Gå til innhold

Er så redd det skal være noe galt med hjertet mitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt tre anfall i løpet av ca. 1 1/2 år hvor jeg får meget høy puls og nesten besvimer. To av gangene har dette begynt i søvne og rett før jeg sovner. Har også et par ganger våknet av rask puls. I tillegg så har hjertet mitt i det siste slått veldig hardt. Jeg kjenner hjerteslagene veldig tydelig. Sånn at det er ubehagelig. Kjennes ut som om hjertet jobber hardt.

Har tatt EKG som var normal, men hadde ikke symptomer akkurat da jeg tok det.

Har også mye smerter rundt omkring i brystet.

Har vært til lege som sier han tror det kan være en ufarlig hjerterytmeforstyrrelse. Men, hvordan kan han vite at det er ufarlig da? Uten at jeg har blitt undersøkt?

Han lurte på om jeg ble tungpustet ved fysisk anstrengelse. Jeg har skikkelig dårlig kondis, så hvordan vet jeg hva som er normal tungpust og ikke?

Jeg er livredd for at hjertet mitt plutselig en dag stopper... Hva mer kan jeg gjøre? Bare vente å se?

Anonymous poster hash: 83103...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født med urytmisk hjerte og det er to av bena også. Smerter i brystet kan du lett sjekke litt selv. Gjør det konstant vondt? Gjør det mer vondt når du puster inn?

Tar du astmamedisiner kan du få hjertebank (kan det uten også) da føles det som at hjertet skal hope ut av kroppen.. Hvis ekg ikke viser noe, så er det nok ikke noe. Er det noe "kronisk" vil ekg mest sannsynlig fange det opp..

Anonymous poster hash: 2d8c3...cbb

Skrevet

Er mest sannsynlig ufarlig, men om du er veldig bekymret kan legen henvise deg til sykehus for arbeidsEKG og evt ultralyd av hjertet. Sånne ting blir ofte utløst av stress og for lite søvn!

Anonymous poster hash: cef59...7d8

Skrevet

Ta deg en ny tur til legen og forklar bekymringene dine. Vil også påpeke at angst gir svært mange av symptomene du beskriver, har også vært der selv så vet hvordan du må ha det.

Skrevet

Var hos legen i dag og ytret mine bekymringer ang hjertet. Men, jeg visste liksom ikke helt hva jeg kan få av undersøkelser, så fikk liksom ikke "krevd" noe.

Kan jo ikke fly til legen igjen med en gang :(

Vet at det kan ligne på angst, så har vært inne på tanken. Men, hverken jeg eller legen syns symptomene stemmer helt.

Jeg har kommet dit at jeg er redd for å anstrenge meg i tilfellet det skjer noe.

Skrevet

Ville draty til legen en gang til og fått en skikkelig utredning. Så trenger du ikke være bekymret mer!:)

Anonymous poster hash: cef59...7d8

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg kjenner meg virkelig igjen. Har hatt mye ubehag som smerter og stikkinger, samt urytme. Jeg har kjent ekstrasystoler (kjennes ut som det hopper over et slag, men det er et raskt slag, for så og slå veldig hardt), hjertebank, og en arytmie jeg ikke helt har visst hva var. På EKG hos legen har det ikke vist noe, mens jeg har ment at det var noe som ikke stemte. Stress var svaret jeg fikk.

Ble henvist til ultralyd og arbeidsbelastning av hjertet etter et par år med plager. Hjertet ser helt friskt ut, men arbeidsbelastningstesten viste at jeg har supraventrikulær takykardi. Ene forkammeret sender impulser via feil vei, i tillegg til vanlig måte, som starter en hjertebank som føles litt annerledes ut enn vanlig hjertebank. Dette er veldig ubehagelig men er ufarlig og kan føre til besvimelse. Tilstanden oppstår i friske hjerter og er utløst av psykisk/fysisk stress Derfor er jeg satt på betablokker for å dempe symptomene. Det hjelper mye.

Be om henvisning til sykehuset, så du får senket skuldrene. Mest sannsynlig har du noe ufarlig, men det er greit å få vite. Det finnes apparater som måler EKG i 24 timer eller mer om nødvendig, hvis de ikke finner noe mens du er på sykehuset. I mellomtiden kan du prøve å stimulere vagusnerven under anfall. Host veldig hardt gjentatte ganger. Gjerne med munnen igjen mens hånden blokkerer nesa. Prøv også å drikke et stort glass iskaldt vann.

Slapp av, senk skuldrene. Det er ikke farlig å røre på seg :) 

Skrevet

Jeg har hatt litt av det samme pluss noen andre symptomer, og fikk på torsdag påvist høyt stoffskifte. Les litt om det og dra å ta en blodprøve!

Skrevet

Dra til legen du! Få det sjekket i vinkel og vater! Min mann har bilyder og at hjertet raser i vildens sky. Han har også hatt 2 hjertestans i 25 års alderen. Pga hjertet har han fått en "dom" av en lege om han ikke kommer til å overleve etter han er 35 - han er 32 i dag. Huff, håper så inderlig at legen tar feil :cry3:

Anonymous poster hash: e3461...e6d
Skrevet

Huff, så fælt, anonym nr. 9 :( Må da være noe de kan gjøre for mannen din?

Jeg har ikke høyt stoffskifte. Har tatt masse blodprøver. Legen har jo snakket om en hjerterytmeforstyrrelse. Slo meg til ro med det helt til neste "anfall" kom for en uke siden. Etter det har jeg egentlig vært mye redd. Redd for hjertestans.

Konklusjonen til legen i dag var at vi skulle se det ann, og om det blir hyppigere måtte jeg evt til utredning. Jeg sa meg enig der og da, men når jeg sitter hjemme nå, så kommer tankene og jeg blir redd igjen. Blir jo helt oversensitiv overfor ting med med kroppen også. Innbiller meg at alt jeg kjenner er symptomer på noe.

Men, sånn ultralyd av hjertet. Kan legen bare henvise til en sånn ultralyd, eller er det visse kriterier for å bli hrnvist til noe slikt?

Skrevet

Har hatt tre anfall i løpet av ca. 1 1/2 år hvor jeg får meget høy puls og nesten besvimer. To av gangene har dette begynt i søvne og rett før jeg sovner. Har også et par ganger våknet av rask puls. I tillegg så har hjertet mitt i det siste slått veldig hardt. Jeg kjenner hjerteslagene veldig tydelig. Sånn at det er ubehagelig. Kjennes ut som om hjertet jobber hardt.

Har tatt EKG som var normal, men hadde ikke symptomer akkurat da jeg tok det.

Har også mye smerter rundt omkring i brystet.

Har vært til lege som sier han tror det kan være en ufarlig hjerterytmeforstyrrelse. Men, hvordan kan han vite at det er ufarlig da? Uten at jeg har blitt undersøkt?

Han lurte på om jeg ble tungpustet ved fysisk anstrengelse. Jeg har skikkelig dårlig kondis, så hvordan vet jeg hva som er normal tungpust og ikke?

Jeg er livredd for at hjertet mitt plutselig en dag stopper... Hva mer kan jeg gjøre? Bare vente å se?

Kan det være angst...? Typiske symptom med høy puls og hjertebank,spesielt tidlig natt...

Anonymous poster hash: 3c19d...10c

Gjest 5 andre
Skrevet

Huff, så fælt, anonym nr. 9 :( Må da være noe de kan gjøre for mannen din?

Jeg har ikke høyt stoffskifte. Har tatt masse blodprøver. Legen har jo snakket om en hjerterytmeforstyrrelse. Slo meg til ro med det helt til neste "anfall" kom for en uke siden. Etter det har jeg egentlig vært mye redd. Redd for hjertestans.

Konklusjonen til legen i dag var at vi skulle se det ann, og om det blir hyppigere måtte jeg evt til utredning. Jeg sa meg enig der og da, men når jeg sitter hjemme nå, så kommer tankene og jeg blir redd igjen. Blir jo helt oversensitiv overfor ting med med kroppen også. Innbiller meg at alt jeg kjenner er symptomer på noe.

Men, sånn ultralyd av hjertet. Kan legen bare henvise til en sånn ultralyd, eller er det visse kriterier for å bli hrnvist til noe slikt?

Legen kan henvise for å utelukke sykdom i hjertet. Da blir man oftest henvist til både stressbelastning og ultralyd. Det er lang ventetid når man ikke har mistanke om noe alvorlig.

At hjertet ditt skal slutte å slå, kan du legge helt fra deg. De fleste som får hjertestans har ikke hatt symptomer som deg i forkant. Du er for ung (antar jeg) til å være i faresonen for hjerteinfarkt. Anfallene du beskriver er nok så sjeldne og høres ut som stress/angst. Jeg skjønner hvir hemmende det kan være, jeg har selv ikke turt å røre meg t perioder, og har måtte jobbe knallhardt med meg selv for å akseptere at det ikke er farlig.

Som sagt. Snakk med legen og få en henvisning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...