Gå til innhold

Økedøgn eller hva..??

EllaMaria

Anbefalte innlegg

Min lille datter på tre og en halv mnd har hatt noen heftige netter nå. Helt fra fødselen har hun sovet godt på nettene - stort sett først en økt på fem-ni timer, spist og så en ny økt på to-fire timer. Hun har hatt noen runder med økedøgn hvor hun har spist en gang eller to ekstra på natten. Men de siste to nettene har hun tatt helt av, og krever mat annenhver time hele natten. Det hjelper ikke å prøve å roe henne på andre måter, hun SKAL ha mat. På dagtid synes jeg derimot hun spiser litt mindre enn vanlig, hun pleier å tømme begge brystene på en runde, nå gir hun seg etter ett (tar kanskje litt på det andre, men gir seg fort).

Hun er ellers på godt humør og er rolig og fornøyd som vanlig. Hun var på tremndrskontroll for en uke siden og fikk vaksine, kan det ha noen innvirkning? hun så ikke ut til å reagere noe på det, men har jo strengt tatt vært urolig på nettene siden da, selv om det er først de siste to nettene det virkelig har vært mye.

Kan dette være økedøgn (selv om hun er tre og en halv mnd, strengt tatt litt eldre siden hun ble født åtte dager over termin), eller begynner hun å få behov for mer enn morsmelk? Hun tar ikke flaske, så hun har ikke fått noe annet enn morsmelk så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en økeperiode rundt 4 mnd her som varte i over 2 uker. Spiste nesten hver time på dagtid og annenhver på natten. Etterhvert som pupp blir mindre interessant er det vanlig med mer på natt enn dag også.

Anonymous poster hash: 6ffc8...fd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga ikke noe mer enn morsmelk siden barnet la greit på seg. Du kan jo prøve å gi tillegg, men da vil det trolig påvirke melkeproduksjonen din - spesielt dersom barnet blir glad i flasken :) Da må du vurdere selv om du synes det er greit. Det er jo ikke lenge til du kan begynne med fast føde så du kan jo vente et par uker og så heller introdusere fast føde istedet for å begynne med flasken nå... Vet at mange får det anbefalt av helsesøster i den alderen fordi det er ønskelig å fortsette ammingen :)

Anonymous poster hash: 6ffc8...fd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tar ikke flaske, så det er egentlig ikke et reelt alternativ. Det jeg lurer på er om jeg bør begynne å gi henne litt grøt/velling eller noe fordi hun er så sulten, men hvis det "bare" er økedøgn får jeg holde ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...