Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 På fredag var det ene barnet vårt syk, og da var far hjemme. I dag ligger nestemann her full i feber, så i morgen må det bli min tur til å være hjemme. Problemet er at jeg begynte i ny jobb sist mandag, og synes det er så pinlig å allerede nå måtte være hjemme med sykt barn. Kan ikke fordra situasjonen. Anonymous poster hash: 0a913...496
Tro smo konosoro Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Hvorfor kan ikke far være hjemme i morgen også?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 I det tilfellet ville jeg nok bedt mannen være hjemme... Anonymous poster hash: 2f7a9...81e
BareMas Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Unntakstilstand, mannen bør holde seg hjemme med kidsa. Vi pleier også å ta annenhver sykdomsrunde(ikke annenhver sykdomsdag), men når man er såpass fersk i ny jobb, bør det veie litt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Må du ikke ha jobbet i 8 uker (eller noe sånt) for å ha rett på egenmeldingsdager og sykt barn dager ? Anonymous poster hash: a8498...892
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 4 uker for å ha krav på lønn ifbm sykt barn. Med mindre mannen har noe ekstremt viktig han må gjøre på jobb, ville jeg bedt han være hjemme.. Anonymous poster hash: fd53a...112
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Du kan egentlig ikke være hjemme, da må du til lege og få en erklæring Anonymous poster hash: 32fd4...c98
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Må du ikke ha jobbet i 8 uker (eller noe sånt) for å ha rett på egenmeldingsdager og sykt barn dager ? Anonymous poster hash: a8498...892 Det er forskjellige regler for egenmelding og sykt barn. Anonymous poster hash: fa5d5...d84
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Om jeg så må være hjemme uten lønn, kommer barna først. Mannen var hjemme med et barns sykdom fredag, og nå er det ikke samme barn som er sykt. Uansett må vi jo ta hensyn til mannens jobb også. Er forresten fortsatt ansatt i kommunen, bare på en ny plass så da blir jeg nok ikke trukket i lønn. Tror ikke de reglene der gjelder sykt barn heller. Anonymous poster hash: 0a913...496
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 synes du heller skal ringe i dag jeg da... så sjefen evt kan finne en vikar hvis det trengs...alltid bedre å vite en dag før når det er mulig! Anonymous poster hash: e8bb0...9fb
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Her stilte mannen opp de første mnd og vel så det da jeg skiftet jobb. Man er ikke borte fra ny jobb så tidlig om det ikke er en selv som er sengeliggende. Hans arbeidsgiver lider ingen nød om han må stille opp nå. Siden blir det din tur. Anonymous poster hash: 4c746...648
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Spørs helt hvilken jobb, tenker jeg... Må du erstattes av vikar/ andre medarbeidere: mannen må være hjemme, uten tvil. Ellers, sånn er livet - det er vinter & barn blir syke. Men hadde nok forventet at mannen stilte opp uansett... Anonymous poster hash: d7072...478
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Om jeg så må være hjemme uten lønn, kommer barna først. Mannen var hjemme med et barns sykdom fredag, og nå er det ikke samme barn som er sykt. Uansett må vi jo ta hensyn til mannens jobb også. Er forresten fortsatt ansatt i kommunen, bare på en ny plass så da blir jeg nok ikke trukket i lønn. Tror ikke de reglene der gjelder sykt barn heller. Anonymous poster hash: 0a913...496 Ja- ta hensyn til hans jobb, men akkurat NU & i god tid fremover trumfer din jobb hans (big time!) Visst han f.eks nevner for sin leder at kona har akkurat begynt i ny jobb & han må ta støyten akkurat nå - alle normale ledere skjønner det! Anonymous poster hash: d7072...478
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Hva ville du gjort om det var mannen din som akkurat hadde byttet jobb? Tipper du ville tatt to dager med sykt barn, jeg, uten å protestere. De aller fleste ville gjort det! Anonymous poster hash: c5455...098
Mrs Smith Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Ville aldri vært hjemme etter en uke i ny jobb. Her må mannen din trø til, eller har du andre som kan passe ?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 I henhold til arbeidsmiljøloven § 12-9 har en arbeidstaker rett til permisjon på grunn av barns sykdom i inntil 10 dager hvert kalenderår. Det er ingen opptjeningstid på slik permisjonsrett så denne retten inntrer umiddelbart ved en ansettelse. Du må imidlertid levere melding fra din forrige arbeidsgiver om hvor mange permisjonsdager du allerede har tatt ut det aktuelle kalenderåret. Før slik melding er levert, kan du ikke kreve permisjon etter denne bestemmelsen i arbeidsmiljøloven §12-9. Arbeidsgiver kan kreve legeerklæring som dokumentasjon på at barnet er sykt. Når dette er sagt så er det ikke dermed sagt at det er smart å stå på denne retten når du kun har vært ansatt i en uke. Det burde være uproblematisk for din mann å ta sykt barn dag i morgen også for å lette din innkjøring i den nye jobben. Men hvis han har meget tungtveiene grunner (jeg klarer ikke å tenke hva de grunnen kan være) så har du rett til å ta sykt barn dager hvis du har levert den nevnte meldingen fra din foregående arbeidsgiver. Anonymous poster hash: b72fa...850
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 Dere har jo ti sykt-barn-dager hver (evt 15 om dere har 3 barn), så du får sikkert sjansen din senere. Jeg ville ikke vært hjemme med sykt barn om jeg hadde vært i ny jobb i bare 5 dager Anonymous poster hash: a969d...071
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Om jeg så må være hjemme uten lønn, kommer barna først. Mannen var hjemme med et barns sykdom fredag, og nå er det ikke samme barn som er sykt. Uansett må vi jo ta hensyn til mannens jobb også. Er forresten fortsatt ansatt i kommunen, bare på en ny plass så da blir jeg nok ikke trukket i lønn. Tror ikke de reglene der gjelder sykt barn heller. Anonymous poster hash: 0a913...496 Du kan godt være hjemme med sykt barn selv om du har ny jobb. Så hvis du føler på at du vil være hjemme denne gangen så er du det. Det er ingen seriøse arbeidsgivere som blir sure fordi en nyansatt må være hjemme med sykt barn. Anonymous poster hash: 9c7a6...436
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Skjønner godt hva du kjenner på. Jeg startet i ny jobb juli i fjor og hadde hatt 8 dager med sykt barn til 10.desember. Samboeren hadde brukt 11 dager, en dag over... Hva er viktigst? Jobben eller barna? Anonymous poster hash: f8b9c...246
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Skjønner godt hva du kjenner på. Jeg startet i ny jobb juli i fjor og hadde hatt 8 dager med sykt barn til 10.desember. Samboeren hadde brukt 11 dager, en dag over... Hva er viktigst? Jobben eller barna? Anonymous poster hash: f8b9c...246 Poenget er jo at hun ikke trenger å prioritere. Uansett om hun er nyansatt så har hun rett på syk barn dag. Mao hun kan være hjemme med "god samvittighet" Anonymous poster hash: 9c7a6...436
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #21 Skrevet 12. januar 2014 Jeg hadde akkurat fått meg ny jobb. Startet en mandag, men kjente jeg var utrolig dårlig. Dagen etter ble jeg sykemeldt i 2 uker fremover… Det var ikke noe særlig Anonymous poster hash: 7823f...d6e
Mandala Skrevet 12. januar 2014 #22 Skrevet 12. januar 2014 Jeg hadde akkurat fått meg ny jobb. Startet en mandag, men kjente jeg var utrolig dårlig. Dagen etter ble jeg sykemeldt i 2 uker fremover… Det var ikke noe særlig Anonymous poster hash: 7823f...d6e Sånn begynte jeg min nye jobb også! To uker borte! Bare at dagene var fordelt på både meg og barna, men likevel. Verdens verste start på ny jobb.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #23 Skrevet 12. januar 2014 Skjønner godt hva du kjenner på.Jeg startet i ny jobb juli i fjor og hadde hatt 8 dager med sykt barn til 10.desember. Samboeren hadde brukt 11 dager, en dag over...Hva er viktigst? Jobben eller barna?Anonymous poster hash: f8b9c...246 Poenget er jo at hun ikke trenger å prioritere. Uansett om hun er nyansatt så har hun rett på syk barn dag. Mao hun kan være hjemme med "god samvittighet" Anonymous poster hash: 9c7a6...436 Det var akkurat det jeg skulle frem til, men siste setning ble ikke med Anonymous poster hash: f8b9c...246
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #24 Skrevet 12. januar 2014 Æsj den var lei. Jeg var borte fra min jobb de første tre dagene jeg skulle starte. Det var skikkelig kjipt å ringe meg inn syk før jeg hadde startet. Gikk glipp av opplæringsvaktene mine da, så det var veldig kjedelig. Men det var jeg som var syk da. Lå rett ut med omgangssyken, så hadde ikke sjans til å komme. Av hensyn til meg, kollegaer og pasienter på jobb. uansett så var det ingen som så rart på meg når jeg startet. Alle var blide og sa at flesteparten hadde ligget rett ut de siste ukene. men siden det ikke er deg som er syk så ville jeg forventet at mannen ble hjemme med barna i en ny jobb. Så jeg syns faktisk mannen din bør være hjemme med mindre han har en krise på jobb. Anonymous poster hash: c8c74...2bf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #25 Skrevet 12. januar 2014 Jeg er leder og hadde overhodet ikke reagert negativt på dette. Slikt skjer, null stress. De fleste ledere som har/har hatt små barn selv har full forståelse for det! Anonymous poster hash: f3612...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå