Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Så en annen tråd om diabetes som fikk meg til å tenke litt. Jobber på sykehjem og har medisinansvar. Måler blodsukker før jeg gir insulin om morgenen (langtidsvirkende). Er det noen nedre grense for når man ikke skal gi langtidsvirkende insulin? Nå tenker jeg at de ikke har tegn til føling, men si blodsukker på 4-5-6-7. Skal man gi da? Anonymous poster hash: 9af71...0bb
Øyne som ser!! Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Langtidsvirkende bør man ta uansett hvor lavt blodsukkeret er, Det er den insulinen du trenger selv om du ikke spiser.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Okei.. Tom hvis man har blodsukker under 4? Er det noen grenser hvis man ikke har føling? Det jeg har gjort hvis de har blodsukker rundt 4-5 er å gi insulin + en skive med syltetøy. Høres det ok ut? Er dette greit hvis bls er 3 også? (Aldri opplevd det da). De bør vel spise frokost innen en halvtime etter insulinet tror jeg? Anonymous poster hash: 9af71...0bb
Øyne som ser!! Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Langtidsvirkende insulin begynner ikke å virke før etter 1 og en halv time og har maks virkning etter 4 timer.
FrkKværner Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Du bør gi lv insulin uansett:) hvis blodsukkeret ligger under 4 hver morgen, bør du ta opp med legen om ikke dere bør gå ned litt på lv insulin. Kanskje spiser pasienten mindre nå enn det pasienten gjorde på det tidspunktet dosen ble bestemt. Høres helt greit ut hvordan du gjør det. Ikke så hast med at de må spise rett etter at lv er satt, men får pasienten hv til måltider bør pasienten få i seg mat innen 20min etter insulinet er satt. Hvis pasienten står på hv og har lavt blodsukker bør man vurdere å droppe en dose.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Takk for svar:) Anonymous poster hash: 9af71...0bb
Himmel og hav Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er diabetiker selv, og jeg ville aldri ha satt hurtigvirkende insulin på meg selv om jeg hadde blodsukker på 5 eller under, med mindre jeg skulle spise noe umiddelbart etterpå. Det handler jo ikke bare om hvordan blodsukkeret er akkurat når du måler det, men i hvilken retning det beveger seg. Om man har et fallende blodsukker, og så får insulin oppå der, så forsterker jo bare det turen mot føling. Blodsukker under 4 ER føling, forøvrig, og bør behandles deretter. http://www.diabetes.no/Lavt+blodsukker.9UFRvK0Z.ips
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Langtidsvirkende bør man ta uansett hvor lavt blodsukkeret er, Det er den insulinen du trenger selv om du ikke spiser. NEI! For all del ikke gjør det! Du gir ikke insulin til en som er i alvorlig føling, langtidsvirkende eller hurtigvirkende. Anonymous poster hash: 89a3f...782
☆☆☆ Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Dette kan vere litt individuelt. Og i tillegg er det framleis ein del pasientar som får blandingsinsulin (novomix). Korvidt ein utsetter å gi insulin til ein ser at pasienten får i swg mat kjem ofte an på erfaringane ein har gjort seg med akkurat den pasienten. Men generelt gir ein den vanlege dosa med mindre det er snakk om føling.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 "Himmel og hav": nå tenkte jeg på langtidsvirkende og IKKE hurtigvirkende! Ville så klart ikke gjort det jeg heller! Da har man som oftest klare retningslinjer for når man skal gi: bls>15 feks, eller før måltid, men ikke ved så lavt. Det jeg hovedsakelig tenkte på var om morgenen, fastende og langtidsvirkende. Ville du satt det ved bls på rundt 4-5? Eller vente til etter frokost og måle på nytt og deretter gi? Det tar jo en stund før langtidsvirkende tas opp i kroppen. Men har pleid å gi en skive med syltetøy som sagt og deretter langtidsvirkende. Men usikker på om det er riktig/nødvendig? HI Anonymous poster hash: 9af71...0bb
Bananen Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 (endret) Enig med himmel og hav. Og ja jeg snakker langtidsinsulin. Min samboer ville fått føling hvis bs var 4 og han hadde satt langtidsdosen da. Men igjen er det individuelt. Men hi, er det her inne du bør spørre om hvordan du skal medisinere pasientene dine? Snakk med sjefen din du. Det er han som skal følge deg opp og vurdere om du i det hele tatt skal medisinere når du er så usikker at du må forhøre deg på ett mammaforum Endret 13. januar 2014 av Bananen
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Enig med himmel og hav. Og ja jeg snakker langtidsinsulin. Min samboer ville fått føling hvis bs var 4 og han hadde satt langtidsdosen da. Men igjen er det individuelt. Men hi, er det her inne du bør spørre om hvordan du skal medisinere pasientene dine? Snakk med sjefen din du. Det er han som skal følge deg opp og vurdere om du i det hele tatt skal medisinere når du er så usikker at du må forhøre deg på ett mammaforum Det var ikke hyggelig sagt. Det er lov til å være usikker på medisinering uten at man dermed skal miste lisensen til å administrere medisin. At HI spør om råd her inne betyr jo ikke at hun ikke spør sjefen sin i etterkant, noe hun selvfølgelig også burde gjøre og sikkert gjør. At hun velger å også stille spørsmålet her inne betyr heller ikke at hun er generelt mer usikker enn andre sykepleiere i denne tråden. Spørsmålet Hi stiller er kurant, og sikkert noe alle helsearbeidere hadde hatt godt av å repetere! Anonymous poster hash: 89a3f...782
Bananen Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Enig med himmel og hav. Og ja jeg snakker langtidsinsulin. Min samboer ville fått føling hvis bs var 4 og han hadde satt langtidsdosen da. Men igjen er det individuelt. Men hi, er det her inne du bør spørre om hvordan du skal medisinere pasientene dine? Snakk med sjefen din du. Det er han som skal følge deg opp og vurdere om du i det hele tatt skal medisinere når du er så usikker at du må forhøre deg på ett mammaforum Det var ikke hyggelig sagt. Det er lov til å være usikker på medisinering uten at man dermed skal miste lisensen til å administrere medisin. At HI spør om råd her inne betyr jo ikke at hun ikke spør sjefen sin i etterkant, noe hun selvfølgelig også burde gjøre og sikkert gjør. At hun velger å også stille spørsmålet her inne betyr heller ikke at hun er generelt mer usikker enn andre sykepleiere i denne tråden. Spørsmålet Hi stiller er kurant, og sikkert noe alle helsearbeidere hadde hatt godt av å repetere! Anonymous poster hash: 89a3f...782 Det er ikke alltid sannheten er like hyggelig. Det er helt greit å være usikker. Men å i det hele tatt vurdere å rådføre seg om hvordan man skal medisinere pasienter på ett mamma-forum burde få noen til å miste lisens. Å rådføre seg med kolleger, sjef, eller andre kyndige er absolutt noe man burde gjøre når man er usikker. Men ikke her på ett mamma-forum. Insulin kan ta livet av en diabetiker på meget kort tid. Man repeterer heller ikke medisinering på ett mamma-forum.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Hør med legen hva han sier. Det er individuelt. Hvis pas har vanskelig for å få i seg mat gjennom dagen, vær forsiktig med å gi. Spiser greit er det kanskje ok. Jeg ville rådført meg med lege, vurdere å endre dosering hvis det fortsetter. Anonymous poster hash: 815d6...96f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #15 Skrevet 13. januar 2014 Så en annen tråd om diabetes som fikk meg til å tenke litt. Jobber på sykehjem og har medisinansvar. Måler blodsukker før jeg gir insulin om morgenen (langtidsvirkende). Er det noen nedre grense for når man ikke skal gi langtidsvirkende insulin? Nå tenker jeg at de ikke har tegn til føling, men si blodsukker på 4-5-6-7. Skal man gi da? Anonymous poster hash: 9af71...0bb Som person med medsinansvar bør du absolutt kjenne rutinene rundt dette. Forhør deg med ansvarlig lege om du er det minste usikker! Anonymous poster hash: d54b4...e22
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #16 Skrevet 13. januar 2014 Enig med himmel og hav. Og ja jeg snakker langtidsinsulin. Min samboer ville fått føling hvis bs var 4 og han hadde satt langtidsdosen da. Men igjen er det individuelt. Men hi, er det her inne du bør spørre om hvordan du skal medisinere pasientene dine? Snakk med sjefen din du. Det er han som skal følge deg opp og vurdere om du i det hele tatt skal medisinere når du er så usikker at du må forhøre deg på ett mammaforum Det var ikke hyggelig sagt. Det er lov til å være usikker på medisinering uten at man dermed skal miste lisensen til å administrere medisin. At HI spør om råd her inne betyr jo ikke at hun ikke spør sjefen sin i etterkant, noe hun selvfølgelig også burde gjøre og sikkert gjør. At hun velger å også stille spørsmålet her inne betyr heller ikke at hun er generelt mer usikker enn andre sykepleiere i denne tråden. Spørsmålet Hi stiller er kurant, og sikkert noe alle helsearbeidere hadde hatt godt av å repetere! Anonymous poster hash: 89a3f...782 Det er ikke alltid sannheten er like hyggelig. Det er helt greit å være usikker. Men å i det hele tatt vurdere å rådføre seg om hvordan man skal medisinere pasienter på ett mamma-forum burde få noen til å miste lisens. Å rådføre seg med kolleger, sjef, eller andre kyndige er absolutt noe man burde gjøre når man er usikker. Men ikke her på ett mamma-forum. Insulin kan ta livet av en diabetiker på meget kort tid. Man repeterer heller ikke medisinering på ett mamma-forum. Du misforstod kommentaren min. Jeg mente SLETTES ikke at sykepleiere skulle repetere sine medisinkunnskaper her inne, men på jobb. Å miste lisens pga det du sier over viser at du ikke skjønner hva du prater om. Sykepleiere feilmedisinerer daglig uten å miste lisens. Jeg tolket det ikke dithen at HI søkte fasiten her, men ville forhøre seg og deretter konferere med overordnet lege. Om du leser andre svar i tråden så ser du at det er andre som også har brist i kunnskapen sin. Jeg er bare så lei av folk som er nedlatende med andre, og det oppfattet jeg at du var mot HI. Anonymous poster hash: 89a3f...782
Bananen Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Enig med himmel og hav. Og ja jeg snakker langtidsinsulin. Min samboer ville fått føling hvis bs var 4 og han hadde satt langtidsdosen da. Men igjen er det individuelt. Men hi, er det her inne du bør spørre om hvordan du skal medisinere pasientene dine? Snakk med sjefen din du. Det er han som skal følge deg opp og vurdere om du i det hele tatt skal medisinere når du er så usikker at du må forhøre deg på ett mammaforum Det var ikke hyggelig sagt. Det er lov til å være usikker på medisinering uten at man dermed skal miste lisensen til å administrere medisin. At HI spør om råd her inne betyr jo ikke at hun ikke spør sjefen sin i etterkant, noe hun selvfølgelig også burde gjøre og sikkert gjør. At hun velger å også stille spørsmålet her inne betyr heller ikke at hun er generelt mer usikker enn andre sykepleiere i denne tråden.Spørsmålet Hi stiller er kurant, og sikkert noe alle helsearbeidere hadde hatt godt av å repetere! Anonymous poster hash: 89a3f...782 Det er ikke alltid sannheten er like hyggelig. Det er helt greit å være usikker. Men å i det hele tatt vurdere å rådføre seg om hvordan man skal medisinere pasienter på ett mamma-forum burde få noen til å miste lisens. Å rådføre seg med kolleger, sjef, eller andre kyndige er absolutt noe man burde gjøre når man er usikker. Men ikke her på ett mamma-forum. Insulin kan ta livet av en diabetiker på meget kort tid.Man repeterer heller ikke medisinering på ett mamma-forum. Du misforstod kommentaren min. Jeg mente SLETTES ikke at sykepleiere skulle repetere sine medisinkunnskaper her inne, men på jobb. Å miste lisens pga det du sier over viser at du ikke skjønner hva du prater om. Sykepleiere feilmedisinerer daglig uten å miste lisens. Jeg tolket det ikke dithen at HI søkte fasiten her, men ville forhøre seg og deretter konferere med overordnet lege. Om du leser andre svar i tråden så ser du at det er andre som også har brist i kunnskapen sin. Jeg er bare så lei av folk som er nedlatende med andre, og det oppfattet jeg at du var mot HI. Anonymous poster hash: 89a3f...782 Det var ikke bristen i kunnskapen jeg reagerte på. Men hvor en (offentlig?) helsearbeider søker råd i forbindelse med medisinering av pasienter jeg reagerte på. At de færreste kan så mye om diabetes skjønte jeg fort når min samboer fikk det. Og det er egentlig ikke så relevant til hva jeg reagerer på. Men det er jo ett godt poeng at det er disse folkene hi søker råd hos. Syns det er ganske søkt at du forsvarer dette, fordi du syntes jeg var nedlatende??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå