Gå til innhold

Klær i 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker deres jenter i 1. klasse? Kan det være bilder på genserene/kjolene eller er det veeeldig barnslig? :-) Jeg sitter og skal handle litt på salg i nettbutikker til datteren min som begynner skolen i august, men jeg er veldig usikker på hva som blir "akseptert" :-)

Og ikke minst - bruker de kjoler på skolen? Jeg har ei jente som har bodd i kjoler igjennom hele barnehagen. Men er det upraktisk på skolen med kjole?

Anonymous poster hash: 9ee30...0c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er så i tvil anbefaler jeg å utsette handelen. Det er veldig lite kjolebruk på skolen her, men det er helt sikkert variabelt fra skole til skole

Anonymous poster hash: a6ea7...4df

Skrevet

Klærne har ikke forandret seg så mye fra barnehagen til skolen.

Min jente i 1.klasse bruker stort sett tunika og tights, leggings eller strechbukser, det gjør størsteparten av jentene faktisk. De fleste går i typiske HM, Cubus o.l. klær, og det er helt vanlig med hverdagskjoler. De har utebukser eller dresser hengende i garderoben som de drar utenpå når det er friminutt.

Helt vanlig at jentene går kledd i en slik stil som dette:

http://www.hm.com/no/product/08396?article=08396-K

http://www.hm.com/no/product/23592?article=23592-E

Anonymous poster hash: 3229a...6b9
Skrevet

Hei!!

Jeg syns du skal spørre jenta di! Jeg ser mye søte gensere med blomster ol ved skolen min.

Dropp kjoler og skjørt når det er vær som tilsier regnbukse og boblebukser/kjeledress. 1.klassinger er mye ut - i alle fall ved min skole. Og det er veldig mye ekstra arbeid både for lærer og elev når barna har kjoler/skjørt.

Viktig at du kjøper sko og klær som barnet klarer å ta på selv! Ikke sko med lisser om barnet ikke kan knytte selv eller trange bukser som er vonde å kneppe opp og igjen! Sjekk at glidelåsen i jakka ikke henger seg lett opp i stoffet. Det er j..... Irriterende å bruke halve matpausen/tilsyn på å kle på og av 26 unger!!!

Skrevet

De kan bruke det meste, men jeg ville ventet med handlingen. Min eldste vokser over 6 cm det siste å

Halve året før hun startet mens den yngste vokste under 1cm. I tillegg fikk de klare meninger om hvilke klær de ville bruke. Handler du nå må regne med at klærne Kansje aldri blir brukt.

Anonymous poster hash: da189...80b

Skrevet

Her går det lite i klær med tegninger på. Stort sett bukser, tights, gensere og bluser. Veldig lite kjoler. Jenta til en venninne av meg gikk alltid i kjole på bhg, og hadde tenkt å fortsette med det på skolen. Hun endret fort mening, så nå går hun stort sett i bukse som de andre. Mer praktisk når de skal ut.

Anonymous poster hash: 35d2f...e45

Skrevet

Kjøp klær ungen kan kle på seg selv, som det er lett å få i regntøy, som de kan leke med uten å være redd for det. Leken på skolen er anderledes enn i barnehagen.

På skolen vår må de klare å kle på seg selv, kle seg etter været osv. (Sammarbeid med barnehagene rundt her, så dette øves det på i barnehagene. For skolen har erfart at ungene bruker friminuttene på å kle seg og dermed ikke får vært noe serlig ute. Klare seg på do selv er også noe de må. De får hjelp om det skulle være noe, men en lærer kan ikke hjelpe 20unger. I brevet fra skolen står det st ungene må klare seg selv med disse tingene, er nok for å få foreldre som har gjort ungene en bjørnetjeneste å ikke la de øve på dette tidligere få litt tid til å øve på. )

Har fire skolebarn, alle fire har hatt forskjellig smak når det kommer til klær. En kjolejente, en rocka jente, en rosa jente og en som absolutt ikke bryr seg.

Anonymous poster hash: 6a18f...1dd

Skrevet

her går de i alt mulig, tights, kjole, gensere med og uten trykk, fleece, ull osv. Ikke inntrykk av at de er noe spesielt opptatt av hva de har på seg.

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg har også en jente som begynner på skolen til høsten, og fra oktober til april så går hun bare i ullundertøy inne i barnehagen. Om sommeren kjole og tights. Nekter vanlige bukser. Går barna på skolen med ullstillongs under vanlig bukse om vinteren? Blir ikke det fryktelig varmt inne?

Anonymous poster hash: 81e34...3cf

Skrevet

Her går det lite i klær med tegninger på. Stort sett bukser, tights, gensere og bluser. Veldig lite kjoler. Jenta til en venninne av meg gikk alltid i kjole på bhg, og hadde tenkt å fortsette med det på skolen. Hun endret fort mening, så nå går hun stort sett i bukse som de andre. Mer praktisk når de skal ut.

Min yngste går i kjole minst 3 dager i uka. For henne er det helt uproblematisk. Det samme gjelder de fleste andre jentene hun går sammen med. De første månedene gikk hun i kjole nesten hver dag. Var det dårlig vær skiftet hun bare raskt av seg kjolen eller skørtet når hun skulle ha på regnbukser. Noen ganger tok hun bare tegntøyet utenpå.

Så lenge klærne er enkle å få av og på tar det 15 sekunder å vrenge av seg kjolen om det ikke passer med yttertøyet.

Anonymous poster hash: da189...80b

Skrevet

Takk for svar! Da vet jeg litt mer hva som venter oss :-)

HI

Anonymous poster hash: 9ee30...0c9
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg har også en jente som begynner på skolen til høsten, og fra oktober til april så går hun bare i ullundertøy inne i barnehagen. Om sommeren kjole og tights. Nekter vanlige bukser. Går barna på skolen med ullstillongs under vanlig bukse om vinteren? Blir ikke det fryktelig varmt inne?

Anonymous poster hash: 81e34...3cf

Min eldste går nå i 4 klasse, men har hver vinter brukt ullundertøy under vanlig jeans og hettejakke. Har superundertøy i overgangsperiodene og ull på det kaldeste.

Han klager aldri på at han er for varm inne ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...