april2011mamma Skrevet 13. januar 2014 #26 Skrevet 13. januar 2014 Det går nok bra:-) på første kontroll hos jordmor skal man få utdelt hefte om mat for gravide:-) Norsk salami er nok ikke verdtingen! Og rådene forandres også opp gjennom tidene, før var sushi absolutt nei mat men nå er det fritt frem å spise det så lenge det ikke er tunfisk :-) Å stresse er nok verre for barnet enn en skive salami :-) Godt du fikk svar på det du lurte på ihvertfall :/) nyt svangerskapet :-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #27 Skrevet 19. januar 2014 Salami er frikjent? Dama på Gilde påstår at salamien er varmebehandlet, det er det latterligste jeg har hørt. Hun må være nyansatt og/eller nokså kort i skallen. Gilde har riktignok tidligere uttalt at deres salami er dypfryst, og at evt. toksoplasmose derfor er drept. Dette stemmer muligens. Men dypfrysing dreper ikke listeria, som også kan være skadelig. Bottom line: Salami er trygt å spise dersom den ikke inneholder toxo eller listeria. Men dette vet du jo ikke, så ved å spise det tar du en kalkulert risiko. Den er liten, men ikke null. Her er de mulige konsekvensene av listeriainfeksjonen dersom du skulle være virkelig uheldig: http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/listeria Synes ikke det er hysterisk å unngå spekemat i noen måneder, det er billig forsikring mot et nokså usannsynlig, men veldig trist utfall. Anonymous poster hash: 1060f...66f
Fillibobba Skrevet 19. januar 2014 #28 Skrevet 19. januar 2014 De mener jo også at listeriabakterien ikke overlever i miljøet til salami pga ph og salt. Men enig i at man ikke trenger å ta risken! Gjør ikke jeg hvertfall, men alle må få lov til å ta det valget selv. Jeg skal hvertfall ikke dømme noen uansett, våre foreldre hev jo i seg salami og tror ikke listeriabakterien var så innmari utbredt blant gravide da heller.. Men det vet jeg ikke
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2014 #29 Skrevet 19. januar 2014 Hvorfor ikke bare ta en blodprøve og se om du er immun mot toxoplasmose? Mange er immune uten å vite det Anonymous poster hash: 02ef1...5e0 Anonymous poster hash: 02ef1...5e0
TanteTroll Skrevet 20. januar 2014 #30 Skrevet 20. januar 2014 Hvorfor ikke bare ta en blodprøve og se om du er immun mot toxoplasmose?Mange er immune uten å vite det Anonymous poster hash: 02ef1...5e0 Anonymous poster hash: 02ef1...5e0 Det blir sjekket i svangerskapet. Det står på blodprøvearket du skal ha med til føden om du har antistoffer eller ikke, og om det er nye eller gamle antistoffer. Det er ikke så stor prosentandel norske gravide som har antistoffer mot toxoplasmose. Jeg har, men spiser likevel ikke salami. Salami hører til under spekemat og er ikke anbefalt.
Lykkebaby♡ Skrevet 21. januar 2014 #31 Skrevet 21. januar 2014 Jeg styrer unna både spekemat kattesand, og det å ha pusene til svigers oppi sengå nå Bedre føre var
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. januar 2014 #32 Skrevet 22. januar 2014 Jeg spiste salami med begge de to andre! fikk vite det på kontroll i uke 32 med nr.2 at salami går under spekemat. Var nøye med mat hele tiden og trodde jeg hadde gjort alt riktig. Men nei... Nå er jeg gravid igjen, og har tenkt å skrive ut den artikkelen om salami og høre med jordmor neste uke. Klarer å holde meg unna, men greit å kunne spise det man har lyst på når man er kvalm :/
Skatten_ Skrevet 23. januar 2014 #33 Skrevet 23. januar 2014 Jeg har også lyst på salami og annen spekemat når jeg er kvalm, sikkert fordi det er salt. Jeg spurte legen min om det. Hun sa at spesielt listeria var skummel, og at det i utgangspunktet var greit å følge rådene fra matportalen. Men hun hadde aldri hørt om noen gravide i Norge som hadde blitt smittet av listeria, så det var ingen grunn til å få panikk om man oppdager at man har fått i seg spekemat som ikke var varmebehandlet.
HH80 Skrevet 23. januar 2014 #34 Skrevet 23. januar 2014 Sannsynligheten er liten , men hvorfor utsette seg for den lille risikoen når det er så lett å la være..... Det er ikke så stort offer å ofre salamien i noen mnd ; )) er den på pizza eller ostesmørbrød går det greit da : )) Det er ikke så mange årene siden tvillinger døde i mors liv pga listeria som mor hadde fått i seg fra noe ost..... l så det er en grunn til at slike kostholdsråd oppstår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå