Gå til innhold

Dødsfall i familien, alt det praktiske faller på oss. Jeg er ikke syk, men har ikke tid til å jobbe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg i forhold til jobben?

Jeg har brukt opp de dagene jeg har krav på av velferdspermisjon, og tre dager egenmelding.

Jeg var sliten og hadde mye å tenke på i forrige uke. Var hos legen fordi mannen min sliter mer og trengte sykemelding. De sa jeg også kunne få sykemelding hvis jeg trengte det.

Men jeg er jo ikke syk!!?? Det er bare det at det er mye å ordne og tenke på. Begravelse m.m. Og vi har små barn. Vi lever så normalt som mulig på grunn av dem. Men om kveldene kommer tankene.

Jeg skulle egentlig på jobb i morgen. Men jeg er så i tvil. Blir mye på mannen min, og ene barnet er visst også i ferd med å bli syk og kan kanskje ikke i barnehage.

Hva gjør jeg???

Anonymous poster hash: 97253...a07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt imot sykemelding. Å bli sykemeldt i etterkant av dødsfall er ikke unormalt.

Anonymous poster hash: 29474...7a5

Skrevet

Snakk med arbeidsgiver og be om permisjon til etter begravelsen.

Anonymous poster hash: 78f58...7bb

Skrevet

Det er ikke uvanlig å få sykemelding i en slik situasjon. Du trenger ikke være fysisk syk, det kan være psykisk eller bare at det rett og slett blir for mye med alt det praktiske og jobb i tillegg akkurat nå. Husk at det kan være lurt å roe litt nå ellers kan det komme en skikkelig smell da det roer seg/normaliserer seg igjen.

Anonymous poster hash: 54fe1...ef7

Skrevet

Helt enig med hun over her, se på det som forebygging.

Det høres ut som det er tunge tider og da er det lov å passe på seg og sine.

Lykke til og gode tanker!  :hug:

Anonymous poster hash: 5ed17...b2c
Skrevet

Har du en ok arbeidsgiver får du velferdspernisjon.

Min arbeidsgiver sendte meg hjem fra jobb med beskjed om å være hjemme i fem dager pga det samme. Permisjon med lønn.

Anonymous poster hash: d0bb6...906

Skrevet

Det er ikke uvanlig å få sykemelding i en slik situasjon. Du trenger ikke være fysisk syk, det kan være psykisk eller bare at det rett og slett blir for mye med alt det praktiske og jobb i tillegg akkurat nå. Husk at det kan være lurt å roe litt nå ellers kan det komme en skikkelig smell da det roer seg/normaliserer seg igjen. Anonymous poster hash: 54fe1...ef7

Man har ikke krav på sykemelding fordi "det rett og slett blir for mye med alt det praktiske og jobb i tillegg akkurat nå".

Anonymous poster hash: 3d4ab...153

Skrevet

De fleste arbeidsgivere gir velferdspermisjon i slike tilfeller. Hør med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 96546...8c1

Skrevet

man ahr ikke rett på sykmelding for å utføre praktiske ting. Sykmelding er kun for ege sykdom.

Til slike tilfeller har man reglene om velferdspermisjon. mange virksomheten praktiskerer opptil 12 dagers velferdsperm pr. år. Jeg ser du sier at du allerede har brukt påå alt du har av velferdspermisjoner, men det er jo ikke gått 12 arbeidsdager av dette året ennå??

de fleste arbeidsgivere vil nok være forståelsesfulle for situasjonen, og gi deg den fri du behøver. Som regel er det jo ikke mange dagene mellom et dødsfall og en begravelse. Snakke med arbeidsgiveren din så finner dere sikkert en løsning!

Anonymous poster hash: fab16...442
Skrevet

Jeg ser noen skriver at du ikke har rett på sykemelding pga tid og at det er masse å gjøre. Da tenker jeg at det er ikke derfor man får sykemelding etter et dødsfall. Det er dødsfallet som gjør at man blir redusert og får vann over hodet. HI har ordlagt seg litt slik at hun ikke rekker jobben, men det er nok ikke bare pga praktiske ting. Dette vet legene og har forståelse for at man blir tømt av et dødsfall.

Jeg hadde tatt imot sykemelding på noen dager og brukt energien på barna

og på å komme meg gjennom dette.

Skrevet

Jeg ser noen skriver at du ikke har rett på sykemelding pga tid og at det er masse å gjøre. Da tenker jeg at det er ikke derfor man får sykemelding etter et dødsfall. Det er dødsfallet som gjør at man blir redusert og får vann over hodet. HI har ordlagt seg litt slik at hun ikke rekker jobben, men det er nok ikke bare pga praktiske ting. Dette vet legene og har forståelse for at man blir tømt av et dødsfall.

Man kan være syk av sorg, sjokk og utmattelse, men så lenge HI pressiserer at hun ikke er syk får vi nesten tro henne på det. Da har hun ikke krav på sykepenger, men hun kan ha krav på velferdspermisjon.

Skrevet

Det er ikke uvanlig å få sykemelding i en slik situasjon. Du trenger ikke være fysisk syk, det kan være psykisk eller bare at det rett og slett blir for mye med alt det praktiske og jobb i tillegg akkurat nå. Husk at det kan være lurt å roe litt nå ellers kan det komme en skikkelig smell da det roer seg/normaliserer seg igjen. Anonymous poster hash: 54fe1...ef7

Man har ikke krav på sykemelding fordi "det rett og slett blir for mye med alt det praktiske og jobb i tillegg akkurat nå".

Nei, men man får sykmelding når man står i store psykiske belastninger og utfordringer... Når man befinner seg som den eneste som holder hjulene i gang samtidig som man selv også er i dyp sorg, vil jeg si det kvalifiserer i så måte.

Anonymous poster hash: bba68...634

Skrevet

Man kan være syk av sorg, sjokk og utmattelse, men så lenge HI pressiserer at hun ikke er syk får vi nesten tro henne på det. Da har hun ikke krav på sykepenger, men hun kan ha krav på velferdspermisjon.

Nei ikke syk, men hun skriver at hun er sliten og at det tar på med begravelsen. Det kan være veldig tungt å måtte begrave noen en er glad i.

Kanskje HI ser på det å være syk for henne som fysisk syk. At hun ikke liker tanken på å være hjemme fordi hun er sliten.

Dette blir litt gjetting. Jeg ville frem til at min mening er at å ta noen få dager hjemme pga dødsfall og begravelse er greit. Det er lov å hente seg inn igjen etter en slik opplevelse.

Skrevet

du skriver at du er sliten, og ikke orker jobb... da hadde jeg fått meg sykemelding !! om du ikke tar det med ro nå, så kan du få deg en skikkelig knekk, fordi kroppen sier stopp, den er verre, for dere alle.

hiv inn håndkle, få deg sykemelding til to-tre dager etter begravelse !!!

kondolerer ! klem !

Skrevet

Op det kan gå på helsa løs vil jeg tro man kan få det. Bare for og stable seg på beina igjen. Og da spesielt pga situasjon. Det er psyken det er mest snakk om i forhold til dødsfall

Anonymous poster hash: a133b...aed

Skrevet

Jeg og min søster var eneste pårørende da både mormor og morfar døde med 1 års mellomrom. De bodde i tillegg i annen by, 1,5 time unna. Fikk sm 1 uke uten problem.

Anonymous poster hash: 8decc...6a6
Skrevet

Fra rikstrygdeverkets rundskriv im arbeidsuførhet:

Sorgreaksjoner

[Endret 10/13]

Sorg er i seg selv ikke en sykdom, men i enkelte særlige tilfeller kan sorgreaksjonen gå utover det normale på en slik måte at man må si at vedkommende er arbeidsufør på grunn av sykdom.

I forbindelse med innskjerpingen i sykdomsvilkåret uttalte Sosialkomiteen bl.a.:

“Det kan f.eks. synes urimelig at det ikke skal være mulig å få en kort sykmelding i tilknytning til dødsfall i nærmeste familie (ektefelle, barn).”

(Innst. O. nr. 71 (1992-93).)

I det tidligere nevnte brev av 2. desember 1993 fra Sosial- og helsedepartementet fremgår at Sosialministeren under Stortingsdebatten særlig bemerket i forhold til sorgreaksjoner at

“... hun er inneforstått med at det kan være behov for sykmelding også etter dødsfall, fordi man er nedslitt og nedfor, slik at det må betegnes som sykdom.”

Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har i kjennelse nr. 25/2005 uttalt følgende:

“Ankenemnda viser til folketrygdloven § 8-4 som har følgende ordlyd:

«Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger. »

Generelt vil Ankenemnda bemerke at fravær fra arbeidet som skyldes dødsfall, faller utenfor grensene for sykdomsbegrepet. Etter Ankenemndas vurdering vil det følelsesmessige behovet for å være borte fra arbeidet i en slik situasjon, vanligvis måtte regnes som en naturlig reaksjon, og ikke som sykdom. I enkelte tilfeller vil imidlertid den psykiske påkjenningen ved et dødsfall kunne bli så belastende at tilstanden fører til sykdom i medisinsk forstand. Sykdom kan oppstå i en hver livssituasjon, og hva som er den utløsende årsaken til sykdommen er ikke avgjørende for retten til sykepenger.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-4+Arbeidsuf%C3%B8rhet.147679.cms

Som dere ser er ikke normale sorgreaksjoner eller sossiale eller økonomiske problemer grunn til å få sykepenger.

Skrevet

Som dere ser er ikke normale sorgreaksjoner eller sossiale eller økonomiske problemer grunn til å få sykepenger. Anonymous poster hash: 78f58...7bb

Nei, men dyp sorg kan utløse mange fysiske ting også. Ikke minst er det ikke uvanlig at det kommer en kraftigere reaksjon i ettertid om man ikke lytter til kroppen i en slik situasjon. Tror samtlige leger skriver ut sykemelding i et slikt tilfelle om man spør om det.

Noen ganger her i livet er det faktisk lurt å legge inn sunn fornuft i sine avgjørelser:-)

Skrevet

Som dere ser er ikke normale sorgreaksjoner eller sossiale eller økonomiske problemer grunn til å få sykepenger. Anonymous poster hash: 78f58...7bb

Nei, men dyp sorg kan utløse mange fysiske ting også. Ikke minst er det ikke uvanlig at det kommer en kraftigere reaksjon i ettertid om man ikke lytter til kroppen i en slik situasjon. Tror samtlige leger skriver ut sykemelding i et slikt tilfelle om man spør om det.

Noen ganger her i livet er det faktisk lurt å legge inn sunn fornuft i sine avgjørelser:-)

Det er mulig at mange leger gjør det, men det er ikke lovlig å kreve sykepenger på det grunnlaget HI kommer med. Så lenge hun faktisk ikke er syk har hun ikke rett på sykepenger. Det er akkurat som at du ikke har rett på sykepenger selv om du har kranglet med sjefen, trenger tid til å hjelpe et barn til å forberede seg til eksamen eller trenger ekstra inntekt fra en annen jobb for å klare en stor regning. Sykepenger er noe du kan få om du er syk, ikke på grunn av at du har mye annet å gjøre hjemme.

Skrevet

Hadde ikke betenkt meg for å ta i mot en sykemelding i en slik situasjon som hi beskriver. Selv om du ikke føler deg syk, er det en "jobb" å sørge når noen nærstående dør. Det er i tillegg mye jobb med det praktiske, begravelse, slektninger ol. Dette kan være uoverkommelig for en liten familie å takle hvis begge skal være i jobb og i tillegg ta vare på barn. Har lest hva som står over her fra rikstrygdeverket, men de fleste vil vel ha forståelse for at man i en periode kan ha behov for å omdisponete kreftene fra jobb til andre oppgaver. Dette for ikke å gå på en smell i etterkant. Hvis dette kan ivaretas vha en lønnet velferdspermisjon er jo det en bra ting. Hvis ikke hadde jeg som sagt gått for sykemelding uten å blunke.

Skrevet

Hadde ikke betenkt meg for å ta i mot en sykemelding i en slik situasjon som hi beskriver. Selv om du ikke føler deg syk, er det en "jobb" å sørge når noen nærstående dør. Det er i tillegg mye jobb med det praktiske, begravelse, slektninger ol. Dette kan være uoverkommelig for en liten familie å takle hvis begge skal være i jobb og i tillegg ta vare på barn. Har lest hva som står over her fra rikstrygdeverket, men de fleste vil vel ha forståelse for at man i en periode kan ha behov for å omdisponete kreftene fra jobb til andre oppgaver. Dette for ikke å gå på en smell i etterkant. Hvis dette kan ivaretas vha en lønnet velferdspermisjon er jo det en bra ting. Hvis ikke hadde jeg som sagt gått for sykemelding uten å blunke.

Selvfølgelig kan det være tøft. Det er derfor man søker om velferdspermisjon. Det vil de aller fleste arbeidsgivere gi deg også. Hvorvidt det er betalt eller ubetalt fri kommer ann på hva denne gruppen arbeidstakere har prioritert i lønnsforhandlinger tidligere.

Skrevet

Selvfølgelig kan det være tøft. Det er derfor man søker om velferdspermisjon. Det vil de aller fleste arbeidsgivere gi deg også. Hvorvidt det er betalt eller ubetalt fri kommer ann på hva denne gruppen arbeidstakere har prioritert i lønnsforhandlinger tidligere. Anonymous poster hash: 78f58...7bb

Så du hadde gått for ubetalt velferdspermisjon, når det bare er å gå til legen å få sykemelding? Da har du veldig god råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...