Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Våknet i dag morgen med en skikkelig smerte i det venstre brystet. Vondt og ømt. Det er tungt, å smerter går utover i armen, jeg er skikkelig støl i den. Vært på legevakta i dag, å han undersøkte meg. Han sa jeg hadde en kul der Når jeg klemmer på brystvorten, så kommer det blank/hvit væske ut.. Jeg slutta å amme i fjor sommer. Skal ha mensen om under en uke, men jeg har aldri hatt denne smerten før. Tok crp, men den var bare på 5, så da var det ikke noe ordentlig infeksjon. Han sa jeg kunne ha en lukket infeksjon, som ikke slo ut på crp. Eller at jeg hadde ligget feil om natten, slik at kjertlene kom i klem, jeg har fått litt store og slappe bryster etter ammingen. Har også brukt en for liten bh de siste dagene nå, har "spor" i huden etter den når jeg tar den av. Legen syns kanskje det vonde brystet var litt større enn det andre, men jeg mener det har vært sånn hele tiden. Den brystvorta på det brystet går innover, men sånn har det alltid vært. Men han sa at hvis det ikke går over i løpet av en uke, så må jeg undersøkes. Jeg sitter bare å gråter, dette kom så brått på! Jeg vil ikke dø fra barnet mitt og familien min Fikk antibiotika for det som jeg skal ta, men jeg tenker virkelig det verste nå. Jeg bærte sønnen min på 2 år ganske lenge i går, så det kan være svaret på at jeg er støl/vondt i armen, men ikke brystet Huff, måtte bare lufte meg litt her. Takknemlig for alle svar. Anonymous poster hash: 13c4c...b38
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Slapp av, ikke ta sorgene på forskudd men lykke til, og håpe det bare er noe helt ufarlig Anonymous poster hash: b178a...3f7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Det er utrolig lite sannsynlig at du har kreft. Klem til deg! Anonymous poster hash: 28150...dcb
Gjest Kira Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Først må jeg si at jeg forstår at det er en skremmende tanke, men samtidig må du ikke ta sorgene på forskudd (jeg vet det er lettere sagt enn gjort). Hadde selv smerter/kul i det ene brystet, og tiden var lang mens jeg ventet på mamografi. Hos meg var det heldigvis ikke kreft, men ble fulgt opp med både mamografi og ultralyd igjen noen mnd etter første undersøkelsen. Jeg vil anbefale deg å få en henvisning til mamografi. Det går ganske raskt, og uansett hvilket resultat du får er det bedre å vite enn å gå rundt og bekymre seg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Hvis legen mente det var stor sansynlighet for at dette var kreft ville han ha sendt deg videre med det samme, sendt henvisning med det samme, ikke ventet en uke. Det er svært sjeldent at brystkreft viser seg med smerte i brystet slik du beskriver. Det kan skje, men det er altså sjeldent. Kjente legen på deg og kjente en kul, eller så han med ultralyd? Siden du sluttet å amme i sommer, så er det ikke unormalt at brystene dine kanskje ikke er helt tilbake til normalt enda. Når du i tillegg venter mensen om en uke, så vil kjertlene i brystet kjennes mye bedre enn de gjør umiddelbart etter mensen. Legen kan kjenne etter ulike "kvaliteter" på kulen han kjente, og hadde han kjent "faresignaler" så ville han sendt deg videre. Så trolig så hadde du en kul som ikke hadde noen typiske faresignaler ift kreft. Det at du i går bar sønnen din mye har nok gjort at muskulaturen i armen og brystmuskelen har blitt stivere og da øm i dag. Hvis du da i tillegg har ligget litt feil i natt, og du har hatt en liten innkapslet infeksjon som legen sa, da kan det slå fort ut i å bli større fordi du da har dårligere sirkulasjon der og at det i tillegg ble irritert i natt. Det at det kommer væske ut når du klemmer på er for så vidt et signal som man skal være obs på. Men med tanke på at du ammet frem til i sommer så trenger heller ikke det å være et signal på noe farlig - spesielt hvis du har en infeksjon i brystet. Så se om du greier å roe deg ned litt. Mest sansynlig så har du ikke kreft! Hvis det endrer seg så tar du bare kontakt med lege igjen. Men prøv å tenke positivt. Det er langt mindre sjanse for at det er kreft enn det er noe annet Anonymous poster hash: 1d7ad...2b4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Jeg kan trøste deg med at brystkreft veldig sjeldent gir smerter og væske fra brystvorten. Ta antibiotikaen og dersom det ikke bedre seg etter kuren og symptomene fortsatt er der må du be din lege om henvisning til mammografi. Heldigvis er dødligheten for brystkreft ikke så stor. Det er en tøff sykdom å ha, men for 3 av 4 går det bra. Hilsen meg på mitt 3. kreftfrie år (brystkreft) Anonymous poster hash: 4b012...e96
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Betente melkekjertler. Hatt det og er som du beskriver. Fikk det 6 måneder etter ammeslutt. Anonymous poster hash: fc6e8...40c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Tusen takk for alle svar. Jeg har lest at vondt bryst og væske er symptomer på kreft. Jeg har lest meg opp og ned nå, å kjenner jeg er helt kjekt og tom for tårer. Han sa det mest sannsynelig var noe kjertler eller noe som har ligget i klem, men at det kan følges opp. Å da må han jo være bekymret? Jeg har ligget å kjent litt etter nå, å kjenner ikke noe som sitter fast. Men hele puppen er kjempe øm, å jeg kan flytte det inni der, jeg kjenner mange klumper eller hva det kalles som er ømme nå har jeg tatt så mye der at området rundt brystvorten er blitt rød også, å det er vel også et varsel. Jeg kan ikke vente en uke å se. Hvis det er kreft så vil jeg få bekreftet det så fort som mulig. Jeg har ikke fastlege her vi bor, har ikke byttet over siden vi flyttet hit. Har nesten ikke vært hos legen siden jeg fødte, sa har ikke tenkt over det. Er det mulig å komme inn et annet sted å få tatt en ultralyd av brystet? Anonymous poster hash: 13c4c...b38
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Tusen takk for alle svar. Jeg har lest at vondt bryst og væske er symptomer på kreft. Jeg har lest meg opp og ned nå, å kjenner jeg er helt kjekt og tom for tårer. Han sa det mest sannsynelig var noe kjertler eller noe som har ligget i klem, men at det kan følges opp. Å da må han jo være bekymret? Jeg har ligget å kjent litt etter nå, å kjenner ikke noe som sitter fast. Men hele puppen er kjempe øm, å jeg kan flytte det inni der, jeg kjenner mange klumper eller hva det kalles som er ømme nå har jeg tatt så mye der at området rundt brystvorten er blitt rød også, å det er vel også et varsel. Jeg kan ikke vente en uke å se. Hvis det er kreft så vil jeg få bekreftet det så fort som mulig. Jeg har ikke fastlege her vi bor, har ikke byttet over siden vi flyttet hit. Har nesten ikke vært hos legen siden jeg fødte, sa har ikke tenkt over det. Er det mulig å komme inn et annet sted å få tatt en ultralyd av brystet? Anonymous poster hash: 13c4c...b38 Ja, vondt bryst og væske kan være et tegn. Men som regel er det ikke tegn på kreft! Når legen sa det slik han sa det så mener han at det mest trolig er betente kjertler. Når han sa at hvis det ikke blir bra så må det følges opp, det er mer en standardsetning, en selvfølgelighet. Hvis legen hadde vært bekymret ville han henvist deg videre med det samme! Ikke kjenn så mye etter, for det er ikke noe bra når det er en betennelse. Det at du er blitt rød der nå er også et sikrere tegn på at det er en betennelse der. Hvis du føler du må undersøke det raskere så kan du sikkert ta ultralyd ved et privat røntgeninstitutt hvis det er et slikt i nærheten. Hvis du har en betennelse i brystet så bør du ikke ta mammografi akkurat nå. Ikke google noe mer, du blir bare skremt. Google er bra å ha, men det kan dessverre også skremme altfor mye. I ditt tilfelle ville jeg som sagt ikke vært veldig bekymret - rett og slett fordi du har langt flere symptomer på at det er en betennelse slik legen sa, enn at det er kreft. Anonymous poster hash: 1d7ad...2b4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Du må ikke google! Det er noe som heter at _litt_ kunnskap er en farlig ting! Anonymous poster hash: e0c6e...e25
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Dette med væske ut av brystvorta kan komme av at du fortsatt har noen dråper melk. Jeg fikk fortsatt noen dråper ut selv etter 1,5år. Anonymous poster hash: 4bacf...b5b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Brystvevet blir veldig ømt om du klemmer for mye. La det være i fred. Anonymous poster hash: fc6e8...40c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Nei jeg skal ikke Google mer nå, blir deprimert.. Jeg hadde en begynnende brystbetennelse i dette brystet når jeg amma, men den slo ikke helt ut. Men hadde hadde veldig vondt da, å hadde også tatte melkeganger. Husker ikke helt hvordan det var, så kan ikke sammenligne. Skal ringe rundt i morgen å håper noen kan ta meg inn. Jeg klarte ikke å spørre så mye istad heller, fordi jeg var så redd. Å tillegg pratet han ganske dårlig norsk. Rakk ikke å hente resepten heller før apoteket stengte, så jeg må begynne i morgen. Er glad jeg har fri i morgen, mamma kommer til oss for å være sammen med meg og gutten min, så han slipper å se meg altfor langt nede. Håper for alt i verden at jeg har en begynnende infeksjon eller betente kjertler. Skjønner virkelig nå hvordan livet kan snus fort på hodet, har vært livredd for dette i mange år. Blir forresten alt lagret hos legevakten, sånn at jeg kan ringe å spørre? Han sa ingenting om den var bevegelig, størrelse osv. Anonymous poster hash: 13c4c...b38
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Høres ut som brystbetennelse. Det kan man få selv om man ikke ammer. Anonymous poster hash: 0e394...538
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå