Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Har tatt på hydrokotison men kommer tilbake etter få dager. Klør og svir. Var plaget med eksem som barn og har ikke hatt det siden. Oppdaget dette før jul og har brukt kortisonkrem i små mengder. Har fått det kun på begge håndledd. Hjelp! Anonymous poster hash: aab94...55f
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 *ER DETTE EKSEM? - skulle det jo stå.. Anonymous poster hash: aab94...55f
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Av hva jeg kan se så ser det ut som aksem ja, få time hos lege så dere kan få noen gode kremer!(kortison) Pass på å holde huden fuktig!! Eksem er virkelig ubehagelig, klær og svir! Har selv atopisk eksem, sønnen min det samme! Anonymous poster hash: 0de8d...d07
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Hydrokortison hjelper ikke når det er såpass mye- hvertfall ikke her.. Må sterkere saker til!! Jeg får eksem av å vaske mye, og av div matvarer. Samt kaldt vær og stress!! Anonymous poster hash: 0de8d...d07
BareMas Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Endret 12. januar 2014 av BareMas
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Har du skiftet vaskemiddel/skyllemiddel eller kjøpt noen nye gensere, klokker eller smykker? Ser ut som kontakteksemen jeg har. Jeg kan reagere på vaskemiddel samt en del superundertøy i ull/ullmix. Får det rundt halsen, håndledd, lyske og ankler. Jeg har faktisk brukt den bivoks håndkremen til Mary Kay. Hadde ikke eksem salve en gang og var desperat. Dette vil komme tilbake om du ikke finner ut hva du reagerer på. Anonymous poster hash: 38e9d...787
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortisonsalve ER steroidsalve. Til orientering, Hydrocortison er i gruppe I, mens Elocon er i gruppe III. Anonymous poster hash: 3b5fb...19c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortisonsalve ER steroidsalve. Til orientering, Hydrocortison er i gruppe I, mens Elocon er i gruppe III. Anonymous poster hash: 3b5fb...19c Sko til å skrive det samme. Anonymous poster hash: 5dc82...868
BareMas Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortisonsalve ER steroidsalve. Til orientering, Hydrocortison er i gruppe I, mens Elocon er i gruppe III. Anonymous poster hash: 3b5fb...19c Jojo, vet jo det tenker på disse tradisjonelle hydrokortisonsalvene som man får kjøpt reseptfritt på apotek. Min erfaring er at disse bare kamuflerer Kløen, mens eloconsalven holder eksemet vekk mye lengre, hvorfor vet jeg ikke. Ifølge hudlegen jeg fikk denne av, er også denne Salven mye mildere mot huden en mange andre kortison- og steroidesalvr, så jeg anbefaler den, selvsagt etter å diskutert det med lege.
moota m storebror&lillebror Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Har du skiftet vaskemiddel/skyllemiddel eller kjøpt noen nye gensere, klokker eller smykker? Ser ut som kontakteksemen jeg har. Jeg kan reagere på vaskemiddel samt en del superundertøy i ull/ullmix. Får det rundt halsen, håndledd, lyske og ankler. Jeg har faktisk brukt den bivoks håndkremen til Mary Kay. Hadde ikke eksem salve en gang og var desperat. Dette vil komme tilbake om du ikke finner ut hva du reagerer på. Anonymous poster hash: 38e9d...787 Akkurat det tenkte jeg og. Fikk plutselig kontakt eksem av et smykke i jula. Har brukt det før, mange ganger, men i jula fikk jeg skikkelig eksem av det..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortisonsalve ER steroidsalve. Til orientering, Hydrocortison er i gruppe I, mens Elocon er i gruppe III. Anonymous poster hash: 3b5fb...19c Jojo, vet jo det tenker på disse tradisjonelle hydrokortisonsalvene som man får kjøpt reseptfritt på apotek. Min erfaring er at disse bare kamuflerer Kløen, mens eloconsalven holder eksemet vekk mye lengre, hvorfor vet jeg ikke. Ifølge hudlegen jeg fikk denne av, er også denne Salven mye mildere mot huden en mange andre kortison- og steroidesalvr, så jeg anbefaler den, selvsagt etter å diskutert det med lege. Hydrokortison får man kjøpt reseptfritt på apoteket. Det er den mildeste steroidsalven. Trapper du ned når du avslutter behandlingen? Om du ikke gjør det kan eksemen blusse opp igjen. Forresten er det forskjell på eksem og utslett.... Anonymous poster hash: 007d1...71c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortison ER en steroidkrem. Kortison = steroid. Det finnes mange varianter av steroidkrem. Steroidkremer gjør huden tynn, derfor anbefaler man som regel at man prøver seg på en svak variant. For noen hjelper det faktisk. Gruppe 1 fåes uten resept, resten må man få resept av lege, og da er det den som bestemmer hva og hvilken styrke som skal prøves ut. Hydrokortison (Mildison) - Gruppe 1, mild Locoid - Gruppe 2, middels sterk Betnovat (Elocon, Flutivate) - Gruppe 3, sterk Dermovat - Gruppe 4, ekstra sterk Anonymous poster hash: 1685e...3d2
BareMas Skrevet 13. januar 2014 #13 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortisonsalve ER steroidsalve. Til orientering, Hydrocortison er i gruppe I, mens Elocon er i gruppe III. Anonymous poster hash: 3b5fb...19c Jojo, vet jo det tenker på disse tradisjonelle hydrokortisonsalvene som man får kjøpt reseptfritt på apotek. Min erfaring er at disse bare kamuflerer Kløen, mens eloconsalven holder eksemet vekk mye lengre, hvorfor vet jeg ikke. Ifølge hudlegen jeg fikk denne av, er også denne Salven mye mildere mot huden en mange andre kortison- og steroidesalvr, så jeg anbefaler den, selvsagt etter å diskutert det med lege. Hydrokortison får man kjøpt reseptfritt på apoteket. Det er den mildeste steroidsalven. Trapper du ned når du avslutter behandlingen? Om du ikke gjør det kan eksemen blusse opp igjen. Forresten er det forskjell på eksem og utslett.... Anonymous poster hash: 007d1...71c Trapper alltid ned, følger de anvisninger jeg får fra legen når jeg bruker Salven. Regner med det er en grunn til at de gir de anvisninger som er gitt uansett, så er dette mine erfaringer med både de reseptfrie apoteksalvene og den jeg fikk av lege. De reseptfrie har for min del alltid medført svie og kortvarig lindring, derfor ønsker jeg ikke disse til min verste fiende. Den andre har jeg utelukkende gode erfaringer med, selv på det verste eksemet.
BareMas Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Åh, uff, ikke hydrokortison på eksemet det gir meg mareritt og traumatiske flashbacks når jeg ser unger får klint det utover utslettet sitt! Etter jeg fikk en steroidesalve av hudlegen min, har jeg knapt vært plaget med eksem, og det beste av alt: den svir ikke!! Jenta mi har også tendensen til å få det utslettet, men vi fikk samme salve til henne så vi har berget! Hydrokortison fungerer omtrent som dekkrem. Utslettet og kløen forsvinner, men kommer like raskt tilbake når smøreperioden er over. Om dette er atopisk eksem/barneeksem, få heller tak i steroider. Salven jeg snakker om heter elocon og fås på resept. Bruk minst mulig såpe og vann på huden, oljebad er supert! Fete, naturlige salver, og styr unna ull. Atopisk hud mangler en del fett, så derfor er det viktig at kremene du smører med er fete. En del atopikere reagerer også på sitrusfrukter og andre frukter med høyt syreinnhold. Wow, dette ble rotete, men håper det var nyttig alikevel Hydrokortison ER en steroidkrem. Kortison = steroid. Det finnes mange varianter av steroidkrem. Steroidkremer gjør huden tynn, derfor anbefaler man som regel at man prøver seg på en svak variant. For noen hjelper det faktisk. Gruppe 1 fåes uten resept, resten må man få resept av lege, og da er det den som bestemmer hva og hvilken styrke som skal prøves ut. Hydrokortison (Mildison) - Gruppe 1, mild Locoid - Gruppe 2, middels sterk Betnovat (Elocon, Flutivate) - Gruppe 3, sterk Dermovat - Gruppe 4, ekstra sterk Anonymous poster hash: 1685e...3d2 Har vel vært innom 3 av disse gruppene, og det er kun Salven fra gruppe 3, elocon, som har fungert effektivt. Vet at steroidekremer gjør huden tynn, men som nevnt, tilbakemeldingen fra hudlegen min var at denne var såpass god, og hudlegen var ikke så bekymret for huden med denne salven. Erfaringen min er også at jeg er betraktelig mindre plaget etter jeg fikk denne, og da er jeg fornøyd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #15 Skrevet 13. januar 2014 Det er altfor dårlig bilde til å kunne konkludere med at det er eksem. Det kan være andre ting også - som allergi(vaskemidler,nikkel) eller skabb for alt vi vet. Er du gravid kan det godt hende du har fått tilbake eksemet fra du var liten da. Det skjedde da jeg var gravid. Anonymous poster hash: ac575...093
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #16 Skrevet 13. januar 2014 Ser veldig likt ut som mine barn sine utslett på samme sted. De har atopisk eksem begge to. En i mild grad og en i veldig stor grad. Dra til legen og få sjekket dette. Er det atopisk eksem er det lurt å finne noe som kan hjelpe så fort som mulig. Ikke bruk ull og syntetisk tøy, syntetisk tøy gjør huden tørr og ull gjør vondt. Er det eksem skal det behandles helt til elefanthuden er borte, ikke bare utslettet. Anonymous poster hash: faf9a...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå