Gå til innhold

Er bilstol hvor man bruker bilbeltet like trygt som fempunktssele?

Anbefalte innlegg

Har lest litt pga trenger nytt sete til fireåringen. Hun sitter nå fremovervendt. Jeg ser at det finnes mange såkalte beltestoler, der man bruker bilens bilbelte. Samtidig finnes det stoler der man bruker selen som er i stolen, det som vel kalles fempunktssele.

Jeg synes beltestolene ser så lite sikre ut. Noen erfaringer, formeninger? Hva anbefales egentlig?

Anonymous poster hash: 3410e...d65

Fortsetter under...

Fra 15 kg skal man ikke bruke 5 punktsele, da skal man bruke bilens seler. Dette er fordi kroppen vil sitte dønn fast ved en 5 punktsele og nakken får alt trykket. Når de er så store og sitter fremovervendt, skal de altså bruke bilens seler. Står nok en del om bilsikring på trygg trafikk sine sider.

Mye bedre med beltestol så sant barnet er tungt nok ja, fordi de da vil få en fjæring i selene ved kollisjon, og dermed mindre belastning på nakke. I 5-punkts sitter de helt fast, og dermed større nakkebelastning. Derfor det anbefales å sitte så lenge bakovervendt at man kan gå direkte over på beltestol.

Anonymous poster hash: 959ae...042

Annonse

Takk for svar, ble litt klokere. Men hvorfor selges da bilstoler klasse 2 for barn opptil 18 kilo hvor det kun er mulig med fempunktssele?

Anonymous poster hash: 3410e...d65

Har ikke satt meg inn i dette, men kan det være for den er i den klassen? Opp til 18 kilo.

Eller skal du bruke bilens sele fra 15 kilo. Vi hadde Britax Multi tech og da tror jeg man skal bruke stolens seler til 15 kilo og bilens etter det.

Men det gjelder vel bare forover? Hva hvis en på året veier 15, kan jo ikke sette han forover med belter?

Anonymous poster hash: d5665...539

Ja, det gjelder forover over 15 kg. Bakover må du jo ha 5 punkt, noe annet vil jeg påstå er vanskelig å få til :)

Men det gjelder vel bare forover? Hva hvis en på året veier 15, kan jo ikke sette han forover med belter?Anonymous poster hash: d5665...539

Ja, det gjelder forover over 15 kg. Bakover må du jo ha 5 punkt, noe annet vil jeg påstå er vanskelig å få til :)

Hehe,jaaaaa, men jeg tenkte om alle måtte sitte forover med belte når de bikka 15 kilo ;)

Men det gjelder vel bare forover? Hva hvis en på året veier 15, kan jo ikke sette han forover med belter?Anonymous poster hash: d5665...539

Hehe,jaaaaa, men jeg tenkte om alle måtte sitte forover med belte når de bikka 15 kilo ;)

Hehe, skjønte det :) Måtte bare kommentere det :) 

Neida, man kan sitte bakovervendt til man når vekt/høyde grensen for den bakovrevendte bilstolen man har:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...