FirstAidKit Skrevet 13. januar 2014 #1 Del Skrevet 13. januar 2014 I følge datteren vår på 2 år er vi verdens dummeste personer. Det er det siste hun sier til oss før hun sovner, og det første vi hører gjennom babycallingen på morgenen. Alt vi gjør og sier er dumt. Kattene er dumme, maten er dum, dukken er dum, bleia er dum. Ja, alt er dumt. I bhg sier de til barna "det er det ikke lov til å si, for da blir **** lei seg". Vi har prøvd oss med å si det samme, men den eneste reaksjonen vi får er et skøyeraktig blikk før hun fortsetter å si at vi er dumme. Er det noen som har tips til hvordan vi skal forholde oss til det? Overse at hun sier det? Si det samme som bhg? Tror ikke hun skjønner hva ordet betyr, hun sier det nok fordi hun har fått en reaksjon hver gang hun har sagt det. Vi har aldri praktisert time-out eller noe sånt. Føler egentlig hun er for liten til det uansett. Hun har nettopp fylt 2 år. Merker hun har kommet i trassalderen, for alt er nei og hyl og skrik og motsatt av det vi vil... Et lite hjertesukk herfra, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 13. januar 2014 #2 Del Skrevet 13. januar 2014 Jeg ville for det meste ha prøvd å ikke gjøre noe poeng ut av det, så blir det trolig snart mindre interessant. Har selv fått høre i det siste at "mamma er ikke snill" og "bæsje-mamma", så jeg vet at det gjerne ikke er så hyggelig å høre på henne, men jeg tror dette er faser som alle går gjennom. Barna er for små til å legge samme betydningen i det som vi gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 13. januar 2014 #3 Del Skrevet 13. januar 2014 Da min eldste var 2-3 år fikk han en periode der han sa"faen". Jeg reagerte aldri når han sa det og overså det totalt. Det ga seg ganske fort da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Tussi Skrevet 14. januar 2014 #4 Del Skrevet 14. januar 2014 Vår erfaring er at mini slutter av seg selv når vi ikke reagerer på det han sier. Hvis vi har reagert/kommentert det han har sagt har han bare sagt det ordet/utrykket oftere og i en lengre periode. Reagerer selvfølgelig på enkelte ting som blir sagt og forteller at det ikke er greit å si slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FirstAidKit Skrevet 14. januar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 14. januar 2014 Takk for svar, alle. Vi har nå valgt å ignorere utsagnene hennes i håp om at hun slutter etterhvert. Jeg må si at det er litt tøft å bare overse det, spesielt når vi har hatt besøk og besøket også har blitt kalt for dum. Man har jo veldig lyst til å irettesette barnet, både fordi det ikke er greit å kalle andre for dumme, men også fordi at besøket skal vite at vi faktisk ikke tolererer den slags ordbruk. Men vi informerte besøket om situasjonen, altså. Så det var forståelse for det. Det føles bare så feil å ikke reagere når vesla sier "dumme" til besøket :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå