Gå til innhold

Jeg er uenig i en pris jeg har fått av håndverker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er langt over det som var avtalen på foprhånd. Jeg har alt skriftlig. Nå har jeg fått flere mail om at fakturaen må betales umiddelbart. Jeg har skrevet mail tilbake hver gang at jeg ønsker en avklaring ang prisen, disse får jeg aldri svar på.

Hva hadde dere gjort, bare avventet? Har fått purring nå, men jeg nekter å betale da regningen er flere tusen over avtalt pris.

Anonymous poster hash: d2935...d2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er begrunnelsen for at fakturaen er høyere enn det dere avtalte i utgangspunktet? Har det kommet på ekstra "småoppgaver" som har gjort det dyrere eller står det bare noe annet på regningen enn i avtalen? Du er sikker på at det ikke er avtale + mva og faktura inklusiv mva?

Anonymous poster hash: ccfc9...917
Skrevet

Dersom det sendes til inkasso, må du gi beskjed umiddelbart om at kravet er omstridt. Da kan ikke inkassoselskapet kreve det inn.

Jeg ville i første omgang ha betalt det beløpet dere var enige om, og avventet en avklaring ang resten.

Anonymous poster hash: 5d1c3...c7f

Skrevet

Uff, ikke noe gøy det der altså! :( Har du prøvd å ta en telefon å pratet med dem?

Skrevet

Dersom det sendes til inkasso, må du gi beskjed umiddelbart om at kravet er omstridt. Da kan ikke inkassoselskapet kreve det inn.

Jeg ville i første omgang ha betalt det beløpet dere var enige om, og avventet en avklaring ang resten.

Anonymous poster hash: 5d1c3...c7f

Jeg har betalt beløpet vi var enige om :)

Anonymous poster hash: d2935...d2e

Skrevet

Hvis du sitter med tilbudet og fakturaen forran deg. Hva er forskjellen? Jeg går ut fra at det er satt op en beregning for hvordan de har kommet til sluttsummen i begge tilfeller. Hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: ccfc9...917
Skrevet

Er den nye prisen mer enn 10 % høyere enn prisoverslaget du fikk? For det har de nemlig ikke lov til uten å avklare...

Skrevet

Har du husket å regne inn 25% moms? Pristilbudene er ofte uten moms. 

Anonymous poster hash: 6b499...177
Skrevet

Prisen skal ikke overstige 15 prosent mer enn tilbudet du har fått. Om dette er noe du har fått utført som privatperson skal pristilbudet være inkl mva. eller det skal fremgå helt klart og tydelig at det er pluss mva.

Her er utdrag fra håndtverktjenesteloven:

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

linkDel paragraf

§ 33.Pristillegg.

Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for

(a) tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,

(B) ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

Anonymous poster hash: 7ce9d...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...