Gå til innhold

Kan GYN se om man har gode egg?

Anbefalte innlegg

Er over 35 å prøver på nr 3..

Etter 2 år med prøving, 2 MA og 6 SA så har jeg lyst til å sjekke hvordan det står til med eggene mine siden de ikke finner noe galt.

Har tenkt å bestille meg en privat time på volvat, vet dere om GYN kan se dette på ultralyd og at det er en enkel prossedyre?

Anonymous poster hash: d6098...025
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144111576-kan-gyn-se-om-man-har-gode-egg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er over 35 å prøver på nr 3..

Etter 2 år med prøving, 2 MA og 6 SA så har jeg lyst til å sjekke hvordan det står til med eggene mine siden de ikke finner noe galt.

Har tenkt å bestille meg en privat time på volvat, vet dere om GYN kan se dette på ultralyd og at det er en enkel prossedyre?

Anonymous poster hash: d6098...025

Hei!

Jeg har fått testet eggene mine hos en gynekolog på Majorstua.

Det første som hender når du kommer inn er at gynekologen rett og slett "stapper" en kamera oppi skjeden din, får å se om anatomien "inni der" stemmer!

Altså, for å se om du ikke har noen cyster, skader på egglederne dine og om livmoren din ligger "riktig".

Deretter blir det tatt blodprøve av deg på legekontoret. Denne første blodprøven vil måle AMH-nivået i kroppen din. AMH er forkortelse for Anti Müller Hormone - denne hormontypen vil avsløre eggbeholdningen/eggstokk-kapasiteten i eggstokkene. AMH- nivå mellom 17 - 60 er satt som referanseverdi. Dvs. at hvis du har 17 så ligger du i laveste sjiktet, og hvis du har 60 så er det massevis av egg igjen.

Du blir henvist til en blodprøve nr.2 som skal tas mellom dag 1 og 3 i syklusen din. Denne blodprøven vil måle eggstokkfunksjonen din. Dette kalles for FSH.

I motsetning til AMH, så er det "om å gjøre" å ha lavest mulig nivå på FSH-prøven.

FSH'en vil avsløre kvaliteten i eggstokkbeholdningen din.

Kvinner med nedsatt eggstokkfunksjon får høy måling tidligere i syklus enn  kvinner med normal eggstokkfunksjon.

Siste trinn i utredningen er at gynekologen "henter ut" egg hos deg, for å undersøke disse.

Kort fortalt så går gynekologen inn via skjeden, og slår hull i follikelveggen på eggstokkene, med en nål og henter ut ett par egg.

Disse vil "klekkes", eller deles i to for å kunne avgjøre om det finnes "plomme" i egget. Altså om eggene er levedyktige.

For noen kan denne undersøkelsen være veldig smertefull. Man får utlevert sterke smertestillende tabletter som man skal ta før man kommer inn. Man får lokalbedøvelse i tillegg.

Videre behandling bestemmes etter dette siste trinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...