Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har liten kjennskap til hester, ingenting rett og slett... Jeg reagerer litt på dette med at de to jentene kjørte med hest alene på veien, og særlig på det føret som var. Er det forsvarlig? Hadde du sluppet ut dine barn i trafikken på den måten? For all del, det er ufattelig tragisk, for alle de berørte og involverte. Mener heller ikke å henge ut noen. Jeg bare spør for jeg har ikke peiling. Kan ikke si hva jeg selv hadde akseptert da jeg ikke kan hester rett og slett. Men med tanke på glatt føre og ja... jeg blir litt betenkt... Anonymous poster hash: 9bf35...adf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Nei, det hadde jeg aldri i verden gjort. Barn på 11 og 13 har ingen trafikkforståelse! I hvert fall ikke nok til å kjøre i 80 sone på landet alene i en åpen vogn uten noe sikkerhet og til og med på dårlig føre! De er litt som når jeg ser sykkelryttere i Oslotrafikken som kjører uten hjelm - det er usannsynlig at de velter av seg selv, men man vet aldri hvem man møter i trafikken. Kan ikke skjønne hvordan de fikk lov, og jeg håper for guds skyld ikke det er vanlig praksis i stallen at man lar barna fare rundt alene på denne måten. Like mye skyld på de som har latt de kjøre mener nå jeg, går an å sette opp regler for å holde på. Stakkars familie, stakkars jenter, stakkars vennene og klassekameratene og ikke minst stakkars sjåfør! Han er merket for livet. Anonymous poster hash: 54eac...604
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Og ikke minst, slippe de ut på trafikkert vei, så unge. Dette har jeg også lurt på. Anonymous poster hash: 771f8...a6b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Tragisk sak på alle mulige måter. Mange er i dag i dyp sorg, to familier har mistet det kjæreste de har. Ikke dagen å fordele skyld, men jeg håper dette i ettertid kan sette i gang en debatt om sikkerhet rundt hest. Altfor mange er sløve og tar for lett på feks hjelmbruk. Disse jentene burde heller aldri vært ute i trafikken med denne hesten alene. Anonymous poster hash: 1d8ea...1cb
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Takk!! Dette har jeg tenkt på siden jeg hørte om ulykken. Jeg er ikke hestevant, har ikke barn som rir, men de hadde ikke fått lov til det alene fordi barn har ikke forutsettningene for å forstå trafikkbildet og i noen tilfeller ikke evnen til å kontrollere hesten de sitter på. Håper det kommer opp en saklig diskusjon hvor det etterhvert kommer noe klare og entydige regler for hva som forventes av rytter i trafikken. Anonymous poster hash: 24a11...d0b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Nei, det er ikke forsvarlig i det hele tatt. Jeg har drevet med hest siden jeg var 8 år gammel, men kjøre med hest og sulky på trafikert vei gjorde jeg ikke før jeg var 17 (farligere å kjøre med hest enn å ri). I 80-sone burde det ikke være lov å kjøre med hest i det hele tatt spør du meg. Jeg bruker alltid hjelm, men ser mange er sløve med det når de kjører. Anonymous poster hash: 3a4fd...714
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 NEI. Dette er totalt uforsvarlig. Men når det er sagt han jeg ingen kjennskap til hvordan denne ulykken kunne skje og hvem som har skyld. Det er forøvrig aldersgrense på 16 år for å kjøre hest. Anonymous poster hash: adbc8...24c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Totalt uforsvarlig. Men når det er sag så synes jeg st bilfører har et stort ansvar å vise hensyn når de kjører forbi hest og rytter/ vogn, uansett fartsgrense eller hvor irriterte de måtte bli. Her jeg bor er hester et vanlig syn etter veiene, rytterene er i de fleste tilfeller unge tenåringsjenter. Jeg slakket alltid kraftig ned når jeg passerer dem, vet aldri med hverken hest eller rytter. Dette var en tragisk ulykke, men den burde aldri skjedd! Anonymous poster hash: 1eeb4...962
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Jeg mener ikke å fordele skyld, jeg kjenner IKKE om stendighetene rundt ulykken. Spør mest på generellt grunnlag. Ønsker ikke å være slem på noen måte. Jeg bare undres. Jeg er redd hester og er derfor ikke en person som har rett til å uttale seg om akkurat dette. Anonymous poster hash: 9bf35...adf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er også oppvokst med hest. Vi hadde 16 års aldersgrense for å kjøre med hest på bilvei. 14-årsgrense før vi kjørte utenfor en bane. Og alltid hjelm. Vi kjørte aldri på bilveier med mer enn 30-40 grense. Unntaket var en maratonkjøringskonkurranse og da var det mannskaper som håndterte trafikken. Så tragisk. Anonymous poster hash: c3f67...50e
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har holdt på med hest, og hatt hest, i mange, mange år, og her hadde det aldri vært aktuelt å slippe så unge jenter alene ut på veien. Vet likevel at det blir gjort i en stall et par kilometer unna her.... Hjelm er obligatorisk om du rir eller kjører. Også sikkerhetsvest. I vår stall er det alltid voksne som kjører hestene i trafikken. De som er over 16 blir regnet som voksne i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: 812f8...c22 Anonymous poster hash: 812f8...c22
Gjest ________ Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Så vognen på bildet og den hadde ikke refleks heller...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Var det forbikjøring??? Anonymous poster hash: 2f91f...794
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Sannsynligvis i og med bilen kom bakfra. Synes fryktelig synd på alle de involverte! Anonymous poster hash: 9bf35...adf
Gjest Kira Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Tråden er moderert for spekulasjoner. Jeg vil samtidig oppfordre dere til å huske på denne reglen: * Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part. Kira Brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Dette var midt i en sving (selvom det står rett slette i noen aviser) og ei venninne av meg kom dit rett etter ulykken, å hun slet med å stoppe fordi det var så glatt ! Anonymous poster hash: dd2cb...d78
monson Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 Har ikke fått med meg så mye rundt saken. Men, kjørte de på veien, eller skulle de krysse veien ? Jeg hadde hest da jeg var ung like gammel og yngere enn de to jentene. Og min mor er redd hester, så jeg ridde eller kjørte alene. Det er ihvertfall veldig vanlig at unge ferdes med hest alene, eller med andre ryttere osv.. Om det er det du lurer på (?) Men, og kjøre på en vei i 80sone er ikke smart for noen spørr du meg.. 13 år eller 30år. Du vet aldri hva bilfører kan gjøre og evnt hesten..
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Jeg var hestejente da jeg vokste opp. Fra jeg var 11 år red jeg stadig på trafikkert vei. Alle gjorde det, ingen sa noe om at det ikke skulle være slik. Som litt eldre, da jeg akkurat var blitt voksen, begynte jeg med travhester, har også trent travhester på full tid. Vi kjørte aldri hestene på vanlig veier, nettopp pga risikoen. Det var først etter at jeg selv som voksen opplevde en ulykke som heldigvis gikk helt fint for alle involverte (med unntak av bilen som fikk seg en bulk) at jeg begynte å tenke ordentlig gjennom det med hest og veier - og spesielt i kombinasjon med ung alder. Etter hvert som årene går har jeg blitt mer og mer strikt ift mine meninger rundt dette. Dessverre så er det helt normal praksis svært mange plasser i landet at svært unge jenter (er jo flest jenter i den alderen) får håndtere hester i trafikkerte miljøer. At en slik forferdelig og tragisk ulykke skjer er derfor ikke uventet. Jeg håper det kan komme en diskusjon i hele hestemiljøet etter dette og ta et oppgjør med vanlige holdninger og vanlig praksis, hvor skal grensene gå i fremtiden. Hestemiljøet har gjort mye i senere år ift sikkerhet som går på hjelm, ryggbeskytter osv. Men fremdeles må det tas noen runder ift hvor mye barn egentlig skal få lov til å gjøre ift hester, og hva de ikke bør få lov til, hva som er forsvarlig og hva som ikke er det. Jeg håper dette blir tatt tak i på en ordentlig måte, uten at det blir noen beskyldninger, uten å påføre noen ekstra skyldfølelse. Dette har vært normal praksis i hele landet i mange, mange år (det er 30 år siden jeg begynte med hest som 10-åring). Jeg håper at hestemiljøet, alle deler av det, både det organiserte, men også de private, deltar i diskusjoner og at det forhåpentligvis kan komme regler som alle må følge. Dessverre kan man ikke gjøre om denne tragiske ulykken - men disse to små jentene kan kanskje være med på å redde liv i fremtiden hvis hestemiljøet endrer praksis. Da har de to jentenes meningsløse død i hvert fall ikke vært uten at det kommer noe godt ut av det. Hestejenter lever og ånder for hestene. Disse to døde i hvert fall mens de gjorde det de likte best. Mine tanker og medfølelse går til alle involverte i saken <3 Anonymous poster hash: 5fb20...ced
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Ikke for å være respektløs eller noe, men er det noen som vet hvordan det gikk med hesten? Anonymous poster hash: ab7ab...6aa
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Ikke for å være respektløs eller noe, men er det noen som vet hvordan det gikk med hesten? Anonymous poster hash: ab7ab...6aa Hæ? Anonymous poster hash: ad5c5...d7d
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #21 Skrevet 12. januar 2014 Ikke for å være respektløs eller noe, men er det noen som vet hvordan det gikk med hesten? Anonymous poster hash: ab7ab...6aa Hæ? Anonymous poster hash: ad5c5...d7d Skjønte du ikke hva hun skrev? Hun spurte hvordan det gikk med hesten. Hesten overlevde og det går greit med den. Anonymous poster hash: 74984...dd6
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #22 Skrevet 12. januar 2014 Ikke for å være respektløs eller noe, men er det noen som vet hvordan det gikk med hesten? Anonymous poster hash: ab7ab...6aa den overlevde Anonymous poster hash: 86634...2f0
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #23 Skrevet 12. januar 2014 Har ikke fått med meg så mye rundt saken. Men, kjørte de på veien, eller skulle de krysse veien ? Jeg hadde hest da jeg var ung like gammel og yngere enn de to jentene. Og min mor er redd hester, så jeg ridde eller kjørte alene. Det er ihvertfall veldig vanlig at unge ferdes med hest alene, eller med andre ryttere osv.. Om det er det du lurer på (?) Men, og kjøre på en vei i 80sone er ikke smart for noen spørr du meg.. 13 år eller 30år. Du vet aldri hva bilfører kan gjøre og evnt hesten.. de kjørte i en 60 og 80 sone ja. For det er langt unna andre veier å bruke der. Så de har kjørt ett godt stykke. Anonymous poster hash: dd2cb...d78
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #24 Skrevet 12. januar 2014 stygg tråd, tenkt på de som er igjen og ikke fordel noe skyld nå Anonymous poster hash: ded2c...46e
monson Skrevet 12. januar 2014 #25 Skrevet 12. januar 2014 Har ikke fått med meg så mye rundt saken. Men, kjørte de på veien, eller skulle de krysse veien ? Jeg hadde hest da jeg var ung like gammel og yngere enn de to jentene. Og min mor er redd hester, så jeg ridde eller kjørte alene. Det er ihvertfall veldig vanlig at unge ferdes med hest alene, eller med andre ryttere osv.. Om det er det du lurer på (?) Men, og kjøre på en vei i 80sone er ikke smart for noen spørr du meg.. 13 år eller 30år. Du vet aldri hva bilfører kan gjøre og evnt hesten.. de kjørte i en 60 og 80 sone ja. For det er langt unna andre veier å bruke der. Så de har kjørt ett godt stykke. Anonymous poster hash: dd2cb...d78 Huff.. Men, om du spørr meg. Så synes jeg ikke hest og vogn har noe i en vei å gjøre (Uansett alder). Hvorfor ikke kjøre rundt åkern, skog, travbaner, eller treningsbaner istede.. Man, kan jo bare skritte på asfalt uansett.. Skikkelig tragisk!..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå