AHENG Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg har så behov for noe salt! Og føler jeg ikke bare kan spise salt potetgull og lignende. Kan jeg lage ostesmørbrød i microovn mes salami? Eller bør jeg helst holde meg unna det også?
TanteTroll Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Du kan spise varmebehandlet salami. Vet ikke om det blir varmebehandlet nok i microen, men du kan jo lage i ovnen? Jeg spiste utallige pakker gullsalami etter fødsel i fjor. Mmmmm! I august blir det ny gullsalami og brie fest
SnartBabyLykke Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Jeg sier bare; spis det du vil!! Jeg har ikke brydd meg om det som sies om spekemat!!! Og mange andre ting som sies. Vi er jo forskjellige:)
AHENG Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2014 Microovn er kjapp å bruke på jobb og jeg er egentlig ikke så fanatisk av meg når det gjelder hva man kan spise!
girasol Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Jeg tør ikke ta sjansen på det. Men du kan spise skinke. Ostesmørbrød med masse krydder på blir jo ganske salt
Fillibobba Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Du kan også fryse salamien din, og tine den. Da kan du spise hele pakken med god samvittighet. Litt enig med snartbabylykke om at jeg ikke tror det skader fosteret, men tør likevel ikke gjøre det selv uten at den er fryst/stekt.. På den annen side bruker jeg litt nesespray, er jo ikke anbefalt det heller:-)
TanteTroll Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Jeg sier bare; spis det du vil!! Jeg har ikke brydd meg om det som sies om spekemat!!! Og mange andre ting som sies. Vi er jo forskjellige:) Jeg kjøper ikke helt argumentet ditt om at vi er jo forskjellige. Heldigvis er det sjelden det skjer smitte av toxoplasmose eller listeria, men anbefalingene er der fordi det KAN skje. At du gjør dine valg i forhold til mat har jeg ingen problemer med, men at du skal bagatellisere ovenfor andre som velger å følge kostholdsråd synes jeg blir litt for dumt. Dette er heller ikke råd "som sies", men anbefalinger som er utarbeidet til gravide.
TanteTroll Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Du kan også fryse salamien din, og tine den. Da kan du spise hele pakken med god samvittighet. Litt enig med snartbabylykke om at jeg ikke tror det skader fosteret, men tør likevel ikke gjøre det selv uten at den er fryst/stekt.. På den annen side bruker jeg litt nesespray, er jo ikke anbefalt det heller:-) Frysning dreper ikke listeria, kun toxoplasmose.
Fillibobba Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Skjønner, det visste jeg ikke:-) Har ikke prøvd meg på salami enda uansett:-) Men greit å vite!
camillla Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Kan man ikke spise salamiiii???!!: O :-(((((
L-8 Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Jeg spiste en heller rå burger i dag (les: medium-) og følte det helt pyton, men jeg satt nå ved et bord med flere andre og hadde IKKE lyst til å si noe om graviditeten enda, så da fikk jeg bare pent spise den da... Håper virkelig ikke det var noe iffy i den, sannsynligheten er jo liten... Blæh...neste gang jeg spiser ute med andre blir det villa eller et sted med sjømat!
SnartBabyLykke Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Jeg sier bare; spis det du vil!! Jeg har ikke brydd meg om det som sies om spekemat!!! Og mange andre ting som sies. Vi er jo forskjellige:) Jeg kjøper ikke helt argumentet ditt om at vi er jo forskjellige. Heldigvis er det sjelden det skjer smitte av toxoplasmose eller listeria, men anbefalingene er der fordi det KAN skje. At du gjør dine valg i forhold til mat har jeg ingen problemer med, men at du skal bagatellisere ovenfor andre som velger å følge kostholdsråd synes jeg blir litt for dumt. Dette er heller ikke råd "som sies", men anbefalinger som er utarbeidet til gravide. Har ikke fått noen anbefalinger av hverken lege eller annet helsepersonell utenom at jeg skal spise variert. Synes det er merkelig at du kaller det at jeg bagatelliserer overfor andre som velger å følge kostholdsråd? Jeg sier min mening om salami, og andre kommer med sine. Hadde jeg derimot konkret argumenter fra det andre sa/ kommenterer med en negativ tone mot andre blir det noe annet, egentlig slik som du gjorde mot mitt svar.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Tantetroll nå synes jeg du var veldig hard her. Man må få lov til å ha egne meninger, og ta egne valg uten at man bagatelliserer valg andre gjør. Anonymous poster hash: 1de7c...8fb
TanteTroll Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Ja klart man må få ha egne meninger, men når de går på tvers av nasjonale anbefalinger til gravide, så synes jeg det blir å bagatellisere. Jeg står for det jeg skrev, og mener det fortsatt, men jeg beklager hvis SnartBabyLykke ble støtt av svaret mitt. Det bar ikke meningen. Siden du ikke har fått kostholdsråd utover å spise variert, så følger de i linken over.
AHENG Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 12. januar 2014 Det spørs om jeg får holde meg til skinke, har vel mine tvil på at microovn er bra nok for p fjerne eventuelle uffer! I allefall om det er der jeg har lyst på hver eneste kveld!
elibjo Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Min jordmor sa at micro ikke var nok. Men lager du ostesmørbrød i stekeovn, så var det ikke noe problem. Da blir det varmt nok over lang nok tid
Lovise83 Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Jeg mener at når man er gravid så spiser mann som en gravid! Følg matportalen! Frykteli kjedeli om noe skulle hende med oss eller spirene bare pga salami ol.:-) det er min mening og sånn jeg gjør det, men for ann del! Jeg bestemmer ikke over dere andre, men det er en grund til vi frarådes forskjellig mat!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #18 Skrevet 13. januar 2014 Salami er friskemeldt for lenge siden:http://altformamma.no/5051/expert_chat_message/item_normal/null Anonymous poster hash: 2cfa7...fb5
TanteTroll Skrevet 13. januar 2014 #19 Skrevet 13. januar 2014 Dette gjelder salami fra Gilde. Har du tilsvarende dokumentasjon for de andre merkene? Feks Grilstad?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #20 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er en annen anonym, fant denne når jeg googlet. Rakk ikke lese hele selv, men ser jo ut som det er ok her i norge? man kan jo bare være på den trygge siden varme den da :-) http://altformamma.no/artikler/141/article/item Anonymous poster hash: 1de7c...8fb
april*82 Skrevet 13. januar 2014 #21 Skrevet 13. januar 2014 Det er en helt klar og tydelig anbefaling fra myndighetene at spekemat bør gravide holde seg unna ( nei - frysing hjelper heller ikke). At noen velger å "synes" eller "tro" at det er bare tull er for meg helt uforståelig. Har dere forsket mye på dette selv kanskje? Hvorfor i all verden ta den sjansen, det er snakk om 9 mnd?! Ingen dør av å holde seg unna spekemat i 9 mnd... Hvis du tror det er nok å "spise variert" ville jeg lest meg litt opp på temaet. Det er en del ting man bør unngå når man er gravid... Leger og helsepersonell regner vel med at man tar litt ansvar selv. Varmebehandlet salami er selvfølgelig helt ok :-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Selvfølgelig har hun ikke forsket på det selv Jeg tror heller ikke at det er veldig farlig å spise noe som helst her i Norge, men jeg tar selvfølgelig ingen sjanser og holder meg unna yndlingspålegget mitt i disse 9 mnd. At andre gjør noe annet, får de nesten bestemme selv. Jeg skal ikke dømme noen som helst, og jeg tror ikke hun vil ungen sin vondt for det. Så senest i går på fødeavdelingen Sverige om en dame som fant ut av graviditeten i uke 28, og hun hadde drukket hele veien og falt ned både en og annen trapp. Nå sier jeg ikke at dette er bra(oh no), men jeg mener bare at hvis denne jenta vil spise salami så må hun få lov til å ta denne risken, og vi andre trenger jo ikke hakke så fært for det! Anonymous poster hash: 1de7c...8fb
TanteTroll Skrevet 13. januar 2014 #23 Skrevet 13. januar 2014 Selvfølgelig har hun ikke forsket på det selv Jeg tror heller ikke at det er veldig farlig å spise noe som helst her i Norge, men jeg tar selvfølgelig ingen sjanser og holder meg unna yndlingspålegget mitt i disse 9 mnd. At andre gjør noe annet, får de nesten bestemme selv. Jeg skal ikke dømme noen som helst, og jeg tror ikke hun vil ungen sin vondt for det. Så senest i går på fødeavdelingen Sverige om en dame som fant ut av graviditeten i uke 28, og hun hadde drukket hele veien og falt ned både en og annen trapp. Nå sier jeg ikke at dette er bra(oh no), men jeg mener bare at hvis denne jenta vil spise salami så må hun få lov til å ta denne risken, og vi andre trenger jo ikke hakke så fært for det! Anonymous poster hash: 1de7c...8fb Jeg mener ikke å hakke. Jeg mener at man ikke bør gi råd til andre ut i fra valg man ville tatt for seg selv når det er snakk om noe som går på tvers av nasjonale anbefalinger. Som regel går ting bra, men jeg ville synes det var veldig leit om noen fikk smittet babyen sin etter råd fra meg om noe jeg tror og synes. Nasjonale anbefalinger finnes, og det er opp til den enkelte om de velger å følge dem.
Lovise83 Skrevet 13. januar 2014 #24 Skrevet 13. januar 2014 Før i tiden spiste de det de hadde om de var gravide eller ei! Narkomane får onger osv... ! Men idag vet vi litt mer om dette! De forsker på alt mulig, og JEG velger og følge forskernes råd! At blant annet spekemat, som er rått, sier vel egentlig seg selv at det ikke er heldig...? Men dette er råd de kommer med! De sier ikke at du dør, eller at du aborterer om du spiser det! Men det KAN være farlig, så da er valget vel egentlig opp til hver enkelt!
AHENG Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #25 Skrevet 13. januar 2014 Min jordmor sa at micro ikke var nok. Men lager du ostesmørbrød i stekeovn, så var det ikke noe problem. Da blir det varmt nok over lang nok tid Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå