lærte ikke bokstavene i alfabetisk rekkefølge. Helt normalt, og forenkler leseopplæringen. Anonymous poster hash: 292f9...523
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #15 Skrevet 14. januar 2014 Godt å se at vi gamle damer holder oss våken på nettene :-). Trodde jeg var alene både som gammel og våken :-) Anonymous poster hash: d6c68...ebf
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #16 Skrevet 14. januar 2014 Javel, er nok mer glemsk enn jeg innrømmer. Husker Fiffi og Foffo.. HI Anonymous poster hash: 78d25...f26 Jeg og husker de, og jeg er "bare" 30 :-) Vi lærte bokstavene i denne rekkefølgen; i s o l a,.. Dere husker vel historien om en los som ser en sol? ;-) Anonymous poster hash: d122c...6d6
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #17 Skrevet 14. januar 2014 Det som irriterer meg med dagens læring er at de lærer jo ikke bokstavene, men lydene. Skjønte ingenting da niesen min plutselig sa ghuh når jeg spurte hvilken bokstav det var (g). Eller LLLL er L. buh er b osv. Hun kan altså ikke si alfabetet ordentlig. Kun ordlyden, hele alfabetet gjennom. Er glad jeg lærte barnet mitt alfabetet for lenge siden. Anonymous poster hash: dccc1...468
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #18 Skrevet 14. januar 2014 Så du skjønte hvem jeg er? Har tre barn, men var prøver i 12 år før første kom. Har vært gjennom det meste av forsøk, men førstemann kom på naturmetoden. Har diagnose tidlig overgang, sier vel litt når en ikke blir gravid i en alder av 21år. Derav nicket:) Anonymous poster hash: 78d25...f26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #19 Skrevet 14. januar 2014 De skal jo lære både bokstavnavnet og den tilhørende lyden. Og grunnen til at de lærer småbokstaver parallelt er for å kunne se sammenhengen og lettere knekke lesekoden. De går nok gjennom hele alfabetet i samme rekkefølge bare med småbokstaver i 2.klassen. 5-åringen min kan lese både små og store bokstaver nå for hun har lært de parallelt, altså at A og a er samme bokstav og lyd. Anonymous poster hash: d61df...200
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #20 Skrevet 14. januar 2014 Det går mye raskere å lære inn både leseforståelsen og skriving når de lærer på denne måten. Nå lærer de jo bokstavene i en rekkefølge som gjør det naturlig å sette sammen små ord. F eks is, le, se osv. Var ikke mange ordene vi kunne lage med de 5-6 første bokstavene i alfabetet De lærer også hva bokstaven heter, og lyden. Det er viktig å understreke forskjellen på dette når man hjelper barna. Lydering av bokstavene er viktig når man leser sammen med dem, og at de skal lese ordene - ikke bokstavene. Ikke f eks B-A-L-L Ball, men ball med en gang. Anonymous poster hash: 28b99...ceb Anonymous poster hash: 28b99...ceb
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #21 Skrevet 14. januar 2014 Det går mye raskere å lære inn både leseforståelsen og skriving når de lærer på denne måten. Nå lærer de jo bokstavene i en rekkefølge som gjør det naturlig å sette sammen små ord. F eks is, le, se osv. Var ikke mange ordene vi kunne lage med de 5-6 første bokstavene i alfabetet De lærer også hva bokstaven heter, og lyden. Det er viktig å understreke forskjellen på dette når man hjelper barna. Lydering av bokstavene er viktig når man leser sammen med dem, og at de skal lese ordene - ikke bokstavene. Ikke f eks B-A-L-L Ball, men ball med en gang. Anonymous poster hash: 28b99...ceb Anonymous poster hash: 28b99...ceb Raskere? Hos niesen min står ikke alfabetet på planen før tredje klasse. Så foreløpig går hun i andre og kan kun si alfabetet gjennom lydene. Utrolig tungvint spør du meg. Men igjen lærte vi feil for så å lære riktig senere da jeg var liten. Jeg ble rettet på fordi min far lærte meg riktig, ifølge læreren min fikk jeg ikke lov å verken lære eller bruke riktig med en gang. Dette gjaldt matte og to streker under svaret. Det var nemlig for vanskelig å lære dette med en gang. Jeg hadde mange lange kjedelige timer for å si det sånn. Anonymous poster hash: dccc1...468
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #22 Skrevet 14. januar 2014 Ja, raskere. I min jentes 1. klasse er det kun et fåtall av 34 elever som ikke leser enda. De har ikke kommet gjennom hele alfabetet enda, men de leser jo i bøker der alle bokstavene er representert. Her lærer alle barna alfabetet på barnehagen, så det kan de når de begynner på skolen. Både hva bokstavene heter, og hvordan lyden høres ut. Så egentlig kunne de ha gått mye raskere fram på skolen (de bruker 2 uker på hver bokstav), men alle må jo henge med. Jeg fikk faktisk feil på matteprøver på barneskolen fordi jeg gjorde utregningen feil.... Svaret ble riktig, men jeg hadde regnet ut på en annen måte enn slik vi skulle lære det. Gjett om pappa hadde mange diskusjoner med lærerne om hvor fastkjørt de var i denne læreplanen sin. Nå lærer de faktisk mange ulike måter å regne på, og alle er like riktige. 3. klassingen kan i alle fall 3-4 måter å regne større mattestykker på. Og alt er heldigvis like riktig. Anonymous poster hash: 28b99...ceb Anonymous poster hash: 28b99...ceb
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #23 Skrevet 14. januar 2014 Vi lærte heller ikke bokstavene i alfabetets rekkefølge og det er veldig lenge siden j gikk i 1. klasse... Jeg er trolig eldst her inne... Så da lurer jeg på hvor gammel du er? Kanskje du husker feil? De (og jeg) lærer bokstaver sånn at de kan sette sammen korte ord... Anonymous poster hash: d6c68...ebf Jeg burde kanskje ikke ha svart, siden jeg begynte rett i 2. klasse. I forbindelse med at min sønn begynte på skolen i høst, fant jeg mine gamle skolebøker, og der hadde jeg skrevet bokstavene (løkkeskrift, selvfølgelig - det lærer de ikke i dag, eller?!), A på første siden, B på andre osv, så jeg mener at jeg husker rett, i hvert fall. Mulig vi lærte i en annen rekkefølge på førskolen, da. Alfabetsangen lærte jeg uansett lenge før jeg begynte på skolen. Synes den burde være obligatorisk! #2 Anonymous poster hash: f9aed...391
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå