Gå til innhold

Hvor varmt blir det når dere fyrer i peisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et rekkehus på 105 kvadrat, vi bor midt i rekken, dvs. vi får varme fra naboene.

Stue og kjøkken er i overetasjen, gang, og soverom nede.

Vi har en litt liten peis, tror jeg. Det er f.eks. ikke plass til mer enn to store vedkubber samtidig, jeg synes ofte det er nok med en vedkubbe om gangen.

Når vi fyrer i peisen blir det etter hvert veldig varmt, 24-25 grader. 

Er det normalt? Jeg synes ofte det blir for varmt når vi tenner opp peisen og velger derfor ofte elektrisk oppvarming, selv om vi har masse ved.

Anonymous poster hash: b583c...a3c
Skrevet

Her blir det også veldig varmt om vi fyrer i vedovnene. Så vi bruker nesten bare peisen som har halve ytelsen som vanlig vedovn. Da blir det passelig lunk når vi er i nærheten. Vi har stort hus og baserer oss i utgangspunktet på elektrisk oppvarming ved bruk av varmepumpe til vannbåren varme. Men i nødstilfeller kan vedovnene være god å ha, så slipper vi å fryse ihjel om strømmen går over en lengre periode.

Skrevet

Vi bruker en god del ved. Hvor varmt det blir spørs selvsagt på hvor kaldt det er ute. Vi må nok ha mer enn en kubbe av gangen for å holde varmen når det er kaldt. Vi har en "regel" om at vi fyrer så lenge varmepumpa går. Når den stopper, er det varm nok og vi justerer trekken. Det er faktisk nøkkelen for å få det passe varmt. Vi har et stort hus over to etg. Fyrer i en enhet. Så har vi en varmepumpe og varmekabler på bad på.

Anonymous poster hash: b654d...f1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...